קריאת התורה בראש השנה
מתקיים דיון בו מוצע לאחד ערך זה עם הערך קריאת התורה ביום הכיפורים. | |||
אם אין התנגדויות, ניתן לאחד את הערכים שבוע לאחר הצבת התבנית. |
קריאת התורה בראש השנה ויום הכיפורים יש לה חשיבות מיוחדת, ומובא בשם האר"י שכדאי לקנות עליות בימים נוראים אלו.
בראש השנה ויום הכיפורים בשעת קריאת התורה, היה אדמו"ר הרש"ב יושב על כסא, פניו צפונה לשולחן הקריאה, ואחוריו לדרום, וראשו מכוסה בהטלית, בשונה מקריאת התורה דשבת ויום-טוב, שאז הייתה הטלית על כתפיו ולראשו הכיפה)[1].
מפטיר
בקריאת התורה של פסוקי המפטיר, נהגו בליובאוויטש לקרוא בנגינת הטעמים הרגילה, ולא כמנהג העולם שקוראים גם את המפטיר בנעימת הימים הנוראים[2]
בימים נוראים יש ניגון מיוחד לקריאת התורה, ובכל תפוצות ישראל, אפילו בבתי הכנסת של חב"ד, קוראין בניגון של ימים נוראים בין בספר תורה הראשון.. ובין בספר תורה השני, למפטיר.
עם זאת, בליובאוויטש שבליובאוויטש, המנהג היה שבספר תורה השני למפטיר שבקריאת ראש השנה, וכן המפטיר של יום הכיפורים, קראו בניגון הרגיל שבכל ימות השנה ולא בניגון של ימים נוראים.
ר' מרדכי שוסטרמן, הבעל קריאה בבית מדרשו של הרבי, שאל את רבי יעקב לנדא אם היה כך המנהג, ואם כן, מה טעם הדבר? ענה לו ר"י: טעם הדבר איני יודע, אבל המנהג היה ככה - אזוי![3]
עליית נשיאי חב"ד למפטיר
לפי הסדר הנהוג בליובאוויטש מקדמת דנא, האדמו"ר עולה לתורה למפטיר והוא בעצמו הנהו הבעל תוקע.
עוד בעת קריאת ההפטרה התחיל אדמו"ר הרש"ב עבודתו בקודש בבכיה חרישית ובקול לחש ורועד בניגון הטעמים המיוחד להפטרה...[4]
אדמו"ר הריי"צ עלה למפטיר הן ביום הראשון והן ביום השני[5]. וכך נהגו גם הרש"ב והרבי.
על אמירת המפטיר [היינו ההפטרה] של אדמו"ר מוהר"ש בראש השנה, אמר בנו אדמו"ר מוהרש"ב: מתפעל אני מהמפטיר שלו. שבעת המפטיר נשפך מעיניו ומאפו, מכל הצינורות, וללא הכנות כלל[6].
כשקראו את הרבי לעלות לתורה למפטיר, היה מביא עמו את שלושת השופרות ומניחם על בימת הקריאה. את ברכות התורה היה אומר בנעימה הרגילה כבכל השנה. בסיום העלייה לא נהגו לעשות לרבי "מי שברך"[7].
הערות שוליים
- ↑ רשימות דברים, ב, עמ' קב.
- ↑ מר' רפאל הכהן.
- ↑ מז'לובין לניו יורק (ספר), עמ' 128 [הוא ספר זכרונותיו של הרב מרדכי שוסטרמן, שהיה הבעל קריאה בבית מדרשו של הרבי].
- ↑ התמים ד, עמ' פו.
- ↑ ספר השיחות תש"ד, עמ' 3;ספר השיחות תש"ה, עמ' 3; ליובאוויטש (קובץ), 5 תש"ה, עמ' 71.
- ↑ ספר השיחות תורת שלום, עמ' 188.
- ↑ וגם בכל שבת ומועד לא היו עושים "מי שברך" לרבי.
- (חלק מהחומר בערך נלקח מהספר אוצר מנהגי חב"ד)
ראש השנה | ||
---|---|---|
הכנות לראש השנה | איחולי "כתיבה וחתימה טובה" · שבת שלפני ראש השנה · שבת סליחות · סליחות · מגבית לצרכי ראש השנה · ערב ראש השנה · התרת נדרים | |
סדר החג והתפילות | תפילות ראש השנה · סעודות ראש השנה · קריאת התורה בראש השנה · תקיעת שופר · ונתנה תוקף · מלכויות זכרונות ושופרות · אבינו מלכנו · תשליך | |
עניני החג | בנין המלכות · שמות ראש השנה · נסיעה לרבי · מבצע שופר | |
ניגונים | רחמנא דעני · ניגון דביקות לאדה"ז · ניגון קדיש (ברדיצ'וב) · מכלכל חיים · גאוותו גדלה · מן המיצר · ברכות קודם התקיעות · ניגון הכנה לתקיעות לר' נחום מצ'רנוביל · ניגון קודם 'קדיש' בתפילת מוסף · ארשת שפתינו · אשרי איש שלא ישכחך · הבן יקיר לי · היום תאמצנו |
{{ניווט קבוצות |הסתרה=כן |כותרת=תפילה |קבוצה1=סוגים |רשימה1=התפילה בחול ובשבת · שחרית · מוסף · מנחה · ערבית · נעילה |קבוצה2=מהותה, מעלתה ודרכיה |רשימה2=עבודת התפילה · התופל כלי חרס · שעת צלותא שעת קרבא · תפילה ללא כוונה כגוף ללא נשמה · אכילה לפני התפילה |קבוצה3=חלקי התפילה |רשימה3=מודה אני · ברכות השחר · ברכת אשר יצר · ברכת אלקי נשמה · ברכות התורה · הריני מקבל · אדון עולם · פרשת העקידה · קריאת שמע קטנה · פרשת תרומת הדשן · פרשת התמיד · סדר פיטום הקטורת · אביי הוה מסדר · אנא בכח · פרק איזהו מקומן · ברייתא די"ג מדות
עשיה | הודו לה' קראו בשמו · מזמור שיר חנוכת הבית · ה' מלך · למנצח בנגינות מזמור שיר · לשם יחוד |
יצירה | ברוך שאמר · מזמור לתודה · פסוקי דזמרה · אז ישיר |
בריאה | ברכות שלפני קריאת שמע · קריאת שמע · שמע ישראל · ברוך שם וגו' |
אצילות | שמונה עשרה · אתה קדוש · קדושה · קדוש · ברוך · סלח לנו · ברכת כהנים · אדיר במרום ה' |
תחנון · נפילת אפיים · קריאת התורה · ברכת התורה · עלינו לשבח · קדיש · יהא שמיה רבה · שש זכירות · י"ג עיקרים · קריאת שמע שעל המיטה · ברכת המפיל |קבוצה4=הוספות לתפילה |רשימה4=יעלה ויבוא · הלל · ברכי נפשי · לדוד ה' אורי וישעי |קבוצה5=ספרים בנושא |רשימה5= סידור עם דא"ח · קונטרס התפילה · שערי תפילה · ללמוד איך להתפלל · ואני תפלתי