הבדלים בין גרסאות בדף "ניגון אתקינו סעודתא"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(הוספת ערך)
 
שורה 14: שורה 14:
  
 
מילות הניגון:
 
מילות הניגון:
{{ציטוט|תוכן='''אַתְקִינוּ סְעוּדָתָא דִמְהֵימְנוּתָא שְׁלֵמָתָא, חֶדְוְתָא דְמַלְכָּא קַדִישָׁא. אַתְקִינוּ סְעוּדָתָא דְמַלְכָּא.
+
{{ציטוט|תוכן='''אַתְקִינוּ סְעוּדָתָא דִמְהֵימְנוּתָא שְׁלֵמָתָא, חֶדְוְתָא דְמַלְכָּא קַדִישָׁא. אַתְקִינוּ סְעוּדָתָא דְמַלְכָּא'''.
דָּא הִיא סְעוּדָתָא דַחֲקַל תַּפּוּחִין קַדִּישִׁין, וּזְעֵיר אַנְפִּין וְעַתִּיקָא קַדִּישָׁא אַתְיָן לְסַעֲדָא בַּהֲדָהּ}}
+
'''דָּא הִיא סְעוּדָתָא דַחֲקַל תַּפּוּחִין קַדִּישִׁין, וּזְעֵיר אַנְפִּין וְעַתִּיקָא קַדִּישָׁא אַתְיָן לְסַעֲדָא בַּהֲדָהּ'''.}}
  
 
תרגום:
 
תרגום:

גרסה מ־11:13, 2 בנובמבר 2021

הניגון 'אתקינו סעודתא', הינו זמר המיוחס לרב המגיד ממעזריטש, על הקטע מתיקוני האריז"ל שאומרים קודם סעודות השבת.

אודות הניגון

המקור לנוסח 'האתקינו סעודתא' הוא בדברי ספר הזוהר אודות סעודת השבת: "רבי שמעון, כד הוה אתי לסעודתא דשבתא, הוה אמר הכי, אתקינו סעודתא דמהימנותא עלאה, אתקינו סעודתא דמלכא, והוה יתיב וחדי"[1] [= רבי שמעון, כאשר היה מגיע לסעודת השבת, היה אומר כך, "הכינו את סעודת האמונה העליונה, הכינו את סעודתו של המלך", והיה מתיישב ושמח].

על בסיס נוסח זה חיבר האריז"ל את תיקוני השבת שלו, אותם הכליל אדמו"ר הזקן בסידור שלו. בשונה מהפיוטים עצמם ('אזמר בשבחין' ו'אסדר לסעודתא') הנאמרים בתוך הסעודה, את נוסח ה'אתקינו' אומרים קודם הקידוש, כאשר כל אחת מהסעודות מכוונת על פי תורת הסוד לדרה אלוקית אחרת, ובהתאם לכך משתנה הנוסח של ה'אתקינו' שקודם הסעודה.

המיוחד בתיקונים אלו, שנכתבו על ידי האריז"ל עצמו, בשונה מרוב כתביו שנכתבו על ידי תלמידיו.

הנוסח המקורי הוא בשפה הארמית.

מילות הניגון

המנגינה שבידינו, מיוחסת לרב המגיד ממעזריטש, ואף שהמנגינה נחשבת למדוייקת, ההתאמה למילים אינה מדוייקת[2].

מילות הניגון:

אַתְקִינוּ סְעוּדָתָא דִמְהֵימְנוּתָא שְׁלֵמָתָא, חֶדְוְתָא דְמַלְכָּא קַדִישָׁא. אַתְקִינוּ סְעוּדָתָא דְמַלְכָּא. דָּא הִיא סְעוּדָתָא דַחֲקַל תַּפּוּחִין קַדִּישִׁין, וּזְעֵיר אַנְפִּין וְעַתִּיקָא קַדִּישָׁא אַתְיָן לְסַעֲדָא בַּהֲדָהּ.

תרגום:

הכינו סעודת האמונה השלמה, שמחת המלך הקדוש, הכינו סעודת המלך. זו היא הסעודה של 'חקל תפוחין קדישין', וזעיר אנפין ועתיקא קדישא באים לסעוד איתה.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. זוהר חלק ב' פח, ב.
  2. הן התאמת הלחן למילים, והן עצם השימוש במילים, לא ברור האם הלחן מותאם בדווקא ל'אתקינו' של ליל שבת, וייתכן שהיו מנגנים ניגון זה גם על האתקינו של שבת בבוקר ושל סעודה שלישית.