ראשי תיבות: הבדלים בין גרסאות בדף
שורה 37: | שורה 37: | ||
*'''[[או"מ]]''' - [[אור מקיף]]. | *'''[[או"מ]]''' - [[אור מקיף]]. | ||
*'''[[או"פ]]''' - [[אור פנימי]] \ [[אור פשוט]]. | *'''[[או"פ]]''' - [[אור פנימי]] \ [[אור פשוט]]. | ||
*'''אחעט"ב''' - אשת חיל עטרת בעלה. | |||
*'''[[אח"פ]]''' - [[אחדות פשוטה]]. | *'''[[אח"פ]]''' - [[אחדות פשוטה]]. | ||
*'''[[אכו"ש]]''' - [[אכילה]] ושתיה. | *'''[[אכו"ש]]''' - [[אכילה]] ושתיה. |
גרסה מ־03:12, 14 בספטמבר 2023
ראשי תיבות הוא צורה של כתיבת מילים בקיצור, בה נכתבת רק האות הראשונה (או השניה) של המילה ('ראש' ה'תיבה').
משמעות הראשי תיבות
פעמים רבות אנו מוצאים בדרשות חז"ל שדורשים מילה מסויימת המופיעה בתורה בראשי תיבות, ובשער היחוד והאמונה[1] מבאר אדמו"ר הזקן שאין זה רק 'רמז' ו'סימן' למילים ש'מוחבאות' בו, אלא שהאות הראשונה בכל מילה כוללת את כל האותיות שבתוכה, והיא החיות שלהם.
במספר מקומות[2] מציין הרבי לדברי חז"ל ש"לשון נוטריקון מן התורה"[3].
ראשי תיבות חסידיים
יחד עם תורת החסידות, התפתחו עשרות רבות של ראשי תיבות יחודיים לחסידות, כגון: פ"נ, דא"ח, ועוד רבים.
לצורך הקלת השימוש בראשי התיבות, נערכו כמה לוחות של ראשי תיבות המיוחדים לתורת החסידות בכלל ולחסידות חב"ד בפרט. הלוח הראשון בתורת החסידות נמצא בסוף ספר התניא. לאחר מכן הודפס לוח מורחב בספר הליקוטים - מפתחות לאדמו"ר הצמח צדק.
ראשי תיבות נפוצים
ראשי תיבות נפוצים בספרי החסידות:
א'
- אאע"ה - אברהם אבינו עליו השלום.
- א"א - אריך אנפין/אי אפשר/אין אומרים.
- אב"א - אחור באחור.
- אבי"ע - אצילות בריאה יצירה עשיה.
- אגה"ק - אגרת הקודש.
- אגה"ת - אגרת התשובה.
- אג"ק - אגרות קודש.
- אדה"ז - אדמו"ר הזקן.
- אדה"ר - אדם הראשון.
- אדמו"ר - אדוננו מורנו ורבינו.
- אהו"י - אהבה ויראה.
- אה"ז - אהבה זוטא.
- אה"ר - אהבה רבא.
- או"א - אבא ואמא.
- אוא"ס - אור אין סוף.
- אוה"ת - אור התורה.
- או"ח - אור חוזר.
- או"י - אור ישר.
- או"כ - אורות וכלים.
- או"מ - אור מקיף.
- או"פ - אור פנימי \ אור פשוט.
- אחעט"ב - אשת חיל עטרת בעלה.
- אח"פ - אחדות פשוטה.
- אכו"ש - אכילה ושתיה.
- א"ס - אין סוף.
- אצי' - אצילות.
- א"ק - אדם קדמון.
- ארמ"ע - אש רוח מים עפר.
- אתעדל"ע - אתערותא דלעילא.
- אתעדל"ת - אתערותא דלתתא.
ב'
- בג"ה - בינה גבורה הוד.
- בחי' - בחינת.
- ביהמ"ק - בית המקדש.
- בי"ע - בריאה יצירה עשיה.
- בל"ג - בלי גבול.
- ב"נ - בר נש.
- ב"ן - אחד ממילויי שם הוי'.
- בע"ג - בעל גבול.
- בע"ת - בעל תכלית / בעל תשובה.
- ברה"ע - בריאת העולמות.
ג'
- גוכתי"ק - גוף כתב יד קודש.
- ג"ע - גן עדן.
- געה"ע - גן עדן העליון.
- געה"ת - גן עדן התחתון.
- ג"ק - ג' קליפות.
- ג"ר - ג' ראשונות.
ד'
- דא"ח - דברי אלוקים חיים.
- ד"ה - דיבור המתחיל.
- דו"מ - דיבור ומעשה.
- דו"ר - דחילו ורחימו.
- ד"ע - דעת עליון.
- דצח"מ - דומם צומח חי מדבר.
- ד"ת - דעת תחתון.
- דת"י - דעת תפארת יסוד.
- דתי"מ - דעת תפארת יסוד מלכות.
ה'
ו'
ז'
- ז"א - זעיר אנפין / זאת אומרת.
- זו"נ - ז"א [=זעיר אנפין] ונוקביה.
- ז"ת - ז' תחתונות.
ח'
- חב"ד - חכמה בינה דעת.
- חג"ת - חסד גבורה תפארת.
- חו"ב - חכמה ובינה.
- חו"ג - חסד וגבורה.
- חח"ן - חכמה חסד נצח.
- ח"י - חיה יחידה.
- ח"ס - חכמה סתימאה.
- ח"ע - חכמה עילאה.
- ח"ת - חכמה תתאה.
ט'
- טה"ע - טהירו עילאה.
- טו"ר - טוב ורע.
- טנת"א - טעמים נקודות תגים אותיות.
- ט"ס - ט' ספירות.
י'
- יחו"ע - יחודא עילאה.
- יחו"ת - יחודא תתאה.
- י"ס - י' ספירות.
- ילהק"ת - יש להקדים תחילה.
- יצה"ר - יצר הרע.
- יצה"ט - יצר טוב.
- יצי"מ - יציאת מצרים.
- ישסו"ת - ישראל סבא ותבונה.
כ'
ל'
- למת"ב - לית מחשבא תפיסא ביה.
- לפה"צ - לפני הצמצום.
- לע"ל - לעתיד לבוא.
- לק"א - לקוטי אמרים.
- לקו"ש - לקוטי שיחות.
- לקו"ת - לקוטי תורה.
מ'
- מ"ד - מיין דכורין.
- מדה"ד - מדת הדין.
- מדה"ר - מידת הרחמים.
- מ"ה - אחד ממילויי שם הוי'.
- מהו"ע - מהותו ועצמותו.
- מהור"ר - מורנו הרב ורבינו ר'.[4]
- מה"מ - מלך המשיח.
- מוהר"ר - מורנו ורבינו הרב ר'.
- מו"ס - מוחא סתימאה.
- מחדו"מ - מחשבה דיבור ומעשה.
- מל' - מלכות.
- ממכ"ע - ממלא כל עלמין.
- ממ"ש - משיח מנחם שמו וכן מנחם מענדל שניאורסון.[5].ממה שנאמר / שאמרנו / שכתוב / שנתבאר.
- מ"ן - מיין נוקבין
- מס"ן - מסירות נפש.
- מ"ע - מצוות עשה.
- מק"פ - מקום פנוי.
- מרע"ה - משה רבינו עליו השלום.
- מ"ת - מתן תורה.
נ'
- נה"א - נפש האלוקית.
- נה"ב - נפש הבהמית.
- נוק' - נוקבא.
- נה"י - נצח הוד יסוד.
- נהי"ם - נצח הוד יסוד מלכות.
- נו"ה - נצח והוד.
- נח"י - נשמה חיה יחידה.
- נס"א - נסיכי אדם.
- נפה"א - נפש האלוקית.
- נפה"ב - נפש הבהמית.
- נר"נ - נפש רוח נשמה.
- נרנח"י - נפש רוח נשמה חיה יחידה.
- נש"י - נשמות ישראל.
ס'
- ס"ג - אחד ממילויי שם הוי'.
- סדכ"ס - סתימא דכל סתימין.
- סוכ"ע - סובב כל עלמין.
- סט"א - סטרא אחרא.
- סש"ב - ספר של בינונים.
- סת"ר - סוף תוך ראש.
ע'
- ע"ב - אחד ממילויי שם הוי'.
- עוה"ב - עולם הבא.
- עה"ש - עלות השחר
- עוה"ז - עולם הזה.
- ע"ד - על דרך\על דבר\על דעת.
- עד"מ - על דרך משל.
- עה"נ - עבר הנהראוה"ת ויקרא ג' תתקכח
- עו"ע - עילה ועלול.
- ע"ח - עץ חיים.
- ע"י - עתיק יומין / על ידי.
- ע"כ - עשר כתרין.
- ע"מ - עשרה מאמרות.
- ע"ס - עשר ספירות.
- ע"ק - עתיקא קדישא.
- עדאת"ג - עלמא דאתגליא.
- עדאת"כ - עלמא דאתכסיא.
- ע"ח - עץ חיים.
פ'
- פ"א - פני אריה.
- פב"פ - פנים בפנים.
- פו"מ - פנימי ומקיף.
- פ"נ - פני נשר.
- פע"ח - פרי עץ חיים.
- פרד"ס - פשט רמז דרש סוד.
- פרד"א - פרקי דר' אלעזר.
- פ"ש - פני שור.
- פשמ"ט - פמליא של מטה.
- פשמ"ע - פמליא של מעלה.
צ'
- צ"ג - צדיק גמור.
- צ"ל - צריך להבין\צריך לומר\צריך להיות.
- צ"ע - צדיק עליון.
- צ"ע - צריך עיון.
- צ"צ - צמח צדק.
- צ"ת - צדיק תחתון.
ק'
- קו"א - קונטרס אחרון.
- קו"ח - קו וחוט.
- ק"נ - קליפת נוגה.
- קדה"ק - קודש הקודשים.
ר'
- ר"ה - ראש השנה.
- רו"ש - רצוא ושוב.
- רדל"א - רישא דלא אתידע.
- רח"ר - רחמים רבים.
- ר"מ - רעיא מהימנא.
- רצה"ע - רצון העליון.
- רצה"ת - רצון התחתון.
- ר"ר - רחמים מרובים.
- רת"ס - ראש תוך סוף.
ש'
ת'
- תו"א - תורה אור.
- תומע"ט - תורה ומעשים טובים.
- תומ"צ - תורה ומצוות.
- תחב"ס - תחילתן בסופן.
- תח"ה - תחיית המתים.
- תרדל"מ - תרין רעין דלא מתפרשין.
- ת"ת - תפארת.