מלוה מלכה

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

סעודת מלווה מלכה המכונה גם סעודתא דדוד מלכא משיחא [=בארמית: סעודתו של דוד מלך המשיח], היא סעודה אותה נהוג לערוך במוצאי שבת במטרה ללוות את השבת ביציאתה מתוך שמחה.

בהלכה[עריכה]

במסכת שבת[1] נאמר: "לעולם יסדר אדם שולחנו במוצאי שבת", וכפי שפירש שם רש"י שהמטרה היא ללוות את השבת ביציאתה בדרך כבוד, כאדם המלוה את המלך בצאתו מן העיר. מטעם זה גם נקבע שמה של הסעודה בשם 'מלווה מלכה'.

הרבי מדייק שמדברי רבי חנינא היה שניתן לדייק שישנו ציווי לערוך שולחן בלבד, אך לא לאכול[2], ומחדש כי המקור לסעודה זו הוא מירידת המן במדבר, שהספיק גם לסעודה של מוצאי השבת.

החיוב ההלכתי לאכול סעודה זו אינו מוחלט, כפי שכותב אדמו"ר הזקן: "­סעודה זו אינה חובה כל כך אלא מצוה מן המובחר בלבד", אך יחד עם זה "טוב לבשל בשר או דבר אחר במוצאי שבת לכבוד סעו­דה זו"[3].

סעודתא דדוד מלכא משיחא[עריכה]

סעודה זו מכונה גם בשם 'סעודתא דדוד מלכא משיחא' על שמו של דוד המלך. בטעם הדבר נאמרו כמה פירושים:

א. כאשר דוד המלך שאל את הקב"ה מתי הוא ימות, השיב לו הקב"ה "גזירה היא מלפני שאין מודיעין קיצו של בשר ודם", אך גילה לו שיום מיתתו הוא בשבת[4], ולכן בכל מוצאי שבת היה דוד המלך חוגג עם משפחתו את העובדה שחלפה שבת נוספת והוא נותר בחיים[5].

ב. סעודה זו קשורה עם האמונה בהתגלותו של מלך המשיח ('דוד מלכא משיחא') היות ולאחר פטירתו של האדם, נרקב כל גופו מלבד עצם אחת – הקרויה בשם עצם הלוז – שנותרת שלימה, וממנה יברא הקב"ה את הגוף בתחיית המתים, ועצם זו ניזונת מסעודת מלווה מלכה[6].

מנהגי הסעודה[עריכה]

בסעודה זו נהוג להזכיר את אליהו הנביא היות ועל פי הלכה משיח לא יכול לבוא בשבת בגלל איסור תחום שבת, ולכן מוצאי שבת הוא הזמן המתאים להזמין את אליהו הנביא לבוא ולבשר לנו על בואו של מלך המשיח.

נוהגים להדליק נרות רבים לכבוד סעודה זו[7].

בשולחן ערוך אדמו"ר הזקן מובא כי יש לבשל תבשיל מיוחד לכבוד סעודה זו.

זמן התוועדות[עריכה]

על פי הוראת אדמו"ר הריי"צ התוועדות מלוה מלכה במוצאי שבת צריכה להתקיים בבתיהם הפרטים של החסידים [8].

סגולות בסעודת מלוה מלכה[עריכה]

על פי דברי רש"י במסכת שבת[9] בארה של מרים נודדת בין הבארות הימים והנהרות במוצאי שבת, ולכן ישנה סגולה לשאוב מים ולשתות במוצאי שבת כסגולה לרפואה[10].

בדומה לכך מובא בגמרא כי "חמין במוצאי שבת מלוגמא"[11], ושתיית דבר חם במוצאי שבת הוא סגולה לרפואה.

בשם רבי אלימלך מליז'נסק מקובל כי אכילה במוצאי שבת לשם סעודת מלוה מלכה היא סגולה ללידה קלה[12].

ראו גם[עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכה]

הערות שוליים

  1. קיט, א.
  2. ליקוטי שיחות חלק לו, שיחה ב' לפרשת בשלח.
  3. שולחן ערוך אורח חיים סימן ש' סעיף ג'.
  4. קהלת רבה פרשה ה.
  5. טעמי המנהגים, עמוד קצ.
  6. שבלי הלקט.
  7. על פי השמועה, אצל הרבי נהוג להדליק בעת הסעודה את כל האורות בבית.
  8. היום יום ל' ניסן
  9. דף קט.
  10. בית יוסף, רצט.
  11. שבת, קיט.
  12. טעמי המנהגים, עמוד קצ.