פנחס מנחם אלתר: הבדלים בין גרסאות בדף

הרבה דברים
מ (החלפת טקסט – "נולד לאביו " ב־"נולד ל")
(הרבה דברים)
שורה 12: שורה 12:
הסתלק באור ל[[ט"ז באדר]] [[תשנ"ו]] לאחר ה"טיש" של [[חג הפורים]], על פי עדות המשב"ק התבטא לפני פטירתו: "מיתת צדיקים מכפרת. כלל ישראל שרוי במצב קשה. צריך [[מסירות נפש]] בשביל כלל ישראל. אני רואה שכאן קשה לפעול מלמעלה אפשר הרבה יותר לפעול".
הסתלק באור ל[[ט"ז באדר]] [[תשנ"ו]] לאחר ה"טיש" של [[חג הפורים]], על פי עדות המשב"ק התבטא לפני פטירתו: "מיתת צדיקים מכפרת. כלל ישראל שרוי במצב קשה. צריך [[מסירות נפש]] בשביל כלל ישראל. אני רואה שכאן קשה לפעול מלמעלה אפשר הרבה יותר לפעול".


== ביקוריו אצל הרבי ==
== עמדותיו בנושאי שלימות הארץ ו"מיהו יהודי" ==
[[קובץ:מכתב הפני מנחם לרבי.jpg|ממוזער|250px|מכתב מהפני מנחם לרבי, כ' אייר תשל"ז]]
האדמו"ר ה"פני מנחם" נעמד לצד הרבי בכל הנוגע לענייני [[שלימות הארץ]] ותיקון חוק [[מיהו יהודי|"מיהו יהודי]]" בכל התוקף, והביא את דעתו על כך בפומבי פעמים רבות.
האדמו"ר ה'פני מנחם' ביקר עשר פעמים אצל [[הרבי]]. באחד הביקורים בא עם בנו הרב [[שאול אלתר]].


הפעם הראשונה בה ביקר אצל הרבי, היה ביום חמישי ד' אדר תשכ"ו, אז נכנס ל[[יחידות]] יחד עם הרב נחמן אלבוים, וזכה ליחידות ארוכה של כחצי שעה שהחלה בשעה 10:15.
=== שלימות הארץ ===
בנוגע לנושא שלימות הארץ אמר כי "ככל שמתקרבים יותר לערבים, השלום מתרחק יותר<ref name=":0">שבועון כפר חב"ד 1898.</ref>".


בשנת [[תשל"ט]] בא לרבי יחד עם מחותנו רבי מנשה קליין אב"ד אונגוואר. בשנת [[תשמ"ב]] בא לרבי לביקור. בתוך הדברים שידל הרבי את רבי פנחס מנחם לאסוף בעצמו כספים עבור מוסדותיו{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15995&st=מנחם+אלתר&pgnum=176&hilite=acbc7caa-7931-4e4e-9c5f-efb4902888a2 התוועדויות תשמ"ב עמ' 676].}}. בנוסף דיברו על הצורך בהקמת מוסד "בית יעקב" ברוח החסידית, במצוות כתיבת [[ספר תורה]] בזמנינו ובחשיבות לקנות אות בספר תורה.
כשביקש להיפגש עימו אחד מהפוליטיקאים שהיה מעורב ב[[הסכמי אוסלו]], סירב לפוגשו בטענה כי אינו יכול ללחוץ את היד שלחצה את ידו של צורר היהודים עראפת ימ"ש<ref name=":0" />.


בי"ג ניסן תשמ"ב כתב הרבי מכתב ברכה ל"פני מנחם", במענה על הודעתו על הולדת נכדו, ישראל אריה (בן ר' יעקב מאיר אלתר). ה"פני מנחם" גם כתב לרבי אודות אחת מכלותיו שעמדה ללדת באותם ימים וביקש ברכה עבורה, והרבי מברכהּ במכתבו {{הערה| מנחם משיב נפשי, חלק א, סימן מז}}.
=== תיקון חוק "מיהו יהודי" ===
פעם התבטא בחריפות נגד מי שמתנגד לתיקון החוק האומלל, ואמר כי '''"מי שחושב לנצל כל במה כדי להדגיש דווקא מצוות מסויימות ולפסוח במיוחד על שני נושאים: ע"ז ומיסיון ו"מיהו יהודי" רק בגלל שפעם נגעה בזה חב"ד או הרבי מגור - הוא חותר תחת עצם קיומו של עם ישראל!'''<ref name=":0" />'''".'''


בשנת [[תשמ"ג]] בא ל[[יחידות]] לרבי, ודיבר עמו בשיחה עמוקה על נצחיות התורה{{הערה|1=[http://www.col.org.il/show_news.rtx?artID=110717 וידאו מהפגישה], [http://haoros.com/about/ קובץ אהלי תורה].}}. בהגיע זמן תפילת ערבית הרבי סיים את היחידות ויצא אל ה[[זאל הקטן]] כשראה ה'פני מנחם' שהרבי נכנס לתפילת ערבית החליט אף הוא להיכנס פנימה ולהתפלל יחד עם הרבי. שליח הציבור החל את תפילתו ב'והוא רחום', אמירת קדיש וברכו וכו'. ולאחר אמירת ברכו הרבי פנה לשבת על הספסל הקבוע עליו היה יושב אלא שאז הבחין שה'פני מנחם' עומד. הרבי סימן לו שיתכבד לשבת, אך הוא סירב ענוותנותו וסימן לרבי בשתי ידיו שיואיל ליישב ולא יפציר בו לשבת כי נוח לו לעמוד. הרבי לא נענה לבקשתו והמשיך לעמוד בין הספסל והשולחן כאילו אומר לו שלא יתיישב עד אשר ישב גם הוא. כשהבין הפני מנחם שהרבי עומד וממתין לו, נכנע והסכים לשבת בספסל שגררו מחדר שני לעברו. רק לאחר שהתיישב הואיל גם הרבי לשבת והיה זה בסמיכות לסוף ברכת אהבת עולם{{הערה|מפי הרב [[שמעון אייזנבך]] שנכח במקום.}}.
== קשריו עם הרבי ==
[[קובץ:מכתב הפני מנחם לרבי.jpg|ממוזער|250px|מכתב מהפני מנחם לרבי, כ' אייר תשל"ז]]
בראיון לעורך עיתון [[כפר חב"ד (שבועון)|כפר חב"ד]]<ref name=":0" /> התבטא במשפט נדיר ואמר "אוהב אני את הרבי מליובאוויטש אהבה עצמית".


ב[[י"ג באדר א']] [[תשד"מ]], ביקר הרב אלתר אצל הרבי, והרבי עוררו ללמוד גם את המסכתות שאין עליהם גמרא במסגרת לימוד ה[[דף היומי]] ב[[ירושלמי]]; לאחר שה[[מניח]]ים הכניסו את הדברים להגהה, כתב הרבי בראש השיחה: {{ציטוטון|נזהרתי לדבר בתור '''הצעה''' – '''ושונה''' והפכה לפקודה וכו' וכו'!!}}{{הערה|[https://drive.google.com/file/d/0B_UwzYOTIwDTWWRpdERFMW1iZzg/view?resourcekey=0-ODo-4V02nLXHXqCMM8k0yw צילום ההגהה], בתקיית גוגל דרייב של אפליקציית [[מפתח]].}}.
בי"ג ניסן תשמ"ב כתב הרבי מכתב ברכה ל"פני מנחם", במענה על הודעתו על הולדת נכדו, ישראל אריה (בן ר' יעקב מאיר אלתר). ה"פני מנחם" גם כתב לרבי אודות אחת מכלותיו שעמדה ללדת באותם ימים וביקש ברכה עבורה, והרבי מברכהּ במכתבו {{הערה| מנחם משיב נפשי, חלק א, סימן מז}}.


בעת שהתפרסמה תקנת הרבי ללימוד הרמב"ם היומי, בשנת תשד"מ, הסדיר ה"פני מנחם" את לימודו היומי מני אז בהתאם למחזור הלימוד של ג' פרקים ליום. מכיוון שהתעמק מאוד בלימודו, ובירר רבות את שיטות הראשונים והפוסקים והמסתעף להלכה, הרי שהתארך לימודו לעומת התקצרות הזמן, ולכן עבר ממסלול הלימוד של ג' פרקים שבו החל, למסלול הלימוד של פרק אחד ליום. כחלוף שנים, למד בכל יום את שלושת המסלולים ברמב"ם: ג' פרקים ליום, ועוד פרק מהמסלול של פרק ליום, וכן את המסלול של ספר המצוות לרמב"ם{{הערה|שם=פני מנחם|ספר "הפני מנחם", פרקי חיים, תורה-תפילה, תשע"ה, עמ' קטו, מפי בנו הגרד"ח אלטר}}.
בעת שהתפרסמה תקנת הרבי ללימוד הרמב"ם היומי, בשנת תשד"מ, הסדיר ה"פני מנחם" את לימודו היומי מני אז בהתאם למחזור הלימוד של ג' פרקים ליום. מכיוון שהתעמק מאוד בלימודו, ובירר רבות את שיטות הראשונים והפוסקים והמסתעף להלכה, הרי שהתארך לימודו לעומת התקצרות הזמן, ולכן עבר ממסלול הלימוד של ג' פרקים שבו החל, למסלול הלימוד של פרק אחד ליום. כחלוף שנים, למד בכל יום את שלושת המסלולים ברמב"ם: ג' פרקים ליום, ועוד פרק מהמסלול של פרק ליום, וכן את המסלול של ספר המצוות לרמב"ם{{הערה|שם=פני מנחם|ספר "הפני מנחם", פרקי חיים, תורה-תפילה, תשע"ה, עמ' קטו, מפי בנו הגרד"ח אלטר}}.


כששלחו לו ממזכירוּת הרבי את ספר מראי המקומות לרמב"ם, ובו מראי מקומות להלכות שנכתבו ברמב"ם ושלא הוזכרו מקורותיהם ב"כסף משנה", השיב ה"פני מנחם" באיגרת כי ציין לו "לפי מבט ראשון, כמה עשרות מראי מקומות נוספות שאולי אפשר לומר שכדאי להוסיפם", ושלח להם עשרות מראי מקומות נוספים. תלמידי ה"כולל" שערכו את הספר, השתוממו מגאונותו והודו לו על כך, ואף הוסיפו את רשימתו למהדורה המעודכנת של הספר {{הערה|שם=פני מנחם}}. במכתבו, אודות ספר מראי המקומות לרמב"ם, כותב ה"פני מנחם" לרבי: "אל הוד מעלת כבוד קדושת פאר מקדושים כו' מרן האדמו"ר מליובאביטש שליט"א, השי"ת יאריך ימיו עד התגלות משיח צדקנו בב"א... בהיותי בטוח שהוד מעכ"ק בתפילתו זוכר את כל בני ישראל לגמר חתימה טובה ולשנה טובה, שנה שבה יגאלנו השי"ת ויקבץ נדחי ישראל ברינה, הנני מרשה לי לברכו בגמר חתימה טובה ושנה טובה. בתודה קיבלתי את המראה מקומות של הרמב"ם, דבר נחוץ ונאה לכלל ישראל, אשר בלמדם את הרמב"ם ובפרט אלה הזריזים וממהרים שלומדים במסלול לשנה אחת ונחוץ להם לדעת מקור הדברים"..{{הערה|שם=מנחם משיב נפשי|מנחם משיב נפשי, עמ' 53}}. הרבי ענה ל"פני מנחם" על מכתבו [המכתב עצמו לא הגיע לידינו (לעת עתה), אך בטיוטה למכתב, כותב הרבי]: "הרה"ג הרה"ח הוו"ח אי"א נו"נ בנש"ק עוסק בצ"צ וכו'... בתשואות חן נתקבל... ותשואות חן על הבשורה הטובה שישלח כת"ר הערות (בטח גם - הארות) ותוספת מראי מקומות, והרי זכות הרבים הוא וכו' ובפני עצמו נשלח חוברת המילואים לספר המראי מקומות הראשונה - מכלל דמכינים שנייה וכו', ובפרט דקאתינן מיום חתונתו זה מתן תורה"{{הערה|שם=מנחם משיב נפשי}}.
כששלחו לו ממזכירוּת הרבי את ספר מראי המקומות לרמב"ם, ובו מראי מקומות להלכות שנכתבו ברמב"ם ושלא הוזכרו מקורותיהם ב"כסף משנה", השיב ה"פני מנחם" באיגרת כי ציין לו "לפי מבט ראשון, כמה עשרות מראי מקומות נוספות שאולי אפשר לומר שכדאי להוסיפם", ושלח להם עשרות מראי מקומות נוספים. תלמידי ה"כולל" שערכו את הספר, השתוממו מגאונותו והודו לו על כך, ואף הוסיפו את רשימתו למהדורה המעודכנת של הספר {{הערה|שם=פני מנחם}}. במכתבו, אודות ספר מראי המקומות לרמב"ם, כותב ה"פני מנחם" לרבי: "אל הוד מעלת כבוד קדושת פאר מקדושים כו' מרן האדמו"ר מליובאביטש שליט"א, השי"ת יאריך ימיו עד התגלות משיח צדקנו בב"א... בהיותי בטוח שהוד מעכ"ק בתפילתו זוכר את כל בני ישראל לגמר חתימה טובה ולשנה טובה, שנה שבה יגאלנו השי"ת ויקבץ נדחי ישראל ברינה, הנני מרשה לי לברכו בגמר חתימה טובה ושנה טובה. בתודה קיבלתי את המראה מקומות של הרמב"ם, דבר נחוץ ונאה לכלל ישראל, אשר בלמדם את הרמב"ם ובפרט אלה הזריזים וממהרים שלומדים במסלול לשנה אחת ונחוץ להם לדעת מקור הדברים"..{{הערה|שם=מנחם משיב נפשי|מנחם משיב נפשי, עמ' 53}}.
 
הרבי ענה ל"פני מנחם" על מכתבו [המכתב עצמו לא הגיע לידינו (לעת עתה), אך בטיוטה למכתב, כותב הרבי]: "הרה"ג הרה"ח הוו"ח אי"א נו"נ בנש"ק עוסק בצ"צ וכו'... בתשואות חן נתקבל... ותשואות חן על הבשורה הטובה שישלח כת"ר הערות (בטח גם - הארות) ותוספת מראי מקומות, והרי זכות הרבים הוא וכו' ובפני עצמו נשלח חוברת המילואים לספר המראי מקומות הראשונה - מכלל דמכינים שנייה וכו', ובפרט דקאתינן מיום חתונתו זה מתן תורה"{{הערה|שם=מנחם משיב נפשי}}.


ב[[בחירות תשמ"ט]] הוביל{{הערה|יחד עם אחיינו רבי [[יעקב אריה אלתר]] - האדמו"ר מגור הנוכחי}} בברכת והכוונת אחיו רבי [[שמחה בונים אלתר]]{{הערה|שכיהן אז אדמו"ר של חסידות גור אלא שלא חש בטוב וכמעט לא נראה לקהל}} את העמידה למען כבודו של הרבי ושל חסידות חב"ד אל מול פרץ השנאה של מנגדי חב"ד במחיר פרידתם של חוג מסויים ממפלגת [[אגודת ישראל]]. לפני הבחירות הורה הרבי באופן חד פעמי לתמוך במפלגה, והמפלגה זכתה בניצחון סוחף{{הערה|כמעט 6 מנדטים}}.
ב[[בחירות תשמ"ט]] הוביל{{הערה|יחד עם אחיינו רבי [[יעקב אריה אלתר]] - האדמו"ר מגור הנוכחי}} בברכת והכוונת אחיו רבי [[שמחה בונים אלתר]]{{הערה|שכיהן אז אדמו"ר של חסידות גור אלא שלא חש בטוב וכמעט לא נראה לקהל}} את העמידה למען כבודו של הרבי ושל חסידות חב"ד אל מול פרץ השנאה של מנגדי חב"ד במחיר פרידתם של חוג מסויים ממפלגת [[אגודת ישראל]]. לפני הבחירות הורה הרבי באופן חד פעמי לתמוך במפלגה, והמפלגה זכתה בניצחון סוחף{{הערה|כמעט 6 מנדטים}}.


== מאזין לקול הרבי ==
=== מאזין לקול הרבי ===
היה זה בשנות הלמ"דים{{הערה|1=סיפור זה מאת מפי הרב ישראל צבי גליצנשטיין.}}. הרבי התוועד [[התוועדות]] קצרה, בה אמר [[מאמר]] [[חסידות]] ושתי שיחות קודש. אחת מהן הייתה חריפה, בעניין 'מיהו יהודי', ונאמרה בכאב לב והיה מובן ש[[הרבי]] מתכוון לחברי הכנסת של [[אגודת ישראל]]. שנים מ[[אנ"ש]]{{הערה|1=הנ"ל עם ידידו הרב אליעזר ליכטנשטיין.}} החליטו לגשת לביתו של רבי פנחס מנחם ולהשמיע לו קלטת מהשיחה.
באחת משנות הלמ"דים{{הערה|1=סיפור זה מאת מפי הרב ישראל צבי גליצנשטיין.}} התוועד הרבי [[התוועדות]] קצרה בה אמר [[מאמר]] [[חסידות]] ושתי שיחות קודש. אחת מהן הייתה חריפה, בעניין 'מיהו יהודי', ונאמרה בכאב לב והיה מובן ש[[הרבי]] מתכוון לחברי הכנסת של [[אגודת ישראל]]. שנים מ[[אנ"ש]]{{הערה|1=הנ"ל עם ידידו הרב אליעזר ליכטנשטיין.}} החליטו לגשת לביתו של רבי פנחס מנחם ולהשמיע לו קלטת מהשיחה. כאשר הגיעו לביתו סיפרו לו על השיחה בהציעם שיאזין לה בעצמו באמצעות "טייפ". האדמו"ר השיב בחיוב, והאזין בקשב רב לשיחה מתוך הקלטת. באמצע קם מכסאו והסתובב בחדרו לכאן ולכאן. כשקיבל שיחת טלפון ביקש לעצור את ה'טייפ' וכשסיים לשוחח, ביקש להפעיל שוב את המכשיר.
 
הם הגיעו לביתו וסיפרו לו על השיחה, בהציעם לשמוע בעצמו את השיחה מטייפ. הוא השיב בחיוב, והאזין בקשב רב לשיחה מתוך הקלטת. באמצע קם מכסאו והסתובב בחדרו לכאן ולכאן. כשקיבל שיחת טלפון ביקש לעצור את ה'טייפ' וכשסיים לשוחח, ביקש להפעיל שוב את המכשיר.


לאחר שסיים לשמוע את השיחה אמר שישוחח בעניין עוד באותו לילה עם הרב חודוקוב. אחר-כך ניגש לארון הספרים ואמר: יש לי חסידישע ספרים והצביע על [[תניא]], [[ליקוטי תורה]], [[תורת שמואל]], ועוד. וכך נפרדו בלבביות. עם צאת השבת ב[[ניו יורק]] טלפנו ה[[חסיד]]ים ל[[מזכירות]] ומסרו דו"ח על כל הנ"ל. [[הרבי]] ביקש למסור לחסידים הנ"ל: "מדוע לא נתנו לו לשמוע את המאמר?".
לאחר שסיים לשמוע את השיחה אמר שישוחח בעניין עוד באותו לילה עם הרב חודוקוב. אחר-כך ניגש לארון הספרים ואמר: יש לי חסידישע ספרים והצביע על [[תניא]], [[ליקוטי תורה]], [[תורת שמואל]], ועוד. וכך נפרדו בלבביות. עם צאת השבת ב[[ניו יורק]] טלפנו ה[[חסיד]]ים ל[[מזכירות]] ומסרו דו"ח על כל הנ"ל. [[הרבי]] ביקש למסור לחסידים הנ"ל: "מדוע לא נתנו לו לשמוע את המאמר?".
שורה 42: שורה 45:


שבועיים לאחר מכן התקיימה [[התוועדות]] נוספת במתכונת דומה של מאמר ושתי שיחות, כששיחה אחת עסקה ב'מיהו יהודי'. שוב הגיעו אליו החסידים בתיאום טלפוני מראש והוא האזין לכל ההתוועדות.
שבועיים לאחר מכן התקיימה [[התוועדות]] נוספת במתכונת דומה של מאמר ושתי שיחות, כששיחה אחת עסקה ב'מיהו יהודי'. שוב הגיעו אליו החסידים בתיאום טלפוני מראש והוא האזין לכל ההתוועדות.
== ביקוריו ביחידות ==
האדמו"ר ה'פני מנחם' ביקר עשר פעמים אצל [[הרבי]]. באחד הביקורים בא עם בנו הרב [[שאול אלתר]].
הפעם הראשונה בה ביקר אצל הרבי, היה ביום חמישי ד' אדר תשכ"ו, אז נכנס ל[[יחידות]] יחד עם הרב נחמן אלבוים, וזכה ליחידות ארוכה של כחצי שעה שהחלה בשעה 10:15.
בשנת [[תשל"ט]] בא לרבי יחד עם מחותנו רבי מנשה קליין אב"ד אונגוואר. בשנת [[תשמ"ב]] בא לרבי לביקור. בתוך הדברים שידל הרבי את רבי פנחס מנחם לאסוף בעצמו כספים עבור מוסדותיו{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15995&st=מנחם+אלתר&pgnum=176&hilite=acbc7caa-7931-4e4e-9c5f-efb4902888a2 התוועדויות תשמ"ב עמ' 676].}}. בנוסף דיברו על הצורך בהקמת מוסד "בית יעקב" ברוח החסידית, במצוות כתיבת [[ספר תורה]] בזמנינו ובחשיבות לקנות אות בספר תורה.
בשנת [[תשמ"ג]] בא ל[[יחידות]] לרבי, ודיבר עמו בשיחה עמוקה על נצחיות התורה{{הערה|1=[http://www.col.org.il/show_news.rtx?artID=110717 וידאו מהפגישה], [http://haoros.com/about/ קובץ אהלי תורה].}}. בהגיע זמן תפילת ערבית הרבי סיים את היחידות ויצא אל ה[[זאל הקטן]] כשראה ה'פני מנחם' שהרבי נכנס לתפילת ערבית החליט אף הוא להיכנס פנימה ולהתפלל יחד עם הרבי. שליח הציבור החל את תפילתו ב'והוא רחום', אמירת קדיש וברכו וכו'. ולאחר אמירת ברכו הרבי פנה לשבת על הספסל הקבוע עליו היה יושב אלא שאז הבחין שה'פני מנחם' עומד. הרבי סימן לו שיתכבד לשבת, אך הוא סירב ענוותנותו וסימן לרבי בשתי ידיו שיואיל ליישב ולא יפציר בו לשבת כי נוח לו לעמוד. הרבי לא נענה לבקשתו והמשיך לעמוד בין הספסל והשולחן כאילו אומר לו שלא יתיישב עד אשר ישב גם הוא. כשהבין הפני מנחם שהרבי עומד וממתין לו, נכנע והסכים לשבת בספסל שגררו מחדר שני לעברו. רק לאחר שהתיישב הואיל גם הרבי לשבת והיה זה בסמיכות לסוף ברכת אהבת עולם{{הערה|מפי הרב [[שמעון אייזנבך]] שנכח במקום.}}.
ב[[י"ג באדר א']] [[תשד"מ]], ביקר האדמו"ר אצל הרבי, והרבי עוררו ללמוד גם את המסכתות שאין עליהם גמרא במסגרת לימוד ה[[דף היומי]] ב[[ירושלמי]]; לאחר שה[[מניח]]ים הכניסו את הדברים להגהה, כתב הרבי בראש השיחה: {{ציטוטון|נזהרתי לדבר בתור '''הצעה''' – '''ושונה''' והפכה לפקודה וכו' וכו'!!}}{{הערה|[https://drive.google.com/file/d/0B_UwzYOTIwDTWWRpdERFMW1iZzg/view?resourcekey=0-ODo-4V02nLXHXqCMM8k0yw צילום ההגהה], בתקיית גוגל דרייב של אפליקציית [[מפתח]].}}.
== קשריו עם חב"ד ==
האדמו"ר ה"פני מנחם" היה בקשרי ידידות חמים מאוד עם חסידי חב"ד במשך כל שנות הנהגתו ואף קודם לה, כשהוביל את הנהגת חסידות גור בעת חולשתו של אחיו האדמו"ר ה[[שמחה בונם אלתר|"לב שמחה"]], והשתתף באירועים חב"דיים רבים כ[[סיומי הרמב"ם]], חגיגות בר מצוה ל[[ילדי צ'רנוביל]], ‏‏חידון תרי"ג מצוות באה"ק, ועוד.
פעם סיפר האדמו"ר כי ראש ישיבה מסויים המשתייך לחוג ה[[מתנגד]] לחב"ד אמר לו כי ה‏‏חרם שנעשה בזמן ה[[גר"א]] ותלמידיו נגד החסידות, חל כיום רק על חב"ד. במענה לכך הגיב האדמו"ר כי זהו השבח הגדול ביותר ששמע על חב"ד<ref name=":0" />...
על פעילות חב"ד והשלוחים בהפצת התורה והיהדות התבטא האדמו"ר: "
=== שבועון כפר חב"ד ===
האדמו"ר רחש הערכה רבה לשבועון [[כפר חב"ד (שבועון)|כפר חב"ד]], אליו נהג להתראיין באופן נדיר ומיוחד בכל עת בה רצה להביע את דעתו בנושאים העומדים על הפרק. לאחר רצח [[יצחק רבין]] אמר כי "מכל העיתונים והדתיים, השבועון שהגיב על האירוע בצורה הכי מכובדת, מבלי להתבלבל, באופן של קידוש ה' - הוא כפר חב"ד<ref name=":0" />".
לאחר ראיון מיוחד שנערך עימו בשבועון בחודש אדר תשמ"ו, אמר בנו רבי [[יהודה אריה לייב אלתר (בן הפני מנחם)|יהודה אריה לייב אלתר]] כי לאביו היתה קורת רוח מרובה מהאופן בו נכתבו הדברים, הן בדברים שנאמרו מפורש והן בבין השורות<ref name=":0" />.
על אחד מגליונות "כפר חב"ד" שכתב בחריפות ובלעג כלפי א' ממתנגדיו הגדולים של הרבי באותה התקופה, התבטא האדמו"ר על אותו גליון כי "כבר שנים לא בא כבושם הזה לבית ישראל<ref name=":0" />"...


== משפחתו ==
== משפחתו ==
שורה 60: שורה 88:
*'''אני אוהב את הרבי אהבה עצמית''', שבועון כפר חב"ד 1898 עמוד 43
*'''אני אוהב את הרבי אהבה עצמית''', שבועון כפר חב"ד 1898 עמוד 43
*מכון באהלי צדיקים, ספר '''בסוד שיח''' ע' 60–70.
*מכון באהלי צדיקים, ספר '''בסוד שיח''' ע' 60–70.
*סקירה על סיומי הרמב"ם בגליון '''ובאותו הזמן,''' תמוז תשפ"ב.


== קישורים חיצונים ==
== קישורים חיצונים ==
851

עריכות