הבדלים בין גרסאות בדף "יוסף אברהם הלר"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
 
(128 גרסאות ביניים של 32 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
[[תמונה:הרב הלר.jpg|left|thumb|350px|הרב יוסף אברהם העלר]]
+
[[קובץ:הרב הלר.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרב העלער]]
 +
הרב '''יוסף אברהם הלוי הלר''' ('''העלער'''; יליד שנת [[תש"ז]], 1947) הוא ראש [[כולל מנחם]] שעל ידי [[מזכירות אדמו"ר שליט"א]] ו[[מורה צדק|מו"צ]] בשכונת [[קראון הייטס]].
  
הרב '''יוסף אברהם הלוי הלר''' הוא ראש [[כולל מנחם]] שעל ידי [[מזכירות אדמו"ר שליט"א]] ו[[מורה צדק|מו"צ]] בשכונת [[קראון הייטס]].
+
==תולדות חיים==
 +
===נעוריו===
 +
[[קובץ:הרב הלר התרת נדרים.jpg|ממוזער|הרב הלר לצד הרבי במעמד [[התרת נדרים]], כ"ט אלול תש"נ]]
 +
נולד לאביו הרב דוד הלוי הלר{{הערה|מתלמידיו של הרב [[יחיאל יעקב ויינברג]], בעל ה"שרידי אש". שימש כראש הקהל של קהילת לוגאנו בשווייץ וכראש ישיבת "ירחי כלה" באירופה, בערוב ימיו עבר להתגורר בבורו פארק.}} המיוחס בן אחר בן לרבי [[יום טוב ליפמן הלוי הלר]] בעל ה[[תוספות יום טוב]]. הרב [[יצחק זאב סולובייצ'יק]], "הרב מבריסק", היה בקשרי ידידות עם אביו ונהג להתארח בבית המשפחה לעיתים תכופות, כאשר היה מגיע לנוח מחמת מחלת ראות ממנה סבל. הרב מבריסק השפיע רבות על הרב הלר, ודרכו התקרב אל דרך הלימוד של בריסק.
  
==קורות חיים==
+
את לימודיו בישיבות החל ב[[ישיבת סלבודקה]], וכבר אז החל להימשך ל[[תורת החסידות]] והיה מעיין בספרי חסידות כללית רבים כ'[[נועם אלימלך]]' ו'[[מאור ושמש]]'. כאשר הקים הרב [[משולם דוד סולובייצ'יק]] את ישיבת בריסק בראשותו{{הערה|תחת השם 'ישיבת בריסק' ישנם שנים-עשר ישיבות. הישיבה שייסד הרמ"ד ממוקמת כיום בשכונת קריית משה בירושלים.}} בשנת תשכ"א, בחר לפתוח את הישיבה עם עשרה תלמידים מובחרים ביניהם נכלל גם הרב הלר, מה שגרם לקרבה מיוחדת בינו לבין ראש הישיבה. באותם ימים בישיבת בריסק למד גם הרב [[עזרא בנימין שוחט]] שהשפיע על קירובו של הרב הלר לליובאוויטש. ראש הישיבה [[משולם דוד סולובייצ'יק|הרב סולובייצ'יק]] שחשש מהתקרבותו ניסה להניעו מכך ולקרבו, ואף אסר עליו לגדל [[זקן]] כאמצעי לכך. באותו הזמן קיבל מכתב מ[[הרבי]] דרך הרב שוחט בו גם התייחס [[הרבי]] להוראת [[משולם דוד סולובייצ'יק|הרב סולובייצ'יק]] אליו בעניין גידול הזקן{{הערה|תוכן המכתב היה (בערך וללא אחריות כלל), כי "רואים שאפילו [[מתנגד]] מעיד ש[[זקן]] זהו עניין של חסידים"...}}.
{{ערך חסר}}
 
נולד בשנת תש"ז לאביו הרב [[דוד הלוי הלר]] (נכתב העלר או העלער). הרב דוד הלר שהיה חסיד פולין ושימש ראש הכולל של קהילת לוגאנו בשווייץ, וראש ישיבת "ירחי כלה" באירופה. (בערוב ימיו הוא עבר להתגורר בבורו פארק) הרב דוד היה תלמיד של הרב [[יחיאל יעקב ויינברג]], בעל של ה'שרידי אש'.
 
  
בערש"ק פ' נשא יא סיון תשנ"ב התאלמן מרעייתו הרבנית שרה טושנא יהודית ע"ה. שהיית עסקנית גדולה בעניני נשי ובנות חבובחינוך בני ישראל
+
בעת לומדו בישיבת בריסק נקלע ל[[בית הכנסת בעל התניא]] בשכונת [[מאה שערים]] ב[[ירושלים]], שם שמע לראשונה קלטת שהופעלה מקולו של הרבי ו'נתפס'. מאוחר יותר הכיר את הרב [[אליעזר ננס]] שלמד עמו [[חסידות חב"ד]] והושפע ממנו רבות{{הערה|כאשר עבר להתגורר בבית אביו בשוויץ, היה מארח בביתו את הרב ננס שהגיע לשם כ[[שד"ר]] של ישיבת [[תורת אמת]]}}. הרב ננס קיבל הוראות מהמזכירות {{דרוש מקור}} כיצד לקרב את הרב הלר לחב, וכמוהו היו ב[[ירושלים]] חסידים נוספים שהשפיעו עליו וגרמו להתקרבותו הסופית לליובאוויטש, ביניהם הרב [[אברהם צבי כהן]] והרב [[משה וובר]].
  
מאז פטירת אשתו מיעט מאוד הרב את הופעתיו הציבריות בכנסים והתוועדיות בקראון הייטס.
+
הרב הלר נשא לאשה את מרת שרה טשונא יהודית. לאחר פטירתה בי"א סיון [[תשנ"ב]] נישא הרב בשנית בשנת [[תשע"ג]].
  
על אף מנהגו להימנע מלהופיע ציבורית, הנה כאשר היה מקרה וחשש להנהגה היפך השולחן ערוך לדעתו, לא היסס להגיע ל770 ולמחות.
+
בחודש [[אלול]] [[תש"ל]]{{הערה|ייתכן שהיה זה באלול תשכ"ט, אז נסע לחודש תשרי תש"ל.}} נסע לראשונה ל[[הרבי]] יחד עם זוגתו. באותה תקופה הוצע לרב הלר לכהן כראש ישיבה חשובה ומפורסמת בשוויץ, אך כשנכנס ל[[יחידות]] עם רעייתו במהלך חודש [[תשרי]] הורה לו [[הרבי]] כי עליו להישאר ב[[קראון הייטס]].
  
נוהג למסור שיעור על פרשת השבוע בשבת בכולל, מיוסד על דברי גדולי החסידות בדורות הראשונים.
+
===בקראון הייטס===
  
הסכמתו מופיעה בספרים רבים, יש מתוכם כחבר הבד"צ ויש כרב פרטי.
+
לאחר מכן לימד הרב הלר תקופה קצרה בישיבת [[בית דוד שלמה]] בניו הייבן ועמד בראשות הישיבה ב[[תומכי תמימים מוריסטון|מוריסטון]]. לאחר מכן נכנס בצוות הנהלת ה[[כולל מנחם|כולל שעל ידי המזכירות]], לצד רב ה[[שכונה]] הרב [[זלמן שמעון דבורקין]], כאשר הרב הלר מונה להיות מוסר השיעורים. בזמן זה "[[שימוש|שימש]]" רבות אצל הרב דבורקין וקיבל ממנו [[מנהגי חב"ד]] רבים, כמו גם את דרך הפסיקה המקובלת אצל רבני חב"ד מדורות. כשנפטר הרב דבורקין בשנת [[תשמ"ה]] התמנה הרב הלר לכהן תחתיו כראש הכולל, תפקיד בו הינו מכהן עד היום. כאשר הוצע לו לכהן כראש ישיבת [[תורת אמת]] ב[[ירושלים]] אמר [[הרבי]] כי "'''אין מי שימלא מקומו כאן'''".
  
 +
בשנת [[תשמ"ו]] נבחר כחבר ב[[בית דין צדק קראון הייטס]] בבחירות החוזרות לרבנות ה[[שכונה]], לאחר שבהוראת [[הרבי]] נשאר רב קהילת חב"ד ב[[פתח תקוה]] הרב [[דוד חנזין]] - שנבחר בבחירות הראשונות, בתפקידו הקודם. על פי השמועה התבטאה עליו אז [[הרבנית חיה מושקא (אשת אדמו"ר שליט"א)|הרבנית חיה מושקא]] כי הרב הלר הינו "'''א פיינער יונגערמאן'''" (= אברך מיוחד){{הערה|יש טוענים ששמעה זאת מפי [[הרבי]].}}.
  
==התקרבות לחב"ד ולרבי==
+
החל משנת [[תנש"א]] הפסיק לשבת בהרכבי ה[[בד"צ קראון הייטס|בד"צ]], בעקבות מחלתה של רעייתו. בערב שבת פרשת פרשת נשא י"א סיון [[תשנ"ב]] נפטרה זוגתו מרת שרה טושנא יהודית, שהייתה מראשי העסקניות ב[[קראון הייטס]] בענייני [[נשי ובנות חב"ד]] ובחינוך בני ובנות ישראל. מאז פטירת אשתו מיעט הרב הלר את הופעותיו הציבוריות בכנסים והתוועדויות ב[[קראון הייטס]], למעט מקרים וארועים ספציפיים.
למד בסלבודקה ישיבה בירושלים וכבר אז ניכר בו משיכה לעולם החסידות. התחיל להימשל לספרי חסידות כנועם אלימלך ומאור ושמש, שחיזקו את צמאנו לתורת החסידות, אך חיפש יותר ביאורים שזה משך אותו לתורת חב"ד.  
 
  
פעם הלך עם אביו לישיבת פונביז' לשמוע שיעור מהגאון הרב שמואל רוזבסקי ע"ה, הרב הלר התלהב מאוד מהשיעור, אמר לו אביו, כל זה לא מגיע לתפלה של אמתע חסידשע רב.
+
[[קובץ:הרב הלר בכולל חתוך.jpg|ממוזער|הרב הלר בשיחה עם תלמידי הכולל]]
  
בהיתו במאה שערים התחיל לשמוע לעיתים קלטות של הרבי. דבר שמשך אותו מאוד, כמו כן מאוד התרגש לראות את הדיעה הברורה של הרבי מענה לטענות הסטמאר אחרי מלחמת ששת הימים
+
לאחר [[ג' תמוז תשנ"ד]] כתב הרב הלר {{דרוש מקור}} כי ישנה 'פרשה פתוחה' וישנה 'פרשה סתומה', ועניני משיח הם בכלל דברים הסתומים שאין אנחנו יכולים להבין בהם - תוך תמיהה על המורים בעניינים משיח וגאולה שלא זכינו בהם לדברי הש"ך והט"ז, כאשר בענייני הלכה יראים אלו מלפסוק בעצמם.
  
לאחר מכן למד בישיבת בריסק בירושלים בראשות הרב [[דוד סולבייטשיק]], והפך להיות מבכירי התלמידים בה, דבר שגילו אצלו ההרגשה שצריך משהו מעבר ללימוד הנגלה.
+
בשנת [[תש"ס]] לאחר שנטען ב[[ערכאות]] של עכו"ם שלפסקי [[בד"צ קראון הייטס|בית הדין בקראון הייטס]] ממשך השנים אין כל תוקף מכיוון שהרב הלר חזר בו מפסקיו, התייצב הרב הלר בבית המשפט ואמר שהוא אינו חוזר בו מפסקיו מתוקף היותו עדיין משמש כחבר ה[[בד"צ קראון הייטס|בד"צ]].
יחד עימו למד בישיבת בריסק ידידו הגאון [[עזרא בנימין שוחט]] ראש ישיבת [[אור אלחנן - חב"ד]]. שהחזיק אותו קרוב לעניני חסידות חב"ד והרבי.
 
  
הרב סולבייטשיק מאוד קירבו ואז חשש להתקרבתו לתורת החסידות. ואף הורה לו שלא לגדל זקן.
+
החל משנת [[תש"ע]], בעקבות פסק-דין שהוציא בית הדין המיוחד ליישוב המחלוקת שהתגלעה ברבנות [[קראון הייטס]]{{הערה|1=לקריאת [http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=54133 הפסק], [[חב"ד אינפו]].}}, הרב הלר אינו משמש יותר רשמית כחבר בבית הדין ובמקומו מונה הרב [[יוסף ישעיה ברוין]]. מני אז אינו עונה על שאלות בדיני ממונות.
(מכתביו אל הרב שוחט הגיעו בגנבה אל הרבי, כשהרבי ראה את הוראת הרב סולבייטשיק שעצמו מגדל זקן ורק החשש על בחור שיתקרב לחב"ד גרם לו להוראות לא לגדל זקן, הגיב הרבי "רואים שאפילו מתנגד מעיד שזקן זה דבר של חסידים").
 
 
 
בירושלים הכיר את החסיד ר' [[אליעזר ננס]], שפעל עליו התרשמות גדולה, לאחר מכן, בהיתו בבית אביו בשוויץ, המשיך להיפגש עם ר' לייזר שהיה מגיע בתור שד"ר לטובת תורת אמת.
 
 
 
בתשרי תשל"ד הגיע יחד עם רעייתו מרת שרה טשובא יהודית ע"ה לבקר בחצרות קודשנו, באותה הזמן הציעו לו להיות ראש ישיבה של ישיבה לטאית מפורסת בשוויץ, הוא התייעץ עם המשפיע ר' [[מענדל פוטרפאס]] שנהג להיות בחודש שתרי אצל הרבי, שאמר לו, זה ירחק אותך מחב"ד.
 
כשנכנס ליחידות הורה לו הרבי להישאר פה.
 
 
 
כאחד הדברים שפעלו עליו להתקרב לחסידות חב"ד, בהיותו שוכר דירה אצל ר' [[משה נמנוב]] זכה לראות את תפלתו של המשפיע ר' [[ניסן נמנוב]], אמר שחסידות שיש בה אדם כמו ר' ניסן, זה המקום שצריך להיות.
 
 
 
לאחר מכן עבד תקופה קצרה בישיבה בניו הייבן, ולאחר מכן התחיל לעבוד בכולל לצד הרב [[זלמן שמעון דבורקין]] וכשנפטר הרב דבורקין בתשמ"ה נעשה באופן ממיילא כראש הכולל.
 
 
 
כאשר ביקשו שיבא לעבוד במוסדות חב"ד בירושלים, אמר הרבי, אין מי שימלא מקומו כאן.
 
 
 
פעם ראה הרב הלר את המזכיר ר' לייבל גורנר שאמר לו שהרבי מחפש את הספר "טיב הארץ", ספר שהיה נדיר באותם ימים, אמר לו הרב הלר יש לי את הספר, הרב רץ לביתו והביא לרבי הספר, לאחר מספר דקות הרבי הוציא את הספר, עם חתיכת נייר בתוכו, כשהרב בדק מה הרבי סימן, התברר לו שבמהדורה זו, חסר חלק מהספר, והרבי ידע הכיר את כל הספר גם ספר נדיר זה, וראה לציין שחסר כאן עמודים.
 
 
 
הרב נוהג לחזור על סיפור זה, ולחזור על פתגמו של הרב פוקס: אנשים רוצים לדעת איך הרבי מתנהג? הרבי יושב ולמוד יומם ולילה!
 
 
 
בחורף תשנ"ב הוציא לאור הספר "הילכתא למשיחא" לבאר על פי נגלה ובעמקות גדולה שהרבי מלך המשיח, ספרו התקבל אצל קהל הלומדים בחביבות גדולה, ורבים מתפלפלים בדבריו.
 
 
 
לאחר ג' תמוז תשנ"ד כתב, שיש פרשה פתוחה ויש פרשה סתומה, ועניני משיח הם בכלל דברים הסתומים שאין אנחנו יכולים להבין בהם.
 
 
 
הרב התחתן שוב לאחר שחיתן את כל ילדיו בתשע"ג.
 
 
 
==חבר בבד"צ דק"ק קראון הייטס==
 
בשנת [[תשמ"ו]] נבחר כחבר ב[[בית דין צדק קראון הייטס]] בבחירות חוזרות לאחר שהרב [[דוד חנזין]] מפתח תקוה, שנבחר לרב השכונה נשאר בתפקידו הקודם בהוראת הרבי.
 
 
 
שמועה אומרת שהרבנית חיה מושקא זי"ע התבטא עליו שהוא "פיינער יונגרמאן" (אברך מיוחד). זהו ביטוי נדיר ביותר, מכיון שהרבנית זצ"ל, בדרכה בהצנע לכת, כמעט ולא הביע דעתה על הנעשה בקהילה.
 
 
 
החל משנת [[תנש"א]] הפסיק לשבת בהרכבי הבד"צ, בעקבות מחלתה של רעייתו.
 
 
 
ועל פי פסק הדין שהוציאו בית הדין לפתרון מחלוקת [[קראון הייטס]] {{הערת שוליים|1=לקריאת [http://www.old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=54133 הפסק], [[חב"ד אינפו]].}} הרי שאינו משמש יותר כחבר בבית הדין.
 
 
 
לפני שנסתיים הדיון התקשר אליו ראש הבית דין, בפני כולם והקליטו, בשאלה האם הוא רוצה לחזור לבית הדין, ענה הרב שיבחרו רב שלישי חדש.
 
 
 
במהלך השנים רצו לטעון שהוא חוזר בו מהפסקים שנתן כשישב בהרכב, ואף הביאו הדבר בפני ערכאות של גויים, והרב הלר הודיע שלא חוזר בו כלל מכל פסקיו שנתן בהיותו יושב בבית הדין.
 
 
 
מאז שעזב את בית הדין הרב לא עונה בשאלות בהלכות ממונות.
 
  
 
==דרכו התורנית==
 
==דרכו התורנית==
  
הרב מוסר שיעורים של "חבורה", היינו שלא כל חברי הכולל משתתפים אלא הרוצים לעסוק בסוגיא מסויימת, מכיון שעל פי הוראת הרבי, הכולל לא מיועד ללימוד מסויים, אלא כל אחד צריך ללמדו במקום שליבו חפץ.
+
הרב הלר מוסר שיעורי "חבורה", היינו שלא כל חברי הכולל משתתפים אלא רק אלו הרוצים לעסוק בסוגיא מסויימת, מכיון שעל פי הוראת הרבי [[כולל מנחם|הכולל]] אינו מיועד ללימוד נושא מסויים אלא על כל אחד ללמוד את אשר ליבו חפץ. שיעוריו נמסרים בבהירות מיוחדת בהם מוליך את הלומדים מסוגיות הגמרא דרך הראשונים והאחרונים ועד ההלכה למעשה, ושמעם של שיעוריו הולך לפניהם.
 
 
שיעוריו נמסרים בבהירות מיוחדת, שמוליך את הלומדים מהסוגיות בגמרא דרך הראשונים והאחרונים ועד הלכה למעשה, ויצא להם שם כשיעורים מיוחדים ביותר.
 
 
 
הרב פירסם סדרת מאמרים בעניני הלכה, בקובץ "הדרת מלך" ובקובץ "אור ישראל". וכן בקובץ "דברי תורה" שיצא לאור על ידי הכולל שבראשו עומד.
 
 
 
בכלל מאז פרישתו מהבי"ד בשנת תנש"א הפסיק כמעט להביע דיעה פולטית או כל ענין ששייך למחלוקת בין צדדים, אלא אם כן נוגע לעניני יראת שמים לדעתו.
 
 
 
אך בעניני איסור והיתר ועניני השקפה ממשיך הרב הלר לייעץ לרבים. והוא מהמו"ץ הפופלרים בשכונת קראון הייטס
 
 
 
הרב גם מורה דרך לרבים מחוץ לקראון הייטס, ובמיוחד בקרב בני קהילות שונות שמתקרבים לליובאוויטש, שרואים בו מנהיג של פשרה, בין העולם החרדי לליובאוויטש.
 
 
 
הרב הלר הינו צאצא ישיר להרב ר' [[יום טוב ליפמן הלר]], בעל ה'תוספות יום טוב'.
 
 
 
==השקפותיו==
 
{{ערך חסר}}
 
מאז עזב את תפקידו בבד"צ דשכונת קראון הייטס בשנת תנש"א כמעט לא מתערב בענינים פולטיים. אך לא נמנע מלתת שיחות בעניני השקפה בפני אברכי הכולל.
 
 
 
בשיחותיו נותן דגש חזק על הצורך לייסד את חיי הבית על לימוד התורה כיסוד חייו של חסיד.  
 
  
לדעתו על כל אחד לקבוע שיעור בלימוד הגמרא כל יום, כי היא עיקר התורה שבעל פה, ולא מספיק לימוד ההלכה וכיוצא בזה.
+
הרב מפרסם מפעם לפעם מאמרים בעניני הלכה בקבצים כקובץ [[הדרת מלך]] וקובץ [[אור ישראל]], וכן בקובץ "דברי תורה" שיוצא לאור על ידי [[כולל מנחם|הכולל]].
  
הרב העלער מביע בשיחותיו התנגדות חריפה לכל עניני מודנזציה הנקרא בלשונו התייוונות.
+
מאז פרישתו מה[[בד"צ קראון הייטס|בד"צ]] בשנת [[תנש"א]], הפסיק כמעט להביע דעה פוליטית או בכל ענין הקשור למחלוקת, למעט מקרים יוצאי דופן. עם זאת, בעניני איסור והיתר ובעניני השקפה ממשיך הרב הלר לייעץ לרבים והינו [[מורה צדק|מהמו"צים]] המוכרים בשכונת [[קראון הייטס]]. הרב הלר משמש גם כמורה דרך לרבים מחוץ לשכונת [[קראון הייטס]], ובמיוחד בקרב בני קהילות שונות המתקרבים ל[[ליובאוויטש]].
  
מעורר באופן תדיר שחסיד חב"ד הינו מי שמהדר במצוות. אחרת לא ראוי להימנות על עדת החסידים.
+
נוהג למסור שיעור על פרשת השבוע בשבת בכולל, המיוסד על דברי גדולי החסידות בדורות הראשונים.
  
==השקפותיו בנושא חינוך==
+
==מפסקיו המפורסמים==
  
בדרשה שנשא בכולל בשנת תשע"א פרש את עיקר משנתו החינוכית (להלן ציטוטים נבחרים):
+
בספרו '''הלכתא למשיחא''' שיצא לאור בקיץ תשנפסק כי [[קבלת המלכות]] של [[הרבי כמלך המשיח]] הינה מצוות עשה מדאורייתא. ואחר [[ג' תמוז]] כתב שביאת [[משיח]] הוא פרשה סתומה בתורה, ואין אנו יכולים לפסוק בו הלכות.
ישנם עשרות ילדים (בין בגשמיות ובין ברוחניות) התועים בדרך (ברוחניות) ונאבדים רח"ל. ב"ה נתברכנו בהרבה מוסדות שנוסדו כדי לקרב את אותם אלו שכבר ירדו לגמרי מדרך התורה. מוסדות הללו מקרבים ומעודדים את אלו שנתרחקו, ומדריכים אותם בדרך התורה באופן המדבר אליהם, וזהו דבר גדול ויקר שאין למעלה הימנו.
 
  
אמנם האמת היא שהתועים אינם רק אלו שירדו לגמרי מן הדרך. אלא ישנם הרבה צעירים שנמצאים בכל בית מדרש ובכל ישיבה והם מבולבלים ועומדים בסכנת ירידה לגמרי מן הדרך. והנה, מלבד הסכנה שבזה, עצם זה שהם תועים ומבולבלים – הוא אבידה גדולה, שצריכים להשקיע את כל הכוחות על מנת להחזיקם ולהדריכם. משום שכל אחד ראוי שיצליח בלימוד התורה וקיום המצוות, ואין לחפש רק אחר אלו העומדים שכבר נמצאים בשאול תחתית.
+
פוסק להתיר שתיית מים בלתי מסוננים בברזים בברוקלין. הרב הלר פסק שהתולעים הנמצאים במים הינם בטלים למים ולא חל עליהם איסור (כדעתם של הרב [[אברהם אזדבא]] והרב [[יצחק רייטפורט]] ובניגוד לדעתם המחמירה של הרב [[אהרן יעקב שווי]] והרב [[יוסף ישעיה ברוין]]).
  
מהי הדרך למנוע מלכתחילה שלא יתעה ויאבד?
+
פסק (יחד עם רבנים נוספים כהרב [[יוסף ישעיה ברוין]], הרב [[עזרא שוחט]], הרב [[מנחם מענדל גלוכובסקי|מ"מ גלוכובסקי]], ועוד) כי [[לימוד הקריאה בשיטת הצלילים|שיטת לימוד הצלילים]] בלימוד האל"ף-בי"ת לתשב"ר אינה מנוגדת למסורת ולשיטת [[רבותינו נשיאנו]].
  
לפני המלחמה לא היה מושג כזה שכולם לומדים בישיבה כל היום, ורק יחידי סגולה תמימים וכו' היו חובשים את ספסל הלימודים, והשאר היו להם חבורות, שיעורים, קביעות עתים וכו', ושאר היום היו הם עוסקים במלאכה.
+
פוסק כמו רוב רבני חב"ד ששכונת [[קראון הייטס]] דינה כרשות הרבים דאורייתא, ועל כן היקף חוט העירוב שיוצר צורת הפתח לא יועיל להתיר טלטול בשכונה בשבת, והמטלטל בשבת בשכונה דינו כמחלל שבת בפרהסיא.
  
כיום נתחדש מושג חדש (דבר שאין לו מקור בתורה) שכולם צריכים ללמוד גמרא דווקא, ומי שלומד משניות הדבר נחשב לו לבוז ("אה! ער לערנט משניות, א שוואכער קאפ!"); מעולם לא היתה מציאות כזאת בישראל. לאורך הדורות למדו כ"א לפי ענינו: אחד למד גמרא פסחים והשני למד משניות טהרות, האם יעלה על הדעת לומר שהשני פחות ת"ח מהראשון?! ועד"ז השלישי שלמד חומש עם רש"י אף לו הי' מקום של כבוד בבית המדרש.
+
פוסק לאסור לגמרי שימוש במים חמים שחוממו בדוד ('בוילר') ביום טוב, וחולק בזה על הנכתב בספר [[שמירת שבת כהלכתה]] בשם הרב [[שלמה זלמן אוירבך]].
  
וכן הוא בלימוד הגמרא גופא: אחד לומד סוגיא ראשונה דגמרא פסחים והשני למד בפרק ערבי פסחים, האם משום כך נחשב אחד פחות מהשני?! הרי לא ייתכן שכולם ילמדו אותו ענין, שכן לא בראם הקב"ה שווים.
+
בחדר שאין בו חלונות פוסק הרב שאין להתייחס ל[[היכר ציר]] לעניין קביעת [[מזוזה]], אלא נוהגים לפי הכניסה לחדר (כמוהו פסקו גם [[יוסף ישעיה ברוין]] והרב [[זלמן שמעון דווארקין]]).
  
עיקר הרצון של כל תלמיד הוא שיצליח לפי ערכו, ואם הוא מרגיש שמצליח כפי הערך שלו, ה"ה מרגיש סיפוק והנאה בלימודו, וא"צ הוא להיות הגאון הכי גדול. משא"כ אם לומדים איתו יותר מכפי כישרונותיו או פחות מכישוריו, לא ירגיש סיפוק, ויצטער מהלימוד.
+
בתחילת שנות הנו"ן שלח מספר שאלות אל הרבי בעניין [[הפריה מלאכותית]], וזכה למספר תשובות ומענות קודש כאשר מסקנת הדברים הייתה לשלילה. דין ודברים אלו פורסמו מעל בימות שונות.
  
המורם מכל הנ"ל שחייב להיות בכל מוסד מחלקות. ולדוגמא: לילדים בני אותו גיל יהי' כתה אחת הלומדת גמרא, כתה שניה הלומדת משניות על רמה גבוהה וכתה שלישית הלומדת הלכות הצריכות (סוגיות - על תפילין וכו', הלכות ליל הסדר, ויכולים להבחן ולקבל תעודה שלמדו הלכות תפילין וכו').
+
בספרו '''שלום יהיה''' פסק שלא רק שמותר לשנות משום דרכי שלום, אלא גם מותר לומר שקר גמור משום דרכי שלום (בשונה מדעת בעל ה'ערוך לנר').
  
==פסקיו==
+
פרסם ביאור הלכתי למנהג החסידים להתפלל באריכות אף לאחר חצות היום, באם הקדימו לזה [[לימוד החסידות|לימוד חסידות]].
מפסקיו המפורסמים הוא היתר שתיית מים בברזים בברוקלין. הרב פוסק שהתולעים הנמצאים במים הינם בטלים למים ולא חל עליהם איסור (להעיר שרוב חברי בד"צ לקראון הייטס, מחמירים ומורים לסנן המים).
 
 
 
פוסק כמו כל רבני חב"ד שדין קראון הייטס הוא כדין רשות הרבים דאורייתא ועל כן היקף של חוט של עירוב שיוצר צורת הפתח לא יועיל. והמטלטל בשבת בקראון הייטס דינו כמחלל שבת בפרסיה עם על החומרה שבזה.
 
 
 
פוסק לאסור לגמרי שימוש במים מבוילר ביום טוב וחלוק בזה על הנכתב בשמירת שבת בשם הגאון ר' שלמה זלמן אוירכבאך.
 
 
 
בחדר שאין בו חלונות פוסק הרב שאין להתייחס להיכר ציר, אלא הולכים לפי הכניסה לחדר (כמוהו פוסקים הרב ברוין והרב דווארקין) בניגוד לדעת רוב רבני חב"ד בארץ הקודש. ועוד.
 
 
 
בתחילת שנות הנונס' ניהל התכתבות עם הרבי בנוגע להתיר [[הפריה מלאכותית]] עם מספר שאלות ומענות, ולאחר כולם אמר הרבי, שהוא לא חושב שכדאי. ההתכתבות התפרסמה מעל בימות שונות.
 
 
 
בספרו "שלום יהיה" מוכיח נגד דעת הערוך לנר, ופוסק שלא רק שמותר לשנות משום דרכי שלום, אלא מותר לומר שקר גמור משום דרכי שלום
 
 
 
בספר מ"בית חיינו" פרסם ביאור הלכתי למנהג חסידים להתפלל כסדרו אחר חצות
 
  
 
==ספריו==
 
==ספריו==
 
+
[[קובץ:הלער - נר תמיד.jpg|250px|ממוזער|הרב הלר מעיין בספר '''נר תמיד''' שיצא לאור בהדרכתו]]
*'''הלכתא למשיחא''' כולל עיונים בעניין [[נשיא הדור]], [[שופט הדור]], [[מלך המשיח]] ומלכותו - לאור שיטת [[הרמב"ם]]. הספר כולל שיעורים שמסר הרב הלר בכולל. יו"ל ב[[חורף]] [[תשנ"ב]]
+
*'''[https://tablet.otzar.org/book/book.php?book=141618&pagenum=1 הלכתא למשיחא]''' כולל עיונים בעניין [[נשיא הדור]], [[שופט]] הדור, [[מלך המשיח]] ומלכותו - לאור שיטת [[הרמב"ם]]. הספר כולל שיעורים שמסר הרב הלר בכולל. יו"ל ב[[חורף]] [[תשנ"ב]]
 
+
*'''שיטה ברורה''' על שו"ע אדמו"ר הזקן בעל התניא הלכות נדה יו"ד ס' קפג - קפד. מבאר דבריו ע"פ מקורות ובהשוואה לשאר פוסקים וקצת לקוטים, ציונים ומראה מקומות להבנת הענין נדפס בסיון [[תשנ"ג]]
*'''שיטה ברורה''' על שו"ע אדמו"ר הזקן בעל התניא הלכות נדה יו"ד ס' קפג - קפד. מבאר דבריו ע"פ מקורות ובהשוואה לשאר פוסקים וקצת לקוטים, ציונים ומראה מקומות להבנת הענין נדפס בסין [[תשנ"ג]]
+
*'''שלום יהיה''' לקוט מדברי חז"ל, ראשונים ואחרונים, ספרי מוסר וחסידות אודות מצות ומעלת הבאת שלום, ואיסור וגנות המחלוקת, ובגדר מחלוקת לשם שמים, והמסתעף יו"ל [[תשמ"ט]]
 
+
*'''ביאורים והערות ומראי מקומות בקונטרס אחרון''' (ומהדורא בתרא) לשו"ע רבינו הזקן, הלכות נדה (מלבד סימן קפ"ז) מאת חברי הכולל אברכים שעל ידי מזכירות כ"ק אדמו"ר שליט"א, ליובאוויטש עורך ראשי - ר' יוסף אברהם הלוי הלר, ברוקלין קה"ת-ומזכירות תש"מ
*'''שולם יהיה''' לקוט מדברי חז"ל, ראשונים ואחרונים, ספרי מוסר וחסידות אודות מצות ומעלת הבאת שלום, ואיסור וגנות המחלוקת, ובגדר מחלוקת לשם שמים, והמסתעף יו"ל [[תשמ"ט]]
+
*'''קיצור דיני טהרה''', יצא לאור על ידי קה"ת. מאת חברי הכולל אברכים שעל ידי מזכירות כ"ק אדמו"ר שליט"א, ליובאוויטש עורך ראשי - ר' יוסף אברהם הלוי הלר
 
+
*'''טוב טעם''', חמשה חלקים, של בעל התוספות יום טוב ביאור דברי הקבלה שנמצאים ברבינו בחיי על פי קבלת הרמ"ק, את הספר כתב הבעל תוספות יום טוב בצעירותו, קודם שראה את קבלת האר"י נדפס בצירוף '''ספר נפתלי''' פירוש נוסף על רבינו בחיי הוציא לאור הרב הלר יחד עם הרב אברהם שמואל הלוי הלר
*'''ביאורים והערות ומראי מקומות בקונטרס אחרון''' (ומהדורא בתרא) לשו"ע רבינו הזקן, הלכות נדה (מלבד סימן קפ"ז) מאת חברי הכולל אברכים שע"י מזכירות כ"ק אדמו"ר שליט"א, ליובאוויטש עורך ראשי - ר' יוסף אברהם הלוי העלער, ברוקלין קה"ת-ומזכירות תש"מ
+
*'''מאמר הלבנה''' של ר' יוסף ענגל בתורת הקבלה, נערך והובא לדפוס על ידי הרב הלר
 
 
*'''קיצור דיני טהרה''', יצא לאור על ידי קה"ת. מאת חברי הכולל אברכים שע"י מזכירות כ"ק אדמו"ר שליט"א, ליובאוויטש עורך ראשי - ר' יוסף אברהם הלוי העלער
 
 
 
*'''טוב טעם''', ספר של בעל התוספות יום טוב שהוציא הרב העלער יחד עם הרב אברהם שמואל הלוי הלעלר שהוא ביאור על דברי הרמ"ק, בצירוף '''ספר נפתלי''' פירוש על רבינו בחיי שגם עליו כתב התוספות יום טוב הערות
 
  
 
==משפחתו==
 
==משפחתו==
בניו;
+
=== בניו ===
*הרב ישראל. מוהל בשכונת קראון הייטס ובעיר ניו יורק
+
*הרב [[ישראל הלר|ישראל]] - מוהל מוכר בבריתות בקרב אנ"ש בשכונת [[קראון הייטס]]
*הרב אפרים הלל, מנהל ישיבת [[תומכי תמימים ווצעסטער]]
+
*הרב אפרים הלל - [[ראש ישיבה|ראש ישיבת]] [[תומכי תמימים ווסצ'סטר]]
*הרב יום טוב ליפטאן.
+
*הרב יהודה לייבוש - רב בית כנסת, ומגיד שיעור בישיבת [[תומכי תמימים לונדון]]
*הרב יהודה לייבוש, רב בית כנסת, ומגיד שיעור בישיבת ליובאוויטש בלונדון
+
*הרב שניאור זלמן - מנהל ור"מ ב[[תומכי תמימים ווסצ'סטר]]
*הרב שניאור זלמן
+
*הרב [[מנחם שמואל בנימין הלר]] - [[שליח]] בבושוויק שברובע [[ברוקלין]] ו[[משגיח]] [[כולל מנחם]]
*הרב מנחם שמואל בנימין, שליח ברובע ברוקלין.
+
*הרב יום טוב ליפמאן - מגיד שיעור בישיבת [[אהלי תורה]], קראון הייטס
*הרב לוי יצחק. ראש ישיבת [[תומכי תמימים ווצעסטער]]
+
*הרב [[לוי יצחק העלער]] - ראש ישיבת [[תומכי תמימים נייאק]]
;חתניו
+
*הרב מאיר הלר - עסקן חסידי ב[[קראון הייטס]].
*הרב [[יקותיאל ליפא פלדמן]] - מג"ש ב[[תומכי תמימים 770]].
 
*הרב [[שמואל חיים בלומינג]] - [[ר"מ]] ב[[אהלי תורה]] ועורך הספר "[[בשורת הגאולה (ספר)|בשורת הגאולה]]".
 
* הרב פערלשטיין ר"מ בישיבת [[אהלי תורה]]
 
  
==קשורים חיצוניים==
+
=== חתניו ===
הרב העלער זועק: דרושה מהפכה בחינוך החב"די באתר שטורעם | http://www.shturem.net/index.php?section=news&id=51238
+
*הרב [[שמואל חיים בלומינג]] - [[ר"מ]] בישיבת [[אהלי תורה]]
 +
*הרב [[יקותיאל ליפא פלדמן]] - מג"ש ב[[תומכי תמימים 770]] ובישיבת אהלי תורה
 +
*הרב מנחם מענדל שטראקס - [[ר"מ]] ב[[ישיבת צעירי השלוחים]] בצפת
 +
*הרב שלום דובער פרלשטיין - ר"מ ב[[תומכי תמימים ווסצ'סטר]]
 +
*הרב יוסף יצחק פרלשטיין - ר"מ ב[[תומכי תמימים ווסצ'סטר]]
  
 +
==קישורים חיצוניים==
 +
*[http://www.shturem.net/index.php?section=news&id=51238 הרב העלער זועק: דרושה מהפכה בחינוך החב"די] {{שטורעם}}
 +
*[https://chabad.info/video/documentary/moshiach-documentary-video/759143/ הרב העלער פוסק: יש חיוב לקבלת את המלכות של הרבי כמלך המשיח עפ"י הלכה] (דקה 6:36 ואילך) {{אינפו}}
  
{{ערך חסר}}
+
{{חברי בד"צ קראון הייטס}}
 
{{הערות שוליים}}
 
{{הערות שוליים}}
 +
 
{{מיון רגיל:הלר, יוסף אברהם}}
 
{{מיון רגיל:הלר, יוסף אברהם}}
[[קטגוריה:חסידים מתקופת אדמו"ר שליט"א]]
+
[[קטגוריה:חסידים בתקופת אדמו"ר שליט"א]]
 
[[קטגוריה:רבני חב"ד בהווה]]
 
[[קטגוריה:רבני חב"ד בהווה]]
[[קטגוריה:קראון הייטס: אישים]]
 
 
[[קטגוריה:דיינים בבית דין צדק קראון הייטס]]
 
[[קטגוריה:דיינים בבית דין צדק קראון הייטס]]
 
[[קטגוריה:רבני שכונות]]
 
[[קטגוריה:רבני שכונות]]
 +
[[קטגוריה:אישים שנולדו בשנת תש"ז]]

גרסה אחרונה מ־05:55, 21 במרץ 2024

הרב העלער

הרב יוסף אברהם הלוי הלר (העלער; יליד שנת תש"ז, 1947) הוא ראש כולל מנחם שעל ידי מזכירות אדמו"ר שליט"א ומו"צ בשכונת קראון הייטס.

תולדות חיים[עריכה]

נעוריו[עריכה]

הרב הלר לצד הרבי במעמד התרת נדרים, כ"ט אלול תש"נ

נולד לאביו הרב דוד הלוי הלר[1] המיוחס בן אחר בן לרבי יום טוב ליפמן הלוי הלר בעל התוספות יום טוב. הרב יצחק זאב סולובייצ'יק, "הרב מבריסק", היה בקשרי ידידות עם אביו ונהג להתארח בבית המשפחה לעיתים תכופות, כאשר היה מגיע לנוח מחמת מחלת ראות ממנה סבל. הרב מבריסק השפיע רבות על הרב הלר, ודרכו התקרב אל דרך הלימוד של בריסק.

את לימודיו בישיבות החל בישיבת סלבודקה, וכבר אז החל להימשך לתורת החסידות והיה מעיין בספרי חסידות כללית רבים כ'נועם אלימלך' ו'מאור ושמש'. כאשר הקים הרב משולם דוד סולובייצ'יק את ישיבת בריסק בראשותו[2] בשנת תשכ"א, בחר לפתוח את הישיבה עם עשרה תלמידים מובחרים ביניהם נכלל גם הרב הלר, מה שגרם לקרבה מיוחדת בינו לבין ראש הישיבה. באותם ימים בישיבת בריסק למד גם הרב עזרא בנימין שוחט שהשפיע על קירובו של הרב הלר לליובאוויטש. ראש הישיבה הרב סולובייצ'יק שחשש מהתקרבותו ניסה להניעו מכך ולקרבו, ואף אסר עליו לגדל זקן כאמצעי לכך. באותו הזמן קיבל מכתב מהרבי דרך הרב שוחט בו גם התייחס הרבי להוראת הרב סולובייצ'יק אליו בעניין גידול הזקן[3].

בעת לומדו בישיבת בריסק נקלע לבית הכנסת בעל התניא בשכונת מאה שערים בירושלים, שם שמע לראשונה קלטת שהופעלה מקולו של הרבי ו'נתפס'. מאוחר יותר הכיר את הרב אליעזר ננס שלמד עמו חסידות חב"ד והושפע ממנו רבות[4]. הרב ננס קיבל הוראות מהמזכירות [דרוש מקור] כיצד לקרב את הרב הלר לחב"ד, וכמוהו היו בירושלים חסידים נוספים שהשפיעו עליו וגרמו להתקרבותו הסופית לליובאוויטש, ביניהם הרב אברהם צבי כהן והרב משה וובר.

הרב הלר נשא לאשה את מרת שרה טשונא יהודית. לאחר פטירתה בי"א סיון תשנ"ב נישא הרב בשנית בשנת תשע"ג.

בחודש אלול תש"ל[5] נסע לראשונה להרבי יחד עם זוגתו. באותה תקופה הוצע לרב הלר לכהן כראש ישיבה חשובה ומפורסמת בשוויץ, אך כשנכנס ליחידות עם רעייתו במהלך חודש תשרי הורה לו הרבי כי עליו להישאר בקראון הייטס.

בקראון הייטס[עריכה]

לאחר מכן לימד הרב הלר תקופה קצרה בישיבת בית דוד שלמה בניו הייבן ועמד בראשות הישיבה במוריסטון. לאחר מכן נכנס בצוות הנהלת הכולל שעל ידי המזכירות, לצד רב השכונה הרב זלמן שמעון דבורקין, כאשר הרב הלר מונה להיות מוסר השיעורים. בזמן זה "שימש" רבות אצל הרב דבורקין וקיבל ממנו מנהגי חב"ד רבים, כמו גם את דרך הפסיקה המקובלת אצל רבני חב"ד מדורות. כשנפטר הרב דבורקין בשנת תשמ"ה התמנה הרב הלר לכהן תחתיו כראש הכולל, תפקיד בו הינו מכהן עד היום. כאשר הוצע לו לכהן כראש ישיבת תורת אמת בירושלים אמר הרבי כי "אין מי שימלא מקומו כאן".

בשנת תשמ"ו נבחר כחבר בבית דין צדק קראון הייטס בבחירות החוזרות לרבנות השכונה, לאחר שבהוראת הרבי נשאר רב קהילת חב"ד בפתח תקוה הרב דוד חנזין - שנבחר בבחירות הראשונות, בתפקידו הקודם. על פי השמועה התבטאה עליו אז הרבנית חיה מושקא כי הרב הלר הינו "א פיינער יונגערמאן" (= אברך מיוחד)[6].

החל משנת תנש"א הפסיק לשבת בהרכבי הבד"צ, בעקבות מחלתה של רעייתו. בערב שבת פרשת פרשת נשא י"א סיון תשנ"ב נפטרה זוגתו מרת שרה טושנא יהודית, שהייתה מראשי העסקניות בקראון הייטס בענייני נשי ובנות חב"ד ובחינוך בני ובנות ישראל. מאז פטירת אשתו מיעט הרב הלר את הופעותיו הציבוריות בכנסים והתוועדויות בקראון הייטס, למעט מקרים וארועים ספציפיים.

הרב הלר בשיחה עם תלמידי הכולל

לאחר ג' תמוז תשנ"ד כתב הרב הלר [דרוש מקור] כי ישנה 'פרשה פתוחה' וישנה 'פרשה סתומה', ועניני משיח הם בכלל דברים הסתומים שאין אנחנו יכולים להבין בהם - תוך תמיהה על המורים בעניינים משיח וגאולה שלא זכינו בהם לדברי הש"ך והט"ז, כאשר בענייני הלכה יראים אלו מלפסוק בעצמם.

בשנת תש"ס לאחר שנטען בערכאות של עכו"ם שלפסקי בית הדין בקראון הייטס ממשך השנים אין כל תוקף מכיוון שהרב הלר חזר בו מפסקיו, התייצב הרב הלר בבית המשפט ואמר שהוא אינו חוזר בו מפסקיו מתוקף היותו עדיין משמש כחבר הבד"צ.

החל משנת תש"ע, בעקבות פסק-דין שהוציא בית הדין המיוחד ליישוב המחלוקת שהתגלעה ברבנות קראון הייטס[7], הרב הלר אינו משמש יותר רשמית כחבר בבית הדין ובמקומו מונה הרב יוסף ישעיה ברוין. מני אז אינו עונה על שאלות בדיני ממונות.

דרכו התורנית[עריכה]

הרב הלר מוסר שיעורי "חבורה", היינו שלא כל חברי הכולל משתתפים אלא רק אלו הרוצים לעסוק בסוגיא מסויימת, מכיון שעל פי הוראת הרבי הכולל אינו מיועד ללימוד נושא מסויים אלא על כל אחד ללמוד את אשר ליבו חפץ. שיעוריו נמסרים בבהירות מיוחדת בהם מוליך את הלומדים מסוגיות הגמרא דרך הראשונים והאחרונים ועד ההלכה למעשה, ושמעם של שיעוריו הולך לפניהם.

הרב מפרסם מפעם לפעם מאמרים בעניני הלכה בקבצים כקובץ הדרת מלך וקובץ אור ישראל, וכן בקובץ "דברי תורה" שיוצא לאור על ידי הכולל.

מאז פרישתו מהבד"צ בשנת תנש"א, הפסיק כמעט להביע דעה פוליטית או בכל ענין הקשור למחלוקת, למעט מקרים יוצאי דופן. עם זאת, בעניני איסור והיתר ובעניני השקפה ממשיך הרב הלר לייעץ לרבים והינו מהמו"צים המוכרים בשכונת קראון הייטס. הרב הלר משמש גם כמורה דרך לרבים מחוץ לשכונת קראון הייטס, ובמיוחד בקרב בני קהילות שונות המתקרבים לליובאוויטש.

נוהג למסור שיעור על פרשת השבוע בשבת בכולל, המיוסד על דברי גדולי החסידות בדורות הראשונים.

מפסקיו המפורסמים[עריכה]

בספרו הלכתא למשיחא שיצא לאור בקיץ תשנ"ב פסק כי קבלת המלכות של הרבי כמלך המשיח הינה מצוות עשה מדאורייתא. ואחר ג' תמוז כתב שביאת משיח הוא פרשה סתומה בתורה, ואין אנו יכולים לפסוק בו הלכות.

פוסק להתיר שתיית מים בלתי מסוננים בברזים בברוקלין. הרב הלר פסק שהתולעים הנמצאים במים הינם בטלים למים ולא חל עליהם איסור (כדעתם של הרב אברהם אזדבא והרב יצחק רייטפורט ובניגוד לדעתם המחמירה של הרב אהרן יעקב שווי והרב יוסף ישעיה ברוין).

פסק (יחד עם רבנים נוספים כהרב יוסף ישעיה ברוין, הרב עזרא שוחט, הרב מ"מ גלוכובסקי, ועוד) כי שיטת לימוד הצלילים בלימוד האל"ף-בי"ת לתשב"ר אינה מנוגדת למסורת ולשיטת רבותינו נשיאנו.

פוסק כמו רוב רבני חב"ד ששכונת קראון הייטס דינה כרשות הרבים דאורייתא, ועל כן היקף חוט העירוב שיוצר צורת הפתח לא יועיל להתיר טלטול בשכונה בשבת, והמטלטל בשבת בשכונה דינו כמחלל שבת בפרהסיא.

פוסק לאסור לגמרי שימוש במים חמים שחוממו בדוד ('בוילר') ביום טוב, וחולק בזה על הנכתב בספר שמירת שבת כהלכתה בשם הרב שלמה זלמן אוירבך.

בחדר שאין בו חלונות פוסק הרב שאין להתייחס להיכר ציר לעניין קביעת מזוזה, אלא נוהגים לפי הכניסה לחדר (כמוהו פסקו גם יוסף ישעיה ברוין והרב זלמן שמעון דווארקין).

בתחילת שנות הנו"ן שלח מספר שאלות אל הרבי בעניין הפריה מלאכותית, וזכה למספר תשובות ומענות קודש כאשר מסקנת הדברים הייתה לשלילה. דין ודברים אלו פורסמו מעל בימות שונות.

בספרו שלום יהיה פסק שלא רק שמותר לשנות משום דרכי שלום, אלא גם מותר לומר שקר גמור משום דרכי שלום (בשונה מדעת בעל ה'ערוך לנר').

פרסם ביאור הלכתי למנהג החסידים להתפלל באריכות אף לאחר חצות היום, באם הקדימו לזה לימוד חסידות.

ספריו[עריכה]

הרב הלר מעיין בספר נר תמיד שיצא לאור בהדרכתו
  • הלכתא למשיחא כולל עיונים בעניין נשיא הדור, שופט הדור, מלך המשיח ומלכותו - לאור שיטת הרמב"ם. הספר כולל שיעורים שמסר הרב הלר בכולל. יו"ל בחורף תשנ"ב
  • שיטה ברורה על שו"ע אדמו"ר הזקן בעל התניא הלכות נדה יו"ד ס' קפג - קפד. מבאר דבריו ע"פ מקורות ובהשוואה לשאר פוסקים וקצת לקוטים, ציונים ומראה מקומות להבנת הענין נדפס בסיון תשנ"ג
  • שלום יהיה לקוט מדברי חז"ל, ראשונים ואחרונים, ספרי מוסר וחסידות אודות מצות ומעלת הבאת שלום, ואיסור וגנות המחלוקת, ובגדר מחלוקת לשם שמים, והמסתעף יו"ל תשמ"ט
  • ביאורים והערות ומראי מקומות בקונטרס אחרון (ומהדורא בתרא) לשו"ע רבינו הזקן, הלכות נדה (מלבד סימן קפ"ז) מאת חברי הכולל אברכים שעל ידי מזכירות כ"ק אדמו"ר שליט"א, ליובאוויטש עורך ראשי - ר' יוסף אברהם הלוי הלר, ברוקלין קה"ת-ומזכירות תש"מ
  • קיצור דיני טהרה, יצא לאור על ידי קה"ת. מאת חברי הכולל אברכים שעל ידי מזכירות כ"ק אדמו"ר שליט"א, ליובאוויטש עורך ראשי - ר' יוסף אברהם הלוי הלר
  • טוב טעם, חמשה חלקים, של בעל התוספות יום טוב ביאור דברי הקבלה שנמצאים ברבינו בחיי על פי קבלת הרמ"ק, את הספר כתב הבעל תוספות יום טוב בצעירותו, קודם שראה את קבלת האר"י נדפס בצירוף ספר נפתלי פירוש נוסף על רבינו בחיי הוציא לאור הרב הלר יחד עם הרב אברהם שמואל הלוי הלר
  • מאמר הלבנה של ר' יוסף ענגל בתורת הקבלה, נערך והובא לדפוס על ידי הרב הלר

משפחתו[עריכה]

בניו[עריכה]

חתניו[עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכה]


הערות שוליים

  1. מתלמידיו של הרב יחיאל יעקב ויינברג, בעל ה"שרידי אש". שימש כראש הקהל של קהילת לוגאנו בשווייץ וכראש ישיבת "ירחי כלה" באירופה, בערוב ימיו עבר להתגורר בבורו פארק.
  2. תחת השם 'ישיבת בריסק' ישנם שנים-עשר ישיבות. הישיבה שייסד הרמ"ד ממוקמת כיום בשכונת קריית משה בירושלים.
  3. תוכן המכתב היה (בערך וללא אחריות כלל), כי "רואים שאפילו מתנגד מעיד שזקן זהו עניין של חסידים"...
  4. כאשר עבר להתגורר בבית אביו בשוויץ, היה מארח בביתו את הרב ננס שהגיע לשם כשד"ר של ישיבת תורת אמת
  5. ייתכן שהיה זה באלול תשכ"ט, אז נסע לחודש תשרי תש"ל.
  6. יש טוענים ששמעה זאת מפי הרבי.
  7. לקריאת הפסק, חב"ד אינפו.