תהלים קל"ט
תהילים קל"ט
לַמְנַצֵּחַ לְדָוִד מִזְמוֹר ה' חֲקַרְתַּנִי וַתֵּדָע |
---|
א: לַמְנַצֵּחַ לְדָוִד מִזְמוֹר ה' חֲקַרְתַּנִי וַתֵּדָע. |
תהילים קל"ט הוא המזמור ה-139 בספר תהילים.
תוכן המזמורעריכה
בתהלים אהל יוסף יצחק מופיע בכותרת המזמור: "זה המזמור נכבד מאוד, ואין בכל החמשה ספרים מזמור המייסר לאדם בדרכי ה' כמו זה המזמור. אשרי אדם האומר זה המזמור בכל יום".
בחסידותעריכה
- אחור וקדם צרתני - האדם נברא אחור למעשה בראשית, כי נברא אחרון, אם זכה אז הטעם לכך הוא כדי שיבוא לסעודה שהכול הוכן בשבילו, כי הוא קדם ונעלה מכל שאר הנבראים.
- אנה אלך מרוחך ואנה מפניך אברח - יהודי ששאל את הרבי מכיון שקשה לו להתגבר במלחמת היצר, אנה לפנות ואנא לברוח? שאין צריך לברוח, כי ה' נצב עליו ומלא כל הארץ כבודו ומביט עליו, ובוחן כליות ולב אם עובדו כראוי, שזה עצמו נתינת כח לעמוד במלחמת היצר ולנצחה, וגם התבוננות קלה בזה מספיקה[1]
- ולילה כיום יאיר - לעתיד לבוא החושך עצמו יאיר, הצממום עצמו יאיר. ולא רק שכוונת הצמצום היא כדי שיוכל להיות גילוי אור, רק יראו את המעלת הצמצום, והצמצום עצמו יאיר.
- גלמי ראו עיניך - בריאת האדם היה באופן שהוא היה גולם, ואחר כך הקב"ה נפח בו את הנשמה (שלא כמו שאר הצומח והחי, שנבראו הגוף יחד עם הנפש), כי כשאדם עושה ומשלים כוונת בריאתו, אז הוא למעלה אפילו מהמלאכים. אך כשעושה היפך כוונת בריאתו, אז הוא נמוך אפחלו מהבהמות וחיות.
- ימים יצרו ולו אחד בהם - ישנם ימים קצובים שניתן לאדם, וצריכים להמשיך את ה"אחד" בהם, בימים, בכל יום צריך להיות ממולא מאחדות ה'. וכל יום שאינו משלים תפקידו[2] הרי חסר יום.
- תכלית שנאה שנאתים - דוד המלך אמר על המינים והאפיקורסים שאין להם חלק באלוקי ישראל. ולא על תינוקות שנשבו בין העכו"ם. אך רבותינו נשיאינו קירבו גם יהודים כאלה שמדובר עליהם כאן.
בניגוני חב"דעריכה
לקריאה נוספתעריכה
- תהלים עם פירוש תהלות מנחם, חלק ה' עמוד רנג.
קישורים חיצונייםעריכה
מזמורי ספר תהלים | |
---|---|
|
הערות שוליים
- ↑ אגרות קודש חלק ט' מכתב ב'תשעא.
- ↑ זהו ענין ה"ולא" באות א' של הכתיב.