686
עריכות
שורה 54: | שורה 54: | ||
בכ"ו אייר [[תשפ"ד]], נקראו חברי בית הדין לאסיפה, במהלכה הוביל הרב [[מנחם מנדל גלוכובסקי]] מהלך לצירוף שישה רבנים חדשים לבית הדין ובכך להכפיל כמעט את מספר חבריו מ-7 ל-13: הרב [[מאיר אשכנזי (כפר חב"ד)]], הרב [[מרדכי ביסטריצקי]], הרב [[יוסף יצחק וולוסוב]], הרב [[שניאור זלמן ירוסלבסקי]], הרב [[יעקב מנדלסון]], הרב [[חיים קיז'נר]]{{הערה|המהלך זוכה לעידודו ויש אומרים שהוא פרי יוזמתו של הרב [[יוסף יצחק אהרונוב]] ומעבר השני הרב [[משה שילת]] מתנגד נחרצות לתהליך}}. | בכ"ו אייר [[תשפ"ד]], נקראו חברי בית הדין לאסיפה, במהלכה הוביל הרב [[מנחם מנדל גלוכובסקי]] מהלך לצירוף שישה רבנים חדשים לבית הדין ובכך להכפיל כמעט את מספר חבריו מ-7 ל-13: הרב [[מאיר אשכנזי (כפר חב"ד)]], הרב [[מרדכי ביסטריצקי]], הרב [[יוסף יצחק וולוסוב]], הרב [[שניאור זלמן ירוסלבסקי]], הרב [[יעקב מנדלסון]], הרב [[חיים קיז'נר]]{{הערה|המהלך זוכה לעידודו ויש אומרים שהוא פרי יוזמתו של הרב [[יוסף יצחק אהרונוב]] ומעבר השני הרב [[משה שילת]] מתנגד נחרצות לתהליך}}. | ||
המהלך נתקל תחילה בהתנגדות מתוך חברי בית הדין עצמו וחלקם נטשו את הדיון ובדיון היו ארבעה רבנים מתוך שבעת חברי בית הדין, ומתוכם הרב ירוסלבסקי לא הצביע בדיון על מינוי בנו ולא ברור מה הצביע בדיון על אחרים{{הערה|לאחר שמינוי החברים החדשים לא עמד על סדר היום לכתחילה ואף המועמדים החדשים לא עודכנו על הליך הצפוי למנותם, והליך המינוי הועלה במפתיע על ידי סגן המזכיר, ולאחר נסיון להדיר מהדיון וההחלטה חלק מחברי בית הדין ופעולות נוספות. כאשר יצאה ההודעה הראשונה באתר [[COL]] על המינוי, טרם שבית הדין הפיק הודעה מטעמו, יצא מכתב הבהרה המבטל את מהלך ההרחבה ועל המכתב חתמו מזכיר בי"ד הרב [[יצחק יהודה ירוסלבסקי]] וקבוצת רבני הערים בבי"ד: הרב [[יוחנן גוראריה]], הרב [[יוסף הכט]] והרב [[משה הבלין]].}}, אך לאחר מספר שעות בלבד, זכה המהלך לתמיכה בדיעבד של ארבעה חברי בית דין המהווים רוב מדוייק בבית הדין{{הערה|בשעות הערב נערך מפגש בביתו של הרב ירוסלבסקי, בו נטלו חלק הרב ירוסלבסקי, הרב גלוכובסקי וארבעה מהרבנים החדשים, במהלכו בירך הרב ירוסלבסקי את החברים החדשים.}}. | המהלך נתקל תחילה בהתנגדות מתוך חברי בית הדין עצמו וחלקם נטשו את הדיון ובדיון היו ארבעה רבנים מתוך שבעת חברי בית הדין, ומתוכם הרב ירוסלבסקי לא הצביע בדיון על מינוי בנו ולא ברור מה הצביע בדיון על אחרים{{הערה|לאחר שמינוי החברים החדשים לא עמד על סדר היום לכתחילה ואף המועמדים החדשים לא עודכנו על הליך הצפוי למנותם, והליך המינוי הועלה במפתיע על ידי סגן המזכיר, ולאחר נסיון להדיר מהדיון וההחלטה חלק מחברי בית הדין ופעולות נוספות. כאשר יצאה ההודעה הראשונה באתר [[COL]] על המינוי, טרם שבית הדין הפיק הודעה מטעמו, יצא מכתב הבהרה המבטל את מהלך ההרחבה ועל המכתב חתמו מזכיר בי"ד הרב [[יצחק יהודה ירוסלבסקי]] וקבוצת רבני הערים בבי"ד: הרב [[יוחנן גוראריה]], הרב [[יוסף הכט]] והרב [[משה הבלין]].}}, אך לאחר מספר שעות בלבד, זכה המהלך לתמיכה בדיעבד של ארבעה חברי בית דין המהווים רוב מדוייק בבית הדין{{הערה|בשעות הערב נערך מפגש בביתו של הרב ירוסלבסקי, בו נטלו חלק הרב ירוסלבסקי, הרב גלוכובסקי וארבעה מהרבנים החדשים, במהלכו בירך הרב ירוסלבסקי את החברים החדשים.}}. יש לציין כי לא יצאה הודעת מינוי חתומה מטעם בית הדין. | ||
שלושת הרבנים שלא נטלו חלק בדיונים ובהחלטות - הרב [[יוסף הכט]], הרב [[משה הבלין]] והרב [[יוחנן גוראריה]], פירסמו ב[[שבועון בית משיח]]{{הערה|גיליון 1412 עמוד 10.}}, מכתב נוקב בו הצהירו כי ההחלטה להוסיף ששה רבנים אין לה תוקף, ומינוי אחד הרבנים בעייתי בגלל קשר ישיר לאחד מחברי בית הדין: "ההחלטה על הוספת חברים חדשים כביכול לבית דין רבני חב"ד באה"ק התקבלה שלא בהתאם לתקנות בית הדין ושלא במעמד כל חברי בית הדין וממילא שלא כדין תורה, על כן החלטה זו אינה ברת תוקף". "הרוב הדחוק החתום על החלטה זו נשען על רב הנוגע בדבר באופן ישיר ופסול על פי תורה מלדון בענינה של החלטה זו". לטענות אלו הצטרפו חסידי חב"ד נוספים, ובין השאר אף הועלה הטענה שחברי הבית דין הנוספים אינם מייצגים את כלל חסידי חב"ד{{הערה|שם=בגץ|{{קישור חבד אינפו|1093246|מי אמר בג"צ ולא קיבל?|חב"ד אינפו|כ״ז באייר ה׳תשפ"ד}}}}. שאר חברי הבית דין שתמכו במהלך, טענו מנגד כי על פי תקנון הבית דין אין צורך בהשתתפות שאר חברי הבית דין בדיון, וכן שבחירתו של הרב זלמן ירוסלבסקי נעשתה על ידי רוב תומך גם ללא אביו הרב יהודה ירוסלבסקי{{הערה|[https://col.org.il/news/162907 רוב חברי בית דין רבני חב"ד מברכים את הרבנים החדשים] {{חב"ד און ליין}}.}}. | שלושת הרבנים שלא נטלו חלק בדיונים ובהחלטות - הרב [[יוסף הכט]], הרב [[משה הבלין]] והרב [[יוחנן גוראריה]], פירסמו ב[[שבועון בית משיח]]{{הערה|גיליון 1412 עמוד 10.}}, מכתב נוקב בו הצהירו כי ההחלטה להוסיף ששה רבנים אין לה תוקף, ומינוי אחד הרבנים בעייתי בגלל קשר ישיר לאחד מחברי בית הדין: "ההחלטה על הוספת חברים חדשים כביכול לבית דין רבני חב"ד באה"ק התקבלה שלא בהתאם לתקנות בית הדין ושלא במעמד כל חברי בית הדין וממילא שלא כדין תורה, על כן החלטה זו אינה ברת תוקף". "הרוב הדחוק החתום על החלטה זו נשען על רב הנוגע בדבר באופן ישיר ופסול על פי תורה מלדון בענינה של החלטה זו". לטענות אלו הצטרפו חסידי חב"ד נוספים, ובין השאר אף הועלה הטענה שחברי הבית דין הנוספים אינם מייצגים את כלל חסידי חב"ד{{הערה|שם=בגץ|{{קישור חבד אינפו|1093246|מי אמר בג"צ ולא קיבל?|חב"ד אינפו|כ״ז באייר ה׳תשפ"ד}}}}. שאר חברי הבית דין שתמכו במהלך, טענו מנגד כי על פי תקנון הבית דין אין צורך בהשתתפות שאר חברי הבית דין בדיון, וכן שבחירתו של הרב זלמן ירוסלבסקי נעשתה על ידי רוב תומך גם ללא אביו הרב יהודה ירוסלבסקי{{הערה|[https://col.org.il/news/162907 רוב חברי בית דין רבני חב"ד מברכים את הרבנים החדשים] {{חב"ד און ליין}}.}}. | ||
שורה 60: | שורה 60: | ||
על המהלך להרחבת בית הדין ברוב דחוק (4 מול 3) נמתחה ביקורת ציבורית בשל טענות שונות{{הערה|הטענות העיקריות הן: א. בי"ד כלל לא דן בנידון וחברי בי"ד לא עודכנו שהמהלך על סדר היום ולכן הרב הכט לא ראה צורך להגיע, ואילו הרבנים גורארי והרב הבלין יצאו לפני הדיון וההצבעה בנושא. ב. בי"ד לא עידכן את הציבור אם היה דיון, הצבעה, החלטה, חתימות. ג. הקריטריונים למינוי הרבנים החדשים אינה ברורה, ונראה כי נבחרו באופן שרירותי רבנים שיש להם קרבה משפחתית לחלק מחברי בית הדין המכהנים, ולא לפי גודל וחשיבות הקהילה או קריטריון הגיוני אחר. בנוסף, עלתה טענה שאופן המינוי נוגד את הנחיית הרבי לרב ירוסלבסקי שפעולות בית הדין מחוייבים להיות באמצעות אסיפה מסודרת עם דיון בנוכחות כל הרבנים, חתימות על החלטה משותפת, ולא שחברי בית הדין מדברים זה עם זה באופן פרטי ומגיעים להחלטה.}}{{הערה|שם=בגץ}}. | על המהלך להרחבת בית הדין ברוב דחוק (4 מול 3) נמתחה ביקורת ציבורית בשל טענות שונות{{הערה|הטענות העיקריות הן: א. בי"ד כלל לא דן בנידון וחברי בי"ד לא עודכנו שהמהלך על סדר היום ולכן הרב הכט לא ראה צורך להגיע, ואילו הרבנים גורארי והרב הבלין יצאו לפני הדיון וההצבעה בנושא. ב. בי"ד לא עידכן את הציבור אם היה דיון, הצבעה, החלטה, חתימות. ג. הקריטריונים למינוי הרבנים החדשים אינה ברורה, ונראה כי נבחרו באופן שרירותי רבנים שיש להם קרבה משפחתית לחלק מחברי בית הדין המכהנים, ולא לפי גודל וחשיבות הקהילה או קריטריון הגיוני אחר. בנוסף, עלתה טענה שאופן המינוי נוגד את הנחיית הרבי לרב ירוסלבסקי שפעולות בית הדין מחוייבים להיות באמצעות אסיפה מסודרת עם דיון בנוכחות כל הרבנים, חתימות על החלטה משותפת, ולא שחברי בית הדין מדברים זה עם זה באופן פרטי ומגיעים להחלטה.}}{{הערה|שם=בגץ}}. | ||
שלושת רבני הערים - הרב [[יוחנן גוראריה]], הרב [[יוסף הכט]] והרב [[משה הבלין]], קראו במכתב למערכת [[שבועון כפר חב"ד]] לא לפרסם אודות המינויים שבמחלוקת{{הערה|[[שיחה: בית דין רבני חב"ד בארץ הקודש#צו מניעה שבועון כפר חב"ד]]}}. ובניגוד להוראת שלושת רבני הערים, שבועון כפר חב"ד פירסם כי בית הדין מינה ששה רבנים, ובידיעה לא פורסמה הסתייגות רבני הערים, והביקורת הנוקבת על המחטף. | שלושת רבני הערים - הרב [[יוחנן גוראריה]], הרב [[יוסף הכט]] והרב [[משה הבלין]], קראו במכתב למערכת [[שבועון כפר חב"ד]] לא לפרסם אודות המינויים שבמחלוקת{{הערה|[[שיחה: בית דין רבני חב"ד בארץ הקודש#צו מניעה שבועון כפר חב"ד]]}}. ובניגוד להוראת שלושת רבני הערים, [[שבועון כפר חב"ד]] פירסם כי בית הדין מינה ששה רבנים, ובידיעה לא פורסמה הסתייגות רבני הערים, והביקורת הנוקבת על המחטף. | ||
במכתב נוסף{{הערה|[[שיחה: בית דין רבני חב"ד בארץ הקודש#שלושת רבני הערים תובעים דיון חוזר בהוספת חברים]]}} – שלושת רבני הערים כותבים אל הרב [[מנחם מענדל גלוכובסקי]], הרב [[ישראל יוסף הענדל]] והרב [[אברהם מיכאל הלפרין]] – | במכתב נוסף{{הערה|[[שיחה: בית דין רבני חב"ד בארץ הקודש#שלושת רבני הערים תובעים דיון חוזר בהוספת חברים]]}} – שלושת רבני הערים כותבים אל הרב [[מנחם מענדל גלוכובסקי]], הרב [[ישראל יוסף הענדל]] והרב [[אברהם מיכאל הלפרין]] – | ||
שורה 70: | שורה 70: | ||
*ו. למעשה. מבקשים להסיר מסדר היום את הוספת החברים ולהתכנס שוב להחליט בנושא. | *ו. למעשה. מבקשים להסיר מסדר היום את הוספת החברים ולהתכנס שוב להחליט בנושא. | ||
*מסקנה בשולי המכתב: | *מסקנה בשולי המכתב אם לא יהיה שיתוף פעולה, רבני הערים מודיעים כי יקחו אחריות על ניהול בית הדין: | ||
'''באם נראה שלא קיים רצון מצידכם לפעול בשיתוף פעולה בנושא, אזי על מנת לשמור על המוסד הק' של הרבי ועל מנת לשמור על שלמות ואחדות אנ"ש בארה"ק, נצטרך לקחת אחריות על ניהול בית הדין על כל המשתמע מכך. | '''באם נראה שלא קיים רצון מצידכם לפעול בשיתוף פעולה בנושא, אזי על מנת לשמור על המוסד הק' של הרבי ועל מנת לשמור על שלמות ואחדות אנ"ש בארה"ק, נצטרך לקחת אחריות על ניהול בית הדין על כל המשתמע מכך. | ||
'''{{הערה|ההדגשה במקור}} | '''{{הערה|ההדגשה במקור}} |
עריכות