לדלג לתוכן

חסידות בויאן

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
האדמו"ר הנוכחי של בויאן

חסידות בויאן (נכתב ביידיש באיאן) הוא שמה של חצר חסידית מהעיירה בויאן בבוקובינה (כיום באוקראינה) שנוסדה על ידי רבי יצחק פרידמן מבויאן, נכדו של רבי ישראל מרוז'ין. חסידות בויאן מונה אלפי בתי אב ברחבי העולם והיא כיום החסידות הגדולה ביותר מבין החסידויות המשתייכות לבית רוז'ין.

ברשימות שהוכנו באגודת ישראל לקראת הבחירות לכנסת העשרים ושתים שויכו לחסידות בישראל מעל 3,500 בעלי זכות בחירה[1].

היסטוריה[עריכה | עריכת קוד מקור]

הדור הראשון[עריכה | עריכת קוד מקור]

מייסד חסידות בויאן היה רבי יצחק פרידמן, ה"הפחד יצחק", בנו הגדול של רבי אברהם יעקב מסדיגורה (הראשון).

רבי יצחק כיהן באדמו"רות מתרמ"ג עד פטירתו, בי"ז באדר תרע"ז.

לאחר שלוש שנים בהן הנהיג את החצר יחד עם אחיו הצעיר רבי ישראל מסדיגורה, החליטו שני האחים להיפרד ולחלק את הירושה:

- רבי ישראל קיבל את הנכסים בסדיגורה, כולל ביתו המפואר של סבם רבי ישראל מרוז'ין וכן את חלקת הקבר בה נקברו אבותיהם

- רבי יצחק קיבל את נשיאות כולל ווהלין ואת בית הכנסת 'תפארת ישראל' בעיר העתיקה ואת זכות הדלקת מדורת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי.

בי"ח בחשוון תרמ"ז רבי יצחק עבר לעיירה בויאן הסמוכה, בה הקימו עבורו חסידיו בית מדרש ובית מגורים בהם ניהל את עדתו.

עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה עבר לווינה, כמו שאר אדמו"רי בית רוז'ין, בווינה המשיך האדמו"ר לנהל את חצרו.

לאחר פטירתו נתמנו ארבעת בניו לאדמו"רים, תחילה בווינה ואחר כך התפזרו.

הדור השני והשלישי[עריכה | עריכת קוד מקור]

קובץ:Admor Menachem Nachum Boyan with reb Haim Tuvia Wietman - Lag Baomer Meron 1927.jpg
  • , בנו הבכור של ה"פחד יצחק", רבי מנחם נחום הנהיג את רוב החסידים של אביו.

לאחר מספר שנים עבר מוינה לצ'רנוביץ בבוקובינה שם גרו חסידים רבים. נפטר בי"ט באב תרצ"ו, ונקבר באוהל אביו בווינה. תורתו רוכזה בספר "תפארת מנחם".

אחריו שימשו באדמו"רות בניו רבי אהרן ורבי מרדכי שרגא, שסירבו באופן רשמי ליטול את כתר האדמו"רות. אך למעשה ערכו שולחנות יחד ואמרו דברי תורה, כשרבי אהרן היה המרכזי שבהם.
- רבי אהרן (תר"נ -י"ג בחשוון תש"ב) נפטר במגפת טיפוס במהלך שנות השואה ונקבר בווערחיווקי.
- רבי מרדכי שרגא (-ט"ז בטבת תש"ב) היה חתנו של רבי ישראל מויז'ניץ, נפטר ונקבר אף הוא בווערחיווקי.
בנוסף אליהם, היה את חתנו רבי משה (משה'ניו) פרידמן, בן לאדמ"ורי הוסיאטין.
הוא החל לכהן כאדמו"ר מבויאן בווינה לאחר מעבר חמיו לצ'רנוביץ ובהמשך עבר לקראקא.
לאחר פטירת חמיו, חלק גדול מחסידי בויאן, בפרט מארץ ישראל, היו לחסידיו. היה תלמיד חכם מפורסם וכיהן כחבר במועצת גדולי התורה של אגודת ישראל וכנשיא ישיבת חכמי לובלין. נרצח בג' באלול תש"ג.

נפטר בא' דר"ח אלול תשי"א והשאיר שתי בנות. אך לא נותרו ממנו צאצאים.

  • הבן השלישי, רבי אברהם יעקב, כיהן בלמברג (לבוב), אחת מעריה המרכזיות של גליציה, שרבים מתושביה נמנו על חסידי בית רוז'ין.

בשנת תש"ב נרצח בחצר ביתו יחד עם אשתו ומשמשו. גם הוא לא הניח אחריו צאצאים.

  • הבן הרביעי, רבי מרדכי שלמה נשאר בווינה שם כיהן באדמו"רות.

בשנת תרפ"ה ביקר בארצות הברית וחסידי בית רוז'ין שם ביקשו ממנו להשאר ולכהן להם כאדמו"ר.

בשנת תרפ"ז פתח את בית מדרשו בלואר איסט סייד במנהטן. כיהן כחבר מועצת גדולי התורה בארצות הברית וכנשיא אגודת האדמו"רים בארצות הברית.

לאחר השואה ולאחר פטירת אחיו המבוגר יותר - רבי ישראל מבויאן-לייפציג - בשנת תשי"א, החסידים כולם קיבלוהו כרבם, ונהגו אליו כחסידים אל אדמו"ר.

נפטר בה' באדר תשל"א, ארונו הובא לישראל ונטמן בהר הזיתים בירושלים.

משפחתו[עריכה | עריכת קוד מקור]

השאיר אחריו שני בנים ובת אשר לא ראו את עצמם כמתאימים לכהן כאדמו"רים, ולכן הוחלט להכתיר את נכדו (בן בתו) הרב נחום דב ברייאר, האדמו"ר הנוכחי.

האדמו"ר הנוכחי[עריכה | עריכת קוד מקור]

רבי נחום דב ברייאר, האדמו"ר מבויאן בהדלקת מדורת ל"ג בעומר (תשפ"ג)

רבי מרדכי שלמה פרידמן שהיה האחרון מבין בניו של ה"פחד יצחק", נפטר בתשל"א בארצות הברית.

לאחר שבמשך ארבע עשרה שנים לא עמד אדמו"ר בראשות החסידות, כיוון שבניו לא ראו עצמם מתאימים לתפקיד, נכד רבי מרדכי שלמה, רבי נחום דב, שהוא בנו של רבי מנחם מנדל ברייאר ומלכה בתו של ר' מרדכי שלמה, סומן כיורש.

הרב נחום דב עלה לארץ ולמד תקופה קצרה בישיבת ההסדר הר עציון, ומאוחר יותר בישיבת "תפארת ישראל" של החסידות.

הוא נישא בשנת ה'תש"ם לשושנה בת הרב משולם זושא בן רבי אברהם יהושע השיל מקופיטשניץ ומאז הם מתגוררים בירושלים.

לאחר נישואיו הוכתר לאדמו"ר, אך הוא סירב למעשה להתנהג באדמו"רות וערך לראשונה טיש בשנת תשמ"ה. דברי תורתו של האדמו"ר הנוכחי כונסו לכמה קבצים וספרים בשם "אמרי קודש".

מדי שנה בל"ג בעומר מגיע האדמו"ר מבויאן למירון כדי לממש את זכות ההדלקה המסורתית לכבוד רבי שמעון בר יוחאי, זכות השמורה לאדמו"רי בויאן מסוף שנות הת"ר.

כמידי שנה גם בשנת תשפ"ה נוגן בהדלקתו ארבע בבות[2].

מהנהגות החסידות[עריכה | עריכת קוד מקור]

בחסידות ישנו דגש על אחווה בין חסידים, לכן נהוג בחסידות לפתוח בתי כנסת (קלויז'ן) רבים, כך שבתי הכנסת לא יהפכו להמוניים.

אך למרות זאת בירושליים נסגרו כמה בתי כנסת עקב מגוריו של האדמור בירושלים.

לאדמו"ר עצמו יש בית כנסת ליד ביתו בו הוא מתפלל בימות החול.

החסידות כיום[עריכה | עריכת קוד מקור]

החסידות מונה כיום אלפי בתי אב בארץ ובעולם, כשרובם הגדול מתגוררים בישראל[3].

מרכזי החסידות[עריכה | עריכת קוד מקור]

מרכז החסידות הוא בירושלים, אך הקהילה הגדולה של החסידות היא בביתר עילית, אליה פנו האברכים הצעירים מיום היווסדה, והיא מונה כ-900 משפחות.

בביתר קיימת רשת של כוללים המאוגדים תחת ארגון "תלפיות" ומוסדות חינוך נוספים כתלמוד תורה וישיבה קטנה.

קהילות נוספות קיימות ב

בארצות הברית נמצאים קהילות ב:

באירופה יש מרכזים ב:

בסוף שנות הס' הוקם גוף בשם 'מרכז מוסדות רוז'ין - באיאן', שהוא ארגון המאגד בתוכו את כל המוסדות הקהילתיים של החסידות.

מרבית החסידים בארץ ישראל מוצאם מבני היישוב הישן, וחלק גדול שימר את הלבוש השבתי הירושלמי. הלבוש הירושלמי לימות החול, נמצא במגמת ירידה, ומרבית החסידים לובשים את הלבוש החסידי הרגיל.

לחסידות מכון הוצאה לאור "משכנות הרועים", בראשות הרב דב בער רבינוביץ', גבאי האדמו"ר והיסטוריון החצר, המוציא ספרים ועלונים על תולדות האדמו"רים והחסידים.

בין הספרים שהוציא המכון יש את:

  • אגרות הרה"ק מרוז'ין שלושה כרכים
  • משכנות הרועים על חצר בויאן באירופה
  • בקודש חזיתיך אודות ביקורי האדמו"ר מבויאן נ.י. בארץ ישראל.

קשר עם הרבי הריי"צ[עריכה | עריכת קוד מקור]

הרב פרידמן, כנשיא אגודת האדמו"רים בארצות הברית וכמייסד האגודה למען שמירת שבת, היה לו מעמד ודעתו הייתה נחשבת. אדמו"ר הריי"צ התכתב איתו בעניין האגודה לשמירת שבת שהקים, וכשביקש לקבוע תענית על מאורעות מלחמת העולם השנייה, ביקש תחילה את הסכמתו של האדמו"ר מבויאן. וכך הוא כותב לו:

מצב אחינו בני ישראל יחיו נורא הוא, וכבר אמרו רבותינו-זכרונם-לברכה אין ישראל נגאלין אלא בתשובה. נחוץ הדבר לקבוע תענית צבור כללי עולמי, ובאתי בכתובים עם הרבנות הראשית בארץ ישראל תבוא-ותיבנה ידידי הגאון הרי"א שליט"א הרצוג, ידידי הרה"ג דושינסקי ראש רבני האשכנזים, וידידי הרה"ג ר' עוזיאל ראש רבני הספרדים. ידידי הרב החכם ומשכיל על דבר טוב הר"י שי' הערץ רב הכולל בלונדון, ידידי הרה"ג הר"י שי' אברמסקי ראש אב"ד דלונדון, לקבוע תענית צבור עולמי ביום א' דסליחות הבא-עלינו-לטובה, ולא אפונה אשר גם אגודת האדמו"רים תצטרף בהסכמתה. —

הרב פרידמן גם הוא, פנה לאדמו"ר הריי"צ בבקשה שיכבד בנוכחותו באירוע לזכר הניספים בשואה:

כ"ק אדוננו מורנו ורבנו מאור הגולה רבן של ישראל וקדושו, הרב הגאון הגדול, הרב הצדיק מליובאוויטש שליט"א. רבנו הגדול! אחרי דרישת שלום הדרת כ"ק, אנו מרשים לנו להודיע לכ"ק שברצות ה' ביום א' פרשת תולדות הבא-עלינו-לטובה נתחיל בכתיבת ספר התורה לזכרון חללי אירופה, באסיפה גדולה רבתי עם.. בזה אנו נגשים לקיים בקשתו האחרונה של אחד מן הקדושים, שהביע אותה שעה קלה לפני צאת נשמתו בקדושה ובטהרה בכבשן האש, וכפי עדותם של אחדים האדמו"רים, אודים מוצלים מאש, הייתה זאת תשוקתם של כל אחינו הקדושים שיכתב שמם לזכרון. בשים לב לדבר הגדול הזה, נרהיב עוז בנפשנו לחלות פני כ"ק שיואיל בטובו לפאר את אסיפתנו זו. —

על כך ענה לו אדמו"ר הריי"צ:

הנני שולח את בא כחי הרב-הגאון הרב-החסיד ר' שמואל שליט"א הלוי לעוויטין, להשתתף בשליחותי עם כבוד קדושתם שליט"א באסיפתם הכבודה והנכונה במאד לכתיבת ספר תורה לזכרון נשמות האדמו"רים, הרבנים ובני תורה שנהרגו ונטבחו, יהיו נשמותיהם צרורות בצרור החיים, ויעוררו רחמי שמים בעד קהל עדת ישראל ה' עליהם יחיו, בגשמיות וברוחניות. —

הקשר עם הרבי[עריכה | עריכת קוד מקור]

לאחר הסתלקות אדמו"ר הריי"צ המשיכו קשרי הידידות של הרב פרידמן עם הרבי, ואף נפגש עימו מספר פעמים.

הידידות בין הרבי לאדמו"ר מבויאן הייתה מיוחדת במינה. כשנולד לרב פרידמן נכדה, שלח הרבי מכתב "מזל טוב" מיוחד בו הוא מברכו שיזכה לגדלה לתורה, חופה ומעשים טובים.

בחג הפורים היו מחליפים ביניהם משלוח מנות.

כשהרב פרידמן היה מזכיר את הרבי, הוא היה עושה זאת ביראת כבוד מיוחדת. אחד מחסידיו שבארץ הקודש בא לבקרו ולפני שעזב נכנס לקבל 'ברכת פרידה'. אמר לו הרב פרידמן שכדאי לו לבקר בליובאוויטש לפני שובו לביתו "כי זהו מקום קדוש".

בשנת תשי"ג נסע הרב פרידמן לביקור בארץ ישראל, במהלכה ביקר גם במוסדות חב"ד בלוד ובכפר חב"ד.

הביקור הראשון נערך ביום כ' בשבט בישיבת תומכי תמימים לוד בליווי עשרות חסידי בויאן ואישי ציבור חרדים.

בישיבה בלוד התקבל על ידי חברי אגודת חסידי חב"ד כשבהיכל הישיבה נערכה מסיבת 'קבלת פנים' לכבודו, בהשתתפות רבה של כפר חב"ד הרב שניאור גרליק, ראשי הישיבה, המשפיעים, וקהל חסידי חב"ד מלוד וכפר חב"ד שבאו לקבל את פני האדמו"ר מבויאן. בהמשך ערך סיור בין הכיתות, התעניין בסדר הלימוד ובחן את התלמידים, שהפגינו ידיעה והבנה בלימודים. הביקורים במוסודת חב"ד סוקרו על ידי הקובץ הרוז'יני "תפארת ישראל" ועיתון "המודיע".

כאשר בי"ג באלול שנת תשכ"ו נפטר חסיד בויאן בשם הרב משה שלמה הורנשטיין, שאשתו הייתה קרובת משפחה של הרבי. הלוויתו עברה ליד 770 והרבי יצא במיוחד ללוות את מיטתו בהליכה קצרה ולאחר מכן נסע אחרי ההלוויה עד לבית מדרשו של האדמו"ר, הרב פרידמן, באיסט סייד של מנהטן.

כשהגיעו לבית הכנסת ירד הרב פרידמן מביתו והרבי יצא מהמכונית והלך עמו שלוב זרוע, כשהוא מגונן עליו מדחיפות הקהל הרב. בדרך הילוכם דברו ביניהם בשקט. לאחר שסיימו הילוכם אחרי המיטה, חיכה הרבי עד שהאדמו"ר מבויאן יחזור לביתו.

בחודש ניסן שנת תשכ"ב שלח מברק ברכה אל הרבי ליום הולדתו השישים. וכשהרבי השיב לו במכתב בערב חג פסח הוא מכנה אותו כך:

הרב הצדיק והרב החסיד איש ירא-אלוקים בנם-של-קדושים גזע תרשישים וכו' מורנו-הרב-רבי מרדכי שלמה שליט"א נשיא אגודת האדמו"רים.

בשנת תשל"א, לאחר הסתלקותו של האדמו"ר מבויאן והבאת ארונו לירושלים, שלח הרבי משלחת מיוחדת של זקני החסידים בראשות הרב שלמה יוסף זוין, לנחם את המשפחה בשמו.

והרבי עמד מאחורי מינוי נכדו הרב נחום דב ברייער מבאייאן שליט"א ביחידות בה דחק בה.

כמו כן היה לרב ברייער קשרים רבים עם דודו הרב שניאור זלמן גוראריה מחשובי רבני חב"ד בדור השביעי.

חסידים בולטים[עריכה | עריכת קוד מקור]

כיום בולטים בחסידות:

  • הרב צבי שרייבר - רבה של החסידות (נכדו של הרב שלמה)
  • הרב צבי רבינוביץ' - ראש ישיבת רוז'ין (בנו של הרב פישל)
  • אחיו הרב פלטיאל יוסף רבינוביץ ממנהלי הישיבה
  • הרב דב רבינוביץ' - רב החסידות בביתר
  • הרב יעקב שפירא- רב ומייסד הקהילה והמוסדות בקריית גת ובמודיעין עילית
  • הרב אביש ציינויירט - מקובל

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

חב"ד וגדולי ישראל
חב"ד ובנותיה
חסידות חב"ד ליובאוויטש
חסידות סטרשלה   ●   התפצלות חסידות חב"ד (תרכ"ו)חב"ד קאפוסטחב"ד ליאדיחב"ד ניעז'ין   ●   חסידות אוורוטש
חצרות רוסיה ליטא ואוקראינה
ברסלבטולנאסלוניםסקוויראפינסק קרליןצ'רנובילקרליןצ'רקסרחמסטריבקארוז'יןצ'ורטקובסקוליא
חצרות גליציה
באבובצאנזמחנובקהפשברסקבעלזנדבורנאביטשינאקרטשניףזוטשקא
חצרות פולין ווואהלין
אמשינובגורזוויהללעלובסטרופקובראדזיןביאלאפשיסחאאוז'רוב
חצרות הונגריה ורומניה
ויז'ניץסאטמארספינקאערלויפאפא
חצרות ארץ ישראל ומרוקו
שומרי אמונים  •  אשלג  •  אבוחצירא

הערות שוליים

  1. חשיפה: מסמכי הויקיליקס של אגודת ישראל מייתרים את הפריימריז באתר בחדרי חרדים.
  2. וידאו הלילה: ניגון ד' בבות בהדלקת המדורה של האדמו"ר מבויאן .
  3. פנקס הטלפונים של הקהילה בישראל בשנת תשס"ז מונה יותר מ-1000 בתי אב.
הערך במבוסס על הערך בויקיפדיה, קרדיט,
רשימת התורמים