האירוע הבריאותי (תשנ"ב - תשנ"ד)

ערך זה זקוק לעריכה: ייתכן שהערך סובל מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. אם אתם סבורים כי אין בדף בעיה, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה אתם מתבקשים שלא לערוך ערך זה בטרם תוסר הודעה זו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניחי התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך רצוי לתת קודם תזכורת בדף שיחת הכותבים.
סדרת ערכים בנושא
תולדות חייו של הרבי

את האירוע הבריאותי הראשון עבר הרבי ביום כ"ז אדר א' תשנ"ב בעת שהותו באוהל. השפעות האירוע פעלו על צורת התנהלותה של חסידות חב"ד וצורת הקשר של החסידים עם הרבי, שהשתנו עקב תנאי המצב שנוצרו. במשך תקופה זו עד להאירוע הבריאותי השני היה הרבי מופיע בפני החסידים דרך המרפסת שהותקנה במיוחד בתקופה זו.

הרבי יוצא מ-770, מנופף לשלום רגע לפני כניסתו לרכב בדרכו לאוהל בכ"ז אדר א' תשנ"ב. התמונה הפכה לאייקון סמלי, המזוהה עם האירוע המוחי והתקופה שלאחריו

אירועים שקדמו לאירוע

 
ריקודי החסידים ב-770 עם השמע הידיעה על הקלת מצבו של הרבי

במשך החודשים והשנים שקדמו לאירוע, התרחשו אירועים רבים, אותם פירשו חסידים כרמז והכנה מצד הרבי לאירוע ונסיבות שיוצרו בתקופה שלאחריו.

ביטויים בשיחות

החל מתחילת חודש אדר א' החל הרבי באופן נדיר לומר כמעט בכל ערב שיחה, בה דיבר בעיקר על ההוספה בריבוי השמחה בימי חודש אדר, במיוחד בשנת תשנ"ב להיותה שנה מעוברת עם שישים ימי שמחה, שבהם יבוטלו כל הדברים השליליים באופן של "ביטול בשישים". המטה העולמי להבאת המשיח ארגן אז ריקודים בזאל הגדול שזכו לעידודו של הרבי[1].

בשיחות שנשא הרבי בשבוע שלפני המאורע, דיבר הרבי על המצב שבו: "נעשית ירידה לפי שעה (ע"ד מה שנאמר "ברגע קטן עזבתיך") ובחיצוניות (רק למראה עיניים), בכדי להביא את העלייה שלא בערך, ולא רק עלייה לרגע קטן, (כנגד "רגע קטן עזבתיך") אלא עלייה נצחית שאין אחריה הפסק בכלל"[2].

בהתוועדות השבת האחרונה שלפני הסטרוק, שבת פרשת ויקהל תשנ"ב, דיבר הרבי (בין השאר) דיבורים ותכנים שלמפרע התפרשו כרומזים לאירוע הסטרוק ולהמסתעף ממנו. הרבי דיבר אז באריכות על עניינה של אהבת ישראל ואחדות ישראל והצורך בה ושדברים אלו מודגשים במיוחד כשמתרחש בשנים האחרונות "ויקהל" במובנו הפשטני - קיבוץ גלויות. בהקשר זה ציין הרבי את העבודה שרבותינו נשיאנו לא עלו לארץ ישראל, וגם ביקורו של אדמו"ר הריי"צ בארץ ישראל היה מכיוון שלא יכל לבקר את קברי אבותיו ברוסיה[3].

חלוקות

הכנות שונות

יום כ"ז אדר

ביום ראשון כ"ו אדר א' חילק הרבי דולרים, בחלוקה שאל הרבי באופן מפתיע ונדיר "עד כמה התור ארוך?". כשנפנו לסגור את התור הורה הרבי שאלו שכבר עומדים בתור בבית הכנסת יעברו אך אפשר לסגור את דלתות בית הכנסת[4].

למחרת ביום שני בכ"ז אדר תשנ"ב יצא הרבי לאוהל הקדוש ושם עבר את השבץ מוחי. כאשר פורסמה הידיעה, החל נהירה של אנשים רבים לעבר 770, שהחלו באמירת תהילים במקום. לקראת הערב נודע שמצבו של הרבי השתפר. בשעות הלילה המאוחרות נערך ב770 ריקודים, תוך שירת הניגון "דער רבי איז געזונט" וציפייה לרפואתו השלימה[5].

תקופת נ"ב - נ"ד

יחס החסידים לאירועים

בתקופה שלאחר האירוע הבריאותי שהתרחש בכ"ז אדר תשנ"ב, האמונה בנבואת הרבי בקרב החסידים לא נחלשה אלא הלכה והתגברה. זאת גם בזכות התגברותם של עידודי הרבי באותה תקופה לשירת 'יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד', כמעט בכל הזדמנות בה יצא אל הקהל. למרות הצער והכאב, ואמירת התהלים לרפואת הרבי, האמינו כולם שזהו מצב זמני שעתיד להיפסק בקרוב - והחלמת הרבי תתגשם בד בבד עם התגלותו המושלמת כמשיח צדקנו. היו שנתמכו גם בתיאורי המקורות אודות ייסורי מלך המשיח[6].

כלל חסידי חב"ד סירבו לעסוק באפשרות לפיה ציפייה זו לא תתגשם. בהתאם לדברי הרבי - היו כולם מאוחדים באמונה שהרבי כמלך המשיח, שכבר החל להתגלות, יחיה חיים נצחיים - ואפשרות אחרת מופרכת כמו הפסקת זריחתה של השמש[7].

הפעם הראשונה שהחסידים ראו את הרבי לאחר הסטרוק היה בחג השבועות תשנ"ב ואז שוב חל הפסק זמן ממושך בו לא נראה הרבי לחסידים עד ראש השנה תשנ"ג שמני אז ואילך נראה הרבי לחסידים כמה פעמים ב'חדר המיוחד' ובהמשך, לעיתים תכופות, במרפסת.

המשב"ק מאיר הארליג סיפר, כי באותה תקופה היה פעם שהרבי היה נסער מאוד, הרופא המטפל ניסה לברר אצל הרבי והרבי השיב על הכל בשלילה, עד ששאל האם הרבי מודאג ממה שיהיה לאחר זמן (ג' תמוז), ואז השיב הרבי בהנהון, והמשיך האם הרבי מודאג ממה שיהיה עם המוסדות, ושוב הנהן הרבי, והמשיך האם הרבי מודאג ממה שיהיה עם החסידים המקושרים אליו, והרבי השיב בהנהון[8].

היציאה למרפסת

 
הרבי מעודד יחי בכינוס השלוחים תשנ"ג
  ערך מורחב – המרפסת
 
בניית חדר התפילה לרבי בצידו המערבי של ה"זאל הגדול" (תשנ"ג)

בשנת תשנ"ג, בעקבות מצבו הבריאותי של הרבי, נעשו מספר שינויים ב-770. לפני ראש השנה בנו חדר תפילה מיוחד לרבי, מעל הפירמידות במערב 770, עם חיבור ישיר לחדרו של הרבי. לקראת שמחת תורה בנו גם מרפסת, שתאפשר את השתתפותו של הרבי בהקפות באופן שיוכלו לראותו היטב. לאחר חג הסוכות בנו גרם מדרגות מהמרפסת לבימה ב-770. היה זה בעקבות ירידתו הפתאומית של הרבי ל-770 ובכדי לאפשר את הדבר באם הרבי ירצה לרדת שוב. בתקופה בה הרבי הופיע במרפסת - הורדו חמשת הנברשות שנתלו בתקרת 770, בכדי לאפשר לקהל לראות את הרבי. בשנת תשנ"ד נעשה שינוי קטן במבנה המרפסת, באופן שיקל על הרבי להסתכל למטה ולראות את החסידים.

תפילת המנחה של י"ד חשוון תשנ"ד הייתה הפעם האחרונה שבה ראו כלל החסידים את הרבי באופן ציבורי דרך המפרסת, היה זה זמן קצר לפני כניסת שבת בשעה 17:20, כשה'ביפרים' ציפצפו והודיעו: "מנחה נאו" (כלומר, עכשיו הרבי יוצא לתפילת מנחה). שבועיים לאחר מכן בא' כסלו עברו השולחים במסגרת כינוס השלוחים לפני הרבי, ומאז לא נראה הרבי כלל בפני הקהל.

יחידויות וחלוקות

באותה תקופה קיבל הרבי אנשים ליחידויות כלליות, בהם היו האנשים עוברים לפני הרבי מציעים את שאלותיהם ובקשתם והרבי היה מניד בראשו לחיוב או שלילה ולפעמים עונה בפיו. היחידויות הכלליות היו מתקיימות בעיקר עבור האורחים שנסעו לתשרי, חתנים וכלות, ילדים ובחורים וחברי קרן ידידי מחנה ישראל. בנוסף היו מתקיימות לעיתים נדירות אף יחידויות פרטיות[9] באותה תקופה. הפעם האחרונה בה קיבל הרבי ליחידות כללית היה בכ"ו תשרי תשנ"ד, באותה פעם הרבי חילק גם דולרים בידו השמאלית, לראשונה מאז המאורע של כ"ז אדר[10].

תשובות לשאלות

ימים אחדים לאחר המאורע, הודיע הרבי למזכיר הרב גרונר שיהיה "רפואה בקרוב ברוב שירה וזימרה"[11], גם למשב"ק משה קליין אמר הרבי באותו מרחב זמן: "שרב יפסוק שהקב"ה יתן לי רפואה קרובה ואריכות ימים ושנים טובות, כפי שנתן לי עד עכשיו, בשיבה טובה ורחבה בכלי טובה ורחבה, שלום ועושר טובה והרחבה. וכפי שזה בהרחבה – שיהיה גם עבור כלל ישראל. כפי שהיה שיבה טובה ורחבה עד עתה, כך יהיה הלאה, ושיהיה נחת מכל החסידים"[12].

גם באותה תקופה המשיך הרבי לענות לחסידים דרך הנהון ראשו, ומופתים ונבואות רבות יצאו אז מפתח חדרו. כבר כחודש לאחר המאורע, ניבא הרבי כי אין חשש מדליפת הגז הרדיואקטיבי מהכור הגרעיני הסמוך לפטרבורג ואין למה להיכנס לפאניקה, המזכיר גרונר שהודיע לרבי על התגשמות רוח קודשו, נענה בהנהון ראשו הקדוש[13]. בחודש אב של שנת תשנ"ב דיווחו החדשות על סופת הוריקן עוצמתית באזור מיאמי, הרבי שנשאל על כך הניד בראשו בביטול מוחלט, והורה לשלוחים להישאר[14]. נבואת הרבי התגשמה במלואה, וסוקרה בחדשות באופן ניכר.

אחת מנשות חב"ד בשבועות הסמוכים למאורע, שאלה את הרבי האם המאורע כ"ז אדר נובע כתוצאה מהפועלות להבאת הגאולה והאמירה שהרבי הוא מלך המשיח, ואם כן יש לחדול מפעולות אלו, הרבי השיב בשלילה ואדרבא סימן לחיוב לדברי המזכיר שיש בדברים אלו[15].

באותה תקופה אישר הרבי מספר פעמים את פרסום זהותו של משיח, שהתבטא בעיקר באישור שניתן לר' יצחק שפרינגער לפרסם מודעות פומביות בעיתונים על זהותו של מלך המשיח.

י' שבט תשנ"ג

בי' שבט תשנ"ג נערכה ב-770 התוועדות י' שבט, ששודרה על ידי לוויין לרחבי העולם, באישורו של הרבי, בה עודד את שירת יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד בידיו הקדושות.

 
הרבי ביציאתו לשלוחים. - כינוס השלוחים תשנ"ג

תמונות משנות תשנ"ג-ד

לקריאה נוספת

  • הרב יוסף צבי צירקוס, כ"ז אדר הוא יום שאמור לטלטל אותנו, שבועון בית משיח 1254 עמוד 17.
  • שום דבר לא נחלש ח"ו, משה מרינובסקי, גיליון כפר חב"ד מס' 1948 ע' 34-37.

קישורים חיצוניים


הערות שוליים

  1. כך החלו ריקודי חודש אדר ב-770 • סקירה מרתקת  
  2. דבר מלכות כי תשא, שיחת ש"פ כי תשא תשנ"ב אות ז'.
  3. דבר מלכות ויקהל, שיחת ש"פ ויקהל תשנ"ב.
  4. מפי המזכיר הרב יהודה לייב גרונר.
  5. כ"ז אדר א' תשנ"ב באתר יומן 770.
  6. ראה ישעיה נג, ד. סנהדרין צח, א-ב.
  7. ראה בראיון של הרב יואל כהן לאמנון לוי, "האמונה שלי בביאת המשיח, יותר חזקה מהביטחון שלי בזריחת השמש מחר", 'חדשות השבוע', י"ד ניסן תשנ"ב; נדפס במוסף הבשורה.
  8. הרופא שאל: אתה מודאג ממה שיהיה עם החסידים? הרבי הנהן  
  9. כדוגמת היחידות של הרב קלמן יהודה מארלאוו בי"ג חשוון תשנ"ד.
  10. יומן מהמאורע באתר יומן 770.
  11. המילים שאמר הרבי אחרי כ"ז אד"ר • תיעוד ראשוני  
  12. המשב"ק חושף: מה אמר לי הרבי אחרי כ"ז אדר? • שלושים שנה  
  13. ליקוט מענות קודש קיץ תשנ"ב - תשנ"ד, מענה ט' - י'.
  14. ליקוט מענות קודש קיץ תשנ"ב - תשנ"ד, מענות מ"ו, מ"ז, מ"ח, נ"א.
  15. ליקוט מענות קודש קיץ תשנ"ב - תשנ"ד, מענה ט"ז.