אגודת חסידי חב"ד בארצות הברית: הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
 
(138 גרסאות ביניים של 58 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{פירוש נוסף|נוכחי=אגודת חסידי חב"ד בארצות הברית|אחר=אגודת חסידי חב"ד בישראל|ראו=[[אגודת חסידי חב"ד (ישראל)]]}}
{{פירוש נוסף|נוכחי=אגודת חסידי חב"ד העולמית|אחר=אגודת חסידי חב"ד במדינה אחרת|ראו=[[אגודת חסידי חב"ד (פירושונים)]]}}
אגודת חסידי חב"ד בארצות הברית נוסדה בשנת [[תרפ"ד]] על ידי [[אדמו"ר הריי"צ]], ומאז הייתה התומכת העיקרית בכל פעולות חב"ד ב[[ברית המועצות]], [[לטביה]] ו[[פולין]], כולל גם הפעלתה והרחבתה של "ספריית ליובאוויטש".  
{{לעדכן|כל הערך=כן}}
אגודת חסידי חב"ד העולמית נוסדה בשנת [[תרפ"ד]] על ידי [[אדמו"ר הריי"צ]] אשר מינה שלושה מנהלים: נשיא - הרב [[משה אליעזר קרעמער]], מזכיר - הרב [[דוד שיפרין]] והרב [[אליהו סימפסאן]]{{הערה|תולדות חב"ד בארה"ב ע' טז}}.  


המאבק בתנועת חב"ד
לאחר פטירת הרמ"א קרעמער התרחבה ההנהלה ומונו נשיאים וגבאים.  
הרב שך יצא נגד רבים מחידושיו ותקנותיו של הרבי מלובביץ', בהם: תקנתו שכל ילדה מגיל 3 תדליק נרות שבת בברכה, תקנת לימוד הרמב"ם היומי, הנחת תפילין ברחובות קריה לחילונים, תהלוכות לילדים בל"ג בעומר, פעילות בעניין שבע מצוות בני נח לגויים ועוד. ויכוח מאפיין נרשם ביניהם על הגישה לחוק מיהו יהודי בו ראה הרבי מלובביץ' עיקר גדול, בעוד בעיני הרב שך היה החוק פרט שולי בחוק השבות. באופן כללי הייתה גישתו שעל עם ישראל למרכז את מאמציו במסגרת קיום התורה והמצוות האישיים ולא במבצעים רעשניים כפי שראה את מבצעי חב"ד. המאבק פרץ לכותרות בשנות השמונים, כאשר הרב שך כיונה מדינית גינה את מלחמת שלום הגליל, והרבי מלובביץ' ביקר אותו כנכנע לאומות העולם. בתגובה פרסם הרב שך את דעתו כי ביטול השינה בסוכה אצל חסידי חב"ד היא עקירת דבר מן התורה. כאשר פתחה חב"ד בקמפיין המשיחי שלה, ראה בכך הרב שך כפירה בחלק מי"ג העיקרים ונזעק למערכה כבדה נגדה, התנגדותו הייתה כפולה: הוא טען כי הרבי מלובביץ' הוא משיח שקר וכי הדגש שנותנת חב"ד על הצורך והביטחון בביאת המשיח עתה עומדים בסתירה לדברי הנביא חבקוק "אם יתמהמה חכה לו כי בא יבא", הרב שך צפה את משבר האמונה שעתידים מאמיני הרבי מלובביץ' לעמוד בו עם מותו.


בכל מאבקיו בחב"ד נימק את מאבקו הן בגישה הכללית של חב"ד והן בביקורת מקומית על התקנה, את הדלקת הנרות לבנות הגדיר כברכה לבטלה, את הנחת תפילין ביקר מחשש שאין גופם של המניחים נקי ואסורים הם בתפילין, את לימוד הרמב"ם ביקר שיבואו לפסוק הלכה ממנו בלי עיון בשולחן ערוך, יוצאת מן הכלל היא הפעילות על שבע מצוות בני נח אותה ביקר רק מהנימוק "כאילו רק זה חסר לנו עכשיו".
נשיאי אגודת חסידי חב"ד:


באגרותיו של הרב שך ישנם מכתבים רבים בנושא חב"ד (בכינוי "הכת הידועה"), בהם הוא מתפלמס עמה, ודורש להתרחק מחסידי חב"ד.
הרב [[מנחם מענדל לאקשין]], הרב [[אברהם דב לוין]], הרב [[אליהו סימפסאן]], הרב [[דוד מאיר רבינוביץ]], הרב [[יעקב בן ציון מנדלסון]], הרב [[אלתר עלקינד]], הרב הורוויץ.


הרב שך הדגיש כל ימיו כי המאבק עם הרבי מלובביץ' אינו אישי (אף שבכנס בהיכל התרבות כינה אותו "כופר", ואת חב"ד "כפירה ומינות") ואף התפלל עליו בימי מחלתו, את פעולתו האחרונה נימק גם בצורך למנוע משבר אמונה ממאמיניו.[8]
בשנות הקמתה הייתה הזרוע המרכזית באמצעותה תמך אדמו"ר הריי"צ בפעולות חב"ד ב[[ברית המועצות]], [[לטביה]] ו[[פולין]], כולל גם הפעלתה והרחבתה של "[[ספריית ליובאוויטש]]".


המאבק בחב"ד הוסיף שמן ליחסים העכורים בין החסידים והליטאים בשנות השמונים. חסידי חב"ד טענו כי מאבקו של הרב שך איננו מיוחד נגד חב"ד אלא נגד החסידות כולה. הרב שך הכחיש נמרצות בפומבי את ההאשמה ואף התבטא בחריפות, בנוסח "אני מרים את ידי לשמיים, שאף פעם לא עלתה על דעתי, ולא על דעת אף אחד, לעורר המחלוקת של חסידים ומתנגדים". כמו כן, העמיד על נס את משרתו בשנות השלושים בישיבת קרלין ואת יחסו החם לתלמידים חסידיים שלמדו בישיבותיו. הוא צירף למועצת גדולי התורה של דגל התורה את האדמו"ר מבעלז.
==מטרתה==
[[הרבי]] ביאר ש[[אדמו"ר הריי"צ]] בחר דווקא את השם ''''אגודת''' חסידי חב"ד', על פי המבואר בחסידות{{הערה|1=[https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31630&st=&pgnum=314 אור התורה פרשת בא עמוד שי ואילך].}} אודות ענינה של אגודה שרומזת ל[[ספירת המלכות]] שבה נאגדים כל האורות העליונים ושכל ענינה הוא לחבר ולאחד מעלה ומטה{{הערה|1=[https://drive.google.com/file/d/1MH4Y-HpYWLuwtKAr-7mBu6HDEAZ4nXr4/view לקוטי שיחות חלק כ"א הוספות לפרשת בא, ממכתב כ"ד סיון תשי"א].}}.


בפברואר 1986 החריף העימות, לאחר פטירתו של הרב יעקב לנדא, רב העיר בני ברק. הרב לנדא היה מחסידי חב"ד, אך נמנע מלהתערב בעימות בגלוי, נמנע מלהתייחס בגלוי לסוגיית המשיחיות, והיה בעל תדמית ציבורית כללית. בצוואתו ביקש הרב לנדא למנות את בנו, רבי משה יהודא ליב לנדא, כיורשו. הרב לנדא הבן, היה חסיד חב"ד מוצהר, ור"מ בישיבת תומכי תמימים בכפר חב"ד. הליטאים התנגדו נמרצות למינוי, ודרשו לקיים בחירות לרבנות העיר, אך ראש העיר משה אירנשטיין התעלם מעמדתם והכריז על מינויו של הרב לנדא הבן לרב העיר עוד במהלך לוייתו של האב. הרב שך ראה במעשה זה משום קביעת עובדות בשטח, ואף התבטא בעניין בחריפות, (הוא אף הזכיר את עניין המקווה כשיטת בעל התניא שבנה לנדא) במהלך עצרת הבחירות בכיכר הישיבה, ערב הבחירות לראשות עיריית בני ברק, בהם, לראשונה, הציגה דגל התורה מועמד משלה לתפקיד, כמו כן, הכריז כי הליטאים אינם מכירים במרותו של הרב החדש. במקביל, פנה לרב חיים שאול קרליץ, בבקשה להקים מערכת קהילתית נפרדת, שתכלול בית דין, מינוי רבני שכונות, מערכת כשרות, רישום נישואין וכו'. המערכת הליטאית הנפרדת מכונה "שארית ישראל" והיא מתפקדת עד היום.
{{להשלים}}


הסכסוך עם חבתרם גם לפרישת הליטאים מ"אגודת ישראל", לאחר שהעיתון "המודיע" השייך למפלגה סירב להסתייג מפעילות חסידי חב"ד, כפי שדרש הרב שך.
==התבססותה==
בשנת [[תרצ]] התמנה הרב [[ניסן טלושקין]] ליו"ר האגודה ושימש בתפקיד עד שנת [[ת"ש]].
 
ב[[תרצ"ה]] מינה הרבי [[הריי"צ]] את החסיד ר' [[איצ'ה דער מתמיד]] לחזק ולחדש את פעלותו הארגון, לצורך כך הוזמנו חברי האגודה לוועידה כללית ב[[י"ט כסלו]] תרצ"ה, באותה וועידה הוחלט על שלושה דברים:
1) פתיחת משרד מיוחד וקבוע לאגודה.
 
2) מינוי הרב [[ישראל ג'ייקובסון]] למנהל האגודה.
 
3) הוצאת בטאון רשמי מטעם האגודה - [[חב"ד בולעטין]].
 
==חברי האגודה במשך השנים==
{{טורים|תוכן=
*ר' [[חיים שניאור זלמן קרמר]],
*הרב [[ניסן טלושקין]]
*הרב [[ישראל דזייקאבסאן]]
*הרב [[שלמה סאדאווסקי]]
*הרב [[שמריהו גוראריה]]
*הרב [[יוחנן גורדון]]
*ר' [[נחום חדש]]
*הרב [[שלמה זלמן הכט]]
*הרב [[אברהם פריז]]
*הרב [[משה לייב רוטשטיין]]
*הרב [[לייב עבר]]
*הרב [[אליהו סימפסון]]
*הרב [[מנחם מענדל לוקשין]]
*הרב [[שמואל זלמנוב]]
*הרב [[דוד מאיר רבינוביץ]]
*הרב [[אליהו נחום שקלאר]]
*הרב [[שלמה אהרון קזרנובסקי]]
*הרב [[אפרים וולף]]
*הרב [[אריה לייב קפלן]]
*הרב [[בנימין אליהו גורודצקי]]
*הרב [[דובער חסקינד]]
*ר' [[אברהם ברוך קרמר]]
*הרב [[זאב קזיניץ]]
*הרב [[מנחם מענדל קונין]]
*הרב [[זלמן שמעון דבורקין]]
*הרב [[הרשל פוקס]]
*הרב [[יצחק דוב אושפאל]]
*הרב [[מרדכי מענטליק]]
*הרב [[שמואל דוד רייטשיק]]
*הרב [[יעקב יהודה הכט]]
*הרב [[משה יצחק הכט]]
*הרב [[פנחס משה כ"ץ]]
*הרב [[חיים מרדכי אייזיק חודקוב]]
*הרב [[ניסן מינדל]]
*הרב [[שלום מרוזוב]]
*הרב [[יהושע קארף]]
*הרב [[בערל יוניק]]
*הרב [[דוד רסקין]]
*הרב [[יוסף וינברג]]
*הרב [[שניאור זלמן גוראריה]]
*הרב [[נחמן סודאק]]
*הרב [[יהודה צבי פוגלמן]]
*הרב [[שמעון גולדמאן]]
*הרב [[שלום מענדל סימפסון]]
}}
עד שנת [[תש"נ]] היה קיים ועד פועל לאגודה; במשך השנים עמד בראשו הרב [[שלמה אהרן קזרנובסקי]]; בשנת [[תשמ"ה]] מינה הרבי את הרב [[אברהם יצחק שם טוב]] ליו"ר{{הערה|1=[http://www.col.org.il/show_news.rtx?artID=24627 פיענוח כתי"ק].}}; בשנת [[תש"נ]] בוטל ועד הפועל{{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/forums/theforum_he/viewtopic.php?t=4485 פס"ד ועד רבני ליובאוויטש]}}.


==אגו"ח ו[[משפט הספרים]]==
==אגו"ח ו[[משפט הספרים]]==
{{ערך מורחב|ערך=[[משפט הספרים]]}}


בשנת [[תרח"צ]] עלה הרעיון לרשום את כל רכושה של תנועת חב"ד בפולין על-שם "אגודת חסידי חב"ד בארה"ב", היות ובאותה שעה כבר לא היה מצבם של היהודים ורכושם בטוח. לאחר מגעים נמרצים שהתנהלו בנידון, רכשה "אגודת חסידי חב"ד בארה"ב" את כל רכושה של תנועת חב"ד בפולין.  
בשנת [[תרח"צ]] עלה הרעיון לרשום את כל רכושה של תנועת חב"ד ב[[פולין]] על-שם "אגודת חסידי חב"ד בארצות הברית", היות ובאותה שעה כבר לא היה מצבם של היהודים ורכושם בטוח. לאחר מגעים נמרצים שהתנהלו בנידון, רכשה "אגודת חסידי חב"ד בארצות הברית" את כל רכושה של תנועת חב"ד בפולין.  


מהלך זה סייע ברבות השנים לנצחון ב[[משפט הספרים]], אבל עוד שנים רבות קודם לכן, היווה מהלך זה פתח ההצלה שבזכותו ניצל חלק גדול מהספרייה:  
מהלך זה סייע ברבות השנים לנצחון ב[[משפט הספרים]], אבל עוד שנים רבות קודם לכן, היווה מהלך זה פתח ההצלה שבזכותו ניצל חלק גדול מהספרייה:  


כשפרצה [[מלחמת העולם השניה]], בעוד כ"ק אדמו"ר מוהריינ"ע מיטלטל בדרכים, מנסה להבקיע את המצור הנאצי ולהגיע לארצות הברית - לא נח ולא שקט לרגע מדאגתו לגורל הספרייה וכתבי היד. אז התברר כי הדרך היחידה להצלת הספרייה, היא, לערב את המימשל האמריקאי בעניין, שיודיע לקונסול בורשה שיקח את הספרייה תחת חסותו, שהרי, כאמור, ספרייה זו היא רכושה של תנועת חב"ד בארצות הברית.  
כשפרצה [[מלחמת העולם השנייה]], בעוד אדמו"ר הריי"צ מיטלטל בדרכים, מנסה להבקיע את המצור הנאצי ולהגיע לארצות הברית - לא נח ולא שקט לרגע מדאגתו לגורל הספרייה וכתבי היד. אז התברר כי הדרך היחידה להצלת הספרייה, היא, לערב את המימשל האמריקאי בעניין, שיודיע לקונסול בוורשה שיקח את הספרייה תחת חסותו, שהרי, כאמור, ספרייה זו היא רכושה של תנועת חב"ד בארצות הברית.  


כתוצאה מהמגעים שהתנהלו בנידון, הועברו שלוש תיבות, ובהן רוב כתבי היד של הספרייה לבניין השגרירות האמריקאית בורשה, והונחו שם למשמרת. בחודש חשון תשל"ח הוחזרו חלק גדול מכתבי היד לספריית הרבי בניו-יורק. בשנת תשנ"ז אותר החלק השני של כתבי היד על-ידי הרב שלום יעקב חזן והרב יוחנן ברמן, בארכיון הצבא הרוסי, ומאז התנהל מאבק משפטי להחזרת הכתבים לספריית ליובאוויטש. בחודש אב [[תש"ע]] פסק בית המשפט בארצות הברית כי על רוסיה להחזיר את הספרים{{הערת שוליים|1=[http://chabad.info/index.php?url=article_he&id=56298 ביהמ"ש פסק: על רוסיה להחזיר את הספרים] - [[חב"ד אינפו]]}}.
כתוצאה מהמגעים שהתנהלו בנידון, הועברו שלוש תיבות, ובהן רוב כתבי היד של הספרייה לבניין השגרירות האמריקאית בוורשה, והונחו שם למשמרת. ב[[חודש חשון]] [[תשל"ח]] הוחזרו חלק גדול מכתבי היד לספריית הרבי בניו-יורק. בשנת [[תשנ"ז]] אותר החלק השני של כתבי היד על ידי הרב [[שלום יעקב חזן]] והרב יוחנן ברמן, בארכיון הצבא הרוסי, ומאז מתנהל מאבק משפטי להחזרת הכתבים לספריית ליובאוויטש. ב[[חודש אב]] [[תש"ע]] פסק בית המשפט בארצות הברית כי על [[רוסיה]] להחזיר את הספרים{{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=56298 ביהמ"ש פסק: על [[רוסיה]] להחזיר את הספרים] - [[חב"ד אינפו]]}}.
 
===שטר צוואה===
 
{{ערך מורחב|ערך=[[צוואת הרבי|צוואת הרבי שליט"א]]}}
 
בי"ז [[סיוון]] [[תשמ"ח]], נכתבה (על פי הוראת הרבי) 'שטר צוואה' על ידי הרבנים [[חיים מרדכי אייזיק חודקוב]], [[ניסן מינדל]] ו[[ישראל יצחק פיקרסקי]] בנוגע להנהגת מוסדות [[ליובאוויטש]]; בשטר מונו להנהלת אגודת חסידי חב"ד הרבנים: [[חיים מרדכי אייזיק חודקוב]], [[שניאור זלמן גוראריה]] ו[[דוד ראסקין]]{{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/forums/theforum_he/viewtopic.php?t=3562&highlight=%F6%E5%E5%E0%E4 צילום הצוואה].}}. הצוואה הוגהה על ידי [[הרבי]], אך למעשה אין בידינו עותק חתום. הטענה היא שהרבי חתם על עותק מסוים, אלא שהוא הועלם. כך גם העיד הרב [[ניסן מינדל]], וכך העיד הרב [[שניאור זלמן לבקובסקי]] ששמע מהרב [[ישראל יצחק פיקרסקי]]. ועד מיוחד של ארבעה רבנים, שנבחרו על ידי כלל רבני חב"ד בעולם: הרב [[יהודה קלמן מארלו]], הרב [[יצחק הענדל]], הרב [[יצחק מאיר הרץ]] והרב [[דוד שוחט]], פסק כי חובה לקיים את הצוואה. לפסק זה הצטרפו אחדים מרבני [[ועד רבני ליובאוויטש]] ורבנים נוספים.
 
בהתאם לכך מאז קיץ [[תשנ"ד]], כל מכתב שיצא חתום על ידי הרב [[שניאור זלמן גוראריה]], היה חתום "ממונה מטעם אדמו"ר להנהלת אגו"ח". בהמשך לכך באסיפה בה השתתף הרב [[אברהם שם טוב]], 'פוטר' הרב [[שניאור זלמן גוראריה]]. כתוצאה מכך, תבעו קבוצה מאנ"ש יחד עם הרב [[שניאור זלמן גוראריה]] את הרב [[אברהם שם טוב]] ב[[בד"ץ קראון הייטס]].
 
אנשי "אגו"ח" בראשות הרב שם טוב טענו כי הצוואה לא חתומה ולמעשה אין לה תוקף. לקביעה זו הצטרפו רוב [[ועד רבני ליובאוויטש]]. עקב אי קיום הצוואה, הוציא [[בד"ץ קראון הייטס]] כתב 'לא ציית לדינא' נגד הרב [[יהודה קרינסקי]]; בשנת ה'[[תש"ע]] פירסם הרב [[אברהם אזדאבא]] מכתב, בו הוא מבטל את כתב ה"לא צייתא לדינא"{{הערה|1=[http://col.org.il/show_news.rtx?artID=54204 חב"ד און ליין]}}, אך על פי פסיקת הרב רוזנברג בסוגיית [[קראון הייטס]], הרי כל החלטה שתתקבל על ידי רב אחד בלבד, בטלה{{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=54190 פסק דין ברור: להחלטות צד אחד אין כל תוקף{{חב"ד אינפו}}]}}.


==חברא קדישא==
==חברא קדישא==
בשנת [[תש"א]] הקים אדמו"ר הריי"צ את מחלקת "חברא קדישא" באגודת חסידי חב"ד בארצות הברית, על מנת לקבור כראוי את מתי ישראל. בראש החברא קדישא עמדו הרבנים [[שמואל זלמנוב]], [[שלמה אהרון קזרנובסקי]] ו[[מרדכי מענטליק]]. הגבאי הראשי שנים רבות היה הרב [[יהושע קארף]] וסגנו היה הרב [[שמואל צבי פוקס]]. כיום עומדים בראשה המשב"ק ר' חיים ברוך הלברשטם והרב [[שלום ישראל חודקוב]].
{{ערך מורחב|ערך=[[חברא קדישא קראון הייטס]]}}
בשנת [[תש"א]] הקים [[אדמו"ר הריי"צ]] את מחלקת "חברא קדישא" באגודת חסידי חב"ד בארצות הברית, על מנת לקבור כראוי את מתי ישראל. בראש החברא קדישא עמדו הרבנים [[שמואל זלמנוב]], [[שלמה אהרון קזרנובסקי]] ר' [[ישראל ג'ייקובסון]] ו[[מרדכי מענטליק]]. הגבאים הראשיים היו [[יהושע קארף]] והרב [[יצחק דוב אושפאל]] הסגן היה הרב [[שמואל צבי פוקס]]. כיום משמשים בחברא קדישא ר' [[חיים ברוך הלברשטם]] ר' [[שלום ישראל חודקוב]] ר'[[יהודה לייב פוזנר]], ר' [[אלי עבער]], ור' [[משה שמוקלער]]. ר' [[בערל ליפסקר]] משמש כיום כמזכיר.
 
==ייחס הרבי==
ב[[אגרות קודש]] מובא דברי הרבי על תפקידי אגו"ח:
{{ציטוט|תוכן= ...ולכן לפי דעתי מתפקידי אגו"ח: (א) לייצג את אנ"ש בענינים שונים השייכים לסוג ג' הנ"ל, דהיינו ענינים שונים שאינם שייכים למוסד פרטי ולא לסוג פרטי מאנ"ש (ב) להתאים עבודת המוסדות כדי למנוע סיכסוכים ובלבולים בעבודת אחד ברעהו (ג) פיקוח כללי על המוסדות, מבלי להתערב בענינים הפנימיים שלהם (ד)...|מקור=אג"ק מיום ט' אלול תיש"א}}
 
כמו כן הרבי אמר גם:
{{ציטוט|תוכן= ...בכמה ענינים מוכרח הדבר ובכמה ענינים על כל פנים טוב הוא, שיהי' בא כוח אחד לכל המוסדות, ותפקיד זה הוא של אגודת חב"ד, היינו שאגודת חב"ד תציג כלפי חוץ, בכל ענין הדורש זאת, את כל המוסדות באה"ק אשר חותם חב"ד עליהם|מקור=אג"ק מיום י"ג כסלו ה'תשי"ב}}.
 
כידוע הרבי הורה לרשום בכל מקום ומקום את מוסדות חב"ד בדרך חוקית. הרבי גם עשה פעולות ונתן הוראות כדי להבטיח את ההתנהלות המסודרת של מוסדות חב"ד, בדרך שתמנע הסגת גבול ואי סדרים.
 
ביחידות המיוחדת שקיים הרבי עם חברי אגו"ח בארה"ב, בט' במרחשוון ה'תשמ"ט, אמר הרבי בין השאר (הרבי הגיה את השיחה באידיש, להלן בתרגום חפשי): "ועוד וגם זה עיקר שיערכו רישום רשמי שפלוני הוא האחראי בסטייט או מדינה פלונית".
 
==חברי האגודה כיום==
בשנת תשפ"ד מונו ארבעה חברים חדשים באגודת חסידי חב"ד, וזו הרשימה המעודכנת של כלל חברי הנהלת האגודה{{הערה|1=[https://col.org.il/news/160244 4 חברים חדשים: הורחבה הנהלת אגודת חסידי חב"ד העולמית], כ' שבט תשפ"ד}}
*יו"ר: הרב [[אברהם יצחק שם טוב]]
*מזכיר: הרב [[חיים יהודה קרינסקי]]
*חבר: הרב [[ברוך שלמה אליהו קונין]].
*חבר: הרב [[משה הרסון]].
*חבר: הרב [[שמעון לזרוב]].
*חבר: הרב [[יצחק יהודה ירוסלבסקי]].
*חבר: הרב [[שלום דובער מוצ'קין]].
*חבר: הרב [[זאב כ"ץ]].
*חבר: הרב [[ישראל שמוטקין]].
*חבר: הרב [[מנחם מענדל ליפסקר]].
*חבר: הרב [[יוסף יצחק גרונר]].
*חבר: הרב [[ישראל שפאלטר]].
*חבר: הרב [[לוי יצחק אזימוב]].
*חבר: הרב [[חיים חייקל קפלן]].
*חבר: הרב [[יוסף יצחק וילהלם]].
*חבר: הרב [[משה וולף]], שליח בלינקולווד, ומנהל מוסדות חינוך חב"ד ליובאוויטש ב[[שיקגו]], אילינוי.
*חבר: הרב [[צבי הירש אלטיין]].
*מנהל הספריה: הרב [[שלום בער לוין]].
 
==ראו גם==
*[[ספריית אגודת חסידי חב"ד]].
*[[בית אגודת חסידי חב"ד - 770]].
===אישים באגודת חסידי חב"ד===
*הרב [[שלום דובער לוין]], [[ישראל ג'ייקובסון|זכרון לבני ישראל]], תולדות הרב [[ישראל ג'ייקובסון]]
*הרב [[בנימין ליפקין]], [[בכל ביתי נאמן הוא]], תולדות הרב [[שניאור זלמן גוראריה]]
*הרב [[שניאור זלמן ברגר]], [[אליהו סימפסאן|חסיד נאמן]], תולדות הרב [[אליהו סימפסאן]]
==לקריאה נוספת==
===הקמה והתפתחות בשנים הראשונות===
*הרב [[שלום דובער לוין]], [[תולדות חב"ד בארצות הברית]]
 
 


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
{{ערך חסר}}
{{ערך חסר}}
[[קטגוריה:מוסדות וארגונים בארה"ב]]
[[קטגוריה:מוסדות וארגונים בארצות הברית]]
[[קטגוריה:אגודת חסידי חב"ד בארצות הברית]]

גרסה אחרונה מ־00:40, 5 באוגוסט 2024

אגודת חסידי חב"ד העולמית נוסדה בשנת תרפ"ד על ידי אדמו"ר הריי"צ אשר מינה שלושה מנהלים: נשיא - הרב משה אליעזר קרעמער, מזכיר - הרב דוד שיפרין והרב אליהו סימפסאן[1].

לאחר פטירת הרמ"א קרעמער התרחבה ההנהלה ומונו נשיאים וגבאים.

נשיאי אגודת חסידי חב"ד:

הרב מנחם מענדל לאקשין, הרב אברהם דב לוין, הרב אליהו סימפסאן, הרב דוד מאיר רבינוביץ, הרב יעקב בן ציון מנדלסון, הרב אלתר עלקינד, הרב הורוויץ.

בשנות הקמתה הייתה הזרוע המרכזית באמצעותה תמך אדמו"ר הריי"צ בפעולות חב"ד בברית המועצות, לטביה ופולין, כולל גם הפעלתה והרחבתה של "ספריית ליובאוויטש".

מטרתהעריכה

הרבי ביאר שאדמו"ר הריי"צ בחר דווקא את השם 'אגודת חסידי חב"ד', על פי המבואר בחסידות[2] אודות ענינה של אגודה שרומזת לספירת המלכות שבה נאגדים כל האורות העליונים ושכל ענינה הוא לחבר ולאחד מעלה ומטה[3].

פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.

התבססותהעריכה

בשנת תרצ"ד התמנה הרב ניסן טלושקין ליו"ר האגודה ושימש בתפקיד עד שנת ת"ש.

בתרצ"ה מינה הרבי הריי"צ את החסיד ר' איצ'ה דער מתמיד לחזק ולחדש את פעלותו הארגון, לצורך כך הוזמנו חברי האגודה לוועידה כללית בי"ט כסלו תרצ"ה, באותה וועידה הוחלט על שלושה דברים: 1) פתיחת משרד מיוחד וקבוע לאגודה.

2) מינוי הרב ישראל ג'ייקובסון למנהל האגודה.

3) הוצאת בטאון רשמי מטעם האגודה - חב"ד בולעטין.

חברי האגודה במשך השניםעריכה

עד שנת תש"נ היה קיים ועד פועל לאגודה; במשך השנים עמד בראשו הרב שלמה אהרן קזרנובסקי; בשנת תשמ"ה מינה הרבי את הרב אברהם יצחק שם טוב ליו"ר[4]; בשנת תש"נ בוטל ועד הפועל[5].

אגו"ח ומשפט הספריםעריכה

  ערך מורחב – משפט הספרים

בשנת תרח"צ עלה הרעיון לרשום את כל רכושה של תנועת חב"ד בפולין על-שם "אגודת חסידי חב"ד בארצות הברית", היות ובאותה שעה כבר לא היה מצבם של היהודים ורכושם בטוח. לאחר מגעים נמרצים שהתנהלו בנידון, רכשה "אגודת חסידי חב"ד בארצות הברית" את כל רכושה של תנועת חב"ד בפולין.

מהלך זה סייע ברבות השנים לנצחון במשפט הספרים, אבל עוד שנים רבות קודם לכן, היווה מהלך זה פתח ההצלה שבזכותו ניצל חלק גדול מהספרייה:

כשפרצה מלחמת העולם השנייה, בעוד אדמו"ר הריי"צ מיטלטל בדרכים, מנסה להבקיע את המצור הנאצי ולהגיע לארצות הברית - לא נח ולא שקט לרגע מדאגתו לגורל הספרייה וכתבי היד. אז התברר כי הדרך היחידה להצלת הספרייה, היא, לערב את המימשל האמריקאי בעניין, שיודיע לקונסול בוורשה שיקח את הספרייה תחת חסותו, שהרי, כאמור, ספרייה זו היא רכושה של תנועת חב"ד בארצות הברית.

כתוצאה מהמגעים שהתנהלו בנידון, הועברו שלוש תיבות, ובהן רוב כתבי היד של הספרייה לבניין השגרירות האמריקאית בוורשה, והונחו שם למשמרת. בחודש חשון תשל"ח הוחזרו חלק גדול מכתבי היד לספריית הרבי בניו-יורק. בשנת תשנ"ז אותר החלק השני של כתבי היד על ידי הרב שלום יעקב חזן והרב יוחנן ברמן, בארכיון הצבא הרוסי, ומאז מתנהל מאבק משפטי להחזרת הכתבים לספריית ליובאוויטש. בחודש אב תש"ע פסק בית המשפט בארצות הברית כי על רוסיה להחזיר את הספרים[6].

שטר צוואהעריכה

  ערך מורחב – צוואת הרבי שליט"א

בי"ז סיוון תשמ"ח, נכתבה (על פי הוראת הרבי) 'שטר צוואה' על ידי הרבנים חיים מרדכי אייזיק חודקוב, ניסן מינדל וישראל יצחק פיקרסקי בנוגע להנהגת מוסדות ליובאוויטש; בשטר מונו להנהלת אגודת חסידי חב"ד הרבנים: חיים מרדכי אייזיק חודקוב, שניאור זלמן גוראריה ודוד ראסקין[7]. הצוואה הוגהה על ידי הרבי, אך למעשה אין בידינו עותק חתום. הטענה היא שהרבי חתם על עותק מסוים, אלא שהוא הועלם. כך גם העיד הרב ניסן מינדל, וכך העיד הרב שניאור זלמן לבקובסקי ששמע מהרב ישראל יצחק פיקרסקי. ועד מיוחד של ארבעה רבנים, שנבחרו על ידי כלל רבני חב"ד בעולם: הרב יהודה קלמן מארלו, הרב יצחק הענדל, הרב יצחק מאיר הרץ והרב דוד שוחט, פסק כי חובה לקיים את הצוואה. לפסק זה הצטרפו אחדים מרבני ועד רבני ליובאוויטש ורבנים נוספים.

בהתאם לכך מאז קיץ תשנ"ד, כל מכתב שיצא חתום על ידי הרב שניאור זלמן גוראריה, היה חתום "ממונה מטעם אדמו"ר להנהלת אגו"ח". בהמשך לכך באסיפה בה השתתף הרב אברהם שם טוב, 'פוטר' הרב שניאור זלמן גוראריה. כתוצאה מכך, תבעו קבוצה מאנ"ש יחד עם הרב שניאור זלמן גוראריה את הרב אברהם שם טוב בבד"ץ קראון הייטס.

אנשי "אגו"ח" בראשות הרב שם טוב טענו כי הצוואה לא חתומה ולמעשה אין לה תוקף. לקביעה זו הצטרפו רוב ועד רבני ליובאוויטש. עקב אי קיום הצוואה, הוציא בד"ץ קראון הייטס כתב 'לא ציית לדינא' נגד הרב יהודה קרינסקי; בשנת ה'תש"ע פירסם הרב אברהם אזדאבא מכתב, בו הוא מבטל את כתב ה"לא צייתא לדינא"[8], אך על פי פסיקת הרב רוזנברג בסוגיית קראון הייטס, הרי כל החלטה שתתקבל על ידי רב אחד בלבד, בטלה[9].

חברא קדישאעריכה

  ערך מורחב – חברא קדישא קראון הייטס

בשנת תש"א הקים אדמו"ר הריי"צ את מחלקת "חברא קדישא" באגודת חסידי חב"ד בארצות הברית, על מנת לקבור כראוי את מתי ישראל. בראש החברא קדישא עמדו הרבנים שמואל זלמנוב, שלמה אהרון קזרנובסקי ר' ישראל ג'ייקובסון ומרדכי מענטליק. הגבאים הראשיים היו יהושע קארף והרב יצחק דוב אושפאל הסגן היה הרב שמואל צבי פוקס. כיום משמשים בחברא קדישא ר' חיים ברוך הלברשטם ר' שלום ישראל חודקוב ר'יהודה לייב פוזנר, ר' אלי עבער, ור' משה שמוקלער. ר' בערל ליפסקר משמש כיום כמזכיר.

ייחס הרביעריכה

באגרות קודש מובא דברי הרבי על תפקידי אגו"ח:

...ולכן לפי דעתי מתפקידי אגו"ח: (א) לייצג את אנ"ש בענינים שונים השייכים לסוג ג' הנ"ל, דהיינו ענינים שונים שאינם שייכים למוסד פרטי ולא לסוג פרטי מאנ"ש (ב) להתאים עבודת המוסדות כדי למנוע סיכסוכים ובלבולים בעבודת אחד ברעהו (ג) פיקוח כללי על המוסדות, מבלי להתערב בענינים הפנימיים שלהם (ד)...

אג"ק מיום ט' אלול תיש"א

כמו כן הרבי אמר גם:

...בכמה ענינים מוכרח הדבר ובכמה ענינים על כל פנים טוב הוא, שיהי' בא כוח אחד לכל המוסדות, ותפקיד זה הוא של אגודת חב"ד, היינו שאגודת חב"ד תציג כלפי חוץ, בכל ענין הדורש זאת, את כל המוסדות באה"ק אשר חותם חב"ד עליהם

אג"ק מיום י"ג כסלו ה'תשי"ב

.

כידוע הרבי הורה לרשום בכל מקום ומקום את מוסדות חב"ד בדרך חוקית. הרבי גם עשה פעולות ונתן הוראות כדי להבטיח את ההתנהלות המסודרת של מוסדות חב"ד, בדרך שתמנע הסגת גבול ואי סדרים.

ביחידות המיוחדת שקיים הרבי עם חברי אגו"ח בארה"ב, בט' במרחשוון ה'תשמ"ט, אמר הרבי בין השאר (הרבי הגיה את השיחה באידיש, להלן בתרגום חפשי): "ועוד וגם זה עיקר שיערכו רישום רשמי שפלוני הוא האחראי בסטייט או מדינה פלונית".

חברי האגודה כיוםעריכה

בשנת תשפ"ד מונו ארבעה חברים חדשים באגודת חסידי חב"ד, וזו הרשימה המעודכנת של כלל חברי הנהלת האגודה[10]

ראו גםעריכה

אישים באגודת חסידי חב"דעריכה

לקריאה נוספתעריכה

הקמה והתפתחות בשנים הראשונותעריכה


הערות שוליים

פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.