המשכן: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
|||
| שורה 3: | שורה 3: | ||
[[קובץ:דגם המשכן.jpg|שמאל|ממוזער|250px|דגם בגודל כמעט טבעי של המשכן, בסמוך לעיר [[אריאל]]]] | [[קובץ:דגם המשכן.jpg|שמאל|ממוזער|250px|דגם בגודל כמעט טבעי של המשכן, בסמוך לעיר [[אריאל]]]] | ||
[[קובץ:המשכן.jpg|שמאל|ממוזער|250px|המשכן]] | [[קובץ:המשכן.jpg|שמאל|ממוזער|250px|המשכן]] | ||
'''המשכן''' (מכונה בתורה גם "אוהל מועד") הוא כינוי למקום המיוחד להשראת ה[[שכינה]] החל מהאוהל שהוקם על ידי [[עם ישראל]] ב[[מדבר]], ועד לבנייתו של [[בית המקדש]] ב[[ירושלים]]. בו ניצב ארון העדות ובו הוקרבו הקרבנות. בעת נסיעת העם במדבר נסע המשכן יחד עמם ממקום למקום. | '''המשכן''' (מכונה בתורה גם "אוהל מועד") הוא כינוי למקום המיוחד להשראת ה[[שכינה]] החל מהאוהל שהוקם על ידי [[עם ישראל]] ב[[מדבר]], ועד לבנייתו של [[בית המקדש]] ב[[ירושלים]]. בו ניצב ארון העדות ובו הוקרבו הקרבנות. בעת נסיעת העם במדבר נסע המשכן יחד עמם ממקום למקום. | ||
==היסטוריה== | ==היסטוריה== | ||
{{להשלים}} | {{להשלים}} | ||
בתחילה מקום המקדש לא היה קבוע, והיה נקרא - 'משכן'. המשכן הראשון הוקם על ידי [[משה רבינו]] | בתחילה מקום המקדש לא היה קבוע, והיה נקרא - 'משכן'. המשכן הראשון הוקם על ידי [[משה רבינו]] ב[[מדבר (מקום)|מדבר]]. לאחר מכן כשנכנסו ל[[ארץ ישראל]] עבר המשכן גלגולים רבים, בתחילה היה ארבע עשרה שנה בגלגל, לאחר מכן ב[[שילה]] ב'תק"ב - ב'תתע"א, שלוש מאות ששים ותשע שנה, ולאחר מכן כחמשים ושתיים שנה בנוב וגבעון. | ||
'משכן שילה' על אף שהיה בנוי מקירות אבן, לא היה נחלה נצחית. [[חז"ל]] למדו על הפסוק {{ציטוטון|כי לא באתם עד עתה אל המנוחה ואל הנחלה}} - מנוחה זו שילה, נחלה זה [[ירושלים]]{{ | 'משכן שילה' על אף שהיה בנוי מקירות אבן, לא היה נחלה נצחית. [[חז"ל]] למדו על הפסוק {{ציטוטון|כי לא באתם עד עתה אל המנוחה ואל הנחלה}} - מנוחה זו שילה, נחלה זה [[ירושלים]]{{הערה|זבחים קיט ע"א}}. כלומר שהמשכן עדיין לא שימש כנחלה נצחית. | ||
בתחילה המשכן היה בנוי מיריעות וקרשים, אך ב'משכן שילה' קירותיו היו מאבנים ובמקדש היה כולו עשוי מאבנים. ב[[חסידות]] מוסבר שפרט זה מורה שבבית המקדש שהיה גילוי אלוקי נעלה כבר יכלו לבנות אותו מ[[דומם]] לעומת המשכן (בכללותו) שיכל להשפיע רק על ה[[צומח]] - קרשי המשכן, ועל ה[[חי]] - יריעות{{הערה|[[תורה אור]] תחילת פרשת ויגש.}}. | בתחילה המשכן היה בנוי מיריעות וקרשים, אך ב'משכן שילה' קירותיו היו מאבנים ובמקדש היה כולו עשוי מאבנים. ב[[חסידות]] מוסבר שפרט זה מורה שבבית המקדש שהיה גילוי אלוקי נעלה כבר יכלו לבנות אותו מ[[דומם]] לעומת המשכן (בכללותו) שיכל להשפיע רק על ה[[צומח]] - קרשי המשכן, ועל ה[[חי]] - יריעות{{הערה|[[תורה אור]] תחילת פרשת ויגש.}}. | ||
===הציווי על המשכן=== | ===הציווי על המשכן=== | ||
===איסוף הכספים ובניית המשכן וכליו=== | ===איסוף הכספים ובניית המשכן וכליו=== | ||
{{הפניה לערך מורחב|כלי המקדש}} | {{הפניה לערך מורחב|כלי המקדש}} | ||
| שורה 57: | שורה 55: | ||
===חנוכת המשכן=== | ===חנוכת המשכן=== | ||
===המשכן כמרכז החיים היהודים=== | ===המשכן כמרכז החיים היהודים=== | ||
בעת חנייתם של בני ישראל במדבר המשכן היה ממוקם במרכז המחנה וסביבו חנה העם בסדר מסודר. הלוויים והכהנים חנו סביב למשכן ובסמוך אליו, ובמעגל רחב יותר חנו שנים עשר השבטים שלושה לכל צד. | בעת חנייתם של בני ישראל במדבר המשכן היה ממוקם במרכז המחנה וסביבו חנה העם בסדר מסודר. הלוויים והכהנים חנו סביב למשכן ובסמוך אליו, ובמעגל רחב יותר חנו שנים עשר השבטים שלושה לכל צד. | ||
| שורה 64: | שורה 61: | ||
===לאחר הכניסה לארץ=== | ===לאחר הכניסה לארץ=== | ||
==בתורת החסידות== | ==בתורת החסידות== | ||
פנימיות הכוונה של [[הקב"ה]] ב[[בריאת העולמות]] היא שהעולם יהיה [[דירה בתחתונים]], ודבר זה בא לידי ביטוי בעיקר על ידי [[המקדש]], שבו השראת ה[[שכינה]]. | פנימיות הכוונה של [[הקב"ה]] ב[[בריאת העולמות]] היא שהעולם יהיה [[דירה בתחתונים]], ודבר זה בא לידי ביטוי בעיקר על ידי [[המקדש]], שבו השראת ה[[שכינה]]. | ||
| שורה 114: | שורה 110: | ||
*הרב מנחם פוזנר, '''[https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/4716428 15 עובדות שצריך לדעת על המשכן]''' באתר {{בית חב"ד (אתר)|}} | *הרב מנחם פוזנר, '''[https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/4716428 15 עובדות שצריך לדעת על המשכן]''' באתר {{בית חב"ד (אתר)|}} | ||
{{בית המקדש}} | |||
{{סגל}} | |||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה:בית המקדש]] | [[קטגוריה:בית המקדש]] | ||
[[קטגוריה:חומש שמות]] | [[קטגוריה:חומש שמות]] | ||