הבדלים בין גרסאות בדף "עיקרי האמונה"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – "http://www.chabad.info/php/audio.php?action=playsong&id" ב־"http://www.chabad.info/php/audio.php?action=playsong&id <span class="languageicon" style="font-size:0.95em; font-weight:bold; color:#555;">(הקישור לא פעיל �)
שורה 15: שורה 15:
  
  
בהקלטות בהם נשמע הרבי מנגן את ה"אני מאמין", ניתן לשים לב להשמטת הסיום "ואף על פי שיתמהמה עם כל זה אחכה לו בכל יום שיבוא"{{הערה|1=לדוגמא: http://www.chabad.info/php/audio.php?action=playsong&id=202}}.
+
בהקלטות בהם נשמע הרבי מנגן את ה"אני מאמין", ניתן לשים לב להשמטת הסיום "ואף על פי שיתמהמה עם כל זה אחכה לו בכל יום שיבוא"{{הערה|1=לדוגמא: http://www.chabad.info/php/audio.php?action=playsong&id <span class="languageicon" style="font-size:0.95em; font-weight:bold; color:#555;">(הקישור לא פעיל זמנית)</span>=202}}.
  
 
==הוספות לאני מאמין==
 
==הוספות לאני מאמין==

גרסה מ־21:42, 5 במאי 2015

י"ג עיקרי הדת נתחברו על ידי הרמב"ם ומופיעים בהקדמתו למסכת סנהדרין. י"ג עיקרים אלו הם אלו הכוללים את כל התורה כולה, ומי שלא מאמין באחד מהם הוא אפיקורוס.

כיום יש נוהגים לומר את הי"ג עיקרים בנוסח לאחר סדר התפילה, ויש המקפידים לאמרו בכל יום. לא ידוע מי חיבר נוסח זה, אך הוא לא נתחבר על ידי הרמב"ם, והרבי היה מדגיש זאת לעיתים קרובות.

למנהג חב"ד אין אומרים העיקרים בדיבור אלא במחשבה.

מקורה

הרמב"ם מביא שישנם י"ג עיקרים בתורה שהם יסודות שעליהם מיוסדת הדת היהודית והחולק על זה יוצא הוא מגדר הדת[1] יש שהביאו שורש לי"ג העיקרים שהם מרומזים כבר בזמן התנאים[2]

פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.

נוסח 'אני מאמין'

על יסוד שלשה עשר העיקרים ישנו נוסח המפרט בקצרה כל אחד מעיקרי הדת ומודפס בסידורים ונהגו רבים מישראל לאומרו. נוסח זה לא חובר על ידי הרמב"ם ואינו מופיע בספריו.[3]


בהקלטות בהם נשמע הרבי מנגן את ה"אני מאמין", ניתן לשים לב להשמטת הסיום "ואף על פי שיתמהמה עם כל זה אחכה לו בכל יום שיבוא"[4].

הוספות לאני מאמין

בהוספות שהוספו בסידור של חסידות ביאלא - לוגנו, הוספו הוספות בנוסח האני מאמין כביכול בשם רבי יחיאל יהושע מביאלא[5] בנימוק שהתקנה היא תקנה מיוחדת לרגל דורות עקבתא דמשיחא, הרב משה יהודה לייב לנדא יצא על כך במחאה נמרצת וכתב:

נדהמתי לראות על שליחות יד שעושים בנוסחאות, להוסיף בסדר נוסח האני מאמין "לרגלי עקבתא דמשיחא". כולנו מאמינים בני מאמינים, בזוהר הקדוש, ברזי האריז"ל ובתורת הבעל שם טוב, אך להוסיף בנוסחאות מקובלות הוא בגדר חוצפא יסגי בעקבתא דמשיחא, והדבר צריך תיקון. ועל זה באתי על החתום משה יהודא לייב לנדא

עיוני הלכות בני ברק תשס"ט ח"ג

.

קישורים חיצוניים


הערות שוליים

  1. ראה תחילת העיקרים
  2. שו"ת חתם סופר יורה דעה סי' קנ"ו
  3. [אגרות קודש]] חלק ב' עמוד רפח.
  4. לדוגמא: http://www.chabad.info/php/audio.php?action=playsong&id (הקישור לא פעיל זמנית)=202
  5. נכדי האדמו"ר מכחישים זאת ולטענתם הדבר לא הוסף על ידו כחלק מנוסח האני מאמין.