קריאת התורה בראש השנה: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
 
אין תקציר עריכה
 
(40 גרסאות ביניים של 13 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
בראש השגה ויום הכיפורים בשעת קריאת התורה, גם כן היה [מוהרש״ב] יושב על כסא, פניו [צפונה] לשולחן הקריאה, ואחוריו לדרום, וראשו מכוסה בהטלית (משא״כ בקריאת־התורה דשבת ויום־טוב היתה הטלית על כתפיו ולראשו הכיפה)<ref>רשימות־דברים, ב, עמ׳ קב</ref>.
'''קריאת התורה בראש השנה''' ו[[יום הכיפורים]] יש לה חשיבות מיוחדת, ומובא בשם [[האר"י]] שכדאי לקנות עליות בימים נוראים אלו.
 
בראש השנה ו[[יום הכיפורים]] בשעת קריאת התורה, היה [[אדמו"ר הרש"ב]] יושב על כסא, פניו צפונה לשולחן הקריאה, ואחוריו לדרום, וראשו מכוסה בהטלית, בשונה מקריאת התורה דשבת ויום-טוב, שאז הייתה ה[[טלית]] על כתפיו ולראשו הכיפה){{הערה|[[רשימות דברים]], ב, עמ' קב.}}.


==מפטיר==
==מפטיר==
בקריאת־התורה של פסוקי המפטיר, נהגו בליובאוויטש לקרוא בנגינת הטעמים הרגילה, ולא כמנהג העולם שקוראים גם את המפטיר בנעימת הימים הנוראים<ref>מהרה״ח ר׳ רפאל הכהן ע״ה</ref>
בקריאת התורה של פסוקי המפטיר, נהגו בליובאוויטש לקרוא בנגינת הטעמים הרגילה, ולא כמנהג ה[[עולם]] שקוראים גם את המפטיר בנעימת הימים הנוראים{{הערה|מר' [[רפאל הכהן]].}}


הנה ידוע שבימים־נוראים.. יש ניגון מיוהד לקריאת־התורה, ובכל תפוצות ישראל אפילו בבתי הכנסת של חב״ד — קוראין בניגון של ימים־נוראים בין בספר־תורה הראשון.. ובין בספר־תורה השני [למפטיר].. אבל בליובאוויטש שבליובאוויטש, הנה המנהג היה שבספר־תורה השני למפטיר.. שבקריאת ראש־השנה, וכן המפטיר של יום־הכיפורים, קראו בניגון הרגיל שבכל ימות השנה ולא בניגון של ימים־נוראים. ובהיותי עומד אצל הרי״ל [=הג״ר יעקב לנדא] ז״ל, שאלתי אותו: א] אם היה כך המנהג, ב] ומה טעם הדבר? ויענני: טעם הדבר איני יודע, אבל המנהג היה ככה — אזוי!<ref>מז׳לאבין.. לניו־יורק, עמ׳ 128 [הוא ספר זכרונותיו של הרה״ח ר׳ מרדכי שוסטערמאן ע״ה, שהיה הבעל־קריאה בבית־מדרשו של הרבי]</ref>
בימים נוראים יש ניגון מיוחד לקריאת התורה, ובכל תפוצות ישראל, אפילו בבתי הכנסת של חב"ד, קוראין בניגון של ימים נוראים בין בספר תורה הראשון.. ובין בספר תורה השני, למפטיר.


==עליית האדמו״ר למפטיר==
עם זאת, ב[[ליובאוויטש]] שבליובאוויטש, המנהג היה שבספר תורה השני למפטיר שבקריאת ראש השנה, וכן המפטיר של יום הכיפורים, קראו בניגון הרגיל שבכל ימות השנה ולא בניגון של ימים נוראים.  
לפי הסדר הנהוג בליובאוויטש מקדמת דנא, הנה האדמו״ר עולה לתורה למפטיר והוא בעצמו הנהו הבעל־תוקע.


עוד בעת קריאת ההפטרה התהיל אדמו״ר [מוהרש״ב] עבודתו בקודש בבכיה חרישית ובקול לחש ורועד בניגון הטעמים המיוחד להפטרה...<ref>׳התמים' ד, עמ׳ פו</ref>
ר' [[מרדכי שוסטרמן]], הבעל קריאה בבית מדרשו של [[הרבי]], שאל את רבי [[יעקב לנדא]] אם היה כך המנהג, ואם כן, מה טעם הדבר? ענה לו ר"י: טעם הדבר איני יודע, אבל המנהג היה ככה - אזוי!{{הערה|[[מז'לובין לניו יורק (ספר)]], עמ' 128 [הוא ספר זכרונותיו של הרב [[מרדכי שוסטרמן]], שהיה הבעל קריאה בבית מדרשו של הרבי].}}


כ״ק אדמו״ר מוהריי״צ עלה למפטיר — הן ביום הראשון והן ביום השני<ref>ס׳ השיחות תש׳׳ד, עמ׳ 3; ס׳ השיחות תש״ה, עמ׳ 3; קובץ־ליובאוויטש, 5 [תש׳׳ה], עמ׳ 71</ref>.
==עליית נשיאי חב"ד למפטיר==
לפי הסדר הנהוג בליובאוויטש מקדמת דנא, האדמו"ר [[עלייה לתורה|עולה לתורה]] למפטיר והוא בעצמו הנהו הבעל תוקע.


וכך נהגו גם כ״ק אדמו״ר מוהרש״ב והרבי מה"מ.
עוד בעת קריאת ההפטרה התחיל אדמו"ר הרש"ב עבודתו בקודש בבכיה חרישית ובקול לחש ורועד בניגון הטעמים המיוחד להפטרה...{{הערה|[[התמים]] ד, עמ' פו.}}


על אמירת המפטיר [היינו ההפטרה] של אדמו״ר מוהר״ש בראש־השנה, אמר בנו אדמו״ר מוהרש״ב: מתפעל אני מהמפטיר שלו. שבעת המפטיר נשפך מעיניו ומאפו, מכל הצינורות, וללא הכנות כלל<ref>ס׳ השיחות תורת־שלום, עמ׳ 188</ref>.
[[אדמו"ר הריי"צ]] עלה למפטיר הן ביום הראשון והן ביום השני{{הערה|[[ספר השיחות]] [[תש"ד]], עמ' 3;[[ספר השיחות]] [[תש"ה]], עמ' 3; [[ליובאוויטש (קובץ)]], 5 תש"ה, עמ' 71.}}. וכך נהגו גם הרש"ב והרבי.
 
כשקראו את הרבי מה"מ לעלות לתורה — למפטיר — היה מביא עמו את שלושת השופרות ומניתם על בימת הקריאה.
 
את ברכות התורה היה אומר בנעימה הרגילה כבכל השנה. בסיום העלייה לא נהגו לעשות לרבי ״מי שברך״ (וגם בכל שבת ומועד לא היו עושים ״מי שברך״ לאדמו״ר).
 
==הערות שוליים==
<references/>


על אמירת המפטיר [היינו ההפטרה] של [[אדמו"ר מוהר"ש]] בראש השנה, אמר בנו אדמו"ר מוהרש"ב: מתפעל אני מהמפטיר שלו. שבעת המפטיר נשפך מעיניו ומאפו, מכל הצינורות, וללא הכנות כלל{{הערה|ספר השיחות [[תורת שלום]], עמ' 188.}}.


כשקראו את הרבי [[עלייה לתורה|לעלות לתורה]] למפטיר, היה מביא עמו את שלושת השופרות ומניחם על בימת הקריאה. את ברכות התורה היה אומר בנעימה הרגילה כבכל השנה. בסיום העלייה לא נהגו לעשות לרבי "מי שברך"{{הערה|וגם בכל שבת ומועד לא היו עושים "מי שברך" לרבי.}}.
{{הערות שוליים}}
{{תבנית:אוצר מנהגי חב"ד}}
{{תבנית:אוצר מנהגי חב"ד}}
 
{{ראש השנה}}
[[קטגוריה:מנהגים לחגי השנה]] [[קטגוריה:מנהגי חודש תשרי]]
{{תפילה}}
[[קטגוריה:קריאת התורה]]

גרסה אחרונה מ־16:37, 16 בפברואר 2024

קריאת התורה בראש השנה ויום הכיפורים יש לה חשיבות מיוחדת, ומובא בשם האר"י שכדאי לקנות עליות בימים נוראים אלו.

בראש השנה ויום הכיפורים בשעת קריאת התורה, היה אדמו"ר הרש"ב יושב על כסא, פניו צפונה לשולחן הקריאה, ואחוריו לדרום, וראשו מכוסה בהטלית, בשונה מקריאת התורה דשבת ויום-טוב, שאז הייתה הטלית על כתפיו ולראשו הכיפה)[1].

מפטיר[עריכה | עריכת קוד מקור]

בקריאת התורה של פסוקי המפטיר, נהגו בליובאוויטש לקרוא בנגינת הטעמים הרגילה, ולא כמנהג העולם שקוראים גם את המפטיר בנעימת הימים הנוראים[2]

בימים נוראים יש ניגון מיוחד לקריאת התורה, ובכל תפוצות ישראל, אפילו בבתי הכנסת של חב"ד, קוראין בניגון של ימים נוראים בין בספר תורה הראשון.. ובין בספר תורה השני, למפטיר.

עם זאת, בליובאוויטש שבליובאוויטש, המנהג היה שבספר תורה השני למפטיר שבקריאת ראש השנה, וכן המפטיר של יום הכיפורים, קראו בניגון הרגיל שבכל ימות השנה ולא בניגון של ימים נוראים.

ר' מרדכי שוסטרמן, הבעל קריאה בבית מדרשו של הרבי, שאל את רבי יעקב לנדא אם היה כך המנהג, ואם כן, מה טעם הדבר? ענה לו ר"י: טעם הדבר איני יודע, אבל המנהג היה ככה - אזוי![3]

עליית נשיאי חב"ד למפטיר[עריכה | עריכת קוד מקור]

לפי הסדר הנהוג בליובאוויטש מקדמת דנא, האדמו"ר עולה לתורה למפטיר והוא בעצמו הנהו הבעל תוקע.

עוד בעת קריאת ההפטרה התחיל אדמו"ר הרש"ב עבודתו בקודש בבכיה חרישית ובקול לחש ורועד בניגון הטעמים המיוחד להפטרה...[4]

אדמו"ר הריי"צ עלה למפטיר הן ביום הראשון והן ביום השני[5]. וכך נהגו גם הרש"ב והרבי.

על אמירת המפטיר [היינו ההפטרה] של אדמו"ר מוהר"ש בראש השנה, אמר בנו אדמו"ר מוהרש"ב: מתפעל אני מהמפטיר שלו. שבעת המפטיר נשפך מעיניו ומאפו, מכל הצינורות, וללא הכנות כלל[6].

כשקראו את הרבי לעלות לתורה למפטיר, היה מביא עמו את שלושת השופרות ומניחם על בימת הקריאה. את ברכות התורה היה אומר בנעימה הרגילה כבכל השנה. בסיום העלייה לא נהגו לעשות לרבי "מי שברך"[7].

הערות שוליים

  1. רשימות דברים, ב, עמ' קב.
  2. מר' רפאל הכהן.
  3. מז'לובין לניו יורק (ספר), עמ' 128 [הוא ספר זכרונותיו של הרב מרדכי שוסטרמן, שהיה הבעל קריאה בבית מדרשו של הרבי].
  4. התמים ד, עמ' פו.
  5. ספר השיחות תש"ד, עמ' 3;ספר השיחות תש"ה, עמ' 3; ליובאוויטש (קובץ), 5 תש"ה, עמ' 71.
  6. ספר השיחות תורת שלום, עמ' 188.
  7. וגם בכל שבת ומועד לא היו עושים "מי שברך" לרבי.
(חלק מהחומר בערך נלקח מהספר אוצר מנהגי חב"ד)