הבדלים בין גרסאות בדף "נשיא הדור"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
תגית: עריכה ממכשיר נייד
(הגהה, ניסוח, הרחבה, עריכה)
שורה 1: שורה 1:
 
::{{מפנה|רבי|תנא שחיבר את ה[[משניות]]|רבי יהודה הנשיא}}
 
::{{מפנה|רבי|תנא שחיבר את ה[[משניות]]|רבי יהודה הנשיא}}
'''ראש בני ישראל''' (ב[[ראשי תיבות]]: '''רב"י''') נקרא גם '''נשיא הדור''' הינו [[צדיק]] אשר נמצא בכל דור, דרכו נמשכת החיות לאנשי הדור ומשמש כ[[ממוצע המחבר]] בין [[ישראל]] ל[[הקדוש ברוך הוא]].
+
'''ראש בני ישראל''' (ב[[ראשי תיבות]]: '''רב"י'''), הנקרא גם '''נשיא הדור''', הינו [[צדיק]] שנמצא בכל דור, דרכו נמשכת החיות לאנשי הדור ומשמש כ[[ממוצע המחבר]] בין [[ישראל]] ל[[הקדוש ברוך הוא]].
  
 
==הגדרה==
 
==הגדרה==
על פי התפיסה היהודית, עם ישראל בכללותו, מצד [[נשמה|נשמותיהם]], מהווים יחד קומה אחת שלימה{{הערה|[[לקוטי תורה]] פרשת ניצבים}}, כאשר כל יהודי נחשב לאבר פרטי בגוף הכללי ויש יהודים שנחשבים לראש. כמו שבאברי האדם הראש הוא אבר כללי ודרכו נמשכת החיות לאברים, כך ראשי אלפי ישראל הם [[נשמה|נשמות]] כלליות, ודרכם נמשכת החיות לכל אנשי הדור{{הערה|ספר [[תניא]] פרק ב'}}. בנשיא הדור ישנו ענין נוסף, אשר מלבד היותו מראשי אלפי ישראל הינו גם לב כל בני ישראל, ומשום זה נקרא "יחידה הכללית". הגדרת הלב לעומת המח היא אשר המח נותנת חיות פרטית לכל אבר לפי תכונותיו, ואילו הלב ממשיכה לכל האיברים את עצם חיותם שלמעלה מהתחלקות ונמצאת בכל האיברים בשווה. נשיא הדור מצד היותו בחינת "יחידה הכללית" נרגש בו מקורם של כל בני ישראל "אב אחד לכולנה" בחינת היחידה שלמעלה מהתחלקות והינה אצל כל בני ישראל בשוה{{הערה|שם=לקו"ש חל"א|לקו"ש חל"א שיחה א' לפרשת בשלח. שיחת ב' ניסן תשמ"ח. וראה גם שיחת ש"פ שמיני תשי"ב.}}.
+
על פי התפיסה היהודית, כללות [[נשמה|נשמות]] עם ישראל מהווים יחד "קומה אחת שלימה"{{הערה|[[לקוטי תורה]] פרשת ניצבים.}}, ונמשלים לגוף אחד - כאשר רוב היהודים נחשבים לאבר פרטי בגוף הכללי, אך יש יהודים שנחשבים לראש. וכשם שבאברי האדם הראש הוא אבר כללי, שדרכו נמשכת החיות לאברים, כך צדיקי הדורות (המכונים "ראשי אלפי ישראל") הם נשמות כלליות, ודרכם נמשכת החיות לכל אנשי הדור{{הערה|ספר ה[[תניא]] פרק ב'.}}. בנשיא הדור ישנו ענין נוסף, אשר מלבד היותו מראשי אלפי ישראל הוא נמשל גם ל"לב כל בני ישראל"{{הערה|ראה [[רמב"ם]] הלכות מלכים פ"ד.}}. החידוש בכך הוא השוני בין הלב למח: המח נותן חיות פרטית לכל אבר כפי תכונותיו, אך הלב מעביר לכל האיברים את הדם, שהוא עצם חיותם (שאינו מתחלק לפרטים), כמו שכתוב "כי הדם הוא הנפש"{{הערה|דברים יב, כג.}}.
  
ויתירה מזו, נרגש אצל נשיא הדור שרשם האמיתי של בני ישראל "שרש נפשם בה' אחד" שהוא למעלה גם מלהיות מקור להתחלקות{{הערה|שם=לקו"ש חל"א}}.
+
"עצם החיות" היהודית הוא ההתקשרות הפנימית שלהם לקב"ה, הקרויה - בלשון הקבלה והחסידות - בחינת ה"[[יחידה שבנפש]]". וכשם שלכל יהודי יש "יחידה פרטית", כך לכללות העם יש "יחידה כללית", והיא נשמתו של נשיא הדור{{הערה|ראה [[שערי תשובה]] מאת [[אדמו"ר האמצעי]], מאמר ד"ה "פדה בשלום" פרק י"ב}}. לפיכך, אצלו מאיר עצם החיות של כל בני ישראל, ללא חלוקה לפרטי ה"אברים" - כל יהודי בפני עצמו{{הערה|לקו"ש חל"א שיחה א' לפרשת בשלח. וראה שם יתירה מזו, שאצל נשיא הדור נרגש גם "שרש נפשם [של נשמות בני ישראל] בה' אחד", שהוא למעלה מלהיות אפילו מקור להתחלקות. וראה גם שיחת שיחת ש"פ שמיני תשי"ב. שיחת ב' ניסן תשמ"ח. ועוד}}.
  
נשיא{{הערה|נשיא, ראשי תיבות: '''נ'''יצוצו '''ש'''ל '''י'''עקב '''א'''בינו, שיעקב "נשמתו כלולה מכל ה[[נשמה|נשמות]] שבישראל" (מופיע בספר קהלת יעקב מערכת "רבי")}} הדור הראשון הינו [[משה רבינו]] עליו אומר [[רש"י]]{{הערה|רש"י. במדבר כא, כא}}: {{ציטוטון|משה הוא ישראל וישראל הם משה, לומר לך שנשיא הדור הוא ככל הדור, כי הנשיא הוא הכל}} ובכל דור {{ציטוטון|אין דור שאין בו כמשה{{הערה|בראשית רבה פרק נ"ו, ז}}}} וכן נכתב ב[[תיקוני זוהר]]{{הערה|תיקוני זוהר, תס"ט (קיד, א)}}: {{ציטוטון|אתפשטותיה בכל דרא ודרא}} שבכל דור יש את נשמתו של משה המלובשת בנשיא הדור.
+
נשיא{{הערה|נשיא, ראשי תיבות: '''נ'''יצוצו '''ש'''ל '''י'''עקב '''א'''בינו, שיעקב "נשמתו כלולה מכל ה[[נשמה|נשמות]] שבישראל" (מופיע בספר קהלת יעקב מערכת "רבי")}} הדור הראשון היה [[משה רבינו]], עליו כותב [[רש"י]]{{הערה|בפירושו על התורה במדבר כא, כא.}}: {{ציטוטון|משה הוא ישראל וישראל הם משה, לומר לך שנשיא הדור הוא ככל הדור, כי הנשיא הוא הכל}}. המדרש קובע כי {{ציטוטון|אין דור שאין בו כמשה}}{{הערה|בראשית רבה פרק נו, ז.}}. כך גם נכתב ב[[תיקוני זוהר]]{{הערה|תיקון סט (קיד, א).}}: {{ציטוטון|אתפשטותא דמשה בכל דרא ודרא}}, כלומר  -  בכל דור יש את נשמתו של משה, המתלבשת בגופו של הנשיא של אותו הדור.
  
במשך הדורות ישנם זמנים בהם הקשר בין הנשיא לעם היה קשר גלוי וישנם שנים אשר היה זה בהעלם, מאז התחלתו של רבי [[ישראל בעל שם טוב]] להיות נשיא דור ועם התגלותה של [[תורת החסידות]] ו[[נשיאי חב"ד]], חזר הנשיא להיות גלוי{{הערה|[[היום יום]] כ"ב אייר: "פעם, הרבי - הר"מ והגאון - היו לבד והתלמידים היו לבד. [[דרך החסידות]] אותו ייסד הרבי, הוא התועלת האלוקית הגדולה, שהרבי אינו בודד וחסידים אינם בודדים.}}, הרבי מקשר{{הערה|[[לקוטי שיחות]] חלק ט"ו עמ' 283}} תהליך זה לכך שהעולם מתקרב ל[[גאולה]].
+
במשך הדורות, היו זמנים בהם הקשר בין הנשיא לעם היה קשר גלוי, והיו זמנים שקשר זה היה בהעלם. מאז שהחל רבי [[ישראל בעל שם טוב]] לשמש כנשיא הדור, ובפרט עם התגלותה של [[תורת החסידות]] ע"י [[נשיאי חב"ד]], חזר הנשיא להיות גלוי{{הערה|[[היום יום]] כ"ב אייר: "פעם, הרבי - הר"מ והגאון - היו לבד והתלמידים היו לבד. [[דרך החסידות]] אותה ייסד הרבי, הוא התועלת האלוקית הגדולה, שהרבי אינו בודד וחסידים אינם בודדים.}}. מעניין, שהרבי מקשר תהליך זה לכך שהעולם מתקרב ל[[גאולה]]{{הערה|[[לקוטי שיחות]] חלק ט"ו עמ' 283}}.
  
 
==מאפיינים==
 
==מאפיינים==
 
===דואג לכל יהודי בכל עניין===
 
===דואג לכל יהודי בכל עניין===
נשיא הדור, הוא אדם שדואג לאנשי הדור כל אחד לפי צרכיו ודרגתו. מסיבה זו הוא מכונה 'ראש' - '''ר'''אש '''ב'''ני '''י'''שראל - שכן בדומה לראש המחיה את כל אברי הגוף, מהמח והלב עד לציפורניים והשערות, כך נשיא הדור, דואג לצרכיהם של כל אנשי הדור, ללימוד ה[[קבלה]] ו[[פנימיות התורה]], ללימוד [[תורת הנגלה]], לעניינים הקשורים ברגש, ואפילו ל"פושעים ומורדים בתלמידי חכמים"{{הערה|[[התוועדות]] י"א שבט תשכ"ד}}.  
+
מתוקף תפקידו של נשיא הדור, הוא דואג לכל אנשי הדור, איש איש לפי צרכיו ודרגתו. מסיבה זו הוא מכונה "ראש" (כפי שהוזכר לעיל) - '''ר'''אש '''ב'''ני '''י'''שראל - שכן בדומה לראש המחיה את כל אברי הגוף, מהמח והלב עד לציפורניים והשערות, כך נשיא הדור, דואג לצרכיהם של כל אנשי הדור, ללימוד ה[[קבלה]] ו[[פנימיות התורה]], ללימוד [[תורת הנגלה]], לעניינים הקשורים ברגש, ואפילו ל"פושעים ומורדים בתלמידי חכמים"{{הערה|תניא פרק ב'. וראה [[התוועדות]] י"א שבט תשכ"ד ([[תורת מנחם]] חלק לט עמ' 38).}}.  
 
===ממוצע המחבר===
 
===ממוצע המחבר===
ה[[גוף]] הגשמי וה[[נפש הבהמית]] שבכל יהודי מעלימים על הניצוץ האלוקי שבו, ובכדי להתקשר ל[[הקב]] זקוק היהודי ל"ממוצע המחבר", שהוא נשיא הדור, וכך אומר הרבי{{הערה|[[אגרות קודש]] חלק ג' אגרת תרל"ה}}: {{ציטוטון|נשיא בכלל, נקרא ראש אלפי ישראל, הוא בחינת ראש ומוח לגביהם, וממנו היא יניקה וחיות שלהם. ועל ידי הדביקה בו קשורים ומיוחדים הם בשורשם למעלה מעלה}}.
+
ה[[גוף]] הגשמי וה[[נפש הבהמית]] שבכל יהודי מעלימים על הנשמה האלוקית שבו, ובכדי להתקשר לקב"ה זקוק היהודי ל"ממוצע המחבר", שהוא נשיא הדור. וכך אומר הרבי{{הערה|[[אגרות קודש]] חלק ג' אגרת תרל"ה}}: {{ציטוטון|נשיא בכלל, נקרא ראש אלפי ישראל, הוא בחינת ראש ומוח לגביהם, וממנו היא יניקה וחיות שלהם. ועל ידי הדביקה בו קשורים ומיוחדים הם בשורשם למעלה מעלה}}.
  
כמו שכתוב על משה רבינו{{הערה|דברים ה, ה}} "אנכי עומד בין ה' וביניכם", ועוד נאמר בו{{הערה|דברים לג, א}} "משה איש האלוקים", ומבארים חז"ל{{הערה|מדרש תהלים (באבער) עה"פ. דב"ר פי"א}}: מחציו ולמטה - "איש", מחציו ולמעלה -"האלוקים". כלומר, שמצד אחד הוא יהודי בשר ודם, אך מצד שני נשמתו נמצאת בגלוי בגלל ביטולו המוחלט לקדוש ברוך הוא, וכתוצאה מכך גופו הגשמי אינו מעלים עליה כלל{{הערה|ראה בהרחבה בשיחת הרבי י"א [[ניסן]] תשנ"א}}. כך אצל נשיא הדור, קיים חיבור של האלקות שלמעלה מהעולם עם [[גשמיות]] העולם, בתכלית השלימות, כפי שיהיה [[לעתיד לבוא]] בעולם כולו, ולכן על ידי חיבור עליו יכול יהודי להתחבר לה'.
+
וכפי שנאמר על משה רבינו "אנכי עומד בין ה' וביניכם"{{הערה|דברים ה, ה}}, ועוד נאמר בו "משה איש האלוקים"{{הערה|דברים לג, א. תהלים צ, א.}}, ומבארים חז"ל{{הערה|מדרש תהלים (באבער) עה"פ. דב"ר פי"א}}: מחציו ולמטה - "איש", מחציו ולמעלה -"האלוקים". כלומר, מצד אחד הוא אדם [[גשמי]], אך מצד שני נשמתו מאירה בגלוי, עקב ביטולו המוחלט לקדוש ברוך הוא, וכתוצאה מכך גופו הגשמי אינו מעלים עליה כלל{{הערה|ראה בהרחבה בשיחת [[י"א ניסן]] [[תשנ"א]] (תורת מנחם תנשחלק שלישי עמ' 29).}}. כך אצל נשיא הדור - שהוא ממלא המקום של משה בכל דור (כפי שהורחב לעיל), קיים חיבור של האור האלוקי (שהוא למעלה מהעולם) עם גשמיות העולם, בתכלית השלימות (כפי שיהיה [[לעתיד לבוא]] בעולם כולו), ולכן על ידי החיבור אליו יכול יהודי להתחבר לה' בשלימות.
  
 
===רעיא מהימנא===
 
===רעיא מהימנא===
רעיא מהימנא (= הרועה הנאמן) הוא כינויו של משה רבינו, על שם היותו רועה נאמן לבני ישראל. סיבה נוספת לכינוי זה, הוא היותו רועה של ה"[[אמונה]]" של בני ישראל.
+
"'''רעיא מהימנא'''" (בעברית: הרועה הנאמן) הוא כינויו של משה רבינו, על שם היותו רועה נאמן לבני ישראל. סיבה נוספת לכינוי זה, הוא היותו רועה של ה"[[אמונה]]" של בני ישראל.
  
דהיינו, שעם היות שלכל יהודי יש אמונה בה', אבל לא תמיד האמונה הופכת להיות דבר אחד עם האדם, ולכן שייך למצוא גנב, שלפני שהולך לגנוב הוא מתפלל לה' שיעזור לו, אפילו שהוא יודע שזה נגד רצון ה'. ותפקידו של משה רבינו הוא - להחדיר את האמונה של היהודי שתהיה בפנימיות, שתהפוך להיות חלק ממנו.
+
כלומר: לכל יהודי יש אמונה בה'{{הערה|ראה בהרחבה בערך [[יהודי]].}}, אבל לא תמיד האמונה מאירה בגלוי אצלו. לפיכך יתכן יהודי שיגנוב, ולפני ביצוע הגניבה יתפלל לה' שיעזור לו, למרות שהוא יודע שזה נגד רצון ה'! כי כאשר האמונה איננה מאירה בגלוי, היא לא מחייבת את מעשי האדם.
  
אופן הפעולה הוא - שמשה רבינו מגלה את הקשר העצמי של היהודי עם הקב"ה, שמכיוון ש[[עצם הנשמה]] שלו קשור באלקות, ממילא הוא (גם כפי שהוא בגוף) קשור באלקות, וזהו העצם שלו. גלוי זה מביא לכך שהלימוד שלו אודות [[הקב"ה]] לא נשאר באופן מקיף, אלא חודר לפנימיות (על דרך מי שילמד על דבר שהוא מוחשי לו, שיגרום לו להתחבר לדבר, מה שאין כן, אם ילמד אודות דבר שאין לו שייכות איתו){{הערה|[[מאמר ואתה תצווה]] תשמ"א.}}.
+
תפקידו של משה רבינו הוא - להחדיר את האמונה של היהודי בפנימיות, באופן שתחייב את מעשיו (ובלשון החסידות: תשפיע על "כוחותיו הגלויים").
 +
 
 +
משה עושה זאת ע"י שהוא מגלה את הקשר העצמי של היהודי עם הקב"ה, שמכיוון ש[[עצם הנשמה]] שלו קשור לקב"ה, גם הוא (כפי שנשמתו מלובשת בגוף) קשור אליו, וזוהי עצם המציאות שלו. גילוי זה מביא לכך שכאשר ילמד או יחשוב אודות הקב"ה, ההדברים לא ישארו אצלו באופן "מקיף" ובלתי מחייב, אלא יחדרו לפנימיות. וכמו אדם שילמד על דבר שהוא מוחשי מבחינתו, שאז הוא מתחבר אל הדבר. אך אם ילמד אודות דבר שאין לו שייכות איתו, הוא ישאר מופשט וללא תוצאות){{הערה|[[מאמר ואתה תצווה]] תשמ"א.}}.
  
 
==בתורת הרבי==
 
==בתורת הרבי==
על אף שבתורת החסידות לא מצינו ביאורים רבים על ענינו של נשיא הדור{{מקור}}, בתורת הרבי קיבל הענין עומק ורוחב נפלא.
+
על אף שבתורת החסידות לא נכתבו ביאורים רבים על ענינו של נשיא הדור, בתורת הרבי קיבל הענין עומק ורוחב נפלא. רוב הפרטים שבערך זה, שאובים מתורתו של הרבי.
  
בדרך כלל התבטא הרבי כי נשיא הדור הוא חמיו, [[אדמו"ר הריי"צ]], אך היו גם פעמים נדירות בהם התבטא מפורשות על עצמו כנשיא הדור, הן בשיחות המוגהות{{הערה|ראו לדוגמא: שיחת ש"פ נצבים-וילך תשנ"ב בהערה לגבי הניגונים, ועוד.}}, והן בשיחות הבלתי מוגהות.
+
בדרך כלל התבטא הרבי כי נשיא דורנו הוא חמיו, [[אדמו"ר הריי"צ]], אך היו גם פעמים נדירות בהם התבטא מפורשות על עצמו כנשיא הדור{{הערה|ראה לדוגמא שיחת ש"פ חיי שרה תשנ"ב. ועוד.}}.
  
 
==נשיא שבדור הוא המשיח שבדור==
 
==נשיא שבדור הוא המשיח שבדור==
 
{{ערך מורחב|משיח שבכל דור}}
 
{{ערך מורחב|משיח שבכל דור}}
אותו נשיא הוא גם ה[[משיח שבדור]], כיוון שהנשיא כולל את [[נשמה|נשמות]] ישראל ו[[ניצוץ משיח]] שבכל אחת מהם ([[יחידה]] הפרטית), הרי הוא המשיח הכללי שבדור, יחידה הכללית, והוא העתיד לגאול את ישראל{{הערה|[[ספר השיחות]] [[תשנ"ב]] חלק ב' עמ' 470}}.
+
נשיא הדור הוא גם ה[[משיח שבדור]], כיוון שהנשיא כולל את [[נשמה|נשמות]] ישראל ו[[ניצוץ משיח]] שבכל אחת מהם ([[יחידה]] הפרטית), הרי הוא המשיח הכללי שבדור, יחידה הכללית, והוא העתיד לגאול את ישראל{{הערה|[[ספר השיחות]] [[תשנ"ב]] חלק ב' עמ' 470}}.
 
 
על יסוד זה, האמינו חסידים בכל הדורות כי הרבי, נשיא הדור, הוא המשיח. בשנים האחרונות הוזכרה נקודה זו על ידי הרבי עצמו פעמים רבות{{הערה|1=דוגמאות: [http://www.otzar770.com/library/display_page.asp?nPageNumber=343&cPartLetter=b&nBookId=109&refrashBookNav=Y התוועדויות - שנת תשמ"ו כרך א' עמוד 343], [http://www.otzar770.com/library/display_page.asp?nPageNumber=350&cPartLetter=b&nBookId=109&refrashBookNav=Y התוועדויות - שנת תשמ"ו כרך א' עמוד 350], [http://www.otzar770.com/library/display_page.asp?nPageNumber=360&cPartLetter=B&nBookId=105&refrashBookNav=Y לקוטי שיחות - כרך כ"ט עמוד 360, ליל שמחת תורה תשמ"ו], [http://www.otzar770.com/library/display_page.asp?nPageNumber=211&cPartLetter=B&nBookId=111&refrashBookNav=Y התוועדויות שנת תנש"א כרך ד']
 
, [http://www.otzar770.com/library/display_page.asp?nPageNumber=420&cPartLetter=B&nBookId=45&refrashBookNav=Y התוועדויות - שנת תשנ"ב כרך א' עמוד 420],}}: {{ציטוט| תוכן=נשיא הדור הוא - "משיח", החל מהפירוש הפשוט ד"משיח" ("משיח ה'") - מלשון משוח, שנמשח ונבחר להיות נשיא ורועה ישראל; ולא תהי' שום תרעומת ("איך וועל ניט האבן קיין פאריבל") אם יפרשו "משיח" כפשוטו, משיח צדקנו, מכיון שכן הוא האמת - שנשיא הדור הוא משיח שבדור.|מקור= [[שמחת תורה]] תשמ"ו, [[התוועדויות]] חלק א' עמ' 3342|מרכאות=כן}}
 
  
===נשיא הדור בגוף גשמי===
+
על יסוד זה, האמינו חסידים בכל הדורות כי הרבי, נשיא הדור, הוא המשיח. בשנים האחרונות הוזכרה נקודה זו על ידי הרבי עצמו פעמים רבות{{הערה|1=דוגמאות: [http://www.otzar770.com/library/display_page.asp?nPageNumber=343&cPartLetter=b&nBookId=109&refrashBookNav=Y תורת מנחם תשמ"ו חלק א עמ' 343], [http://www.otzar770.com/library/display_page.asp?nPageNumber=350&cPartLetter=b&nBookId=109&refrashBookNav=Y תורת מנחם תשמ"ו חלק א עמ' 350], [http://www.otzar770.com/library/display_page.asp?nPageNumber=360&cPartLetter=B&nBookId=105&refrashBookNav=Y לקוטי שיחות חלק כט עמ' 360], [http://www.otzar770.com/library/display_page.asp?nPageNumber=211&cPartLetter=B&nBookId=111&refrashBookNav=Y תורת מנחם תנש"א חלק ד עמ' 159],
מיסודות האמונה, כמבואר בחסידות, שנשיא הדור חי בגוף גשמי כאן ב[[עולם הזה]] הגשמי. זוהי המשמעות של המובא על משה רבינו שלא מת, מכיון שאתפשטותא דנשמת משה ישנה בכל דור ומתלבשת בגופו הגשמי של נשיא הדור (לא כבצדיקים אחרים שעל-אף שנאמר בהם "צדיקים אף במיתתם קרואים חיים", הרי זה במשמעות הרוחנית בלבד). (ראה כ"ז לקו"ש חכפרשת שמות ובעוד מקומות).
+
[http://www.otzar770.com/library/display_page.asp?nPageNumber=420&cPartLetter=B&nBookId=45&refrashBookNav=Y תורת מנחם תשנ"ב חלק א עמוד 420].}}: {{ציטוט| תוכן=נשיא הדור הוא - "משיח", החל מהפירוש הפשוט ד"משיח" ("משיח ה'") - מלשון משוח, שנמשח ונבחר להיות נשיא ורועה ישראל; ולא תהי' שום תרעומת ("איך וועל ניט האבן קיין פאריבל") אם יפרשו "משיח" כפשוטו, משיח צדקנו, מכיון שכן הוא האמת - שנשיא הדור הוא משיח שבדור.|מקור= [[שמחת תורה]] תשמ, [[התוועדויות]] חלק א עמ' 3342|מרכאות=כן}}
  
 +
==נשיא הדור בגוף גשמי==
 +
כפי שהוזכר לעיל, על מנת שנשיא הדור יוכל לשמש כ"ממוצע המחבר" בין בני ישראל לקב"ה, עליו לחיות בגשמיות בעולם הזה, ובכך לחבר אלוקות שלמעלה מהעולם עם העולם. עם זאת, הרבי התייחס לאפשרות בה נשיא הדור ממשיך לשמש כממוצע המחבר גם לאחר הסתלקותו{{הערה|ראה גם שיחת [[י"ב תמוז]] [[תשי"א]] (תורת מנחם חלק ג עמ' 186): "כל ענינו של רבי הוא '''יחידה שבנפש''', ובנוגע לבחינת היחידה לא שייך כ"כ ענין ההסתלקות, ודאי הדבר בפשיטות גמורה שיכול להיות המשך הנהגתו לאחר ההסתלקות כמו בחייו". וראה גם שיחת [[אחרון של פסח]] [[תש"י]]. שיחת י' שבט [[תש"ל]].}}, וזאת באמצעות ההליכה אל [[האוהל]] שלו: {{ציטוט|תוכן="בנוגע להשתטחות על קברי צדיקים '''דנשיאי חב"ד''' - מנוחתם כבוד (לא בארץ ישראל, אלא) במקומות שונים בחוץ לארץ דווקא . . נשיא ישראל, מניח הוא את הכל על הצד, וכאשר צאן מרעיתו נשאר בגלות, נשאר גם הוא בגלות, כדי שיוכל להמשיך ולשמש "צינור" ו"ממוצע המחבר", שעל ידו יוכל יהודי לקשר את עצם הנשמה עם עצמות ומהות א"ס ב"ה.||מקור= [[י' שבט]] [[תשי"ד]], [[תורת מנחם]] חלק יא עמ' 28|מרכאות=כן}}
 
==ראו גם==
 
==ראו גם==
 
*[[התקשרות|התקשרות לרבי]]
 
*[[התקשרות|התקשרות לרבי]]

גרסה מ־00:22, 18 בדצמבר 2016

Disambig RTL.svg.png המונח "רבי" מפנה לכאן. לערך העוסק בתנא שחיבר את המשניות, ראו רבי יהודה הנשיא.

ראש בני ישראלראשי תיבות: רב"י), הנקרא גם נשיא הדור, הינו צדיק שנמצא בכל דור, דרכו נמשכת החיות לאנשי הדור ומשמש כממוצע המחבר בין ישראל להקדוש ברוך הוא.

הגדרה

על פי התפיסה היהודית, כללות נשמות עם ישראל מהווים יחד "קומה אחת שלימה"[1], ונמשלים לגוף אחד - כאשר רוב היהודים נחשבים לאבר פרטי בגוף הכללי, אך יש יהודים שנחשבים לראש. וכשם שבאברי האדם הראש הוא אבר כללי, שדרכו נמשכת החיות לאברים, כך צדיקי הדורות (המכונים "ראשי אלפי ישראל") הם נשמות כלליות, ודרכם נמשכת החיות לכל אנשי הדור[2]. בנשיא הדור ישנו ענין נוסף, אשר מלבד היותו מראשי אלפי ישראל הוא נמשל גם ל"לב כל בני ישראל"[3]. החידוש בכך הוא השוני בין הלב למח: המח נותן חיות פרטית לכל אבר כפי תכונותיו, אך הלב מעביר לכל האיברים את הדם, שהוא עצם חיותם (שאינו מתחלק לפרטים), כמו שכתוב "כי הדם הוא הנפש"[4].

"עצם החיות" היהודית הוא ההתקשרות הפנימית שלהם לקב"ה, הקרויה - בלשון הקבלה והחסידות - בחינת ה"יחידה שבנפש". וכשם שלכל יהודי יש "יחידה פרטית", כך לכללות העם יש "יחידה כללית", והיא נשמתו של נשיא הדור[5]. לפיכך, אצלו מאיר עצם החיות של כל בני ישראל, ללא חלוקה לפרטי ה"אברים" - כל יהודי בפני עצמו[6].

נשיא[7] הדור הראשון היה משה רבינו, עליו כותב רש"י[8]: "משה הוא ישראל וישראל הם משה, לומר לך שנשיא הדור הוא ככל הדור, כי הנשיא הוא הכל". המדרש קובע כי "אין דור שאין בו כמשה"[9]. כך גם נכתב בתיקוני זוהר[10]: "אתפשטותא דמשה בכל דרא ודרא", כלומר - בכל דור יש את נשמתו של משה, המתלבשת בגופו של הנשיא של אותו הדור.

במשך הדורות, היו זמנים בהם הקשר בין הנשיא לעם היה קשר גלוי, והיו זמנים שקשר זה היה בהעלם. מאז שהחל רבי ישראל בעל שם טוב לשמש כנשיא הדור, ובפרט עם התגלותה של תורת החסידות ע"י נשיאי חב"ד, חזר הנשיא להיות גלוי[11]. מעניין, שהרבי מקשר תהליך זה לכך שהעולם מתקרב לגאולה[12].

מאפיינים

דואג לכל יהודי בכל עניין

מתוקף תפקידו של נשיא הדור, הוא דואג לכל אנשי הדור, איש איש לפי צרכיו ודרגתו. מסיבה זו הוא מכונה "ראש" (כפי שהוזכר לעיל) - ראש בני ישראל - שכן בדומה לראש המחיה את כל אברי הגוף, מהמח והלב עד לציפורניים והשערות, כך נשיא הדור, דואג לצרכיהם של כל אנשי הדור, ללימוד הקבלה ופנימיות התורה, ללימוד תורת הנגלה, לעניינים הקשורים ברגש, ואפילו ל"פושעים ומורדים בתלמידי חכמים"[13].

ממוצע המחבר

הגוף הגשמי והנפש הבהמית שבכל יהודי מעלימים על הנשמה האלוקית שבו, ובכדי להתקשר לקב"ה זקוק היהודי ל"ממוצע המחבר", שהוא נשיא הדור. וכך אומר הרבי[14]: "נשיא בכלל, נקרא ראש אלפי ישראל, הוא בחינת ראש ומוח לגביהם, וממנו היא יניקה וחיות שלהם. ועל ידי הדביקה בו קשורים ומיוחדים הם בשורשם למעלה מעלה".

וכפי שנאמר על משה רבינו "אנכי עומד בין ה' וביניכם"[15], ועוד נאמר בו "משה איש האלוקים"[16], ומבארים חז"ל[17]: מחציו ולמטה - "איש", מחציו ולמעלה -"האלוקים". כלומר, מצד אחד הוא אדם גשמי, אך מצד שני נשמתו מאירה בגלוי, עקב ביטולו המוחלט לקדוש ברוך הוא, וכתוצאה מכך גופו הגשמי אינו מעלים עליה כלל[18]. כך אצל נשיא הדור - שהוא ממלא המקום של משה בכל דור (כפי שהורחב לעיל), קיים חיבור של האור האלוקי (שהוא למעלה מהעולם) עם גשמיות העולם, בתכלית השלימות (כפי שיהיה לעתיד לבוא בעולם כולו), ולכן על ידי החיבור אליו יכול יהודי להתחבר לה' בשלימות.

רעיא מהימנא

"רעיא מהימנא" (בעברית: הרועה הנאמן) הוא כינויו של משה רבינו, על שם היותו רועה נאמן לבני ישראל. סיבה נוספת לכינוי זה, הוא היותו רועה של ה"אמונה" של בני ישראל.

כלומר: לכל יהודי יש אמונה בה'[19], אבל לא תמיד האמונה מאירה בגלוי אצלו. לפיכך יתכן יהודי שיגנוב, ולפני ביצוע הגניבה יתפלל לה' שיעזור לו, למרות שהוא יודע שזה נגד רצון ה'! כי כאשר האמונה איננה מאירה בגלוי, היא לא מחייבת את מעשי האדם.

תפקידו של משה רבינו הוא - להחדיר את האמונה של היהודי בפנימיות, באופן שתחייב את מעשיו (ובלשון החסידות: תשפיע על "כוחותיו הגלויים").

משה עושה זאת ע"י שהוא מגלה את הקשר העצמי של היהודי עם הקב"ה, שמכיוון שעצם הנשמה שלו קשור לקב"ה, גם הוא (כפי שנשמתו מלובשת בגוף) קשור אליו, וזוהי עצם המציאות שלו. גילוי זה מביא לכך שכאשר ילמד או יחשוב אודות הקב"ה, ההדברים לא ישארו אצלו באופן "מקיף" ובלתי מחייב, אלא יחדרו לפנימיות. וכמו אדם שילמד על דבר שהוא מוחשי מבחינתו, שאז הוא מתחבר אל הדבר. אך אם ילמד אודות דבר שאין לו שייכות איתו, הוא ישאר מופשט וללא תוצאות)[20].

בתורת הרבי

על אף שבתורת החסידות לא נכתבו ביאורים רבים על ענינו של נשיא הדור, בתורת הרבי קיבל הענין עומק ורוחב נפלא. רוב הפרטים שבערך זה, שאובים מתורתו של הרבי.

בדרך כלל התבטא הרבי כי נשיא דורנו הוא חמיו, אדמו"ר הריי"צ, אך היו גם פעמים נדירות בהם התבטא מפורשות על עצמו כנשיא הדור[21].

נשיא שבדור הוא המשיח שבדור

Postscript-viewer-shaded.png ערך מורחב – משיח שבכל דור

נשיא הדור הוא גם המשיח שבדור, כיוון שהנשיא כולל את נשמות ישראל וניצוץ משיח שבכל אחת מהם (יחידה הפרטית), הרי הוא המשיח הכללי שבדור, יחידה הכללית, והוא העתיד לגאול את ישראל[22].

על יסוד זה, האמינו חסידים בכל הדורות כי הרבי, נשיא הדור, הוא המשיח. בשנים האחרונות הוזכרה נקודה זו על ידי הרבי עצמו פעמים רבות[23]:

נשיא הדור הוא - "משיח", החל מהפירוש הפשוט ד"משיח" ("משיח ה'") - מלשון משוח, שנמשח ונבחר להיות נשיא ורועה ישראל; ולא תהי' שום תרעומת ("איך וועל ניט האבן קיין פאריבל") אם יפרשו "משיח" כפשוטו, משיח צדקנו, מכיון שכן הוא האמת - שנשיא הדור הוא משיח שבדור.

שמחת תורה תשמ"ו, התוועדויות חלק א עמ' 3342

נשיא הדור בגוף גשמי

כפי שהוזכר לעיל, על מנת שנשיא הדור יוכל לשמש כ"ממוצע המחבר" בין בני ישראל לקב"ה, עליו לחיות בגשמיות בעולם הזה, ובכך לחבר אלוקות שלמעלה מהעולם עם העולם. עם זאת, הרבי התייחס לאפשרות בה נשיא הדור ממשיך לשמש כממוצע המחבר גם לאחר הסתלקותו[24], וזאת באמצעות ההליכה אל האוהל שלו:

"בנוגע להשתטחות על קברי צדיקים דנשיאי חב"ד - מנוחתם כבוד (לא בארץ ישראל, אלא) במקומות שונים בחוץ לארץ דווקא . . נשיא ישראל, מניח הוא את הכל על הצד, וכאשר צאן מרעיתו נשאר בגלות, נשאר גם הוא בגלות, כדי שיוכל להמשיך ולשמש "צינור" ו"ממוצע המחבר", שעל ידו יוכל יהודי לקשר את עצם הנשמה עם עצמות ומהות א"ס ב"ה.

י' שבט תשי"ד, תורת מנחם חלק יא עמ' 28

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. לקוטי תורה פרשת ניצבים.
  2. ספר התניא פרק ב'.
  3. ראה רמב"ם הלכות מלכים פ"ד.
  4. דברים יב, כג.
  5. ראה שערי תשובה מאת אדמו"ר האמצעי, מאמר ד"ה "פדה בשלום" פרק י"ב
  6. לקו"ש חל"א שיחה א' לפרשת בשלח. וראה שם יתירה מזו, שאצל נשיא הדור נרגש גם "שרש נפשם [של נשמות בני ישראל] בה' אחד", שהוא למעלה מלהיות אפילו מקור להתחלקות. וראה גם שיחת שיחת ש"פ שמיני תשי"ב. שיחת ב' ניסן תשמ"ח. ועוד
  7. נשיא, ראשי תיבות: ניצוצו של יעקב אבינו, שיעקב "נשמתו כלולה מכל הנשמות שבישראל" (מופיע בספר קהלת יעקב מערכת "רבי")
  8. בפירושו על התורה במדבר כא, כא.
  9. בראשית רבה פרק נו, ז.
  10. תיקון סט (קיד, א).
  11. היום יום כ"ב אייר: "פעם, הרבי - הר"מ והגאון - היו לבד והתלמידים היו לבד. דרך החסידות אותה ייסד הרבי, הוא התועלת האלוקית הגדולה, שהרבי אינו בודד וחסידים אינם בודדים.
  12. לקוטי שיחות חלק ט"ו עמ' 283
  13. תניא פרק ב'. וראה התוועדות י"א שבט תשכ"ד (תורת מנחם חלק לט עמ' 38).
  14. אגרות קודש חלק ג' אגרת תרל"ה
  15. דברים ה, ה
  16. דברים לג, א. תהלים צ, א.
  17. מדרש תהלים (באבער) עה"פ. דב"ר פי"א
  18. ראה בהרחבה בשיחת י"א ניסן תשנ"א (תורת מנחם תנש"א חלק שלישי עמ' 29).
  19. ראה בהרחבה בערך יהודי.
  20. מאמר ואתה תצווה תשמ"א.
  21. ראה לדוגמא שיחת ש"פ חיי שרה תשנ"ב. ועוד.
  22. ספר השיחות תשנ"ב חלק ב' עמ' 470
  23. דוגמאות: תורת מנחם תשמ"ו חלק א עמ' 343, תורת מנחם תשמ"ו חלק א עמ' 350, לקוטי שיחות חלק כט עמ' 360, תורת מנחם תנש"א חלק ד עמ' 159, תורת מנחם תשנ"ב חלק א עמוד 420.
  24. ראה גם שיחת י"ב תמוז תשי"א (תורת מנחם חלק ג עמ' 186): "כל ענינו של רבי הוא יחידה שבנפש, ובנוגע לבחינת היחידה לא שייך כ"כ ענין ההסתלקות, ודאי הדבר בפשיטות גמורה שיכול להיות המשך הנהגתו לאחר ההסתלקות כמו בחייו". וראה גם שיחת אחרון של פסח תש"י. שיחת י' שבט תש"ל.