אות בספר התורה לילדי ישראל

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מבצעי הרבי
עשרת המבצעים
תפילין · תורה · מזוזה · צדקה · בית מלא ספרים · נש"ק · כשרות · טהרת המשפחה · חינוך · אהבת ישראל
מבצעים שונים
מסיבות שבת · שופר · לולב · חנוכה · פורים · מצה · והשיב לב אבות על בנים · ל"ג בעומר · עשרת הדברות · אות בספר התורה לילדי ישראל · אות בספר תורה הכללי . אות בספר תורה לחיילי צה"ל · הקהל · משיח · יום הולדת · הקהלת קהילות · הדפסת התניא · עידוד הילודה
לוגו מטה "אות בספר התורה של ילדי ישראל"

מבצע כתיבת ספר התורה של ילדי ישראל הוא מבצע שיזם הרבי על מנת לאחד את כלל ילדי ישראל מרחבי העולם, כשכל ילד או ילדה מתחת לגיל מצוות רוכשים אות אחת בספר התורה במחיר סימלי, ומקבלים תעודה בה רשום היכן נמצאת האות 'שלו' בספר התורה. עד עתה נכתבו שבעה ספרי תורה המאחדים למעלה משני מליון ילדים שהתאחדו סביב ספרי התורה.

היסטוריית המבצע

בי"א ניסן בשנת תשמ"א ביקש הרבי לאחד את כל ילדי ישראל - בנים לפני בר מצווה ובנות לפני בת מצווה - בספר תורה מיוחד שאת אותיותיו יקנו ילדי ישראל מכל קצוות תבל, כדי לחזק את הקשר שלהם עם התורה ובכדי לאחד את כל ילדי ישראל סביב תורתנו הקדושה.

בשנת תשמ"ב הועברו ענייני הספר לוועד לעניני ספר התורה של ילדי ישראל שעל ידי בית דין רבני חב"ד בראשות הרב שמואל גרייזמן.

במבצע זה, כמו בשאר מבצעיו הקדושים, הרבי "פתח" דרך וכיוון, ומאז נפוץ המנהג בקהילות יהודיות רבות בארץ ישראל ובתפוצות, למכור אותיות בספר תורה; אך עדיין מיוחד ומופלא ספר תורה זה, בכך שהוא מאחד מאות אלפי ילדי ישראל בספר תורה אחד ומיוחד.

הרב גרייזמאן במשרדי המטה

הרבי הסביר כי על ידי כתיבת ספר תורה משותף, נוצרת אחדות בין כל חלקי עם ישראל[1].

בנוסף התבטא הרבי כי מצוות כתיבת ספר תורה היא המצווה האחרונה בתרי"ג המצוות, ובוודאי כאשר כלל ילדי ישראל מקיימים את המצווה האחרונה, מחישים וממהרים את ביאת הגאולה האמתית והשלימה בקרוב ממש.

רבנים ואדמו"רים רבים הצטרפו לקריאתו של הרבי, רכשו אות בספר התורה לצאצאיהם, ואף נטלו חלק במעמדי הסיום של כתיבת הספרי תורה. נכון לשנת תשפ"ב, למעלה משני מיליון ילדי ישראל קנו אותיות בספרי התורה המיוחדים של ילדי ישראל! לפי אומדנים שונים, מדובר על יותר משליש מילדי ישראל בעולם כולו שזכו להתחבר ולהתאחד בתורה ולקיים את הוראת הרבי.

על פי הוראת הרבי, כל אחד מהילדים הרוכש אות מקבל לביתו תעודה מעוצבת ומסוגננת (גודל התעודה כיום הוא 15.5×23 ס"מ), בה רשום שמו הפרטי והפרשה בה מופיעה האות אותה רכש, אך לא מצויין באיזו מילה או באיזה פסוק מופיעה האות מכיוון שלחלק מהפסוקים יש משמעות שלילית ויש מי שעלול להיפגע מכך.

את העיצוב והתוכן של התעודה קבע הרבי עצמו ואף הגיה אותה מספר פעמים[2], שביקש שהתעודות יהיו יפות ומהודרות הם מבחינת העיצוב הגרפי והן מבחינת ההדפסה וסוג הנייר וכו', באופן כזה שהילד יתגאה בתעודה ויראה אותה גם לחבריו.

תעודה לדוגמה

בכל פעם בה נשלמת כתיבתו של אחד מספרי התורה, נערכת תהלוכה חגיגית ומסיבת שמחה מיוחדת בהשתתפות ילדי ישראל, ולאחר מכן על פי הוראת הרבי[דרוש מקור] מועברים הספרים לבית הכנסת צמח צדק בירושלים. מסיבות הסיום לגמרה של תורה נערכות בד"כ בתאריך כ' מנחם אב, יום היארצייט של רבי לוי יצחק שניאורסון, אביו של הרבי.

הוראות המבצע

בי"ג ניסן תשמ"א הורה הרבי שאת הבקשה בכתב, ברכישת האות יכתוב הילד בעצמו, או לפחות חלק מהמכתב, והסביר בצורה 'ציורית' ומרתקת – כיצד ילד כותב מכתב..[3].הרבי הוסיף, שכמדובר בתינוקות ובפעוטות שעדיין לא כותבים – כדאי למלא את הטופס בנכחותם, ויש לכך השפעה אפילו לתינוק בן יומו...

בכ' אייר תשמ"א בשיחה לנשי ובנות חב"ד הורה הרבי שאת דמי הרישום לספר התורה יתנו ההורים במתנה לילד, כך שהכסף יהיה שלו, ולאחר מכן למסור את הכסף בשליחותו.

ספר תורה הכללי

ערך מורחב – ספר תורה הכללי

בהמשך למבצע אות בספר תורה לילדי ישראל, התחיל הרבי בשנת תשמ"ב את מבצע אות בספר תורה לכל יהודי.

תאריכים בהם הוכנסו ספרי התורה

ראו גם

לקריאה נוספת

  • הרב ישראל אלפנביין, אות בספר תורה - ספרי התורה לאחדות ישראל, אלבום תיעודי שיצא לאור לקראת שנת השלושים ליסוד המבצע בהוצאת הועד לכתיבת ספר תורה לילדי ישראל, ניסן תשס"ט
  • כל השביעין חביבין, סקירה לרגל הכנסת ספר התורה השביעי מנחם אב תשפ"א - שבועון כפר חב"ד 1920 עמוד 48
  • בקשה גדולה ונפשית בכל לשון של בקשה, במדור 'חיי רבי' גליון 1924 עמוד 46

קישורים חיצוניים

וידאו
תמונות

הערות שוליים

  1. התוועדויות תשמ"ג ח"א
  2. הגהות הרבי התפרסמו בשבועון בית משיח גליון כ' סיון תש"פ עמוד 20.
  3. "כשהילד מתיישב לכתוב, הוא מוציא את לשונו מבין שיניו ומתבונן, מפשיל את שרוולו, ואחר-כך מסתכל על העט או על העפרון שבו הוא כותב, וחושב כיצד לסובב את העט, ואחר-כך הוא מתייגע כדי שצורת האותיות תהיה כראוי, בנוסף לכך, ישנם ילדים שמהדרים ורוצים שהחתימה שלהם תהיה נאה."ולכן, במקום לעשות סתם חתימה, הם מציירים ציור עם קישוט וכו', ולפי עניינם – הרי זה עניין הקשור ב'התנאה לפניו במצוות' וזה מעורר חביבות גדולה למעלה"...