אזמר בשבחין: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
 
(21 גרסאות ביניים של 10 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{קובץ|אזמר בשבחין}}
{{קובץ|אזמר בשבחין}}
'''ניגון אזמר בשבחין''' הינו [[ניגון]] על פיוטו של [[האריז"ל]] "אזמר בשבחין" מיוחס לרבי [[הלל מפאריטש]] שהיה מנגנו בסעודת ליל [[שבת]] קודש.
'''אזמר בשבחין''' הוא אחד מפיוטיו של [[האריז"ל]] המושר ב[[ליל שבת]].
 
ניגון זה הוא ניגון מ"ח ב[[ספר הניגונים]].


==מילות הפיוט==
==מילות הפיוט==
'''אֲ'''זַמֵּר בִּשְׁבָחִין, לְמֵיעַל גּוֹ פִּתְחִין, דְּבַחֲקַל תַּפּוּחִין, דְּאִנּוּן קַדִּישִׁין:
{{ציטוט|תוכן={{כ}}
:'''אֲ'''זַמֵּר בִּשְׁבָחִין, לְמֵיעַל גּוֹ פִּתְחִין, דְּבַחֲקַל תַּפּוּחִין, דְּאִנּוּן קַדִּישִׁין:
:'''נְ'''זַמִּין לָהּ הַשְׁתָּא, בִּפְתוֹרָא חֲדַתָּא, וּבִמְנַרְתָּא טַבְתָּא, דְּנָהֳרָא עַל רֵישִׁין:
:'''יְ'''מִינָא וּשְׂמָאלָא, וּבֵינַיְהוּ כַלָּה, בְּקִשּׁוּטִין אָזְלָא, וּמָאנִין וּלְבוּשִׁין:
:'''יְ'''חַבֶּק לָהּ בַּעֲלָהּ, וּבִיְסוֹדָא דִּילָהּ, דְּעָבֵד נַיְחָא לָהּ, יְהֵא כַּתִּישׁ כַּתִּישִׁין:


'''נְ'''זַמִּין לָהּ הַשְׁתָּא, בִּפְתוֹרָא חֲדַתָּא, וּבִמְנַרְתָּא טַבְתָּא, דְּנָהֳרָא עַל רֵישִׁין:
:'''צְ'''וָחִין אַף עַקְתִין, בְּטֵלִין וּשְׁבִיתִין, בְּרַם אַנְפִּין חֲדַתִּין, וְרוּחִין עִם נַפְשִׁין:
:'''חַ'''דּוּ סַגִּי יֵיתֵי, וְעַל חֲדָא תַּרְתֵּי, נְהוֹרָא לָהּ יִמְטֵי, וּבֵרְכָאָן דִּנְפִישִׁין:
:'''קְ'''רִיבוּ שׁוּשְׁבִינִין, עֲבִידוּ תִקּוּנִין, לְאַפָּשָׁא זִינִין, וְנוּנִין עִם רַחֲשִׁין:
:'''לְ'''מֶעֶבַד נִשְׁמָתִין, וְרוּחִין חַדַתִּין, בְּתַרְתֵּין וּבִתְלָתִין, וּבִתְלָתָא שִׁבְשִׁין:


'''יְ'''מִינָא וּשְׂמָאלָא, וּבֵינַיְהוּ כַלָּה, בְּקִשּׁוּטִין אָזְלָא, וּמָאנִין וּלְבוּשִׁין:
:'''וְ'''עִטּוּרִין שַׁבְעִין לָהּ, וּמַלְכָּא דִּלְעֵלָּא, דְּיִתְעַטַּר כֹּלָּא, בְּקַדִּישׁ קַדִּישִׁין:
:'''רְ'''שִׁימִין וּסְתִימִין, בְּגוֹ כָּל עָלְמִין, בְּרַם עֲתִּיק יוֹמִין, הֲלָא בַּטִּישׁ בַּטִּישִׁין:
:'''יְ'''הֵא רַעֲוָא קַמֵּהּ, דְּתִשְׁרֵיהּ עַל עַמֵּהּ, דְּיִתְעַנַּג לִשְׁמֵהּ, בִּמְתִיקִין וְדוּבְשִׁין:
:'''אֲ'''סַדֵּר לִדְרוֹמָא, מְנַרְתָּא דִּסְתִימָא, וְשֻׁלְחָן עִם נַהֲמָא, בִּצְפוֹנָא אָרְשִׁין:


'''יְ'''חַבֶּק לָהּ בַּעֲלָהּ, וּבִיְסוֹדָא דִּילָהּ, דְּעָבֵד נַיְחָא לָהּ, יְהֵא כַּתִּישׁ כַּתִּישִׁין:
:'''בּ'''חַמְרָא גוֹ כַסָּא, וּמְדָאנֵי אָסָא, לְאָרוּס וַאֲרוּסָה, לְהַתְקָפָא חֲלָשִׁין:
:'''נַ'''עֲבֵד לְהוֹן כִּתְרִין, בְּמִלִּין יַקִּירִין, בְּשַׁבְעִין עִטּוּרִין, דְּעַל גַּבֵּי חַמְשִׁין:
:'''שְׁ'''כִינְתָּא תִּתְעַטָּר, בְּשִׁית נַהֲמֵי לִסְטָר, בְּוָוִין תִּתְקַטָּר{{הערה|נוסח אחר: בווין תתקטר, בשית נהמי לסטר}}, וְזִינִין דִּכְנִישִׁין:
:'''שְׁ'''בִיתִין וּשְׁבִיקִין, מְסָאֳבִין דִּרְחִיקִין, חֲבִילִין דִּמְעִיקִין וְכָל זִינֵי חֲבוּשִׁין:


'''צְ'''וָחִין אַף עַקְתִין, בְּטֵלִין וּשְׁבִיתִין, בְּרַם אַנְפִּין חֲדַתִּין, וְרוּחִין עִם נַפְשִׁין:
:'''לְ'''מִבְצַע עַל רִפְתָּא, כְּזֵיתָא וּכְבֵיעָתָא, תְּרֵין יוּדִין נַקְטָא, סְתִימִין וּפְרִישִׁין:
:'''מְ'''שַׁח זֵיתָא דַּכְיָא, דְּטָחֲנִין רֵחַיָא, וְנַגְדִּין נַחֲלַיָּא, בְּגַוָּהּ בִּלְחִישִׁין:
:'''הֲ'''לָא נֵימָא רָזִין, וּמִלִּין דִּגְנִיזִין, דְּלֵיתֵיהוֹן מִתְחַזִּין, טְמִירִין וּכְבִישִׁין:
:'''אִ'''תְעַטָּרַת כַּלָּה, בְּרָזִין דִּלְעֵלָּא, בְּגוֹ הַאי הִלּוּלָא, דְּעִירִין קַדִּישִׁין:
|תרגום={{כ}}
:אזמר בשבחים להכנס בפתחים, של [[שדה]] התפוחים, שהם קדושים.
:נזמין אותה עתה בשולחן חדש ובמנורה טובה, שמאירה על ראשים.
:ימין ושמאל וביניהם כלה. בקישוטים יוצאת ב[[בגד|בגדים]] ולבושים.
:יחבק אותה בעלה, וביסוד אשר לה, שעושה לה נחת, כתוש יכתוש.


'''חַ'''דּוּ סַגִּי יֵיתֵי, וְעַל חֲדָא תַּרְתֵּי, נְהוֹרָא לָהּ יִמְטֵי, וּבֵרְכָאָן דִּנְפִישִׁין:
:צעקות וגם צרות, בטילות ושובתות, רק פנים שמחות, ורוחות עם נפשות.
:שמחה רבה תבוא, פי שניים, ואור לה יגיע וברכות רבות.
:קרבו שושבינים, עשו תיקונים (לכלה), להרבות במזונות, ודגים עם עופות.
:לעשות [[נשמה|נשמות]] ורוחות חדשות, בשנים ושלושים (דרכים), ובשלושה ענפים.


'''קְ'''רִיבוּ שׁוּשְׁבִינִין, עֲבִידוּ תִקּוּנִין, לְאַפָּשָׁא זִינִין, וְנוּנִין עִם רַחֲשִׁין:
:ועטרות שבעים לה, והמלך העליון, שיתעטר הכל בקודש הקדשים.
:רשומים וסתומים בתוכה כל עולמות, רק עתיק יומין, הלא הכה יכה.
:יהי רצון לפניו, שישרה על עמו, שיתענג לשמו, בממתקים ודובשנים.
:אערוך בדרום מנורה הנעלמה, ושולחן עם לחם, בצפון אשכין.


'''לְ'''מֶעֶבַד נִשְׁמָתִין, וְרוּחִין חַדַתִּין, בְּתַרְתֵּין וּבִתְלָתִין, וּבִתְלָתָא שִׁבְשִׁין:
:ביין בתוך הכוס ואגודת הדסים, לארוס וארוסה לחזק חלושים.
:נעשה להם כתרים במילים יקרות, בשבעים עיטורים, שעל גבי חמישים.
:ה[[שכינה]] תתעטר בששה לחמים לכל צד, בווים תתקשר, ובמיני (בשמים) צבורים.
:שובתים ונעזבים, הטמאים המרוחקים, המזיקים המעיקים, וכל מיני כשפים.


'''וְ'''עִטּוּרִין שַׁבְעִין לָהּ, וּמַלְכָּא דִּלְעֵלָּא, דְּיִתְעַטַּר כֹּלָּא, בְּקַדִּישׁ קַדִּישִׁין:
:לבצוע על הפת, כזית וכביצה, שני יו"דים לקוחה, סתומים ומפורשים.
:שמן זית זך, שטוחנים הריחים, ומושכים הנחלים בתוכה בלחישות.
:הלא נאמר סודות, ומלים הגנוזים, שאינם נראים, טמונים וכבושים.
:נתעטרה הכלה, בסודות של מעלה, בתוך הילולה זו של [[מלאכים]] קדושים.}}


'''רְ'''שִׁימִין וּסְתִימִין, בְּגוֹ כָּל עָלְמִין, בְּרַם עֲתִּיק יוֹמִין, הֲלָא בַּטִּישׁ בַּטִּישִׁין:
==הניגון==
על המילים חובר ניגון שמיוחס לרבי [[הלל מפאריטש]]. הניגון מוכר גם בחסידויות אחרות בשינויים, ומושר לפעמים עם המילים "האטס גע'פועל'ט אלעס גוטס".


'''יְ'''הֵא רַעֲוָא קַמֵּהּ, דְּתִשְׁרֵיהּ עַל עַמֵּהּ, דְּיִתְעַנַּג לִשְׁמֵהּ, בִּמְתִיקִין וְדוּבְשִׁין:
ניגון זה הוא ניגון מ"ח ב[[ספר הניגונים]].
 
'''אֲ'''סַדֵּר לִדְרוֹמָא, מְנַרְתָּא דִּסְתִימָא, וְשֻׁלְחָן עִם נַהֲמָא, בִּצְפוֹנָא אָרְשִׁין:
 
'''בּ'''חַמְרָא גוֹ כַסָּא, וּמְדָאנֵי אָסָא, לְאָרוּס וַאֲרוּסָה, לְהַתְקָפָא חֲלָשִׁין:
 
'''נַ'''עֲבֵד לְהוֹן כִּתְרִין, בְּמִלִּין יַקִּירִין, בְּשַׁבְעִין עִטּוּרִין, דְּעַל גַּבֵּי חַמְשִׁין:
 
'''שְׁ'''כִינְתָּא תִּתְעַטָּר, בְּשִׁית נַהֲמֵי לִסְטָר, בְּוָוִין תִּתְקַטָּר{{הערה|נוסח אחר: בווין תתקטר, בשית נהמי לסטר}}, וְזִינִין דִּכְנִישִׁין:
 
'''שְׁ'''בִיתִין וּשְׁבִיקִין, מְסָאֳבִין דִּרְחִיקִין, חֲבִילִין דִּמְעִיקִין וְכָל זִינֵי חֲבוּשִׁין:
 
'''לְ'''מִבְצַע עַל רִפְתָּא, כְּזֵיתָא וּכְבֵיעָתָא, תְּרֵין יוּדִין נַקְטָא, סְתִימִין וּפְרִישִׁין:
 
'''מְ'''שַׁח זֵיתָא דַּכְיָא, דְּטָחֲנִין רֵחַיָא, וְנַגְדִּין נַחֲלַיָּא, בְּגַוָּהּ בִּלְחִישִׁין:
 
'''הֲ'''לָא נֵימָא רָזִין, וּמִלִּין דִּגְנִיזִין, דְּלֵיתֵיהוֹן מִתְחַזִּין, טְמִירִין וּכְבִישִׁין:
 
'''אִ'''תְעַטָּרַת כַּלָּה, בְּרָזִין דִּלְעֵלָּא, בְּגוֹ הַאי הִלּוּלָא, דְּעִירִין קַדִּישִׁין:
 
=== תרגום ===
אזמר בשבחים להכנס בפתחים, של [[שדה]] התפוחים, שהם קדושים.
 
נזמין אותה עתה בשולחן חדש ובמנורה טובה, שמאירה על ראשים.
 
ימין ושמאל וביניהם כלה. בקישוטים יוצאת ב[[בגד|בגדים]] ולבושים.
 
יחבק אותה בעלה, וביסוד אשר לה, שעושה לה נחת, כתוש יכתוש.
 
צעקות וגם צרות, בטילות ושובתות, רק פנים שמחות, ורוחות עם נפשות.
 
שמחה רבה תבוא, פי שניים, ואור לה יגיע וברכות רבות.
 
קרבו שושבינים, עשו תיקונים (לכלה), להרבות במזונות, ודגים עם עופות.
 
לעשות [[נשמה|נשמות]] ורוחות חדשות, בשנים ושלושים (דרכים), ובשלושה ענפים.
 
ועטרות שבעים לה, והמלך העליון, שיתעטר הכל בקודש הקדשים.
 
רשומים וסתומים בתוכה כל עולמות, רק עתיק יומין, הלא הכה יכה.
 
יהי רצון לפניו, שישרה על עמו, שיתענג לשמו, בממתקים ודובשנים.
 
אערוך בדרום מנורה הנעלמה, ושולחן עם לחם, בצפון אשכין.
 
ביין בתוך הכוס ואגודת הדסים, לארוס וארוסה לחזק חלושים.
 
נעשה להם כתרים במילים יקרות, בשבעים עיטורים, שעל גבי חמישים.
 
ה[[שכינה]] תתעטר בששה לחמים לכל צד, בווים תתקשר, ובמיני (בשמים) צבורים.  


שובתים ונעזבים, הטמאים המרוחקים, המזיקים המעיקים, וכל מיני כשפים.
===לחנים נוספים===
מלבד הלחן המקובל שנכלל גם ב[[ספר הניגונים]] מקובלים בפי חסידי חב"ד מספר לחנים נוספים על הפיוט.


לבצוע על הפת, כזית וכביצה, שני יו"דים לקוחה, סתומים ומפורשים.
לחן אחד{{הערה|1=[https://abc770.org/video/video_node_3085/ הלחן בביצוע נדב בכר ואורן צור].}}, השתמר מפיו של ר' [[זלמן טייבל]] שעל פי עדותו של ר' [[זלמן חאנין]] ר' זלמן טייבל שמע את הניגון בעירו דובריאנקה{{הערה|מהמושבות שייסד אדמו"ר האמצעי.}} וכן מחסידי חב"ד ב[[ניקולייב]], והניגון היה חביב עליו מאוד ונהג לנגן אותו בהתלהבות, ועל פי ההשערה לחן זה מקורו בחסידי אדמו"ר האמצעי, ואולי אף קודם לכן{{הערה|1=[http://nichoach.blogspot.com/2021/07/blog-post_13.html קיר הניגונים - אזמר בשבחן המיוחד, ר' זלמן טייבל].}}.


שמן זית זך, שטוחנים הריחים, ומושכים הנחלים בתוכה בלחישות.
(לחן זה התגלגל גם מחוץ לחסידי חב"ד, והוא מוכר כשיר הישראלי 'במחרשתי' של אליקים צונזור).


הלא נאמר סודות, ומלים הגנוזים, שאינם נראים, טמונים וכבושים.
לחן נוסף, מופיע בפרוייקט [[מסורת הניגונים]] של ר' [[דוד הורביץ]] (ניגון כ"ו) ואף שהוא היה מקובל במשפחות חב"דיות רבות, ככל הנראה מקורו אינו מחסידי חב"ד בדווקא{{הערה|[https://chabadpedia.co.il/images/9/98/NSH_026_Azamer_Bishvochin_%28Lipsker%29.mp3 '''לשמיעת הניגון'''] מאת הבעל-מנגן ר' דוד הורביץ {{שמע}}
}}.


נתעטרה הכלה, בסודות של מעלה, בתוך הילולה זו של [[מלאכים]] קדושים.
==נוסחאות שונות==
לפיוט זה, כמו בשאר פיוטי האריז"ל לשבת, קיימות גרסאות שונות שנדפסו לאורך השנים בסידורים השונים. כך לדוגמא ב[[סידור הבעל שם טוב]] פותח הפיוט במילים "אסדר בשבחין"{{הערה|1=[https://s3.wasabisys.com/chabadlibrary/ms/1/1_page_133.pdf צילום הפיוט מתוך סידור הבעל שם טוב, בעמוד 133 מצד שמאל למטה].}}.


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
* [http://www20.chassidus.com/audio/nigun/07-02-Azamer-B-Shvachin-From-Reb-Hillel-Particher-Heichal-Neginah.htm לשמיעת הניגון] באתר [[היכל נגינה]] {{צליל}}
* ביצועים שונים של הניגון: '''[http://www20.chassidus.com/audio/nigun/07-02-Azamer-B-Shvachin-From-Reb-Hillel-Particher-Heichal-Neginah.htm היכל הנגינה] {{*}} '''[https://chabadpedia.co.il/images/a/a2/%28%D7%9E%D7%97%29_%D7%90%D7%96%D7%9E%D7%A8_%D7%91%D7%A9%D7%91%D7%97%D7%99%D7%9F.mp3 ר' דוד הורביץ] {{*}} [http://old2.ih.chabad.info/php/audio.php?action=playsong&id=467 ר' אלאור ולנר] {{*}} [http://old2.ih.chabad.info/php/audio.php?action=playsong&id=149 "ניחח"] {{*}} [http://old2.ih.chabad.info/php/audio.php?action=playsong&id=351 חב"ד קלאסיק] {{*}} [http://old2.ih.chabad.info/newvideo/video.php?id=2813 ניצן-חן רזאל והאשכנזים] {{*}} [http://old2.ih.chabad.info/newvideo/video.php?id=3687 דיסק 'אזמר בשבחין']''' {{צליל}}{{וידפו}} {{קישור שבור}}
* [http://www.770live.com/en770/nigunim/nigunPlay.asp?nigunId=Dovid_Hurwitz/048.rm&gif=048 לשמיעת הניגון מפי ר' דוד הורביץ] {{צליל}} {{אינפו}}
*'''[https://col.org.il/news/132132 הונאת הניגון 'אזמר בשבחין'? • המוזיקאי החב"די עושה סדר]''' {{COL}}
* [http://www.old2.ih.chabad.info/php/audio.php?action=playsong&id=467 לשמיעת הניגון בעיבודו של ר' אלאור ולנר] {{צליל}} {{אינפו}}
*לחן נוסף בפרוייקט [[מסורת הניגונים]] מפי ר' [[דוד הורביץ]] - {{תבנית:ק.שמע|קובץ=NSH 026 Azamer Bishvochin (Lipsker).mp3}}
* [http://www.old2.ih.chabad.info/php/audio.php?action=playsong&id=149 לשמיעת הניגון מתוך "ניחח"] {{צליל}} {{אינפו}}
* [http://www.old2.ih.chabad.info/php/audio.php?action=playsong&id=351 לשמיעת הניגון מתוך "חב"ד קלאסיק"] {{צליל}} {{אינפו}}
* [http://www.chabad.info/newvideo/video.php?id=2813 הניגון] בביצוע ניצן-חן רזאל והאשכנזים {{וידאו}} {{אינפו}}
*[http://old2.ih.chabad.info/newvideo/video.php?id=3687 מתוך הדיסק אזמר בשבחין] {{וידפו}}


{{שבת}}
{{שבת}}
{{מסורת הניגונים}}
{{ניגוני חב"ד}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:ניגוני שבת ויום טוב]]
[[קטגוריה:ניגוני שבת ויום טוב]]
[[קטגוריה: שבת]]
[[קטגוריה:שבת]]
[[קטגוריה:ניגונים בארמית]]
[[קטגוריה:ניגונים עם מקבילות בחסידויות אחרות]]

גרסה אחרונה מ־00:51, 5 בספטמבר 2024

אזמר בשבחין

אזמר בשבחין הוא אחד מפיוטיו של האריז"ל המושר בליל שבת.

מילות הפיוט[עריכה | עריכת קוד מקור]

אֲזַמֵּר בִּשְׁבָחִין, לְמֵיעַל גּוֹ פִּתְחִין, דְּבַחֲקַל תַּפּוּחִין, דְּאִנּוּן קַדִּישִׁין:
נְזַמִּין לָהּ הַשְׁתָּא, בִּפְתוֹרָא חֲדַתָּא, וּבִמְנַרְתָּא טַבְתָּא, דְּנָהֳרָא עַל רֵישִׁין:
יְמִינָא וּשְׂמָאלָא, וּבֵינַיְהוּ כַלָּה, בְּקִשּׁוּטִין אָזְלָא, וּמָאנִין וּלְבוּשִׁין:
יְחַבֶּק לָהּ בַּעֲלָהּ, וּבִיְסוֹדָא דִּילָהּ, דְּעָבֵד נַיְחָא לָהּ, יְהֵא כַּתִּישׁ כַּתִּישִׁין:
צְוָחִין אַף עַקְתִין, בְּטֵלִין וּשְׁבִיתִין, בְּרַם אַנְפִּין חֲדַתִּין, וְרוּחִין עִם נַפְשִׁין:
חַדּוּ סַגִּי יֵיתֵי, וְעַל חֲדָא תַּרְתֵּי, נְהוֹרָא לָהּ יִמְטֵי, וּבֵרְכָאָן דִּנְפִישִׁין:
קְרִיבוּ שׁוּשְׁבִינִין, עֲבִידוּ תִקּוּנִין, לְאַפָּשָׁא זִינִין, וְנוּנִין עִם רַחֲשִׁין:
לְמֶעֶבַד נִשְׁמָתִין, וְרוּחִין חַדַתִּין, בְּתַרְתֵּין וּבִתְלָתִין, וּבִתְלָתָא שִׁבְשִׁין:
וְעִטּוּרִין שַׁבְעִין לָהּ, וּמַלְכָּא דִּלְעֵלָּא, דְּיִתְעַטַּר כֹּלָּא, בְּקַדִּישׁ קַדִּישִׁין:
רְשִׁימִין וּסְתִימִין, בְּגוֹ כָּל עָלְמִין, בְּרַם עֲתִּיק יוֹמִין, הֲלָא בַּטִּישׁ בַּטִּישִׁין:
יְהֵא רַעֲוָא קַמֵּהּ, דְּתִשְׁרֵיהּ עַל עַמֵּהּ, דְּיִתְעַנַּג לִשְׁמֵהּ, בִּמְתִיקִין וְדוּבְשִׁין:
אֲסַדֵּר לִדְרוֹמָא, מְנַרְתָּא דִּסְתִימָא, וְשֻׁלְחָן עִם נַהֲמָא, בִּצְפוֹנָא אָרְשִׁין:
בּחַמְרָא גוֹ כַסָּא, וּמְדָאנֵי אָסָא, לְאָרוּס וַאֲרוּסָה, לְהַתְקָפָא חֲלָשִׁין:
נַעֲבֵד לְהוֹן כִּתְרִין, בְּמִלִּין יַקִּירִין, בְּשַׁבְעִין עִטּוּרִין, דְּעַל גַּבֵּי חַמְשִׁין:
שְׁכִינְתָּא תִּתְעַטָּר, בְּשִׁית נַהֲמֵי לִסְטָר, בְּוָוִין תִּתְקַטָּר[1], וְזִינִין דִּכְנִישִׁין:
שְׁבִיתִין וּשְׁבִיקִין, מְסָאֳבִין דִּרְחִיקִין, חֲבִילִין דִּמְעִיקִין וְכָל זִינֵי חֲבוּשִׁין:
לְמִבְצַע עַל רִפְתָּא, כְּזֵיתָא וּכְבֵיעָתָא, תְּרֵין יוּדִין נַקְטָא, סְתִימִין וּפְרִישִׁין:
מְשַׁח זֵיתָא דַּכְיָא, דְּטָחֲנִין רֵחַיָא, וְנַגְדִּין נַחֲלַיָּא, בְּגַוָּהּ בִּלְחִישִׁין:
הֲלָא נֵימָא רָזִין, וּמִלִּין דִּגְנִיזִין, דְּלֵיתֵיהוֹן מִתְחַזִּין, טְמִירִין וּכְבִישִׁין:
אִתְעַטָּרַת כַּלָּה, בְּרָזִין דִּלְעֵלָּא, בְּגוֹ הַאי הִלּוּלָא, דְּעִירִין קַדִּישִׁין:

תרגום: ‏

אזמר בשבחים להכנס בפתחים, של שדה התפוחים, שהם קדושים.
נזמין אותה עתה בשולחן חדש ובמנורה טובה, שמאירה על ראשים.
ימין ושמאל וביניהם כלה. בקישוטים יוצאת בבגדים ולבושים.
יחבק אותה בעלה, וביסוד אשר לה, שעושה לה נחת, כתוש יכתוש.
צעקות וגם צרות, בטילות ושובתות, רק פנים שמחות, ורוחות עם נפשות.
שמחה רבה תבוא, פי שניים, ואור לה יגיע וברכות רבות.
קרבו שושבינים, עשו תיקונים (לכלה), להרבות במזונות, ודגים עם עופות.
לעשות נשמות ורוחות חדשות, בשנים ושלושים (דרכים), ובשלושה ענפים.
ועטרות שבעים לה, והמלך העליון, שיתעטר הכל בקודש הקדשים.
רשומים וסתומים בתוכה כל עולמות, רק עתיק יומין, הלא הכה יכה.
יהי רצון לפניו, שישרה על עמו, שיתענג לשמו, בממתקים ודובשנים.
אערוך בדרום מנורה הנעלמה, ושולחן עם לחם, בצפון אשכין.
ביין בתוך הכוס ואגודת הדסים, לארוס וארוסה לחזק חלושים.
נעשה להם כתרים במילים יקרות, בשבעים עיטורים, שעל גבי חמישים.
השכינה תתעטר בששה לחמים לכל צד, בווים תתקשר, ובמיני (בשמים) צבורים.
שובתים ונעזבים, הטמאים המרוחקים, המזיקים המעיקים, וכל מיני כשפים.
לבצוע על הפת, כזית וכביצה, שני יו"דים לקוחה, סתומים ומפורשים.
שמן זית זך, שטוחנים הריחים, ומושכים הנחלים בתוכה בלחישות.
הלא נאמר סודות, ומלים הגנוזים, שאינם נראים, טמונים וכבושים.
נתעטרה הכלה, בסודות של מעלה, בתוך הילולה זו של מלאכים קדושים.

הניגון[עריכה | עריכת קוד מקור]

על המילים חובר ניגון שמיוחס לרבי הלל מפאריטש. הניגון מוכר גם בחסידויות אחרות בשינויים, ומושר לפעמים עם המילים "האטס גע'פועל'ט אלעס גוטס".

ניגון זה הוא ניגון מ"ח בספר הניגונים.

לחנים נוספים[עריכה | עריכת קוד מקור]

מלבד הלחן המקובל שנכלל גם בספר הניגונים מקובלים בפי חסידי חב"ד מספר לחנים נוספים על הפיוט.

לחן אחד[2], השתמר מפיו של ר' זלמן טייבל שעל פי עדותו של ר' זלמן חאנין ר' זלמן טייבל שמע את הניגון בעירו דובריאנקה[3] וכן מחסידי חב"ד בניקולייב, והניגון היה חביב עליו מאוד ונהג לנגן אותו בהתלהבות, ועל פי ההשערה לחן זה מקורו בחסידי אדמו"ר האמצעי, ואולי אף קודם לכן[4].

(לחן זה התגלגל גם מחוץ לחסידי חב"ד, והוא מוכר כשיר הישראלי 'במחרשתי' של אליקים צונזור).

לחן נוסף, מופיע בפרוייקט מסורת הניגונים של ר' דוד הורביץ (ניגון כ"ו) ואף שהוא היה מקובל במשפחות חב"דיות רבות, ככל הנראה מקורו אינו מחסידי חב"ד בדווקא[5].

נוסחאות שונות[עריכה | עריכת קוד מקור]

לפיוט זה, כמו בשאר פיוטי האריז"ל לשבת, קיימות גרסאות שונות שנדפסו לאורך השנים בסידורים השונים. כך לדוגמא בסידור הבעל שם טוב פותח הפיוט במילים "אסדר בשבחין"[6].

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

מסורת הניגונים - ר' דוד הורביץ
ניגוני רבותינו נשיאינו: א · ב · ג · ד · ה · ו · ז · ח · ט · י · יא · יב · יג · יד · טו · טז · יז · יח · יט · כ · כא · כב · כג · כד | זמנים שונים: כה · כו · כז · כח · כט · ל · לא · לב · לג-לד · לה · לו-לז · לח · לט · מ · מא · מב · מג · מד · מה-מו · מז · מח · מט · נ · נא · נב · נג · נד · נה · נו · נז | ניגוני י"א ניסן: נח · נט · ס · סא · סב · סג · סד · סה · סו · סז · סח · סט · ע · עא · עב · עג · עד | ניגונים לימים נוראים: עה · עו · עז · עח · עט · פ · פא · פב · פג · פד · פה · פו · פז · פח · פט · צ · צא | נוסח התפילה: צב · צג · צד · צה · צו · צז · צח · צט · ק | ניגוני התוועדות: קא · קב · קג · קד · קה · קו · קז · קח · קט · קי · קיא · קיב · קיג (א) / קיג (ב) · קיד · קטו · קטז · קיז · קיח · קיט-קכ · קכא · קכב · קכג-קמ · קמא · קמב | ניגוני געגועים: קמג · קמד · קמה · קמו · קמז · קמח · קמט · קנ · קנא · קנב · קנג-קנד | ניגונים לשבת ויום טוב: קנה · קנו-קסו | ניגוני שמחה וריקוד: קסז-קעב · קעג · קעד · קעה · קעו-קעח · קעט-קפ · קפא · קפב · קפג-קצא · קצב · קצג · קצד-קצז | ניגוני מארש: קצח · קצט · ר-רא · רב · רג · רד · רה · רו · רז-רטו
ניתן לראות את שם הניגון באמצעות ריחוף עם סמן העכבר על מספר הניגון
ניגוני חב"ד - ספר הניגונים
כרך א:
א · ב · ג · ד · ה · ו · ז · ח · ט · י · יא · יב · יג · יד · טו · טז · יז · יח · יט · כ · כא · כב · כג · כד · כה · כו · כז · כח · כט · ל · לא · לב · לג · לד · לה-לט · מ · מא · מב · מג · מד · מה · מו · מז · מח · מט · נ · נא · נב · נג · נד · נה · נו · נז · נח · נט ·ס · סא · סב · סג · סד · סה · סו · סז · סח · סט · ע · עא · עב · עג · עד-עו · עז · עח-פג · פד · פה-פז · פח · פט-צ · צא · צב · צג · צד-צו · צז · צח · צט · ק · קא · קב · קג · קד · קה · קו · קז · קח · קט · קי · קיא · קיב · קיג · קיד · קטו · קטז · קיז · קיח · קיט · קכ · קכא · קכב · קכג ·קכד · קכה-קכח · קכט · קל · קלא · קלב-קלג · קלד · קלה · קלו-קלח · קלט · קמ · קמא · קמב · קמג · קמד · קמה · קמו ·קמז · קמח-קנ · קנא · קנב · קנג-קנח · קנט · קס · קסא · קסב ·קסג · קסד-קסה · קסו · קסז-קסט · קע · קעא · קעב-קעה
כרך ב:
חלק א: קעו · קעז · קעח · קעט · קפ · קפא · קפב · קפג · קפד · קפה · קפו · קפז · קפח · קפט · קצ · קצא · קצב · קצג · קצד · קצה · קצו · קצז · קצח-קצט · ר ·רא · רב · רג · רד · רה · רו · רז-רט · רי חלק ב: ריא · ריב · ריג · ריד-רטו · רטז · ריז · ריח-ריט · רכ · רכא · רכב · רכג · רכד ·רכה · רכו · רכז · רכח · רכט · רל · רלא · רלב · רלג-רלד · רלה · רלו · רלז · רלח · רלט · רמ · רמא · רמב · רמג · רמד · רמה-רמו · רמז · רמח · רמט · רנ · רנא · רנב · רנג · רנד · רנה · רנו · רנז · רנח · רנט · רס · רסא · רסב · רסג · רסד · רסה · רסו · רסז · רסח · רסט-רעט · רפ · רפא-רפג · רפד · רפה-רצח · ש-שא · שב · שג ·שד · שה · שו · שז · שח-שט · שי · שיא · שיב · שיג · שיד · שטו · שטז · שיז ·שיח · שיט · שכ · שכא-שכב · שכג-שכד · שכה · שכו-שמ · שמא · שמב · שמג-שמד · שמה · שמו-שמז

ניגונים לפי קטגוריה: ניגוני רבותינו נשיאינו · ניגונים שהרבי לימד · ניגונים שחוברו לכבוד הרבי · ניגוני געגועים · ניגוני שמחה · ניגוני ריקוד · ניגוני נצחון · ניגוני תנועה · ניגונים לפי מוצא · ניגונים לפי שפות · ניגונים שלא נכללו בספר הניגונים · מסורת הנגינה

ניתן לראות את שם הניגון באמצעות ריחוף עם סמן העכבר על מספר הניגון

הערות שוליים