לדלג לתוכן

ביטול חמץ – הבדלי גרסאות

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
אין תקציר עריכה
מ הגהה
 
שורה 4: שורה 4:
ביטול החמץ הוא מד[[אורייתא]], אך זמן הביטול הוא דרבנן.
ביטול החמץ הוא מד[[אורייתא]], אך זמן הביטול הוא דרבנן.


את ביטול החמץ עורכים פעמיים לפני פסח, פעם אחת לאחר [[בדיקת חמץ]] בי"ג ב[[ניסן]] בערב (וביטול חמץ בזמן זה הוא תקנת חכמי הגמרא{{הערה|1=[[שו"ע אדמו"ר הזקן]] סתל"ב סי"ג.}}), ופעם אחת לאחר [[ביעור חמץ]] בי"ד ב[[ניסן]] בבוקר, (וביטול זה הוסיפו בדורות האחרונים{{הערה|1=שם.}}).  
את ביטול החמץ עורכים פעמיים לפני פסח, פעם אחת לאחר [[בדיקת חמץ]] בי"ג ב[[ניסן]] בערב (וביטול חמץ בזמן זה הוא תקנת חכמי הגמרא{{הערה|1=[[שו"ע אדמו"ר הזקן]] סתל"ד סי"ג.}}), ופעם אחת לאחר [[ביעור חמץ]] בי"ד ב[[ניסן]] בבוקר, (וביטול זה הוסיפו בדורות האחרונים{{הערה|1=שם.}}).  


== נוסח הביטול ==
== נוסח הביטול ==
שורה 16: שורה 16:
והטעם לשינוי הוא מפני שבביטול שלאחר [[בדיקת חמץ]] לא מבטל את החמץ שמצניע למחר לאכול{{הערה|1=[[ב"ח]] סתל"ד.}}.
והטעם לשינוי הוא מפני שבביטול שלאחר [[בדיקת חמץ]] לא מבטל את החמץ שמצניע למחר לאכול{{הערה|1=[[ב"ח]] סתל"ד.}}.


==פולמוס רבני חב"ד בהגדרת איסור תשביתו לשיטת אדמו"ר הזקן==
==לקריאה נוספת==
{{להשלים|סיבה= להביא מספר משמיע שלום (תשורה משמחת נישואי צאצאיו של הרב וולפא) ומיגדיל תורה (נסמן שם) את הסבר הרב אזדבא שאדמוה"ז פוסק כרש"י, ואת הסבר הרב וולפא שאדמוה"ז פוסק כתוס'}}
*[[שולחן ערוך אדמו"ר הזקן]], אורח חיים, סימן תלד סעיף ו ואילך


== ביטול חמץ ב[[תורת החסידות]] ==
{{להשלים|פסקה=כן}}
ביטול החמץ על פי [[חסידות]] ענינו הוא שבירת ה[[גאווה]] בליבו של האדם, שהרי ה[[חמץ]] רומז ל[[גאווה]], ולכן ביטול החמץ רומז לשבירת הגאוה{{מקור}}.
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
{{פסח}}
{{פסח}}
[[קטגוריה:איסור חמץ]]
[[קטגוריה:איסור חמץ]]

גרסה אחרונה מ־00:37, 3 באפריל 2025

הרבי קורא את נוסח ביטול חמץ, לאחר שריפת חמץ במרתף 770

בביטול החמץ אנו מבטלים את כל החמץ הנמצא ברשותינו לפני פסח, על מנת שלא לעבור על איסור חמץ בפסח.

ביטול החמץ הוא מדאורייתא, אך זמן הביטול הוא דרבנן.

את ביטול החמץ עורכים פעמיים לפני פסח, פעם אחת לאחר בדיקת חמץ בי"ג בניסן בערב (וביטול חמץ בזמן זה הוא תקנת חכמי הגמרא[1]), ופעם אחת לאחר ביעור חמץ בי"ד בניסן בבוקר, (וביטול זה הוסיפו בדורות האחרונים[2]).

נוסח הביטול[עריכה | עריכת קוד מקור]

ישנם שינויים קלים בין הנוסחאות של שתי הפעמים בהם מבטלים את החמץ:

לאחר בדיקת חמץ אומרים: "כל חמירא וחמיעא דאכא ברשותי דלא חמיתיה ודלא בערתיה ודלא ידענא ליה לבטל ולהוי הפקר כעפרא דארעא".

ולאחר ביעור חמץ אומרים: "כל חמירא וחמיעא דאכא ברשותי דחזיתיה ודלא חזיתיה דימעתיה ודלא חמיתיה דבערתיה ודלא בערתיה לבטל ולהוי הפקר כעפרא דארעא".

והטעם לשינוי הוא מפני שבביטול שלאחר בדיקת חמץ לא מבטל את החמץ שמצניע למחר לאכול[3].

לקריאה נוספת[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. שו"ע אדמו"ר הזקן סתל"ד סי"ג.
  2. שם.
  3. ב"ח סתל"ד.