הבדלים בין גרסאות בדף "יהא שמיה רבא"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
 
(2 גרסאות ביניים של אותו משתמש אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
 +
{{פירוש נוסף|נוכחי=עניית "אמן יהא שמיה רבא"|אחר=עניית 'אמן'|ראו=[[אמן]]}}
 +
 
במהלך ה[[קדיש]] עונה הקהל: '''אָמֵן'''. בפעם השלישית הוא ממשיך יחד עם אומר הקדיש: '''אָמֵן, יְהֵא שְׁמֵיהּ רַבָּא מְבָרַךְ, לְעָלַם וּלְעָלְמֵי עָלְמַיָּא יִתְבָּרֵךְ.'''
 
במהלך ה[[קדיש]] עונה הקהל: '''אָמֵן'''. בפעם השלישית הוא ממשיך יחד עם אומר הקדיש: '''אָמֵן, יְהֵא שְׁמֵיהּ רַבָּא מְבָרַךְ, לְעָלַם וּלְעָלְמֵי עָלְמַיָּא יִתְבָּרֵךְ.'''
  
שורה 15: שורה 17:
  
 
זה היה כל המאמר, והוא פעל כזו התלהבות והתלהטות אצל השומעים, ששנה שלמה אמרו "אמן יהא שמיה רבא" בהתלהטות{{הערה|[[היום יום]] י"ז אדר א'.}}
 
זה היה כל המאמר, והוא פעל כזו התלהבות והתלהטות אצל השומעים, ששנה שלמה אמרו "אמן יהא שמיה רבא" בהתלהטות{{הערה|[[היום יום]] י"ז אדר א'.}}
 +
 +
==ראו גם==
 +
* [[עניית אמן]]
 +
* [[ברוך הוא וברוך שמו]]
 +
  
 
{{תפילה}}
 
{{תפילה}}
 
{{הערות שוליים}}
 
{{הערות שוליים}}
 
[[קטגוריה:תפילה]]
 
[[קטגוריה:תפילה]]

גרסה אחרונה מ־23:04, 1 באפריל 2024

במהלך הקדיש עונה הקהל: אָמֵן. בפעם השלישית הוא ממשיך יחד עם אומר הקדיש: אָמֵן, יְהֵא שְׁמֵיהּ רַבָּא מְבָרַךְ, לְעָלַם וּלְעָלְמֵי עָלְמַיָּא יִתְבָּרֵךְ.

עניית ה"אָמֵן יְהֵא שְׁמֵיהּ רַבָּא" בקול רם ובכוונה בכל כוחו, קורעת גזר דינו של אדם, גם של שבעים שנה[1].

פירוש המילים[עריכה]

פירוש המילים הם: יהא שמו הגדול, מבורך לעולם ועד. פירוש אחר של המילים הוא מה שפירש במחזור ויטרי, יהא שמיה רבא שזו תפילה שאנו מתפללין שימלא שמו ככתוב[2] כי יד על כס יה שלא יהא שמו שלם וכסאו שלם עד שימחה זרעו של עמלק, ופירושו כך, יהא שמי"ה שם יה רבא, כלומר: שאנו מתפללין שיהא שמו גדול ושלם, ומבורך לעולם היא תפילה אחרת, כלומר, ומבורך לעולם הבא[3].

קדושת הקדיש[עריכה]

קדושת הקדיש אינה כשאר הקדושות שמשלשים בהן. היא פותחת את כל המנעולים, שוברת את שרשראות הברזל ומרסקת את כל הקליפות. הכול בשביל להביא קידוש השם לעולם כולו[4].

יוקר האמירה[עריכה]

הרבה שנים קודם פטרבורג (המאסר שם בשנת תקנ"ט), יצא פעם אדמו"ר הזקן לציבור ואמר: בגן עדן מרגישים ("דערהערט מען") את היוקר של עולם הזה. לא מיבעי מלאכי השרת, אפילו נאצלים הראשונים היו מוסרים הכל עבור "אמן יהא שמיה רבא" של יהודי, כשהוא אומרה בכל כוחו כפירושו בכל כוונתו, היינו - הוא לגמרי בתוך זה.

זה היה כל המאמר, והוא פעל כזו התלהבות והתלהטות אצל השומעים, ששנה שלמה אמרו "אמן יהא שמיה רבא" בהתלהטות[5]

ראו גם[עריכה]


הערות שוליים

  1. מסכת שבת.
  2. שמות יז.
  3. תוס' ד"ה ועונין, ברכות ג א.
  4. מלוקט משיעורי הרב שמואל בניהו
  5. היום יום י"ז אדר א'.