לדלג לתוכן

מסיבות שבת

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
מבצעי הרבי
עשרת המבצעים
תפילין · תורה · מזוזה · צדקה · בית מלא ספרים · נש"ק · כשרות · טהרת המשפחה · חינוך · אהבת ישראל
מבצעים שונים
מסיבות שבת · שופר · לולב · חנוכה · פורים · מצה · והשיב לב אבות על בנים · ל"ג בעומר · עשרת הדברות · אות בספר התורה לילדי ישראל · אות בספר תורה הכללי . אות בספר תורה לחיילי צה"ל · הקהל · משיח · יום הולדת · הקהלת קהילות · הדפסת התניא · עידוד הילודה
סמל הפעילות בשנותיה הראשונות

מסיבות שבת, הינה פעילות חב"דית עם ילדים המתקיימת בשבתות, אותה ייסד הרבי תחת המרכז לעניני חינוך תקופה קצרה לאחר שמונה לעמוד בראשו, והממונים על הפעילות זכו לליווי צמוד והדרכות מפורטות שביטאו את החיבה המיוחדת שרוחש הרבי לפעילות זו.

כיום, מקיימים אנ"ש והתמימים את מסיבות שבת כחלק ממבצע חינוך אותו ייסד הרבי בשנת תשל"ו.

היסטוריה[עריכה | עריכת קוד מקור]

הרב דובער בוימגרטן (מימין) מראה לרבי סיכה עם סמל מסיבות שבת

מסיבות שבת הינו ארגון שקם עוד לפני קבלת הנשיאות של הרבי. כנראה שהקמת הארגון היתה בשנת ה'תש"ב.

יש להעיר כי לאחר קבלת נשיאותו של הרבי, בודדות הפעמים בהם התייחס הרבי לפעילות זו בפומבי, כמובן שמהסיבה הפשוטה - ארגון זה כבר היה מבוסס מספר שנים והרבי בשיחותיו דיבר על תקנות ומבצעים שחידש מזמן לזמן. (כפי שבמבצעי הרבי עצמו, בדרך כלל לאחר תקופה שבה דיבר על מבצע שחידש, עבר הרבי לדבר על מבצע חדש יותר)

אופי הפעילות[עריכה | עריכת קוד מקור]

בר"ח אדר ה'תש"ג אדמו"ר הריי"ץ כתב מכתב מיוחד לגביר מארגנטינה ובו מתאר את הפעילות כך: "המרכז לעניני חינוך מסדר מסבות שבת לילדים וילדות, בשתי מחנות מיוחדות, שמתאספים בכל שבת ושבת ומסדרים לפניהם מיני תרגימא ואחד התלמידים במחנה הילדים ואחת התלמידות במחנה הילדות נואם לפניהם מפרשת השבוע ומספר סיפורים מגדולי ישראל בעניני הדת, כמו האנוסים בספרד או בשארי מדינות ומסירות נפשם בשביל שמירת מצות מעשיות. מסבות שבת הללו כבר נתרחבו במרחב נכון ומתרבות ת"ל מזמן לזמן[1]".

בשנים הראשונות הוקדש זמן הפעילות להנחלת מושגי בסיס ביהדות, לאור פרשת השבוע ומועדי ישראל החלים בסמיכות לפעילות, כיום אופי הפעילות משתנה ממקום למקום, בהתאם לאוכלוסיית הייעד, משך זמן הפעילות ועוד.

למסיבות שבת ישנם גווני ביטוי רבים, החל מחברת תהלים לאמירת תהלים, המקובלת יותר במקומות ריכוז חרדיים, וכלה בפעילות שמקיימים - בדרך כלל - באזורים בהם מתגוררים יהודים שאינם שומרים תורה ומצוות, שם מכריזים עם הילדים את שנים עשר הפסוקים, מספרים סיפור על פרשת השבוע ומחלקים פרס לילדים המשתתפים.

פעילות זו משיקה למבצע חינוך עליה הכריז הרבי בשנת תשל"ו.

חשיבות הפעילות[עריכה | עריכת קוד מקור]

אודות חשיבותה של הפעילות ניתן לראות ממכתבי אדמו"ר הריי"ץ לנערים ונערות שארגנו מסיבות שבת במקום מגוריהם.

"ובדבר שאלתו אם יתעסק בלמוד עם הקטנים ובמסיבות שבת, הנה אין לך דבר גדול מזה, ומלבד גודל עוצם הפלאת ענינה של עבודה זו והשכר הגדול ברוחניות ובגשמיות הכרוך בה, הנה לבד זאת עבודה זו היא מקור הברכה וההצלחה בלימוד הנגלה והדא"ח"[2].

במכתב מיוחד מחודש שבט תש"ג כותב הרבי הריי"ץ לבחור ישיבה שעסק בפעילות והתלונן שזה לעיתים בא על חשבון סדרי הלימוד ואף בשעת התפילה והלימוד נופלות לו מחשבות על הפעילות, במכתב מעוררו הרבי על חשיבות הצלת עתידם הרוחני של הילדים ובד בבד - נותן לו עצות ללימוד ללא הפרעות[3] (יש להעיר כי במכתב אין התייחסות מפורשת למסיבות שבת אלא בכלל להצלת יהדות הילדים).

בכסלו תש"ד כתב הרבי הריי"ץ איגרת לתלמידי הישיבה במונטריאול ובה הוא דוחף לפתוח סניפי מסיבות שבת בעיר. לאחר שההוראה בוצעה, כתב הרבי מכתב של תודה ובו מרעיף ברכות לתלמידים שלקחו על עצמם את המשימה[4].

בשנים הראשונות לפעילות, התבטא הרבי כי באמצעותה "יכבשו את העולם", יודעי דבר אף סיפרו כי תחת דש חליפתו של הרבי היה תלוי סמל הארגון.

תהלוכת ל"ג בעומר[עריכה | עריכת קוד מקור]

הרבי נואם בתהלוכת ל"ג בעומר בשנת תשט"ז, שהתקיימה תחת הנהלת ארגון 'מסיבות שבת'
ערך מורחב – הפאראד אצל הרבי

בשנים הראשונות לפעילות מסיבות שבת, התקיימו כינוסים שנתיים לילדי השכונות השונות המשתתפים בפעילות, ובמהלך הכינוס הפגינו הילדים גאווה יהודית. מטרת הכינוסים הייתה להעצים את תחושת השייכות של הילדים עם ערכי היהדות, והם נשאו שלטים שונים בחשיבות שמירת השבת וזכו שהרבי ישמיע בפניהם דברי ברכה.

במהלך השנים שונה מפעם לפעם תאריך ההתכנסות, והחל משנת תשט"ז הוא מתקיים בל"ג בעומר שחל ביום ראשון בשנים בהם הוא חל בקביעות זו. בשנים מאוחרות יותר, קיבל הכינוס אופי כללי יותר, והוא יועד גם לקהל הרחב ולא רק למשתתפי הפעילות הקבועה.

בש"פ במדבר תשי"ז התייחס הרבי לכך שהתהלוכה מאורגנת ע"י מסיבות שבת: "ובל"ג בעומר השתא הי' ענין נוסף, שהארגון של "מסיבות שבת" קיבץ ילדי ישראל ודיברו עמהם אודות תומ"צ, אודות שמירת שבת ה"שקולה כנגד כל מצוות התורה", אודות חינוך הכשר, וכיו"ב,"

לקריאה נוספת[עריכה | עריכת קוד מקור]

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. אג"ק כ"ק אדמו"ר הריי"ץ ח"ז עמ' קנו
  2. אג"ק כ"ק אדמו"ר הריי"ץ חי"ז אגרת ו'תקכח
  3. אג"ק אדמו"ר הריי"ץ ח"ז עמ' קכד
  4. אג"ק כ"ק אדמו"ר הריי"ץ ח"ח עמ' פז ועמ' קס