פורטל:הרבי מליובאוויטש כמלך המשיח
הרבי מליובאוויטש מוגדר כמלך המשיח העתיד לגאול את עם ישראל. ההכרה ברבי כמלך המשיח, פורסמה על ידי רבני חב"ד ואחרים בפסק דין הלכתי המסתמך על פסיקת ההלכה ועל התייחסויותיו של הרבי עצמו לנושא.
החל מהשנים תנש"א, תשנ"ב ותשנ"ג, כאשר החלה התקופה המוגדרת על ידי הרבי כ"התגלות המשיח" והתחלת פעולתו בעולם, החלה האמונה לקבל ביטוי פומבי בשירת "יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד" אל מול הרבי ובדרכים נוספות.
האמונה שהרבי משיח הפכה לפופולרית בעקבות קמפיינים פרסומיים באמצעים שונים, שהתפרסמו (וממשיכים להתפרסם) בעידוד הרבי.
| וילחם מלחמות ה' | ||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| וילחם מלחמות ה'
המאבק על נסיעת אניות ישראליות בשבת
|
בעקבות השיחה הידועה שאמר הרבי בכ"ח ניסן תנש"א , בה הטיל את האחריות להבאת הגאולה על החסידים, התקיימה אסיפה דחופה לחסידי חב"ד בכפר חב"ד במוצאי שבת, ל' בניסן, א' דראש חודש אייר. באסיפה זו הציע הרב שמואל פרומר לערוך פסק דין של רבנים על כך שהרבי הוא המשיח (בעקבות פסקים דומים שיזם הרבי פסקי דין של רבנים על כך שהגיע זמן הגאולה). ההצעה התקבלה, ובאותו מעמד הכריז מזכיר בית דין רבני חב"ד הרב דוד חנזין, בשם הרבנים שהרבי הוא מלך המשיח.
באותו ערב רבה של כפר חב"ד, הרב מרדכי אשכנזי, כתב נוסח מלא של פסק הדין, ובימים הבאים הצטרפו רבנים נוספים שחתמו עליו: הרב יוסף אברהם הלר, הרב גרשון מענדל גרליק, הרב לוי ביסטריצקי והרב גדליה אקסלרוד. הרב דוד נחשון ור' אבי טאוב נסעו במיוחד לחצר הרבי על מנת להגיש לו את הפסק, וביום שלישי ב' באייר הגישו לרבי את הפסק בצאתו מהמקווה. כשקיבל הרבי את הפסק, הסתכל ואמר בחיוך: "ישר כח, ישר כח!" והכניס את המעטפות לכיס הסירטוק. לאחר מכן נסעה משלחת להקריא את פסק הדין בקברו של הרבי הקודם ובקברה של אשתו של הרבי, הרבנית חיה מושקא.
בינתיים הצטרפו רבנים נוספים לפסק הדין, ונכתב נוסח נוסף, על ידי הרבנים שהגיעו אל הרבי לחג השבועות באותה שנה. לאחר החג נשלחו ר' דוד נחשון ור' אבי טאוב למדינות חבר העמים על מנת להקריא את פסק הדין באהלי רבותינו נשיאנו: אדמו"ר הצמח צדק ואדמו"ר מהר"ש בליובאוויטש, אדמו"ר האמצעי בניעז'ין, הבעל שם טוב במז'יבוז', המגיד ממעזריטש באניפולי, אדמו"ר הזקן בהאדיטש, אדמו"ר הרש"ב ברוסטוב ואוהל אביו של הרבי באלמא אטא. על נסיעה זו זכו לעידודים מהרבי.
בי"א ניסן תשנ"ב נחתם פסק שלישי על ידי עשרות רבנים, בו נפסק שכמלך המשיח חלה על הרבי שבועת התורה "שלא יכבה נרו לעולם ועד", והוא יחיה בחיים נצחיים.
בחודש תשרי תשנ"ח נחתם נוסח רביעי של הפסק, המבוסס בעיקר על שיחות הרבי אודות זהותו של משיח ונבואת הגאולה שלו. לנוסח זה הצטרפו במשך השנים מאות רבנים, ורבנים חדשים מצטרפים אליו כל העת.
ארמון לרבי מלך המשיח הינה יוזמה, שקיבלה את אישורו ועידודו של הרבי, לבניית ארמון לרבי בכפר חב"ד.
הרב זושא ריבקין, חסיד חב"ד מכפר חב"ד, יזם רעיון לפיו יבנו בית לרבי בכפר חב"ד, כאשר אחיו ר' חיים נסע לניו-יורק בשנת תשל"ח, ביקשו לשטוח לפני הרבי את הרעיון
ר' חיים נכנס ל'יחידות' אצל הרבי, וסיפר את הרעיון. הרבי בתגובה אמר "הוא רוצה לבנות בית עבורי בכפר חב"ד?"", ומיד המשיך בחיוך רחב כשהוא מראה בידו הקדושה תנועה של החלטיות - "ארמון!"(במקור (באידיש): "ער וויל בוייען א שטוב פאר מיר אין כפר חב"ד? - ארמון!). אחר כך המשיך הרבי ואמר "אבל לא כפי שזה כעת. ובינתיים, שימתין"(במקור (באידיש): "און ניט אזוי ווי איצטער. און דערוויילע ווארטן").
זושא קיבל את ההוראה ובינתיים פנה לאדריכל וביקש ממנו להכין תוכנית מיתאר לארמון. התוכנית הוכנה במהירות ונשלחה לרבי. תשובתו של הרבי הייתה: "נתקבל ותשואות חן. לעת-עתה לחכות בבניין". לתשובה צירף הרבי עשרה מטבעות: חמישה מטבעות של לירה, וחמישה מטבעות של חצאי דולרים.
במהלך עשור וחצי שנים חלפו, לא פסק ר' זושא מלבקש שוב ושוב את רשות הבניה המיוחלת. אך הרבי לא העניק את האישור המיוחל, והשיב שעדיין לא הגיע הזמן ויש להמתין.
בט"ז שבט תשנ"ב, רעיית ר' זושא, נעמי רבקין עברה לפני הרבי ב'יחידות-כללית', ואמרה שבעלה שואל האם הוא יכול להתחיל בבניית הארמון? הרבי השיב: 'לשאול רב בארץ הקודש'. זושא פנה לרב מרדכי אשכנזי, מרא דאתרא של כפר חב"ד, וסיפר לו על הוראת הרבי לבנות ארמון, ולשאול רב בארץ הקודש. לאחר בירור הפרטים אישר הרב את הבניה. ביום ראשון הקרוב עברה הגב' רבקין אצל הרבי בחלוקת דולרים, וסיפרה על הסכמת הרב. הרבי העניק לה דולר נוסף באומרו: "כפי שהרב הורה כן תעשו ובהצלחה רבה. ברכה והצלחה".
כעת עמדו בפני זושא שלושה מקומות אפשריים, בכפר חב"ד, לבניית הארמון. זושא טס לרבי וביום שישי כ"ו שבט, דקות אחדות לפני השעה עשר בבוקר, השעה בה יוצא הרבי מחדרו לתפילת שחרית, המתין לרבי סמוך לחדרו, כשבידו התצלום האווירי עליו מסומנים המקומות האפשריים לבניית הארמון: בסמיכות לבית מנחם, בסמיכות לבנין צעירי חב"ד באה"ק, ובסמיכות ל-770. הרבי קיבל את התצלום מידו של ר' זושא, ומיד אמר: "שתהיה לך פרנסה בשפע!(בלשון הרבי: "זאלסט האבן א סאך פרנסה")." כעבור שעות ספורות, הוציא הרבי (באמצעות המזכיר הרב יהודה לייב גרונר) מענה בו הקיף את המילים ממכתבו: "אצל בית אגו"ח" [=ליד 770, בית אגודת חסידי חב"ד].
בי' שבט תשנ"ג נערכה ב-770 התוועדות י' שבט, ששודרה על ידי לווין לרחבי העולם. השידור הראה את הרבי מעודד שירת יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד בידיו הקדושות.
לפני השידור הוציאו רבני חב"ד מכתב בו הם קוראים שלא לשדר את המעמד לכלי התקשורת אלא רק לחסידי חב"ד, אך לאחר שהרבי אישר את השידור בקנה מידה עולמי, חזרו בהם הרבנים והודיעו שהשידור לכל כלי התקשורת בעולם יתקיים כמתוכנן מאחר ו"אין אחר דברי המלך כלום".
האירוע המיוחד כוסה בסיקור תיקשורתי רחב היקף, כלי תקשורת רבים דיווחו בהרחבה על השידור המיוחד, ואף העבירו את השידור בשידור חי.
בשעה חמש אחר הצהריים, הגיעו כלל אנ"ש, לבושים בגדי שבת, ואלפים מכל ארצות הברית והעולם נכנסו ל-770.
לפני הסאטלייט, כשמארגני כינוס הענק רצו לעשותו באותו ערב - 'הצליחו' (בתיווכו של הרב שמואל מנחם מענדל בוטמן - הנמצא בקשרי ידידות עמוקים עם הצייר, ועומד בראש "המטה העולמי להבאת המשיח") לשכנע את הצייר לשלב 'בציורו' גם את הכינוס, ועל כן קיבלו גם את הסכמתו וברכתו של הרבי.
עשר דקות לפני תחילת ה'שידור-חי' מ-770, פתח את הכינוס המנחה המיוחד, יו"ר 'המטה העולמי להבאת המשיח' ומנהל צעירי אגודת חב"ד המרכזית, הרב שמואל בוטמן. המנחה, ניצל את הדקות שנותרו עד לשידור והסביר בטוב טעם לנוכחים באולם את גודל המעמד, החשיבות והצורך להתנהג בהתאם, ובפרט כשכל העולם נמצא ב'שידור ישיר' אתנו.
על אף ה"מניעות והעיכובים" הרבים, בשעה 5 נפתח הכינוס. תחלה אמר כל הקהל את פרק צ"א בתהלים - לרפואת הרבי מלך המשיח. השליח-ציבור, הרב משה טלישבסקי, אמר פסוק בפסוק וכל הקהל אחריו.
בשעה שש לערך יצא הרבי אל החדר המיוחד. הקהל החל לנגן 'אורך ימים', והורמו התריסים.
לאחר תפילת ערבית יצא הרבי אל המרפסת. הצייר השלים את המילה ממ"ש בציור לעיני הרבי, כשבאותו זמן בירך הרב שניאור גוראריה את הרבי לרגל יו"ד שבט, והכריז על קבלת מלכותו מחדש כמלך המשיח כשהוא מסיים בהכרזת יחי, ומיד החל הקהל לנגן יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד. במשך שמונה דקות עודד הרבי את שירת היחי.
וילחם מלחמות ה' זהו הסימן ההלכתי האחרון על פיו נדע שאכן אותו מלך שיעמוד מבית דוד - "הרי זה בחזקת שהוא משיח".
ישנן אומות שמציקות לבני ישראל ולא מניחות להם לעסוק בתורה ומצוות, שזהו עיקר עניין הגלות - מניעות ועיכובים על קיום התורה, ומלך המשיח נלחם בהם ומניח לישראל לעסוק בתורה ומצוות כהוגן.
מלחמות אלו נקראים מלחמות ה', כלשון הכתוב בדוד "כי את מלחמות ה' אדוני נלחם" וכפירוש הפסוק שמלחמתו להגנת בני ישראל נקראת מלחמת ה' כי כל הנוגע בהם כנוגע בבת עינו.
אמנם, באחת השיחות, מביא הרבי אפשרות שכאשר תהיה גאולה באופן של זכו לא יהיה צורך בעניין זה של "ילחום מלחמות השם".
שלשת השלמויות
- שלימות התורה - מאבק ארוך ועיקש ניהל כנגד נסיעת אוניות ישראליות בשבת, וכנגד עוד פרטים רבים בתחומי קיום התורה והמצוות על ידי בני-ישראל בכל מקום שהם. גם מלחמה חיובית מנהל הרבי על שלימות התורה, כאשר הוא מפיץ את עשרת מבצעי הקודש, שולח שלוחים להפצת התורה והיהדות בכל מקום יהודי בעולם, ופועל בכל דרך אפשרית לחיזוק היהדות והפצתה בפרט ובכלל.
- שלימות העם - מלחמה אדירה ניהל הרבי על "שלימות העם", כשהוא לוחם כארי על ביטול הגזירה של חוק "מיהו יהודי" המתיר "גיור" שלא דווקא "כהלכה" היהודית, גיור שאינו אמיתי. מאבק זה בא לידי ביטוי בכל רחבי העולם, במלחמה נגד המיסיון והכתות למיניהם, ומלחמה רחבה כנגד תופעת ההתבוללות הנוראה שמאיימת בדורנו על הזהות היהודית, כאשר הרבי מפעיל את כל כוח ההשפעה בכל האופנים, ומונע מאות מקרים של חתונות יהודים עם - להבדיל - גויים ח"ו.
- שלימות הארץ - ידוע מאבקו על "שלימות הארץ", מלחמה שמשתרעת על פני עשרות שנים של זעקה, בבארו כי על פי ההלכה אסור למסור אף שעל משטחי ארץ ישראל לגויים, מצד פיקוח נפש, וגם אין ליושבים בממשלה הכוח והרשות למסור שטחים אלו השייכים לכל אחד ואחת מבני ישראל בכל מקום שהם, והקב"ה החזירם לידינו בנסים גלויים (במלחמת השחרור וששת הימים) - דבר המהוה גם זלזול במתנת הקב"ה, שהוא חילול ה' וחילול קדושת הארץ.
התואר מלך אינו במשמעות המלאה של המושג. מלך המשיח אינו מלך פוליטי או מדיני. וכן אינו מלך משוח, שהרי בזמן הגלות אין סנהדרין שתמנה מלך אלא, הכוונה למנהיג היהודים הנוהג בפועל במנהגי המלך המנהיג את בני ישראל. מלכותו זו היא המשך להיותו נשיא הדור.
על מלך זה להיות מזרעו של דוד, מכיון שמלכות דוד לא בטלה אפילו בזמן הגלות כפי שאומר הרמב"ם "לא תכרת המלוכה מזרע דוד לעולם
סימן זה אינו רק יחוסו של משיח אלא מהותו העיקרית "להחזיר מלכות בית דוד".
הרבי הרש"ב העיד על שלשלת נשיאי חב"ד שהם ממשיכי מלכות דוד: "חסידות תהי' עד משיח.. עלינו נאמר שלא יכבה נרו לעולם ועד".
הרבי אמר בשיחה שמלך המשיח יהיה נשיא הדור מפני שהוא מלך מבית דוד.
הרבי מיוחס לדוד המלך בן אחר בן וגם בן אחר בת. כפי שהעיד הרבי בעצמו: "רבותינו נשיאנו, שהינם מיוחסים לבית דוד משבט יהודה". או בשיחה אחרת (בתרגום מאידיש): "הייחוס של בעל ההילולא" (הרה"ק לוי"צ - אביו של הרבי) "הוא מזרע דוד. כידוע שהוא דור השביעי מאדמו"ר הזקן, שהוא דור השביעי מהמהר"ל מפראג, והמהר"ל מיוחס לזרע דוד."
למרות שבגמרא כתוב כי משמתו נביאים האחרונים, חגי זכריה ומלאכי נסתלקה רוח הקודש (כלומר: הנבואה) מישראל", כותב הרמב"ם על-סמך חישוב הרמוז בנבואת בלעם, שקיבל במסורת מאבותיו, שהנבואה תחזור לישראל כבר בשנת ד' אלפים תתקע"ו.
וזה לשונו: "כעת יאמר ליעקב ולישראל מה פעל אל", יש בו סוד, שמן העת ההיא יש לחשב כמנין שיש מששת ימי בראשית ועד אותה העת, ותחזור הנבואה לישראל. ואז יאמרו להם הנביאים "מה פעל אל". ונבואה זו נאמרה בשנת הארבעים לצאתם מארץ מצרים, ותמצא התחלת החשבון עד אותה העת אלפים ותפ"ח שנה, שהסימן "בתפ"ח גאולים". ולפי ההיקש הזה והפירוש הזה תחזור הנבואה לישראל בשנת ארבעת אלפים תתקע"ו ליצירה. ואין ספק שחזרת הנבואה היא הקדמת המשיח, שנאמר יואל ג' א' "ונבאו בניכם ובנותיכם" וגו'".
הרבי קבע שבדורות האחרונים אכן חזרה הנבואה לישראל, והתגלתה אצל נשיאי החסידות החל מהבעל שם טוב: "רבותינו נשיאינו - שעל ידם "תחזור נבואה לישראל" כלשון הרמב"ם… "גלה סודו אל עבדיו הנביאים", הם הינם נביאי דורנו עד "נביא מקרבך גו' כמוני" (בהיותם אתפשטותא דמשה שבכל דרא ודרא)".
בנוסף אמר הרבי שיש לפרסם לכל אנשי הדור שהקב"ה בחר ומינה נביא, ונבואתו העיקרית היא ש"הנה זה (משיח) בא".
- כתבו ערכים מבוקשים בנושא הרבי מליובאוויטש כמלך המשיח. ברשימה זו תוכלו גם להוסיף ערכים שלדעתכם חסרים או זקוקים להשלמה.
- כאן אפשר למצוא ערימה של קצרמרים בנושא הרבי מליובאוויטש כמלך המשיח שרק מחכים שירחיבו אותם.
- הוסיפו איורים ותמונות המצוינים בתמונות ואיורים מבוקשים.
- הוסיפו "תמונה נבחרת" תמונוה נבחרת מוצגת דרך קבע בעמוד הראשי של הפורטל.
| רשימת הערכים המבוקשים | |
|---|---|
|
| רשימת התמונות והאיורים המבוקשים | |
|---|---|
|
