בשעה שהקדימו תער"ב: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
 
(24 גרסאות ביניים של 6 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{תבנית:מאמרי רבותינו נשיאינו}}
{{תבנית:מאמרי רבותינו נשיאינו}}
[[קובץ:Hrr-besh1.jpg|שמאל|ממוזער|250px|חלק א' של ההמשך]]
[[קובץ:המשך תערב.jpg|שמאל|ממוזער|250px|כרכי הסדרה]]
'''בשעה שהקדימו תער"ב''' הינו [[דיבור המתחיל]] של [[המשך]] אותו החל [[הרבי הרש"ב]] לומר ביום הראשון של [[חג השבועות]] בשנת [[תער"ב]] ב[[ליובאוויטש]], וסיימו ב[[שבת]] פרשת וירא [[תרע"ו]] ב[[רוסטוב]], במאמר דיבור המתחיל "וה' אמר המכסה אני מאברהם". בהמשך ישנם כ-124 מאמרים. בנוסף לאמירתו, העלה אותו הרבי הרש"ב על הכתב, ובכתבים אלו יש גם המשך שלא נאמר על ידו ולא נחלק למאמרים. חיבה יתירה הייתה בעייני הרבי הרש"ב להמשך זה{{הבהרה|במה זה התבטא?}}.
[[קובץ:המשך עב חא.jpeg|שמאל|ממוזער|250px|חלק א' של ההמשך]]
'''בשעה שהקדימו תער"ב''' הינו [[דיבור המתחיל]] של [[המשך]] אותו החל [[הרבי הרש"ב]] לומר ביום הראשון של [[חג השבועות]] בשנת [[תער"ב]] ב[[ליובאוויטש]], וסיימו ב[[שבת]] פרשת וירא [[תרע"ו]] ב[[רוסטוב]], במאמר דיבור המתחיל "וה' אמר המכסה אני מאברהם". בהמשך ישנם כ-124 מאמרים. בנוסף לאמירתו, העלה אותו הרבי הרש"ב על הכתב, ובכתבים אלו יש גם המשך שלא נאמר על ידו ולא נחלק למאמרים. חיבה יתירה נודעה בעיני הרבי הרש"ב להמשך זה.


==תוכן ההמשך==
==תוכן ההמשך==
{{להשלים}}
בהמשך זה התבארו ענינים יסודיים יותר בקבלה וחסידות בהרחבה גדולה, מושגים כמו אורות, כלים, כתר, ספירות וביאורים שונים על ידי משלים רבים, ועם אמירתו התחילה תקופה חדשה בהתרחבות תורת החסידות, וכל הענינים העמוקים בחסידות מבוארים בו בהרחבה.
בהמשך זה התבארו ענינים יסודיים יותר בקבלה וחסידות בהרחבה גדולה, מושגים כמו אורות, כלים, כתר, ספירות וביאורים שונים על ידי משלים רבים, ועם אמירתו התחילה תקופה חדשה בהתרחבות תורת החסידות, וכל הענינים העמוקים בחסידות מבוארים בהרחבה כדברים מוחשיים רגילים.
 
גוף כתב יד הקודש של הרבי הרש"ב מתחלק בהמשך לארבע:


גוף כתב יד הקודש של הרבי הרש"ב מתחלק לארבעה חלקים:
*פנים המאמרים - קעג עמודים, כל עמוד עם עה-פ שורות.
*פנים המאמרים - קעג עמודים, כל עמוד עם עה-פ שורות.
*קונטרס בפני עצמו נכתבו התחלת וסיום כל מאמר ומאמר והוספות והגהות עליהם - שמה עמודים.
*קונטרס בפני עצמו נכתבו התחלת וסיום כל מאמר ומאמר והוספות והגהות עליהם - שמה עמודים.
שורה 14: שורה 13:
*החלק שלא נאמר - עה עמודים.
*החלק שלא נאמר - עה עמודים.


===ההדפסה===  
את תוכן ההמשך ניתן לחלק באופן כללי לשש חטיבות{{הערה|החלוקה בעיקרה הינה על פי חטיבות ההמשך כפי שנסדרו בכתב יד אדמו"ר הרש"ב, התיאור הוא מתוך סקירה שפירסם הרב [[דוד אולידורט]] בגליון מעיינותיך.}}:
הספר יצא לאור לראשונה בשלושה חלקים לקראת י' שבט בשנת תשל"ז, בהוצאת [[אוצר החסידים]].
* ביאור שלושת הפירושים ב[[כתר]]: לשון המתנה ושתיקה{{הערה|על פי לשון הפסוק באיוב: "כתר לי זעיר ואחוך".}}, לשון עטרה, ולשון "סיבוב" והקפה, שהם כנגד ג' מדריגות בספירת הכתר: כתר שבבחינת סיבוב הוא [[מקיף הקרוב]] שהוא בחינת [[רצון גלוי]], לשון 'עטרה' הוא מקיף רחוק יותר שהוא בחינת "רצון נעלם", ולשון שתיקה מורה על המקיף העליון ביותר שהוא בחינת עצם הרצון שאינו בא לידי גילוי כלל{{הערה|ממאמר ד"ה בשעה שהקדימו תער"ב עד ד"ה ולא יכול יוסף תער"ג.}}.
* הסבר נרחב כיצד דוקא על ידי קיום התורה והמצוות על ידי ישראל נמשך ממדריגה הכי נעלית שבכתר שהתבארה בחטיבה הקודמת, בחינת [[מוחא סתימאה]], שעיקר המשכתה הוא על ידי ה[[מסירות נפש]] בתוך ההעלם וההסתר דזמן ה[[גלות]], ותתגלה בשלימות [[לעתיד לבוא]]{{הערה|מד"ה ועשית חג שבועות תער"ג עד ד"ה וה' אמר המכסה תרד"ע.}}.
* אדמו"ר הרש"ב ממשיך לבאר בעומק יותר את גודל מעלת עבודת ישראל בעסק התורה והמצוות, שעל ידה ממשיכים ממדריגה שלמעלה אפילו ממדרגת המקיף העליון שבכתר, מבחינת [[עצמות ומהות|עצמותו ומהותו]] ממש. ובעיקר - על ידי העבודה של [[קבלת עול]] וביטוש וזיכוך החומר, על ידי זה הופכים את החושך לאור, שזה מגלה אשר באמת ה[[צמצום]] אינו מסתיר ומעלים לגבי עצמותו יתברך{{הערה|מד"ה ואהיה אצלו אמון תרד"ע עד ד"ה וידבר גו' במדבר תרע"ה.}}.
* ביאור נרחב בענין העלאת התחתון והפיכת החושך לאור, על פי ביאור הפסוק "וידעת היום והשבות אל לבבך כי ה' הוא האלקים בשמים ממעל ועל הארץ מתחת", שזהו ענין [[דעת עליון]] ו[[דעת תחתון]], וחיבור שניהם{{הערה|מד"ה וידבר אלקים תרע"ה עד סוף החלק שנאמר.}}.
* ביאור עמוק יותר בדיוק לשון הכתוב "אין עוד", אופן אחד שבענין "יחוד ה' ואלקים" ו"הפיכת החושך לאור"{{הערה|חלקו הראשון של החלק שרק נכתב אך לא נאמר.}}.
* ביאור החידוש בתורה על ידי עבודת ישראל וענין יחודא עילאה ויחודא תתאה באופן אחר, כפי שהוא “מלמעלה למטה"{{הערה|חלקו השני של החלק שלא נאמר.}}.
 
===אמירת המאמרים===
המאמרים נאמרו בארבע תקופות: חג השבועות [[תער"ב]] - ש"פ ויגש [[תער"ג]]; חג השבועות תער"ג - ש"פ וירא [[עדר"ת]]; חג השבועות עדר"ת - ש"פ במדבר [[העת"ר]]; חג השבועות העת"ר - ש"פ וירא [[עתר"ו]]. ולאחריו נוסף החלק שלא נאמר (גם בשעת כתיבת המאמרים שנאמרו, נוספו ענינים רבים).
 
שאר המאמרים שנאמרו בשנים אלו - נדפסו ב[[ספר המאמרים - תער"ב-תרע"ו]].
 
===ההדפסה===
הספר יצא לאור לראשונה בשלושה חלקים לקראת יו"ד שבט תשל"ז, בהוצאת [[אוצר החסידים]].
 
ההדפסה היא על פי כתב יד מעתיק שהוגה אחר כך (עד סוף פרק תכ"א) על ידי אדמו"ר הרש"ב, שגם הוסיף עוד הוספות והגהות ב[[כתב יד קודש|כתב ידו]]. בשנת [[תשנ"ב]] הודפסה מהדורה חדשה של ההמשך באותיות מרובעות, וכן תוקנו כמה וכמה טעויות דפוס שבהוצאה ראשונה. בשנת [[תשפ"ב]] מערכת [[אוצר החסידים]] הדפיסה את הסט מחדש{{הערה|כהוצאת תשנ"ב.}} (3 כרכים), עם הוספות.


ההדפסה היא על פי כתב יד מעתיק שהוגה אחר כך (עד סוף סעיף תכ"א) על ידי הרבי הרש"ב, שגם הוסיף עוד הוספות והגהות ב[[כתב יד קודש|כתב ידו]]. בשנת [[תשנ"ב]] הודפסה מהדורה חדשה של ההמשך באותיות מרובעות, וכן תוקנו כמה וכמה טעויות דפוס שבהוצאה ראשונה.
החל משנת [[תשע"ז]] מוציאים חברי מערכת [[אוצר החסידים]] את ההמשך במהדורה חדשה ובאותיות מאירות עיניים, הכוללת: פיסוק לקטעים, מראי מקומות וציונים, מפתחות והוספות נוספות. כשכעת הסידור הוא עפ"י חמש חטיבות ההמשך, כפי שנסדרו בכתב-יד [[אדמו"ר הרש"ב]]. נכון לחודש ניסן תשפ"ב הופיעו ארבעה כרכים (מתוך שישה כרכי ההמשך, וכרך המפתחות).


בשנת [[תשפ"א]] הוציאה מערכת [[אוצר החסידים]] את הסט (3 כרכים) מחדש, עם הוספות.
בראש הספר בא מפתח מאמרים עם תוכן התחלת המאמר - כפי שהופיע ברשימה מאת [[הרבי הריי"צ]]. כן צילום כתב ידו של הרבי הרש"ב של עמוד הראשון של ההמשך, עמוד מקונטרס ההתחלות וההגהות, עמוד מקונטרס הקיצורים, ועמוד מהעתקת המאמרים בתוספת ההתחלה וסיום.


==פירסומו==
==פירסומו==
[[קובץ:כתב יד המשך תער''ב.jpg|שמאל|ממוזער|250px|העמוד הראשון של ההמשך ב[[כתב יד קודש|כתב ידו]] של [[הרבי הרש"ב]]]]
[[קובץ:כתב יד המשך תער''ב.jpg|שמאל|ממוזער|250px|העמוד הראשון של ההמשך ב[[כתב יד קודש|כתב ידו]] של [[הרבי הרש"ב]]]]
במשך שנים ביקשו [[הרש"ג]]{{הערה| יום א דחג הסוכות [[תשכ"ו]], [[המלך במסיבו]] חלק א עמוד צח ואילך.}} הרב [[משה גוראריה]]{{הערה|[[אגרות קודש]] חלק ב' ע' קיב.}} והרב [[יעקב לנדא]]{{הערה|[[אגרות קודש]] חלק ב' ע' קמז.}} מהרבי שיוציא לאור את ההמשך, אלא שהרבי סירב (חלק מההמשך נתפרסם כבר קודם במשך השנים בצילומים).  
במשך שנים ביקשו [[הרש"ג]]{{הערה| יום א דחג הסוכות [[תשכ"ו]], [[המלך במסיבו]] חלק א עמוד צח ואילך.}} הרב [[משה גוראריה]]{{הערה|[[אגרות קודש]] חלק ב' ע' קיב.}} והרב [[יעקב לנדא]]{{הערה|[[אגרות קודש]] חלק ב' ע' קמז.}} מהרבי שיוציא לאור את ההמשך, אלא שהרבי סירב (חלק מההמשך נתפרסם כבר קודם במשך השנים בצילומים).


כל זה היה עד ההתוועדות שערך הרבי ב[[כ' כסלו]] [[תשל"ז]], בה סיפר כי פעם עמד [[הרבי הריי"צ]] לפני נסיעה (ל[[ביקור הרבי הריי"צ בארץ הקודש|ארה"ק]] ול[[מסע הרבי הריי"צ לארצות הברית (תר"צ)|ארצות הברית]], מקיץ [[תרפ"ט]] עד קיץ [[תר"צ]]), והיה עליו להפקיד את כתב היד של הרבי הרש"ב של המשך תער"ב בידי אדם נאמן, והפקיד אותו בידיו. הרבי סיפר שכשכתבי היד הופקדו בידיו עלה מייד במחשבתו לצלם את הכתב יד על מנת שישאר ברשותו גם לאחר שהרבי הריי"צ ייקח ממנו בחזרה את כתב היד, והבהיר שכן למרות שהרבי הריי"צ לא נתן לו היתר לצלם את כתב היד ומעולם לא עשה זאת, הרי שלמרות זאת כשם שישנה הלכה בשולחן ערוך שתלמיד חכם שהופקדו אצלו ספרים ראשי לעיין וללמוד בהם, שהרי בוודאי ידע המפקיד שהתלמיד חכם לא יוכל לעמוד בכך וילמד בספרים, כך גם במקרה זה היות ומההכרות העמוקה שהייתה לרבי הריי"צ איתו ידע בוודאות שאם יופקד בידי הרבי כתב יד שלא פורסם בוודאי יעתיק אותו ולמרות זאת הפקיד את כתב היד בידיו – הרי שלמפרע התברר שהייתה לכך הסכמה של הרבי הריי"צ.
כל זה היה עד ההתוועדות שערך הרבי ב[[כ' כסלו]] [[תשל"ז]], בה סיפר כי פעם עמד [[הרבי הריי"צ]] לפני נסיעה (ל[[ביקור הרבי הריי"צ בארץ הקודש|ארה"ק]] ול[[מסע הרבי הריי"צ לארצות הברית (תר"צ)|ארצות הברית]], מקיץ [[תרפ"ט]] עד קיץ [[תר"צ]]), והיה עליו להפקיד את כתב היד של הרבי הרש"ב של המשך תער"ב בידי אדם נאמן, והפקיד אותו בידיו. הרבי סיפר שכשכתבי היד הופקדו בידיו עלה מייד במחשבתו לצלם את הכתב יד על מנת שישאר ברשותו גם לאחר שהרבי הריי"צ ייקח ממנו בחזרה את כתב היד, והבהיר שכן למרות שהרבי הריי"צ לא נתן לו היתר לצלם את כתב היד ומעולם לא עשה זאת, הרי שלמרות זאת כשם שישנה הלכה בשולחן ערוך שתלמיד חכם שהופקדו אצלו ספרים ראשי לעיין וללמוד בהם, שהרי בוודאי ידע המפקיד שהתלמיד חכם לא יוכל לעמוד בכך וילמד בספרים, כך גם במקרה זה היות ומההכרות העמוקה שהייתה לרבי הריי"צ איתו ידע בוודאות שאם יופקד בידי הרבי כתב יד שלא פורסם בוודאי יעתיק אותו ולמרות זאת הפקיד את כתב היד בידיו – הרי שלמפרע התברר שהייתה לכך הסכמה של הרבי הריי"צ.
שורה 37: שורה 51:
* '''[https://chabadlibrary.org/books/maharshab/terav/index.htm ההמשך בגירסת טקסט]''' {{ספרייה}}
* '''[https://chabadlibrary.org/books/maharshab/terav/index.htm ההמשך בגירסת טקסט]''' {{ספרייה}}
* '''[https://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?26909& המשך בשעה שהקדימו - תער"ב]''' חלק א', הוצאת תשס"א, באתר [[אוצר החכמה]]
* '''[https://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?26909& המשך בשעה שהקדימו - תער"ב]''' חלק א', הוצאת תשס"א, באתר [[אוצר החכמה]]
* '''[https://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?26907& המשך בשעה שהקדימו - תער"ב]''' חלק ב', הוצאת תשס"ג, באתר [[אוצר החכמה]]
* '''[https://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?26907& המשך בשעה שהקדימו - תער"ב]''' חלק ב', הוצאת תשס"ג, באתר אוצר החכמה
* '''[https://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?26908& המשך בשעה שהקדימו - תער"ב]''' חלק ג', הוצאת תשס"ד, באתר [[אוצר החכמה]]
* '''[https://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?26908& המשך בשעה שהקדימו - תער"ב]''' חלק ג', הוצאת תשס"ד, באתר [[אוצר החכמה]]


שורה 46: שורה 60:
*'''[https://hebrewbooks.org/60797 המשך בשעה שהקדימו תער"ב חלק ד]''' - היברו בוקס
*'''[https://hebrewbooks.org/60797 המשך בשעה שהקדימו תער"ב חלק ד]''' - היברו בוקס


'''[http://www.chabad.info/images/notimage/71321_he_1.pdf סיכום המשך בשעה שהקדימו תרע"ב]''' מאת הרב [[לב לייבמן]], בהוצאת המחבר, ישראל תשע"ב {{PDF}}
'''[http://www.chabad.info/images/notimage/71321_he_1.pdf סיכום המשך בשעה שהקדימו תרע"ב]''' מאת הרב [[לב לייבמן]], בהוצאת המחבר, ישראל תשע"ב {{PDF}} {{קישור שבור|}}


;סידרת שיעורים בהמשך תער"ב
;סידרת שיעורים בהמשך תער"ב
* '''[https://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?607807& שיעורים המשך תער"ב]''' חלק א', מאמרים א-יב, באתר [[אוצר החכמה]]
* '''[https://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?607807& שיעורים המשך תער"ב]''' חלק א', מאמרים א-יב, באתר [[אוצר החכמה]]
* '''[https://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?607821& שיעורים המשך תער"ב]''' חלק ב', מאמרים יג-כא, באתר [[אוצר החכמה]]
* '''[https://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?607821& שיעורים המשך תער"ב]''' חלק ב', מאמרים יג-כא, באתר אוצר החכמה
* '''[https://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?169958& שיעורים המשך תער"ב]''' חלק ג', מאמרים כב-לא, באתר [[אוצר החכמה]]
* '''[https://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?169958& שיעורים המשך תער"ב]''' חלק ג', מאמרים כב-לא, באתר [[אוצר החכמה]]
* '''[https://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?173830& שיעורים המשך תער"ב]''' חלק ד', מאמרים לב-לט, באתר [[אוצר החכמה]]
* '''[https://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?173830& שיעורים המשך תער"ב]''' חלק ד', מאמרים לב-לט, באתר אוצר החכמה
* '''[https://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?607820& שיעורים המשך תער"ב]''' חלק ה', מאמרים מ-מז, באתר [[אוצר החכמה]]
* '''[https://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?607820& שיעורים המשך תער"ב]''' חלק ה', מאמרים מ-מז, באתר [[אוצר החכמה]]
* '''[https://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?189068& שיעורים המשך תער"ב]''' חלק ו', מאמרים מח-נו, באתר [[אוצר החכמה]]
* '''[https://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?189068& שיעורים המשך תער"ב]''' חלק ו', מאמרים מח-נו, באתר אוצר החכמה
* '''[https://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?607817& שיעורים המשך תער"ב]''' חלק ח', מאמרים סה-עו, באתר [[אוצר החכמה]]
* '''[https://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?607817& שיעורים המשך תער"ב]''' חלק ח', מאמרים סה-עו, באתר [[אוצר החכמה]]



גרסה אחרונה מ־00:02, 15 במרץ 2024

מאמרי רבותינו נשיאנו
האמנם · דער פרומער וארא · איתא במדרש תילים · והדרת פני זקן · כתב יד דא"ח ישן לא נודע למי · באתי לגני · ושאבתם מים בששון · וידעת תרנ"ז - מוסקבה · החלצו תרנ"ט · אחת שאלתי · וקבל היהודים
מאמרי הרבי
אשרי תבחר · ביום עשתי עשר · גדול יהיה · ושבתי בשלום · כי ישאלך בנך · לא תהיה משכלה · ואתה תצווה את בני ישראל · על כן קראו הימים האלה ימי הפורים
המשכים
המשך והחרים · המשך וככה תרל"ז · המשך רנ"ט · המשך תרס"ו · המשך תער"ב
מושגים
דיבור המתחיל · ביכלאך · בלתי מוגה · מוגה · המשך
כרכי הסדרה
חלק א' של ההמשך

בשעה שהקדימו תער"ב הינו דיבור המתחיל של המשך אותו החל הרבי הרש"ב לומר ביום הראשון של חג השבועות בשנת תער"ב בליובאוויטש, וסיימו בשבת פרשת וירא תרע"ו ברוסטוב, במאמר דיבור המתחיל "וה' אמר המכסה אני מאברהם". בהמשך ישנם כ-124 מאמרים. בנוסף לאמירתו, העלה אותו הרבי הרש"ב על הכתב, ובכתבים אלו יש גם המשך שלא נאמר על ידו ולא נחלק למאמרים. חיבה יתירה נודעה בעיני הרבי הרש"ב להמשך זה.

תוכן ההמשך[עריכה | עריכת קוד מקור]

בהמשך זה התבארו ענינים יסודיים יותר בקבלה וחסידות בהרחבה גדולה, מושגים כמו אורות, כלים, כתר, ספירות וביאורים שונים על ידי משלים רבים, ועם אמירתו התחילה תקופה חדשה בהתרחבות תורת החסידות, וכל הענינים העמוקים בחסידות מבוארים בו בהרחבה.

גוף כתב יד הקודש של הרבי הרש"ב מתחלק לארבעה חלקים:

  • פנים המאמרים - קעג עמודים, כל עמוד עם עה-פ שורות.
  • קונטרס בפני עצמו נכתבו התחלת וסיום כל מאמר ומאמר והוספות והגהות עליהם - שמה עמודים.
  • לאחר זמן חילק כ"ק אדמו"ר הרש"ב רוב ההמשך לפרקים וכתב קיצור לכל פרק - מו עמודים.
  • החלק שלא נאמר - עה עמודים.

את תוכן ההמשך ניתן לחלק באופן כללי לשש חטיבות[1]:

  • ביאור שלושת הפירושים בכתר: לשון המתנה ושתיקה[2], לשון עטרה, ולשון "סיבוב" והקפה, שהם כנגד ג' מדריגות בספירת הכתר: כתר שבבחינת סיבוב הוא מקיף הקרוב שהוא בחינת רצון גלוי, לשון 'עטרה' הוא מקיף רחוק יותר שהוא בחינת "רצון נעלם", ולשון שתיקה מורה על המקיף העליון ביותר שהוא בחינת עצם הרצון שאינו בא לידי גילוי כלל[3].
  • הסבר נרחב כיצד דוקא על ידי קיום התורה והמצוות על ידי ישראל נמשך ממדריגה הכי נעלית שבכתר שהתבארה בחטיבה הקודמת, בחינת מוחא סתימאה, שעיקר המשכתה הוא על ידי המסירות נפש בתוך ההעלם וההסתר דזמן הגלות, ותתגלה בשלימות לעתיד לבוא[4].
  • אדמו"ר הרש"ב ממשיך לבאר בעומק יותר את גודל מעלת עבודת ישראל בעסק התורה והמצוות, שעל ידה ממשיכים ממדריגה שלמעלה אפילו ממדרגת המקיף העליון שבכתר, מבחינת עצמותו ומהותו ממש. ובעיקר - על ידי העבודה של קבלת עול וביטוש וזיכוך החומר, על ידי זה הופכים את החושך לאור, שזה מגלה אשר באמת הצמצום אינו מסתיר ומעלים לגבי עצמותו יתברך[5].
  • ביאור נרחב בענין העלאת התחתון והפיכת החושך לאור, על פי ביאור הפסוק "וידעת היום והשבות אל לבבך כי ה' הוא האלקים בשמים ממעל ועל הארץ מתחת", שזהו ענין דעת עליון ודעת תחתון, וחיבור שניהם[6].
  • ביאור עמוק יותר בדיוק לשון הכתוב "אין עוד", אופן אחד שבענין "יחוד ה' ואלקים" ו"הפיכת החושך לאור"[7].
  • ביאור החידוש בתורה על ידי עבודת ישראל וענין יחודא עילאה ויחודא תתאה באופן אחר, כפי שהוא “מלמעלה למטה"[8].

אמירת המאמרים[עריכה | עריכת קוד מקור]

המאמרים נאמרו בארבע תקופות: חג השבועות תער"ב - ש"פ ויגש תער"ג; חג השבועות תער"ג - ש"פ וירא עדר"ת; חג השבועות עדר"ת - ש"פ במדבר העת"ר; חג השבועות העת"ר - ש"פ וירא עתר"ו. ולאחריו נוסף החלק שלא נאמר (גם בשעת כתיבת המאמרים שנאמרו, נוספו ענינים רבים).

שאר המאמרים שנאמרו בשנים אלו - נדפסו בספר המאמרים - תער"ב-תרע"ו.

ההדפסה[עריכה | עריכת קוד מקור]

הספר יצא לאור לראשונה בשלושה חלקים לקראת יו"ד שבט תשל"ז, בהוצאת אוצר החסידים.

ההדפסה היא על פי כתב יד מעתיק שהוגה אחר כך (עד סוף פרק תכ"א) על ידי אדמו"ר הרש"ב, שגם הוסיף עוד הוספות והגהות בכתב ידו. בשנת תשנ"ב הודפסה מהדורה חדשה של ההמשך באותיות מרובעות, וכן תוקנו כמה וכמה טעויות דפוס שבהוצאה ראשונה. בשנת תשפ"ב מערכת אוצר החסידים הדפיסה את הסט מחדש[9] (3 כרכים), עם הוספות.

החל משנת תשע"ז מוציאים חברי מערכת אוצר החסידים את ההמשך במהדורה חדשה ובאותיות מאירות עיניים, הכוללת: פיסוק לקטעים, מראי מקומות וציונים, מפתחות והוספות נוספות. כשכעת הסידור הוא עפ"י חמש חטיבות ההמשך, כפי שנסדרו בכתב-יד אדמו"ר הרש"ב. נכון לחודש ניסן תשפ"ב הופיעו ארבעה כרכים (מתוך שישה כרכי ההמשך, וכרך המפתחות).

בראש הספר בא מפתח מאמרים עם תוכן התחלת המאמר - כפי שהופיע ברשימה מאת הרבי הריי"צ. כן צילום כתב ידו של הרבי הרש"ב של עמוד הראשון של ההמשך, עמוד מקונטרס ההתחלות וההגהות, עמוד מקונטרס הקיצורים, ועמוד מהעתקת המאמרים בתוספת ההתחלה וסיום.

פירסומו[עריכה | עריכת קוד מקור]

העמוד הראשון של ההמשך בכתב ידו של הרבי הרש"ב

במשך שנים ביקשו הרש"ג[10] הרב משה גוראריה[11] והרב יעקב לנדא[12] מהרבי שיוציא לאור את ההמשך, אלא שהרבי סירב (חלק מההמשך נתפרסם כבר קודם במשך השנים בצילומים).

כל זה היה עד ההתוועדות שערך הרבי בכ' כסלו תשל"ז, בה סיפר כי פעם עמד הרבי הריי"צ לפני נסיעה (לארה"ק ולארצות הברית, מקיץ תרפ"ט עד קיץ תר"צ), והיה עליו להפקיד את כתב היד של הרבי הרש"ב של המשך תער"ב בידי אדם נאמן, והפקיד אותו בידיו. הרבי סיפר שכשכתבי היד הופקדו בידיו עלה מייד במחשבתו לצלם את הכתב יד על מנת שישאר ברשותו גם לאחר שהרבי הריי"צ ייקח ממנו בחזרה את כתב היד, והבהיר שכן למרות שהרבי הריי"צ לא נתן לו היתר לצלם את כתב היד ומעולם לא עשה זאת, הרי שלמרות זאת כשם שישנה הלכה בשולחן ערוך שתלמיד חכם שהופקדו אצלו ספרים ראשי לעיין וללמוד בהם, שהרי בוודאי ידע המפקיד שהתלמיד חכם לא יוכל לעמוד בכך וילמד בספרים, כך גם במקרה זה היות ומההכרות העמוקה שהייתה לרבי הריי"צ איתו ידע בוודאות שאם יופקד בידי הרבי כתב יד שלא פורסם בוודאי יעתיק אותו ולמרות זאת הפקיד את כתב היד בידיו – הרי שלמפרע התברר שהייתה לכך הסכמה של הרבי הריי"צ.

הרבי המשיך וסיפר שבמשך הזמן שהיה הצילום ברשותו חשב על כך שהאשמה בכך ש'המשך' זה אינו מודפס היא באשמתו, והיות שכך הרי שבו תלוייה האחריות לכך שלא מקוים מאמר המשיח כי כשתופץ תורת החסידות יבוא משיח, אך מצד שני גם ירא מלפרסם את ההמשך, ולכן עיכב את פרסומו, עד שעלה בראשו רעיון לשתף את כל החסידים באחריות לפרסום ההמשך, על ידי כך שכל אחד שחפץ בכך יוכל לתת דולר (ובמדינות אחרות – כמות של מטבע מקומי השווה לדולר) עבור עצמו ועבור כל אחד מבני ביתו. בהזדמנות זו אמר הרבי כי בעקבות חשש זה לא יופעו לכל אורך הספר הקדשות ואף לא שמות המגיהים והעורכים של הספר[13].

ביאורים וסיכומים על הספר[עריכה | עריכת קוד מקור]

חלק מספרי השיעורים בהמשך תער"ב

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

ההמשך
המהדורה החדשה

סיכום המשך בשעה שהקדימו תרע"ב מאת הרב לב לייבמן, בהוצאת המחבר, ישראל תשע"ב קובץ PDF (הקישור אינו פעיל, ה' באדר ב' ה'תשפ"ד)

סידרת שיעורים בהמשך תער"ב
על ההמשך

הערות שוליים

  1. החלוקה בעיקרה הינה על פי חטיבות ההמשך כפי שנסדרו בכתב יד אדמו"ר הרש"ב, התיאור הוא מתוך סקירה שפירסם הרב דוד אולידורט בגליון מעיינותיך.
  2. על פי לשון הפסוק באיוב: "כתר לי זעיר ואחוך".
  3. ממאמר ד"ה בשעה שהקדימו תער"ב עד ד"ה ולא יכול יוסף תער"ג.
  4. מד"ה ועשית חג שבועות תער"ג עד ד"ה וה' אמר המכסה תרד"ע.
  5. מד"ה ואהיה אצלו אמון תרד"ע עד ד"ה וידבר גו' במדבר תרע"ה.
  6. מד"ה וידבר אלקים תרע"ה עד סוף החלק שנאמר.
  7. חלקו הראשון של החלק שרק נכתב אך לא נאמר.
  8. חלקו השני של החלק שלא נאמר.
  9. כהוצאת תשנ"ב.
  10. יום א דחג הסוכות תשכ"ו, המלך במסיבו חלק א עמוד צח ואילך.
  11. אגרות קודש חלק ב' ע' קיב.
  12. אגרות קודש חלק ב' ע' קמז.
  13. הרבי מספר על 'המשך' בשעה שהקדימו תער"ב קובץ וידאו קישור לאתר בית חב"ד. הודפס בהוספות להמשך בשעה שהקדימו תער"ב חלק ג', הוצאת תשנ"ג, עמוד י"ב.