הבדלים בין גרסאות בדף "נשיא הדור"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
תגית: עריכה ממכשיר נייד
 
(52 גרסאות ביניים של 23 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
::{{מפנה|רבי|תנא שחיבר את ה[[משניות]]|רבי יהודה הנשיא}}
+
{{פירוש נוסף|נוכחי=נשיא הדור על פי תורת החסידות|אחר=נשיא באופן כללי|ראו=נשיא}}
'''ראש בני ישראל''' (ב[[ראשי תיבות]]: '''רב"י''') נקרא גם '''נשיא הדור''' הינו [[צדיק]] אשר נמצא בכל דור, דרכו נמשכת החיות לאנשי הדור ומשמש כ[[ממוצע המחבר]] בין [[ישראל]] ל[[הקדוש ברוך הוא]].
+
 
 +
{{מפנה|רבי|תנא שחיבר את ה[[משניות]]|רבי יהודה הנשיא}}
 +
 
 +
'''נשיא הדור''', הנקרא גם '''ראש בני ישראל''' (ב[[ראשי תיבות]]: '''רב"י'''), הינו [[צדיק]] יחיד מסוגו{{הערה|[[לקוטי שיחות]] חלק כ"ו עמוד 334 ושם נסמן ל[[מסכת סנהדרין]] ח, א.}} הנמצא בכל דור, אשר דרכו נמשכת החיות לאנשי הדור והוא משמש כ[[ממוצע המחבר]] בין [[ישראל]] ל[[הקדוש ברוך הוא]].
 +
 
 +
קיומו של נשיא הדור המקשר את כל ישראל עם ה', נתגלה בעיקר על ידי תורת החסידות. כאשר מקורות שונים לעניין נמצאים כבר בדברי רז"ל.
 +
 
 +
סיבת גילוי הדבר דווקא על ידי החסידות, טמון בחלק מעצם שיטתה. שה'רבי' - הראש והחסיד צריכים להיות יחד. לעומת דורות קודמים בהם קשר זה יכל להיות בהעלם{{הערה|שם=היום יום|[[היום יום]] כ"ב אייר: "פעם, הרבי - הר"מ והגאון - היו לבד והתלמידים היו לבד. [[דרך החסידות]] אותה ייסד הרבי, הוא התועלת האלוקית הגדולה, שהרבי אינו בודד וחסידים אינם בודדים.}}.
  
 
==הגדרה==
 
==הגדרה==
על פי התפיסה היהודית, עם ישראל בכללותו, מצד [[נשמה|נשמותיהם]], מהווים יחד קומה אחת שלימה{{הערה|[[לקוטי תורה]] פרשת ניצבים}}, כאשר כל יהודי נחשב לאבר פרטי בגוף הכללי ויש יהודים שנחשבים לראש. כמו שבאברי האדם הראש הוא אבר כללי ודרכו נמשכת החיות לאברים, כך ראשי אלפי ישראל הם [[נשמה|נשמות]] כלליות, ודרכם נמשכת החיות לכל אנשי הדור{{הערה|ספר [[תניא]] פרק ב'}}. בנשיא הדור ישנו ענין נוסף, אשר מלבד היותו מראשי אלפי ישראל הינו גם לב כל בני ישראל, ומשום זה נקרא "יחידה הכללית". הגדרת הלב לעומת המח היא אשר המח נותנת חיות פרטית לכל אבר לפי תכונותיו, ואילו הלב ממשיכה לכל האיברים את עצם חיותם שלמעלה מהתחלקות ונמצאת בכל האיברים בשווה. נשיא הדור מצד היותו בחינת "יחידה הכללית" נרגש בו מקורם של כל בני ישראל "אב אחד לכולנה" בחינת היחידה שלמעלה מהתחלקות והינה אצל כל בני ישראל בשוה{{הערה|שם=לקו"ש חל"א|לקו"ש חל"א שיחה א' לפרשת בשלח. שיחת ב' ניסן תשמ"ח. וראה גם שיחת ש"פ שמיני תשי"ב.}}.
+
כללות [[נשמה|נשמות]] עם ישראל מהווים יחד "קומה אחת שלימה"{{הערה|[[לקוטי תורה]] פרשת ניצבים.}}, ונמשלים לגוף אחד - כאשר רוב כל נשמה קשורה באבר פרטי בגוף הכללי, אך יש יהודים שנחשבים לראש. וכשם שבאברי האדם הראש הוא אבר כללי, שדרכו נמשכת החיות לאברים, כך צדיקי הדורות (המכונים "ראשי אלפי ישראל") הם נשמות כלליות, ודרכם נמשכת החיות לכל אנשי הדור{{הערה|ספר ה[[תניא - פרק ב']].}}. בנשיא הדור ישנו ענין נוסף, אשר מלבד היותו מראשי אלפי ישראל הוא נמשל גם ל"[[לב]] כל בני ישראל"{{הערה|ראה [[רמב"ם]] הלכות מלכים פ"ד.}}. החידוש בכך (שהוא נמשל גם ללב), הוא השוני בין הלב ל[[מוח]]: המוח מעביר לכל אבר חיות כפי תכונותיו; והלב שמזרים את הדם לכל האיברים, עושה זאת ללא חילוק ביניהם, וכך הנשיא משפיע (לא רק את החיות הפרטית, אלא) גם את החיות הכללית.
  
ויתירה מזו, נרגש אצל נשיא הדור שרשם האמיתי של בני ישראל "שרש נפשם בה' אחד" שהוא למעלה גם מלהיות מקור להתחלקות{{הערה|שם=לקו"ש חל"א}}.
+
"עצם החיות" של יהודי באה מהתקשרותו הפנימית לה', שנפעלת על יד הרובד הפנימי שבנפשו, המכונה ה"[[יחידה שבנפש]]". כשם שלכל יהודי יש "יחידה פרטית", כך לכללות העם יש "יחידה כללית", אשר היא נשמתו של נשיא הדור{{הערה|1=ראה [[אדמו"ר האמצעי]], [[שערי תשובה]], [http://chabadlibrary.org/books/adhaam/tshu/5/56c/56c.htm ד"ה "פדה בשלום" פרק י"ב.]}}, וכיוון שכך מאירה אצל הנשיא עצם החיות של כל בני ישראל, ללא חלוקה לפרטי ה"אברים" - כל יהודי בפני עצמו{{הערה|לקו"ש חל"א שיחה א' לפרשת בשלח. וראה שם יתירה מזו, שאצל נשיא הדור נרגש גם "שרש נפשם (של נשמות בני ישראל) בה' אחד", שהוא למעלה מלהיות אפילו מקור להתחלקות. וראה גם שיחת שיחת ש"פ שמיני תשי"ב. שיחת ב' ניסן תשמ"ח. ועוד.}}.
  
נשיא{{הערה|נשיא, ראשי תיבות: '''נ'''יצוצו '''ש'''ל '''י'''עקב '''א'''בינו, שיעקב "נשמתו כלולה מכל ה[[נשמה|נשמות]] שבישראל" (מופיע בספר קהלת יעקב מערכת "רבי")}} הדור הראשון הינו [[משה רבינו]] עליו אומר [[רש"י]]{{הערה|רש"י. במדבר כא, כא}}: {{ציטוטון|משה הוא ישראל וישראל הם משה, לומר לך שנשיא הדור הוא ככל הדור, כי הנשיא הוא הכל}} ובכל דור {{ציטוטון|אין דור שאין בו כמשה{{הערה|בראשית רבה פרק נ"ו, ז}}}} וכן נכתב ב[[תיקוני זוהר]]{{הערה|תיקוני זוהר, תס"ט (קיד, א)}}: {{ציטוטון|אתפשטותיה בכל דרא ודרא}} שבכל דור יש את נשמתו של משה המלובשת בנשיא הדור.
+
נשיא{{הערה|נשיא, ראשי תיבות: '''נ'''יצוצו '''ש'''ל '''י'''עקב '''א'''בינו, שיעקב "נשמתו כלולה מכל ה[[נשמה|נשמות]] שבישראל" (מופיע בספר קהלת יעקב מערכת "רבי").}} הדור הראשון היה [[משה רבינו]], עליו כותב [[רש"י]]{{הערה|בפירושו על התורה {{קח|פרשת|חוקת}} כא, כא.}}: {{ציטוטון|משה הוא ישראל וישראל הם משה, לומר לך שנשיא הדור הוא ככל הדור, כי הנשיא הוא הכל}}. המדרש קובע כי {{ציטוטון|אין דור שאין בו כמשה}}{{הערה|בראשית רבה פרשה נו, ז.}}. כך גם נכתב ב[[תיקוני זוהר]]{{הערה|תיקון סט (קיד, א).}}: {{ציטוטון|אתפשטותא דמשה שבכל דרא ודרא}}, כלומר - בכל דור יש את נשמתו של משה, המתלבשת בגופו של הנשיא של אותו הדור.
  
במשך הדורות ישנם זמנים בהם הקשר בין הנשיא לעם היה קשר גלוי וישנם שנים אשר היה זה בהעלם, מאז התחלתו של רבי [[ישראל בעל שם טוב]] להיות נשיא דור ועם התגלותה של [[תורת החסידות]] ו[[נשיאי חב"ד]], חזר הנשיא להיות גלוי{{הערה|[[היום יום]] כ"ב אייר: "פעם, הרבי - הר"מ והגאון - היו לבד והתלמידים היו לבד. [[דרך החסידות]] אותו ייסד הרבי, הוא התועלת האלוקית הגדולה, שהרבי אינו בודד וחסידים אינם בודדים.}}, הרבי מקשר{{הערה|[[לקוטי שיחות]] חלק ט"ו עמ' 283}} תהליך זה לכך שהעולם מתקרב ל[[גאולה]].
+
במשך הדורות, היו זמנים בהם הקשר בין הנשיא לעם היה קשר גלוי, והיו זמנים שקשר זה היה בהעלם{{הערה|ראו לדוגמא מאמר ואתה תצוה תשמ"א לגבי מתתיהו בן יוחנן כהן גדול שהיה בזמנו נשיא הדור בהעלם}}. מאז שהחל רבי [[ישראל בעל שם טוב]] לשמש כנשיא הדור, ובפרט עם התגלותה של [[תורת החסידות]] על ידי [[נשיאי חב"ד]], חזר הנשיא להיות גלוי{{הערה|שם=היום יום}}. הרבי קישר את התהליך הזה בכך שהעולם מתקרב ל[[גאולה]]{{הערה|[[לקוטי שיחות]] חלק ט"ו עמ' 283}}.
  
==מאפיינים==
+
==עניינו המרכזי==
===דואג לכל יהודי בכל עניין===
+
עניינו ומעלתו המרכזית של הנשיא הוא זה שמקשר את ה[[יהודי]] עם [[אין סוף]]. ישנם נשיאים שקישרו רק את ה[[רוחניות]] של היהודים, או רק בתורת ה[[נגלה]] וישנם שקישרו רק בתורת ה[[נסתר]]. המיוחד שב[[נשיאי חב"ד]] דווקא הוא שדאגו והשפיעו כבכל, [[גשמיות]] ורוחניות, ב[[נגלה]] וב[[נסתר]]{{הערה|מכתב ג' תמוז ה'תש"י}}.
נשיא הדור, הוא אדם שדואג לאנשי הדור כל אחד לפי צרכיו ודרגתו. מסיבה זו הוא מכונה 'ראש' - '''ר'''אש '''ב'''ני '''י'''שראל - שכן בדומה לראש המחיה את כל אברי הגוף, מהמח והלב עד לציפורניים והשערות, כך נשיא הדור, דואג לצרכיהם של כל אנשי הדור, ללימוד ה[[קבלה]] ו[[פנימיות התורה]], ללימוד [[תורת הנגלה]], לעניינים הקשורים ברגש, ואפילו ל"פושעים ומורדים בתלמידי חכמים"{{הערה|[[התוועדות]] י"א שבט תשכ"ד}}.  
+
 
 +
מתוקף תפקידו של נשיא הדור, הוא דואג לכל אנשי הדור, איש איש לפי צרכיו ודרגתו. מסיבה זו הוא מכונה "ראש" (כפי שהוזכר לעיל) - '''ר'''אש '''ב'''ני '''י'''שראל - שכן בדומה לראש המחיה את כל אברי הגוף, מהמח והלב עד לציפורניים והשערות, כך נשיא הדור, דואג לצרכיהם של כל אנשי הדור, ללימוד ה[[קבלה]] ו[[פנימיות התורה]], ללימוד [[תורת הנגלה]], לעניינים הקשורים ברגש, ואפילו ל"פושעים ומורדים בתלמידי חכמים"{{הערה|תניא פרק ב'. וראה [[התוועדות]] י"א שבט תשכ"ד ([[תורת מנחם]] חלק לט עמ' 38).}}.
 +
 
 +
==כינויים נוספים==
 
===ממוצע המחבר===
 
===ממוצע המחבר===
ה[[גוף]] הגשמי וה[[נפש הבהמית]] שבכל יהודי מעלימים על הניצוץ האלוקי שבו, ובכדי להתקשר ל[[הקב]] זקוק היהודי ל"ממוצע המחבר", שהוא נשיא הדור, וכך אומר הרבי{{הערה|[[אגרות קודש]] חלק ג' אגרת תרל"ה}}: {{ציטוטון|נשיא בכלל, נקרא ראש אלפי ישראל, הוא בחינת ראש ומוח לגביהם, וממנו היא יניקה וחיות שלהם. ועל ידי הדביקה בו קשורים ומיוחדים הם בשורשם למעלה מעלה}}.
+
ה[[גוף]] הגשמי וה[[נפש הבהמית]] שבכל יהודי מעלימים על הנשמה האלוקית שבו, ובכדי להתקשר לקב"ה זקוק היהודי ל"ממוצע המחבר", שהוא נשיא הדור. וכך אומר הרבי{{הערה|[[אגרות קודש]] חלק ג' אגרת תרל"ה}}: {{ציטוטון|נשיא בכלל, נקרא ראש אלפי ישראל, הוא בחינת ראש ומוח לגביהם, וממנו היא יניקה וחיות שלהם. ועל ידי הדביקה בו קשורים ומיוחדים הם בשורשם למעלה מעלה}}.
  
כמו שכתוב על משה רבינו{{הערה|דברים ה, ה}} "אנכי עומד בין ה' וביניכם", ועוד נאמר בו{{הערה|דברים לג, א}} "משה איש האלוקים", ומבארים חז"ל{{הערה|מדרש תהלים (באבער) עה"פ. דב"ר פי"א}}: מחציו ולמטה - "איש", מחציו ולמעלה -"האלוקים". כלומר, שמצד אחד הוא יהודי בשר ודם, אך מצד שני נשמתו נמצאת בגלוי בגלל ביטולו המוחלט לקדוש ברוך הוא, וכתוצאה מכך גופו הגשמי אינו מעלים עליה כלל{{הערה|ראה בהרחבה בשיחת הרבי י"א [[ניסן]] תשנ"א}}. כך אצל נשיא הדור, קיים חיבור של האלקות שלמעלה מהעולם עם [[גשמיות]] העולם, בתכלית השלימות, כפי שיהיה [[לעתיד לבוא]] בעולם כולו, ולכן על ידי חיבור עליו יכול יהודי להתחבר לה'.
+
וכפי שנאמר על משה רבינו "אנכי עומד בין ה' וביניכם"{{הערה|דברים ה, ה}}, ועוד נאמר בו "משה איש האלוקים"{{הערה|דברים לג, א. תהלים צ, א.}}, ומבארים חז"ל{{הערה|מדרש תהלים (באבער) עה"פ. דב"ר פי"א}}: מחציו ולמטה - "איש", מחציו ולמעלה -"האלוקים". כלומר, מצד אחד הוא אדם [[גשמי]], אך מצד שני נשמתו מאירה בגלוי, עקב ביטולו המוחלט לקדוש ברוך הוא, וכתוצאה מכך גופו הגשמי אינו מעלים עליה כלל{{הערה|ראה בהרחבה בשיחת [[י"א ניסן]] [[תנש"א]] (תורת מנחם תנשחלק שלישי עמ' 29).}}. כך אצל נשיא הדור - שהוא ממלא המקום של משה בכל דור (כפי שהורחב לעיל), קיים חיבור של האור האלוקי (שהוא למעלה מהעולם) עם גשמיות העולם, בתכלית השלימות (כפי שיהיה [[לעתיד לבוא]] בעולם כולו), ולכן על ידי החיבור אליו יכול יהודי להתחבר לה' בשלימות.
  
 
===רעיא מהימנא===
 
===רעיא מהימנא===
רעיא מהימנא (= הרועה הנאמן) הוא כינויו של משה רבינו, על שם היותו רועה נאמן לבני ישראל. סיבה נוספת לכינוי זה, הוא היותו רועה של ה"[[אמונה]]" של בני ישראל.
+
"'''רעיא מהימנא'''" (בעברית: הרועה הנאמן) הוא כינויו של משה רבינו, על שם היותו רועה נאמן לבני ישראל. סיבה נוספת לכינוי זה, הוא היותו רועה של ה"[[אמונה]]" של בני ישראל.
 +
 
 +
כלומר: לכל יהודי יש אמונה בה'{{הערה|ראה בהרחבה בערך [[יהודי]].}}, אבל לא תמיד האמונה מאירה בגלוי אצלו. לפיכך ייתכן יהודי שיגנוב, ולפני ביצוע הגניבה יתפלל לה' שיעזור לו, למרות שהוא יודע שזה נגד רצון ה'! כי כאשר האמונה איננה מאירה בגלוי, היא לא מחייבת את מעשי האדם.
  
דהיינו, שעם היות שלכל יהודי יש אמונה בה', אבל לא תמיד האמונה הופכת להיות דבר אחד עם האדם, ולכן שייך למצוא גנב, שלפני שהולך לגנוב הוא מתפלל לה' שיעזור לו, אפילו שהוא יודע שזה נגד רצון ה'. ותפקידו של משה רבינו הוא - להחדיר את האמונה של היהודי שתהיה בפנימיות, שתהפוך להיות חלק ממנו.
+
תפקידו של משה רבינו הוא - להחדיר את האמונה של היהודי בפנימיות, באופן שתחייב את מעשיו (ובלשון החסידות: תשפיע על "כוחותיו הגלויים").
  
אופן הפעולה הוא - שמשה רבינו מגלה את הקשר העצמי של היהודי עם הקב"ה, שמכיוון ש[[עצם הנשמה]] שלו קשור באלקות, ממילא הוא (גם כפי שהוא בגוף) קשור באלקות, וזהו העצם שלו. גלוי זה מביא לכך שהלימוד שלו אודות [[הקב"ה]] לא נשאר באופן מקיף, אלא חודר לפנימיות (על דרך מי שילמד על דבר שהוא מוחשי לו, שיגרום לו להתחבר לדבר, מה שאין כן, אם ילמד אודות דבר שאין לו שייכות איתו){{הערה|[[מאמר ואתה תצווה]] תשמ"א.}}.
+
משה עושה זאת על ידי שהוא מגלה את הקשר העצמי של היהודי עם הקב"ה, שמכיוון ש[[עצם הנשמה]] שלו קשור לקב"ה, גם הוא (כפי שנשמתו מלובשת בגוף) קשור אליו, וזוהי עצם המציאות שלו. גילוי זה מביא לכך שכאשר ילמד או יחשוב אודות הקב"ה, ההדברים לא ישארו אצלו באופן "מקיף" ובלתי מחייב, אלא יחדרו לפנימיות. וכמו אדם שילמד על דבר שהוא מוחשי מבחינתו, שאז הוא מתחבר אל הדבר. אך אם ילמד אודות דבר שאין לו שייכות איתו, הוא ישאר מופשט וללא תוצאות){{הערה|[[מאמר ואתה תצווה]] תשמ"א.}}.
  
 
==בתורת הרבי==
 
==בתורת הרבי==
על אף שבתורת החסידות לא מצינו ביאורים רבים על ענינו של נשיא הדור{{מקור}}, בתורת הרבי קיבל הענין עומק ורוחב נפלא.
+
על אף שבתורת החסידות לא נכתבו ביאורים רבים על ענינו של נשיא הדור, בתורת הרבי קיבל הענין עומק ורוחב נפלא. רוב הפרטים שבערך זה, שאובים מתורתו של הרבי.
  
בדרך כלל התבטא הרבי כי נשיא הדור הוא חמיו, [[אדמו"ר הריי"צ]], אך היו גם פעמים נדירות בהם התבטא מפורשות על עצמו כנשיא הדור, הן בשיחות המוגהות{{הערה|ראו לדוגמא: שיחת ש"פ נצבים-וילך תשנ"ב בהערה לגבי הניגונים, ועוד.}}, והן בשיחות הבלתי מוגהות.
+
בדרך כלל התבטא הרבי כי נשיא דורנו הוא חמיו, [[אדמו"ר הריי"צ]], אך בפועל התנהג לעיני כל כממשיכו, כרבי. היו גם פעמים נדירות בהם התבטא מפורשות על עצמו כנשיא הדור{{הערה|ראה לדוגמא שיחת פורים קטן תשל״ח שיחה א׳ ״די נשיאי חב״ד וואס לאורם נלך עד עולם אנהויבנדיק פון דער אלטער רבי ביז נשיא דורנו וואס ער איז דער ממלא מקום פון דער רבי דער שווער״. שיחת ש"פ חיי שרה תשנ"ב(בהנוגע לליקוטי שיחות שהרבי התבטא עליהם ״ די ליקוטי שיחות פון נשיא דורנו״. ועוד.}}.
  
 
==נשיא שבדור הוא המשיח שבדור==
 
==נשיא שבדור הוא המשיח שבדור==
 
{{ערך מורחב|משיח שבכל דור}}
 
{{ערך מורחב|משיח שבכל דור}}
אותו נשיא הוא גם ה[[משיח שבדור]], כיוון שהנשיא כולל את [[נשמה|נשמות]] ישראל ו[[ניצוץ משיח]] שבכל אחת מהם ([[יחידה]] הפרטית), הרי הוא המשיח הכללי שבדור, יחידה הכללית, והוא העתיד לגאול את ישראל{{הערה|[[ספר השיחות]] [[תשנ"ב]] חלק ב' עמ' 470}}.
+
הרבי מגלה כי נשיא הדור הוא גם ה[[משיח שבדור]], וזאת כיוון שהנשיא כולל את [[נשמה|נשמות]] ישראל ו[[ניצוץ משיח]] שבכל אחת מהם ([[יחידה]] הפרטית), וממילא מובן שהרי הוא המשיח הכללי שבדור, יחידה הכללית{{הערה| להרחבה, ראו בקובץ 'היכל ליובאוויטש' (בית שמש, שבט תשפ"א) עמוד 17 ואילך.}}, והוא העתיד לגאול את ישראל{{הערה|[[ספר השיחות]] [[תשנ"ב]] חלק ב' עמ' 470}}.
 +
 
 +
על יסוד זה, האמינו חסידים בכל הדורות כי הרבי, נשיא הדור, הוא המשיח. בשנים האחרונות הוזכרה נקודה זו על ידי הרבי עצמו פעמים רבות{{הערה|1=דוגמאות: [http://www.otzar770.com/library/display_page.asp?nPageNumber=343&cPartLetter=b&nBookId=109&refrashBookNav=Y תורת מנחם תשמ"ו חלק א עמ' 343], [http://www.otzar770.com/library/display_page.asp?nPageNumber=350&cPartLetter=b&nBookId=109&refrashBookNav=Y תורת מנחם תשמ"ו חלק א עמ' 350], [http://www.otzar770.com/library/display_page.asp?nPageNumber=360&cPartLetter=B&nBookId=105&refrashBookNav=Y לקוטי שיחות חלק כט עמ' 360], [http://www.otzar770.com/library/display_page.asp?nPageNumber=211&cPartLetter=B&nBookId=111&refrashBookNav=Y תורת מנחם תנש"א חלק ד עמ' 159],
 +
[http://www.otzar770.com/library/display_page.asp?nPageNumber=420&cPartLetter=B&nBookId=45&refrashBookNav=Y תורת מנחם תשנ"ב חלק א עמוד 420].}}:
 +
{{ציטוט| תוכן=נשיא הדור הוא - "משיח", החל מהפירוש הפשוט ד"משיח" ("משיח ה'") - מלשון משוח, שנמשח ונבחר להיות נשיא ורועה ישראל; ולא תהי' שום תרעומת ("איך וועל ניט האבן קיין פאריבל") אם יפרשו "משיח" כפשוטו, משיח צדקנו, מכיון שכן הוא האמת - שנשיא הדור הוא משיח שבדור.|מקור= [[שמחת תורה]] תשמ"ו, [[התוועדויות]] חלק א עמ' 3342|מרכאות=כן}}
  
על יסוד זה, האמינו חסידים בכל הדורות כי הרבי, נשיא הדור, הוא המשיח. בשנים האחרונות הוזכרה נקודה זו על ידי הרבי עצמו פעמים רבות{{הערה|1=דוגמאות: [http://www.otzar770.com/library/display_page.asp?nPageNumber=343&cPartLetter=b&nBookId=109&refrashBookNav=Y התוועדויות - שנת תשמ"ו כרך א' עמוד 343], [http://www.otzar770.com/library/display_page.asp?nPageNumber=350&cPartLetter=b&nBookId=109&refrashBookNav=Y התוועדויות - שנת תשמכרך א' עמוד 350], [http://www.otzar770.com/library/display_page.asp?nPageNumber=360&cPartLetter=B&nBookId=105&refrashBookNav=Y לקוטי שיחות - כרך כ"ט עמוד 360, ליל שמחת תורה תשמ"ו], [http://www.otzar770.com/library/display_page.asp?nPageNumber=211&cPartLetter=B&nBookId=111&refrashBookNav=Y התוועדויות שנת תנש"א כרך ד']
+
==נשיא הדור בגוף גשמי==
, [http://www.otzar770.com/library/display_page.asp?nPageNumber=420&cPartLetter=B&nBookId=45&refrashBookNav=Y התוועדויות - שנת תשנ"ב כרך א' עמוד 420],}}: {{ציטוט| תוכן=נשיא הדור הוא - "משיח", החל מהפירוש הפשוט ד"משיח" ("משיח ה'") - מלשון משוח, שנמשח ונבחר להיות נשיא ורועה ישראל; ולא תהי' שום תרעומת ("איך וועל ניט האבן קיין פאריבל") אם יפרשו "משיח" כפשוטו, משיח צדקנו, מכיון שכן הוא האמת - שנשיא הדור הוא משיח שבדור.|מקור= [[שמחת תורה]] תשמ"ו, [[התוועדויות]] חלק א' עמ' 3342|מרכאות=כן}}
+
כאמור תפקידו של נשיא הדור הוא לשמש כ"ממוצע המחבר" בין בני ישראל לה'. לצורך זאת עליו לכלול את שני הקצוות: הן "אלוקים" - התאחדות מוחלטת עם האלוקות שלמעלה מהעולם, והן "איש" - אדם גשמי בשר ודם בעולם הזה{{הערה|1= [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14947&st=&pgnum=22&hilite= לקוטי שיחות חלק כ"ד ע' 6]. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14949&st=&pgnum=18&hilite= חלק כע' 7]. נדפס בתרגום ל[[עברית]] בתוך '[[לקוטי מקורות]]', ע' 63 וע' 65.}}; ומיד עם הסתלקותו של נשיא עובר התפקיד לנשיא הבא{{הערה|אין זה סותר לכך שגם צדיק שמסתלק ממשיך לחיות על ידי השפעתו הרוחנית, כמבואר באריכות במקורות (ראה למשל [[אגרת הקודש - סימן כ"ז|אגרת הקודש, סימן כ"ז]]); אך השפעה זו הינה בנוסף להשפעתו של נשיא הדור הנמצא בעולם הגשמי. ואדרבה, דרך הנשיא הנוכחי מתאפשרת נצחיות חייהם הרוחניים של משה רבנו (ראה גם לקוטי שיחות חלק כ"ו שם).}}.
  
===נשיא הדור בגוף גשמי===
+
בנוסף, השפעתו של נשיא הדור הקודם כממוצע המחבר ממשיכה גם לאחר הסתלקותו{{הערה|ראה גם שיחת [[י"ב תמוז]] [[תשי"א]] (תורת מנחם חלק ג עמ' 186): "כל ענינו של רבי הוא '''יחידה שבנפש''', ובנוגע לבחינת היחידה לא שייך כל כך ענין ההסתלקות, ודאי הדבר בפשיטות גמורה שיכול להיות המשך הנהגתו לאחר ההסתלקות כמו בחייו". וראה גם שיחת [[אחרון של פסח]] [[תש"י]]. שיחת י' שבט [[תש"ל]].}}, ולשם כך נמצא מקום הציון שלו בסמיכות מקום למקום בו נמצאים תלמידיו{{הערה|ראה שיחת י' שבט תשי"ד.}}. אך כמובן שאין מספיק נשיא דור שהסתלק המשפיע באופן רוחני, אלא שמוכרח להיות וזקוקים לנשיא הדור שיהיה נשמה בגוף.
מיסודות האמונה, כמבואר בחסידות, שנשיא הדור חי בגוף גשמי כאן ב[[עולם הזה]] הגשמי. זוהי המשמעות של המובא על משה רבינו שלא מת, מכיון שאתפשטותא דנשמת משה ישנה בכל דור ומתלבשת בגופו הגשמי של נשיא הדור (לא כבצדיקים אחרים שעל-אף שנאמר בהם "צדיקים אף במיתתם קרואים חיים", הרי זה במשמעות הרוחנית בלבד). (ראה כ"ז לקו"ש חכ"ו פרשת שמות ובעוד מקומות).
 
  
 
==ראו גם==
 
==ראו גם==
*[[התקשרות|התקשרות לרבי]]
+
*[[ראש הדור]]
 +
*[[התקשרות]]
 
*[[שבעה רועים]]
 
*[[שבעה רועים]]
 
*[[אדמו"ר]]
 
*[[אדמו"ר]]
 +
*[[ריש גלותא]]
 +
 +
==לקריאה נוספת==
 +
*'''רועה האמונה''', בטאון 'היכל ליובאוויטש' (בית שמש), גליון ב' עמוד 67
  
 
==קישורים חיצוניים==
 
==קישורים חיצוניים==

גרסה אחרונה מ־23:12, 11 באפריל 2024

Disambig RTL.svg.png המונח "רבי" מפנה לכאן. לערך העוסק בתנא שחיבר את המשניות, ראו רבי יהודה הנשיא.

נשיא הדור, הנקרא גם ראש בני ישראלראשי תיבות: רב"י), הינו צדיק יחיד מסוגו[1] הנמצא בכל דור, אשר דרכו נמשכת החיות לאנשי הדור והוא משמש כממוצע המחבר בין ישראל להקדוש ברוך הוא.

קיומו של נשיא הדור המקשר את כל ישראל עם ה', נתגלה בעיקר על ידי תורת החסידות. כאשר מקורות שונים לעניין נמצאים כבר בדברי רז"ל.

סיבת גילוי הדבר דווקא על ידי החסידות, טמון בחלק מעצם שיטתה. שה'רבי' - הראש והחסיד צריכים להיות יחד. לעומת דורות קודמים בהם קשר זה יכל להיות בהעלם[2].

הגדרה[עריכה]

כללות נשמות עם ישראל מהווים יחד "קומה אחת שלימה"[3], ונמשלים לגוף אחד - כאשר רוב כל נשמה קשורה באבר פרטי בגוף הכללי, אך יש יהודים שנחשבים לראש. וכשם שבאברי האדם הראש הוא אבר כללי, שדרכו נמשכת החיות לאברים, כך צדיקי הדורות (המכונים "ראשי אלפי ישראל") הם נשמות כלליות, ודרכם נמשכת החיות לכל אנשי הדור[4]. בנשיא הדור ישנו ענין נוסף, אשר מלבד היותו מראשי אלפי ישראל הוא נמשל גם ל"לב כל בני ישראל"[5]. החידוש בכך (שהוא נמשל גם ללב), הוא השוני בין הלב למוח: המוח מעביר לכל אבר חיות כפי תכונותיו; והלב שמזרים את הדם לכל האיברים, עושה זאת ללא חילוק ביניהם, וכך הנשיא משפיע (לא רק את החיות הפרטית, אלא) גם את החיות הכללית.

"עצם החיות" של יהודי באה מהתקשרותו הפנימית לה', שנפעלת על יד הרובד הפנימי שבנפשו, המכונה ה"יחידה שבנפש". כשם שלכל יהודי יש "יחידה פרטית", כך לכללות העם יש "יחידה כללית", אשר היא נשמתו של נשיא הדור[6], וכיוון שכך מאירה אצל הנשיא עצם החיות של כל בני ישראל, ללא חלוקה לפרטי ה"אברים" - כל יהודי בפני עצמו[7].

נשיא[8] הדור הראשון היה משה רבינו, עליו כותב רש"י[9]: "משה הוא ישראל וישראל הם משה, לומר לך שנשיא הדור הוא ככל הדור, כי הנשיא הוא הכל". המדרש קובע כי "אין דור שאין בו כמשה"[10]. כך גם נכתב בתיקוני זוהר[11]: "אתפשטותא דמשה שבכל דרא ודרא", כלומר - בכל דור יש את נשמתו של משה, המתלבשת בגופו של הנשיא של אותו הדור.

במשך הדורות, היו זמנים בהם הקשר בין הנשיא לעם היה קשר גלוי, והיו זמנים שקשר זה היה בהעלם[12]. מאז שהחל רבי ישראל בעל שם טוב לשמש כנשיא הדור, ובפרט עם התגלותה של תורת החסידות על ידי נשיאי חב"ד, חזר הנשיא להיות גלוי[2]. הרבי קישר את התהליך הזה בכך שהעולם מתקרב לגאולה[13].

עניינו המרכזי[עריכה]

עניינו ומעלתו המרכזית של הנשיא הוא זה שמקשר את היהודי עם אין סוף. ישנם נשיאים שקישרו רק את הרוחניות של היהודים, או רק בתורת הנגלה וישנם שקישרו רק בתורת הנסתר. המיוחד שבנשיאי חב"ד דווקא הוא שדאגו והשפיעו כבכל, גשמיות ורוחניות, בנגלה ובנסתר[14].

מתוקף תפקידו של נשיא הדור, הוא דואג לכל אנשי הדור, איש איש לפי צרכיו ודרגתו. מסיבה זו הוא מכונה "ראש" (כפי שהוזכר לעיל) - ראש בני ישראל - שכן בדומה לראש המחיה את כל אברי הגוף, מהמח והלב עד לציפורניים והשערות, כך נשיא הדור, דואג לצרכיהם של כל אנשי הדור, ללימוד הקבלה ופנימיות התורה, ללימוד תורת הנגלה, לעניינים הקשורים ברגש, ואפילו ל"פושעים ומורדים בתלמידי חכמים"[15].

כינויים נוספים[עריכה]

ממוצע המחבר[עריכה]

הגוף הגשמי והנפש הבהמית שבכל יהודי מעלימים על הנשמה האלוקית שבו, ובכדי להתקשר לקב"ה זקוק היהודי ל"ממוצע המחבר", שהוא נשיא הדור. וכך אומר הרבי[16]: "נשיא בכלל, נקרא ראש אלפי ישראל, הוא בחינת ראש ומוח לגביהם, וממנו היא יניקה וחיות שלהם. ועל ידי הדביקה בו קשורים ומיוחדים הם בשורשם למעלה מעלה".

וכפי שנאמר על משה רבינו "אנכי עומד בין ה' וביניכם"[17], ועוד נאמר בו "משה איש האלוקים"[18], ומבארים חז"ל[19]: מחציו ולמטה - "איש", מחציו ולמעלה -"האלוקים". כלומר, מצד אחד הוא אדם גשמי, אך מצד שני נשמתו מאירה בגלוי, עקב ביטולו המוחלט לקדוש ברוך הוא, וכתוצאה מכך גופו הגשמי אינו מעלים עליה כלל[20]. כך אצל נשיא הדור - שהוא ממלא המקום של משה בכל דור (כפי שהורחב לעיל), קיים חיבור של האור האלוקי (שהוא למעלה מהעולם) עם גשמיות העולם, בתכלית השלימות (כפי שיהיה לעתיד לבוא בעולם כולו), ולכן על ידי החיבור אליו יכול יהודי להתחבר לה' בשלימות.

רעיא מהימנא[עריכה]

"רעיא מהימנא" (בעברית: הרועה הנאמן) הוא כינויו של משה רבינו, על שם היותו רועה נאמן לבני ישראל. סיבה נוספת לכינוי זה, הוא היותו רועה של ה"אמונה" של בני ישראל.

כלומר: לכל יהודי יש אמונה בה'[21], אבל לא תמיד האמונה מאירה בגלוי אצלו. לפיכך ייתכן יהודי שיגנוב, ולפני ביצוע הגניבה יתפלל לה' שיעזור לו, למרות שהוא יודע שזה נגד רצון ה'! כי כאשר האמונה איננה מאירה בגלוי, היא לא מחייבת את מעשי האדם.

תפקידו של משה רבינו הוא - להחדיר את האמונה של היהודי בפנימיות, באופן שתחייב את מעשיו (ובלשון החסידות: תשפיע על "כוחותיו הגלויים").

משה עושה זאת על ידי שהוא מגלה את הקשר העצמי של היהודי עם הקב"ה, שמכיוון שעצם הנשמה שלו קשור לקב"ה, גם הוא (כפי שנשמתו מלובשת בגוף) קשור אליו, וזוהי עצם המציאות שלו. גילוי זה מביא לכך שכאשר ילמד או יחשוב אודות הקב"ה, ההדברים לא ישארו אצלו באופן "מקיף" ובלתי מחייב, אלא יחדרו לפנימיות. וכמו אדם שילמד על דבר שהוא מוחשי מבחינתו, שאז הוא מתחבר אל הדבר. אך אם ילמד אודות דבר שאין לו שייכות איתו, הוא ישאר מופשט וללא תוצאות)[22].

בתורת הרבי[עריכה]

על אף שבתורת החסידות לא נכתבו ביאורים רבים על ענינו של נשיא הדור, בתורת הרבי קיבל הענין עומק ורוחב נפלא. רוב הפרטים שבערך זה, שאובים מתורתו של הרבי.

בדרך כלל התבטא הרבי כי נשיא דורנו הוא חמיו, אדמו"ר הריי"צ, אך בפועל התנהג לעיני כל כממשיכו, כרבי. היו גם פעמים נדירות בהם התבטא מפורשות על עצמו כנשיא הדור[23].

נשיא שבדור הוא המשיח שבדור[עריכה]

Postscript-viewer-shaded.png ערך מורחב – משיח שבכל דור

הרבי מגלה כי נשיא הדור הוא גם המשיח שבדור, וזאת כיוון שהנשיא כולל את נשמות ישראל וניצוץ משיח שבכל אחת מהם (יחידה הפרטית), וממילא מובן שהרי הוא המשיח הכללי שבדור, יחידה הכללית[24], והוא העתיד לגאול את ישראל[25].

על יסוד זה, האמינו חסידים בכל הדורות כי הרבי, נשיא הדור, הוא המשיח. בשנים האחרונות הוזכרה נקודה זו על ידי הרבי עצמו פעמים רבות[26]:

נשיא הדור הוא - "משיח", החל מהפירוש הפשוט ד"משיח" ("משיח ה'") - מלשון משוח, שנמשח ונבחר להיות נשיא ורועה ישראל; ולא תהי' שום תרעומת ("איך וועל ניט האבן קיין פאריבל") אם יפרשו "משיח" כפשוטו, משיח צדקנו, מכיון שכן הוא האמת - שנשיא הדור הוא משיח שבדור.

שמחת תורה תשמ"ו, התוועדויות חלק א עמ' 3342

נשיא הדור בגוף גשמי[עריכה]

כאמור תפקידו של נשיא הדור הוא לשמש כ"ממוצע המחבר" בין בני ישראל לה'. לצורך זאת עליו לכלול את שני הקצוות: הן "אלוקים" - התאחדות מוחלטת עם האלוקות שלמעלה מהעולם, והן "איש" - אדם גשמי בשר ודם בעולם הזה[27]; ומיד עם הסתלקותו של נשיא עובר התפקיד לנשיא הבא[28].

בנוסף, השפעתו של נשיא הדור הקודם כממוצע המחבר ממשיכה גם לאחר הסתלקותו[29], ולשם כך נמצא מקום הציון שלו בסמיכות מקום למקום בו נמצאים תלמידיו[30]. אך כמובן שאין מספיק נשיא דור שהסתלק המשפיע באופן רוחני, אלא שמוכרח להיות וזקוקים לנשיא הדור שיהיה נשמה בגוף.

ראו גם[עריכה]

לקריאה נוספת[עריכה]

  • רועה האמונה, בטאון 'היכל ליובאוויטש' (בית שמש), גליון ב' עמוד 67

קישורים חיצוניים[עריכה]

הערות שוליים

  1. לקוטי שיחות חלק כ"ו עמוד 334 ושם נסמן למסכת סנהדרין ח, א.
  2. 2.0 2.1 היום יום כ"ב אייר: "פעם, הרבי - הר"מ והגאון - היו לבד והתלמידים היו לבד. דרך החסידות אותה ייסד הרבי, הוא התועלת האלוקית הגדולה, שהרבי אינו בודד וחסידים אינם בודדים.
  3. לקוטי תורה פרשת ניצבים.
  4. ספר התניא - פרק ב'.
  5. ראה רמב"ם הלכות מלכים פ"ד.
  6. ראה אדמו"ר האמצעי, שערי תשובה, ד"ה "פדה בשלום" פרק י"ב.
  7. לקו"ש חל"א שיחה א' לפרשת בשלח. וראה שם יתירה מזו, שאצל נשיא הדור נרגש גם "שרש נפשם (של נשמות בני ישראל) בה' אחד", שהוא למעלה מלהיות אפילו מקור להתחלקות. וראה גם שיחת שיחת ש"פ שמיני תשי"ב. שיחת ב' ניסן תשמ"ח. ועוד.
  8. נשיא, ראשי תיבות: ניצוצו של יעקב אבינו, שיעקב "נשמתו כלולה מכל הנשמות שבישראל" (מופיע בספר קהלת יעקב מערכת "רבי").
  9. בפירושו על התורה חוקת כא, כא.
  10. בראשית רבה פרשה נו, ז.
  11. תיקון סט (קיד, א).
  12. ראו לדוגמא מאמר ואתה תצוה תשמ"א לגבי מתתיהו בן יוחנן כהן גדול שהיה בזמנו נשיא הדור בהעלם
  13. לקוטי שיחות חלק ט"ו עמ' 283
  14. מכתב ג' תמוז ה'תש"י
  15. תניא פרק ב'. וראה התוועדות י"א שבט תשכ"ד (תורת מנחם חלק לט עמ' 38).
  16. אגרות קודש חלק ג' אגרת תרל"ה
  17. דברים ה, ה
  18. דברים לג, א. תהלים צ, א.
  19. מדרש תהלים (באבער) עה"פ. דב"ר פי"א
  20. ראה בהרחבה בשיחת י"א ניסן תנש"א (תורת מנחם תנש"א חלק שלישי עמ' 29).
  21. ראה בהרחבה בערך יהודי.
  22. מאמר ואתה תצווה תשמ"א.
  23. ראה לדוגמא שיחת פורים קטן תשל״ח שיחה א׳ ״די נשיאי חב״ד וואס לאורם נלך עד עולם אנהויבנדיק פון דער אלטער רבי ביז נשיא דורנו וואס ער איז דער ממלא מקום פון דער רבי דער שווער״. שיחת ש"פ חיי שרה תשנ"ב(בהנוגע לליקוטי שיחות שהרבי התבטא עליהם ״ די ליקוטי שיחות פון נשיא דורנו״. ועוד.
  24. להרחבה, ראו בקובץ 'היכל ליובאוויטש' (בית שמש, שבט תשפ"א) עמוד 17 ואילך.
  25. ספר השיחות תשנ"ב חלק ב' עמ' 470
  26. דוגמאות: תורת מנחם תשמ"ו חלק א עמ' 343, תורת מנחם תשמ"ו חלק א עמ' 350, לקוטי שיחות חלק כט עמ' 360, תורת מנחם תנש"א חלק ד עמ' 159, תורת מנחם תשנ"ב חלק א עמוד 420.
  27. לקוטי שיחות חלק כ"ד ע' 6. חלק כ"ו ע' 7. נדפס בתרגום לעברית בתוך 'לקוטי מקורות', ע' 63 וע' 65.
  28. אין זה סותר לכך שגם צדיק שמסתלק ממשיך לחיות על ידי השפעתו הרוחנית, כמבואר באריכות במקורות (ראה למשל אגרת הקודש, סימן כ"ז); אך השפעה זו הינה בנוסף להשפעתו של נשיא הדור הנמצא בעולם הגשמי. ואדרבה, דרך הנשיא הנוכחי מתאפשרת נצחיות חייהם הרוחניים של משה רבנו (ראה גם לקוטי שיחות חלק כ"ו שם).
  29. ראה גם שיחת י"ב תמוז תשי"א (תורת מנחם חלק ג עמ' 186): "כל ענינו של רבי הוא יחידה שבנפש, ובנוגע לבחינת היחידה לא שייך כל כך ענין ההסתלקות, ודאי הדבר בפשיטות גמורה שיכול להיות המשך הנהגתו לאחר ההסתלקות כמו בחייו". וראה גם שיחת אחרון של פסח תש"י. שיחת י' שבט תש"ל.
  30. ראה שיחת י' שבט תשי"ד.