הבדלים בין גרסאות בדף "קונטרס עץ החיים"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – " תשע"ד " ב־" תשע"ד ")
שורה 3: שורה 3:
  
 
==תוכן הקונטרס==
 
==תוכן הקונטרס==
{{פסקה חסרה}}
+
הקונטרס, הינו כזרקור רב עוצמה במשנתה של חסידות חב"ד ומיסודות דרכה. בקונטרס מבואר גודל הצורך בלימוד פנימיות התורה. הקונטרס פותח בהקדמה רחבה אודות בריאת העולם באופן של [[חומר וצורה]], וממשיך בהסבר רחב כי [[תורת הנגלה]] היא גוף התורה, ואילו פנימיות התורה היא נשמת התורה. לא זו בלבד שלימוד נגלה בלי פנימיות התורה הוא כגוף בלא נשמה, אלא שהלומד נגלות התורה מבלי פנימיות התורה אף אינו עומד על דרך האמת בנגלות התורה, כיון שהלימוד הוא בלי חיות ונשמה, ובסופו של דבר, מכיון שנגלות התורה עוסקים בענינים גשמיים, הוא עלול להמשך אחרי החיצוניות שבלימוד, ולעסוק רק בענינים גשמיים דהיינו שהלימוד יהיה להתייהר, אשר לימוד כזה, לפי דבריו הק' של רבי [[חיים ויטאל]] הולך ל[[קליפות]].
 +
 
 +
מסקנת הקונטרס היא כי על כל אחד ואחד לקבוע מדי יום ויום שני שליש מלימודו לנגלות התורה, ושליש ללימוד פנימיות התורה. והזמן המומלץ לפנימיות התורה - כמו שאכן נקבע בישיבות חב"ד בעקבות קונטרס זה - הוא לפני התפילה, לימוד אישי ולא על ידי שיעור בלבד, אך באופן שכל הקהל עוסק יחדיו בלימוד חסידות, ובאופן שלומדים לכל הפחות שני שעות לפני התפילה. הטעם הוא מפני שלפני התפילה מאיר אור גבוה מאוד הנקרא "לובן" של [[אברהם]] אבינו, המסייע להבנת פנימיות התורה.
 +
 
 +
הזמן השני ללימוד דא"ח צריך להיות בשעות הערב, ג"כ שעתיים לכל הפחות, ומי שאינו יכול מפני שהולך לישון מוקדם, עליו להרבות תמורת זה בלימוד בשעות הבוקר, בכדי שסך הכל ילמד לכל הפחות 4 שעות ביום לימוד דא"ח (זאת מלבד השיעור הקבוע ב[[תניא]]).
  
 
==חלוקתו על ידי הרבי==
 
==חלוקתו על ידי הרבי==

גרסה מ־23:53, 15 ביוני 2016

הקונטרס

קונטרס עץ החיים הינו קונטרס שנכתב על ידי אדמו"ר הרש"ב עבור תלמידי ישיבת "תומכי תמימים", ובו ביאר את האופן הנדרש מתלמידי הישיבה בלימוד ובהנהגה.

תוכן הקונטרס

הקונטרס, הינו כזרקור רב עוצמה במשנתה של חסידות חב"ד ומיסודות דרכה. בקונטרס מבואר גודל הצורך בלימוד פנימיות התורה. הקונטרס פותח בהקדמה רחבה אודות בריאת העולם באופן של חומר וצורה, וממשיך בהסבר רחב כי תורת הנגלה היא גוף התורה, ואילו פנימיות התורה היא נשמת התורה. לא זו בלבד שלימוד נגלה בלי פנימיות התורה הוא כגוף בלא נשמה, אלא שהלומד נגלות התורה מבלי פנימיות התורה אף אינו עומד על דרך האמת בנגלות התורה, כיון שהלימוד הוא בלי חיות ונשמה, ובסופו של דבר, מכיון שנגלות התורה עוסקים בענינים גשמיים, הוא עלול להמשך אחרי החיצוניות שבלימוד, ולעסוק רק בענינים גשמיים דהיינו שהלימוד יהיה להתייהר, אשר לימוד כזה, לפי דבריו הק' של רבי חיים ויטאל הולך לקליפות.

מסקנת הקונטרס היא כי על כל אחד ואחד לקבוע מדי יום ויום שני שליש מלימודו לנגלות התורה, ושליש ללימוד פנימיות התורה. והזמן המומלץ לפנימיות התורה - כמו שאכן נקבע בישיבות חב"ד בעקבות קונטרס זה - הוא לפני התפילה, לימוד אישי ולא על ידי שיעור בלבד, אך באופן שכל הקהל עוסק יחדיו בלימוד חסידות, ובאופן שלומדים לכל הפחות שני שעות לפני התפילה. הטעם הוא מפני שלפני התפילה מאיר אור גבוה מאוד הנקרא "לובן" של אברהם אבינו, המסייע להבנת פנימיות התורה.

הזמן השני ללימוד דא"ח צריך להיות בשעות הערב, ג"כ שעתיים לכל הפחות, ומי שאינו יכול מפני שהולך לישון מוקדם, עליו להרבות תמורת זה בלימוד בשעות הבוקר, בכדי שסך הכל ילמד לכל הפחות 4 שעות ביום לימוד דא"ח (זאת מלבד השיעור הקבוע בתניא).

חלוקתו על ידי הרבי

לכבוד יום הולדתו של הרבי הרש"ב, ב-כ' חשון תנש"א, חילק הרבי קונטרס זה כשאליו מצורפים שני דולרים לצדקה. החלוקה התקיימה לאחר תפילת ערבית, כאשר הרבי ירד מהמדרגות ועמד על-יד שולחן גבוה ומרופד.

מלאכת הדפסת הקונטרס נעשתה בניו-ג'רסי, והמשאית הראשונה שהכילה בארגזים רק את מחצית הקונטרסים הגיעה בדיוק עם סיום תפילת ערבית. המשאית השניה איחרה יותר, ובאמצע החלוקה נגמרו הקונטרסים. הרבי פנה אל המזכיר, הרב גרונר, ואמר לו דבר מה - ולפתע הודיעו שהמשאית הגיעה... מכיוון שהיה צריך לפרוק את המשאית ולהוציא את הארגזים, המתין הרבי בעוד שידיו הק' על השולחן, והביט שמאלה לעבר החלון שממנו הביאו פנימה את הארגזים. הקהל כולו התבונן גם-כן בציפייה לעבר החלון, ואז נוצר לפתע מחזה מיוחד - רגע של דממה מוחלטת! לבסוף, כעבור דקה, הוכנס הארגז הראשון והחלוקה נמשכה כרגיל.

בהתוועדות שהתקיימה בשבת שלאחר מכן, פרשת חיי שרה, הסביר הרבי שחלוקת הקונטרס "עץ-החיים" היא בשביל שילמדו בזה באופן של תלמוד המביא לידי מעשה.

קישורים חיצוניים