ביטול חמץ – הבדלי גרסאות
תמונה |
מ הגהה |
||
| (3 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות) | |||
| שורה 4: | שורה 4: | ||
ביטול החמץ הוא מד[[אורייתא]], אך זמן הביטול הוא דרבנן. | ביטול החמץ הוא מד[[אורייתא]], אך זמן הביטול הוא דרבנן. | ||
את ביטול החמץ עורכים פעמיים לפני פסח, פעם אחת לאחר [[בדיקת חמץ]] בי"ג ב[[ניסן]] בערב (וביטול חמץ בזמן זה הוא תקנת חכמי הגמרא{{הערה|1=[[שו"ע אדמו"ר הזקן]] סתל" | את ביטול החמץ עורכים פעמיים לפני פסח, פעם אחת לאחר [[בדיקת חמץ]] בי"ג ב[[ניסן]] בערב (וביטול חמץ בזמן זה הוא תקנת חכמי הגמרא{{הערה|1=[[שו"ע אדמו"ר הזקן]] סתל"ד סי"ג.}}), ופעם אחת לאחר [[ביעור חמץ]] בי"ד ב[[ניסן]] בבוקר, (וביטול זה הוסיפו בדורות האחרונים{{הערה|1=שם.}}). | ||
== נוסח הביטול == | == נוסח הביטול == | ||
ישנם שינויים קלים בין הנוסחאות של שתי הפעמים בהם מבטלים את החמץ: | |||
לאחר [[בדיקת חמץ]] אומרים: "כל חמירא וחמיעא דאכא ברשותי דלא חמיתיה ודלא בערתיה ודלא ידענא ליה לבטל ולהוי הפקר כעפרא דארעא". | לאחר [[בדיקת חמץ]] אומרים: "כל חמירא וחמיעא דאכא ברשותי דלא חמיתיה ודלא בערתיה ודלא ידענא ליה לבטל ולהוי הפקר כעפרא דארעא". | ||
| שורה 16: | שורה 16: | ||
והטעם לשינוי הוא מפני שבביטול שלאחר [[בדיקת חמץ]] לא מבטל את החמץ שמצניע למחר לאכול{{הערה|1=[[ב"ח]] סתל"ד.}}. | והטעם לשינוי הוא מפני שבביטול שלאחר [[בדיקת חמץ]] לא מבטל את החמץ שמצניע למחר לאכול{{הערה|1=[[ב"ח]] סתל"ד.}}. | ||
== | ==לקריאה נוספת== | ||
*[[שולחן ערוך אדמו"ר הזקן]], אורח חיים, סימן תלד סעיף ו ואילך | |||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
{{פסח}} | {{פסח}} | ||
[[קטגוריה:איסור חמץ]] | [[קטגוריה:איסור חמץ]] | ||