תהלים כ'
למנצח מזמור לדוד
|
---|
א: לַמְנַצֵּחַ מִזְמוֹר לְדָוִד: |
"לַמְנַצֵּחַ מִזְמוֹר לְדָוִד" הוא המשפט הפותח בפרק כ' שבתהלים, מזמור שהתוכן שלו עוסק בישועה והצלחה. נוהגים לכלול את המזמור כחלק מתפילת שחרית בימים שאומרים בהן תחנון בין אשרי לקדושה דסידרא, וכן לומר אותו בעת שזקוקים להצלה וישועה, תפילה על חולה, וכדומה.
על פי תקנת אדמו"ר הריי"צ, פרק זה הוא מהפרקים המיוחדים לומר בעת צרה יחד עם פרקים כ"ב וס"ט[1].
למזמור זה קשר מיוחד עם הגאולה העתידה.
תוכן המזמורעריכה
- פסוק א' - פתיחה, מזמור זה נאמר על ידי דוד המלך.
- פסוקים ב'-ז': דוד מבטיח ומתפלל לה' שיענה לו ויושיע אותו מאויביו, וזאת בזכות הקרבנות והמנחות שלו.
- פסוקים ח'-ט': ההבדל בין בני ישראל הסומכים על השם ובוטחים בישועתו, לגויים הבטוחים בכוחם הבגבורתם.
- פסוק י': תפילה לה' לישועה.
אודות המזמורעריכה
המזמור חובר על ידי דוד המלך כאשר שלך את יואב שר הצבא שלו למלחמה, והתפלל עליו: "יענך ה' ביום צרה", יחזק אותך ויסייע לך במלחמה, כשהוא מדגיש שבשונה מהגויים הסומכים על כוחם וגבורתם ועל העליונות הצבאית שלהם, אנו "בשם ה' אלוקינו נדגול", ואנחנו סמוכים עליו ובטוחים בו שיסייע לנו לנצח.
לפי מסורת אחרת של חז"ל, דוד חיבר את המזמור כאשר נרדף על ידי הפלשתים וכמעט נוצח על ידם, עד שאבישי בן צרויה הגיע במפתיע והציל אותו לאחר שנשא תפילה זו[2].
מפרשים נוספים טוענים שהמזמור חובר לכתחילה עבור הלויים שיאמרו אותו בעת שהוא עצמו יוצא למלחמה, ולפי המלבי"ם, כאשר הייתה לדוד מלחמה מרוחקת מירושלים ונודע הדבר בעיר, העם החל להתפלל עליו ואף שלח לו כוחות חיל שיבואו לעזרתו, אולם תוך כדי מסעם כבר נודע להם שדוד נושע בדרך ניסית ובהזכרת שם ה'[3].
זמני אמירתועריכה
- נוהגים לומר את המזמור מידי יום נאמר בתפילת שחרית של יום חול בימים שאומרים בהן תחנון, בין אשרי לקדושה דסידרא[4][5]. האבודרהם מביא בשם חז"ל את מעלת המזמור שנאמר לאחר שדוד הקדים 18 מזמורי שבח והודיה לה', וכך מתאים גם שאנו נאמר את המזמור לאחר תפילת 18. למרות שאין אומרים את המזמור כחלק מסדר התפילה, מנהג חב"ד הוא שבימים שאין אומרים בהם תחנון ולא אומרים אות המזמור בתפילה משלימים אותו לאחר התפילה במסגרת שיעור התהילים היומי[6].
- הפסוק האחרון של המזמור נאמר בתפילה במקומות רבים, כולל בפתיחת תפילת ערבית של חול, ובהבדלה.
- המזמור נכלל ברשימת המזמורים שעל פי מסורת רבותינו נשיאינו יש לומר בשעת הלידה כסגולה ללידה קלה.
רמזים במזמורעריכה
בספר הזוהר מובא[7] למזמור זה ישנה חשיבות מיוחדת, והוא כולל בתוכו מספר רמזים:
- 9 פסוקים[8] - מספר אמת[9].
- 70 מילים - כנגד 70 בני יעקב שירדו למצרים, ובתקוני זוהר שהם כנגד 70 צירים וחבלי שכינה, ובמפרשים - שהם כנגד 70 שנות חבלי משיח בדוגמת האיילה שצווות 70 קולות קודם הלידה[3].
- 310 אותיות - כנגד ש"י עולמות שעתיד הקב"ה להנחיל לצדיקים כשיבוא משיח.
בספר 'הרוקח'[10] מובא שבפרק כולו לא מופיעה האות ט' הרומזת למכשולים המונעים מהתפילה לעלות ולהתקבל לפני כסא הכבוד, היות ושום דבר לא יכול להפריע לתפילה זו מלהתקבל.
קישורים חיצונייםעריכה
- יהל אור - פרק כ"ף, באתר ספריית ליובאוויטש
- אודות המזמור, בספר 'ואני תפילתי',
הערות שוליים
- ↑ אגרות קודש אדמו"ר הריי"צ כרך יב, עמודים קלא-ד.
- ↑ סנהדרין צה, א. על הפסוקים בשמואל ב' כא, טו.
- ↑ 3.0 3.1 ראו 'תהלים המפורש' הקדמה לפרק כ'.
- ↑ זאת על אף שהמזמור לא מופיע בסדר רב עמרם גאון ובסדר התפילה של הרמב"ם.
- ↑ "שיעורי הלכה למעשה", חלק אורח חיים, שלום בער לוין, תמוז תשע"ד - 2014, עמוד י"ב, סעיף יד. "פסקי הסידור" לרבי שניאור זלמן מליאדי, עמוד תרכג ועמוד לאחריו.
- ↑ ספר המנהגים - מנהגי חב"ד עמוד 17. ובאחורי דף השער של תהילים אהל יוסף יצחק.
- ↑ ויקרא רמא, ב.
- ↑ מלבד הפסוק הפותח שהוא מעין 'כותרת' למזמור.
- ↑ המילה אמת בגימטריא קטנה שווה 9.
- ↑ כח.
מזמורי ספר תהלים | |
---|---|
|