תפילת ערבית: הבדלים בין גרסאות בדף

שלום (שיחה | תרומות)
מ החלפת טקסט – " ע"י " ב־" על ידי "
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
 
(19 גרסאות ביניים של 7 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
'''תפילת ערבית''' היא ה[[תפילה]] הראשונה שביום, לפי הסדר של [[יום]] הולך אחר ה[[לילה]].
{{מפנה|ערבית}}{{פירוש נוסף|נוכחי=תפילת ערבית ל[[יום חול|חול]]|אחר=תפילת ערבית של [[שבת]]|ראו=[[תפילת ערבית של שבת]]}}
'''תפילת ערבית''' היא ה[[תפילה]] הראשונה שביום, לפי הסדר של [[יום]] הולך אחר ה[[לילה]]. בשונה משאר התפילות, אין בה חזרת הש"ץ.


תפילה זו תיקן [[יעקב אבינו]], ובסדר ה[[קרבנות]] היא מכוונת כנגד הקרבת איברים ופדרים שלא נתעכלו, שקריבים כל הלילה.
תפילה זו תיקן [[יעקב אבינו]], ובסדר ה[[קרבנות]] היא מכוונת כנגד הקרבת איברים ופדרים שלא נתעכלו, שקריבים כל הלילה.
שורה 7: שורה 8:
== תפילת ערבית היא סיום ושלימות ה[[עבודה]] ==
== תפילת ערבית היא סיום ושלימות ה[[עבודה]] ==


בעבודת התפלה ישנם: היגיעה לגלות אור [[נשמה|נשמתו]], על ידי התעוררות [[אהבה|אהבת ה']] [[יראה|ויראתו]] [[לב|בלבו]] (וזוהי ה"עבודה שבלב" שבתפלה); ואח"כ ישנו הדיבור דתפלה, שאין כוונת הלב מספיקה, אלא צריך לבטא את תיבות התפלה בשפתים הגשמיים, וכמבואר בארוכה ב[[ספר התניא]], שזהו לפי שתכלית התפלה היא לזכך את ה[[גוף]] וה[[נפש הבהמית]] שבאדם, שלזה צריכים (גם) ה[[דיבור]] דתפלה.
בעבודת התפילה ישנם: היגיעה לגלות אור [[נשמה|נשמתו]], על ידי התעוררות [[אהבה|אהבת ה']] [[יראה|ויראתו]] [[לב|בלבו]] (וזוהי ה"עבודה שבלב" שבתפילה); ואחר כך ישנו הדיבור דתפילה, שאין כוונת הלב מספיקה, אלא צריך לבטא את תיבות התפילה בשפתים הגשמיים, וכמבואר בארוכה ב[[ספר התניא]], שזהו לפי שתכלית התפילה היא לזכך את ה[[גוף]] וה[[נפש הבהמית]] שבאדם, שלזה צריכים (גם) ה[[דיבור]] דתפילה.


והם שני הסדרים שבג' התפלות:
והם שני הסדרים שבג' התפילות:


בענין דביקות הנשמה ב[[אלקות]], הרי התחלת עבודת היום היא ב[[תפילת שחרית]], יום ו[[אור]]; והסיום ושלימות ד[[דביקות]] זו הם בתפילת ערבית, שאז מגיע האדם לאור הסתום שלמעלה מגדר הנבראים, הפועל בו מצב של [[ביטול]] מוחלט להקב"ה.
בענין [[דביקות]] ה[[נשמה]] ב[[אלקות]], הרי התחלת עבודת היום היא ב[[תפילת שחרית]], יום ו[[אור]]; והסיום ושלימות ד[[דביקות]] זו הם בתפילת ערבית, שאז מגיע האדם לאור הסתום שלמעלה מגדר הנבראים, הפועל בו מצב של [[ביטול]] מוחלט להקב"ה.


ונמצא, שמצד גדר זה שבתפילה, תפילת ערבית היא למעלה מתפילת שחרית ומנחה; וזה מתאים עם הא דדוקא יעקב אבינו תיקן תפילת ערבית, כי יעקב הוא בחיר שבאבות.
ונמצא, שמצד גדר זה שבתפילה, [[תפילת ערבית]] היא למעלה מ[[תפילת שחרית]] ומנחה; וזה מתאים עם הא דדוקא יעקב אבינו תיקן תפילת ערבית, כי יעקב הוא בחיר שבאבות.


== סדר התפילות להלכה ==
== סדר התפילות להלכה ==
אף על פי כן, בהלכה נפסק, שסדר ג' התפילות הוא [[ערבית]] [[שחרית]] ומנחה.


אף על פי כן, בהלכה נפסק, שסדר ג' התפלות הוא ערבית שחרית ומנחה.
הסיבה לכך היא, מכיון שתכלית הכוונה של [[בריאת העולם]] וירידת ה[[נשמה]] למטה היא לעשות לו יתברך [[דירה בתחתונים]] דוקא, כמבואר בארוכה ב[[ספר התניא]], דהיינו ב[[עולם הזה]] [[גשמיות|הגשמי]] שהוא "תחתון.. שאין תחתון למטה ממנו, בענין [[צמצום|הסתר אורו ית']] וחושך כפול ומכופל"{{הערה|1=[http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/lkus/35/maftechot/2/4/1&search=%D7%AA%D7%A4%D7%99%D7%9C%D7%AA+%D7%A2%D7%A8%D7%91%D7%99%D7%AAלקוטי שיחות פרשת ויצא]}}


הסיבה לכך היא, מכיון שתכלית הכוונה של [[בריאת העולם]] וירידת הנשמה למטה היא לעשות לו יתברך [[דירה בתחתונים]] דוקא, כמבואר בארוכה ב[[ספר התניא]], דהיינו ב[[עולם הזה]] [[גשמיות|הגשמי]] שהוא "תחתון.. שאין תחתון למטה ממנו, בענין [[צמצום|הסתר אורו ית']] וחושך כפול ומכופל"<REF>[http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/lkus/35/maftechot/2/4/1&search=%D7%AA%D7%A4%D7%99%D7%9C%D7%AA+%D7%A2%D7%A8%D7%91%D7%99%D7%AAלקוטי שיחות פרשת ויצא]</REF>
== מנהגים ==


== מנהגים ==
העובר לפני התיבה ב[[מעריב]] ומנחה - אינו מתעטף בטלית{{הערה|ספר המנהגים.}}.


העובר לפני התיבה במעריב ומנחה - אינו מתעטף בטלית<ref>ס' המנהגים.</ref>
{{תפילה}}
{{תפילה}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:תפילה]]
[[קטגוריה:תפילה]]