סיום הרמב"ם

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
(הופנה מהדף סיומי הרמב"ם)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
סיום לימוד הרמב"ם על קברו בטבריה

סיום משנה תורה לרמב"ם הוא אירוע לציון סיום לימוד ספר משנה תורה של הרמב"ם באחד ממסלולי הלימוד אותם התווה הרבי, על מסלול שלושה פרקים ליום - אחת לשנה, על מסלול פרק אחד ליום - אחת לשלוש שנים.

בנוסף לסיום על כל ספר משנה תורה כולו עם תום מחזור הלימוד, מקויימים סיומים גם עם סיום כל מקבץ הלכות שחילק הרמב"ם ובסיום כל אחד מארבעה עשר הספרים הכולל ספר משנה תורה.

הרב יוסף הכט נואם בסיום הרמב"ם בבית הכנסת במצרים
סיום הרמב"ם העולמי
סיום הרמב"ם ה-30 - כינוס ארצי ביד אליהו, תל אביב

'סיום הרמב"ם העולמי'[עריכה | עריכת קוד מקור]

מידי שנה מתקיים בשכונת המלך 'קראון הייטס' מעמד סיום הרמב"ם העולמי, בהשתתפות גדולי הרבנים והאדמו"רים. בשנת ה'תשפ"ב התקיים בערב ל"ג בעומר אירוע אחדות ענק ומיוחד שאליו נערכו רבות. הכינוס מאורגן על ידי הרב שמואל מנחם מענדל בוטמן מנהל צעירי אגודת חב"ד המרכזית. את השם 'סיום הרמב"ם העולמי' נתן הרבי. למארגן - הרב שמואל בוטמן, כתב הרבי: "אזכיר על הציון, להצלחה רבה ומופלגה, רבות מופתי בשמחת משנה תורה דשנת תש"נ". "נתן ה' בליבם".


סיום הרמב"ם בבית הרמב"ם - מרוקו[עריכה | עריכת קוד מקור]

חגיגת סיום הרמב"ם בית הרמב"ם תשפ"ג

במרוקו עורכים חגיגת סיום הרמב"ם ייחודית בבית הרמב"ם בעיר פאס בנוסף לחגיגות נוספות, את החגיגה אירגן שנים רבות השליח הרב יהודה לייב רסקין. החגיגה הראשונה נערכה בסיום המחזור הראשון בשנת תשמ"ה ומאז מידי שנה נערכות חגיגות בפאס וגם בערים אחרות. בחגיגה הראשונה בתשמ"ה, יצא אוטובוס מיוחד מקזבלנקה ועליו שלוחי הרבי: הרב שלמה מטוסוב, הרב שלום איידלמן והרב יהודה לייב רסקין, אישי ציבור, תלמידי ישיבת חב"ד ובני קהילת קזבלנקה. חגיגות הסיום בעיר נפתחו במעמד מיוחד בבית הכנסת הגדול בהשתתפות כמאתיים איש. הרב שלמה מטוסוב ערך את הסיום והחוגגים עברו לבית הרמב"ם בו המסיבה נפתחה בחצר הבית העתיק, והסיום נערך על גג הבית על ידי הרב יהודה לייב רסקין כשאת הפתיחה למחזור השני לימד הרב שלמה מטוסוב. בקבוק המשקה ממנו חולק 'לחיים' במעמד זה נשמר במיוחד עבור הרבי, וכעבור ימים ספורים, כאשר התלמידים השלוחים נסעו לרבי, לקחו עמם את הבקבוק והעבירו לרבי. בהתוועדות שבת הגדול הרבי הזכיר בשיחה את הסיום בבית הרמב"ם בפאס, ובסיום השיחה מזג מבקבוק זה לכל אחד מהתלמידים השלוחים בישיבה הגדולה וגם לרב בנימין גורודצקי ולבקבוקים נוספים. הרבי הודיע כי מי שיערוך סיום רמב"ם יקבל דרך מזכירות הרבי, בקבוק משקה בו מעורב משקה מסיום הרמב"ם בפאס. גם בהתוועדות י"א ניסן הרבי הזכיר את סיום הרמב"ם בבית הרמב"ם בפאס והודיע שוב כי מי שיערוך סיום רמב"ם יקבל בקבוק ובו מעורב משקה מפאס.

בשלהי חודש ניסן, בשבת מברכין אייר, אמר הרבי בהתוועדות שיתן משקה עבור הסיומים שייערכו וגם לאלו שעשו סיום בפאס ובקהיר. במעמד זה קיבל בקבוק שליח הרבי במונטריאול הרב מנחם מענדל רסקין, ואחרי שהרבי מזג לו משקה אמר שישלח את הבקבוק לאביו למרוקו. באותה שנה נערכו 13 חגיגות "סיום הרמב"ם" ברחבי מרוקו ובהם בערים קזבלנקה, ראבאט, מרקש ומקנס. גם בשנים הבאות המשיכו לחגוג את מעמדי סיום הרמב"ם ברוב פאר והדר בערי מרוקו ובבית הרמב"ם [1].

סיום הרמב"ם בישראל[עריכה | עריכת קוד מקור]

בשנת תשד"מ - לאחר הכרזת הרבי על תקנת לימוד הרמב"ם יזם וביצע הרב לוי ביסטריצקי את סיומי הרמב"ם על ציון הרמב"ם בטבריה, ועד לשנתו האחרונה ערך את הסיומים על קבר הרמב"ם. כמו כן החל משנה זו נהג שבכל פעם שסיימו ללמוד הלכות מסוימות או ספר מסוים, לרדת עם מנין אנשים לקבר הרמב"ם בטבריה ולעשות שם את הסיום.

כיום מידי שנה מתקיים הסיום במקום עצמו ולאחר-מכן ממשיך באחד האולמות בעיר. האירוע בארגון בית חב"ד טבריה וצעירי אגודת חב"ד.


מטה חגיגות הרמב"ם[עריכה | עריכת קוד מקור]

אלבומים תיעודיים העוסקים בחגיגות סיום הרמב"ם שיצאו לאור בעקבות האלבום 'יהי אור'

בשנת תשמ"ה, עם סיום המחזור הראשון של לימוד הרמב"ם היומי, נוסד "מטה חגיגות הרמב"ם" במטרה לארגן עשרות חגיגות סיום בכל רחבי הארץ ובראש הסיום המרכזי במעמד רבבות. בראש המטה עמדו הרב ישראל הלפרין והרב אריה לייב קפלן הרב יוסף יצחק אהרונוב. מטה זה, כשאר מוסדות חב"ד באותה תקופה בארץ הקודש, היה כפוף לארגון הגג.

לאחר סיום הרמב"ם בשנת תשמ"ח הרבי שלח דולרים לכל מי מאנ"ש שלא הצליח להיכנס לסיום.

בשנת תשמ"ז ארגן הרב זמרוני ציק את חגיגת ה"סיום הרמב"ם" השלישי בארץ הקודש, שנערכה ב"בנייני האומה" בירושלים. מעמד בו השתתפו גדולי האדמו"רים וראשי הישיבות וזכה לברכתו של הרבי.

בשנת תשמ"ח עברו תפקידי המטה ל"מטה הרמב"ם היומי", בניהולו של שליח הרבי בנתניה הרב נחום גולדשמיד, הפועל תחת ארגון צעירי אגודת חב"ד בארץ הקודש.

סיומי הלכות[עריכה | עריכת קוד מקור]

הרב יקותיאל מנחם ראפ (מימין) והרב מנחם נחום גרליצקי (משמאל) בהתוועדות סיום הלכות ברמב"ם ב-770

הרבי עודד ועורר על קיומם של סיומי הלכות, בנוסף לאירוע חגיגי גדול בסיום מחזור הלימוד כולו.

בשבועות תשמ"ט הייתה התוועדות פתאומית. באותה התוועדות ביקש הרבי שיערכו סיומי הרמב"ם על כל הלכות שגומרים ברמב"ם, ומאז העניק הרבי מידי שבוע בקבוק משקה להרב מנחם נחום גרליצקי, העורך את סיומי הרמב"ם ב-770 בתור השתתפות בסיומים, והוציא תשובות מעודדות על הדו"חות מהסיומים, וכן לקהילת אנ"ש בצפת שארגנה משלחות לסיומי ההלכות ברמב"ם על ציונו בטבריה.

כמו כן, עודד הרבי את הרב יקותיאל מנחם ראפ להעלות על גבי הכתב את תוכן הדברים שאמר בסיום הרמב"ם ב-770, ואף הוציא לאור שני כרכים בשם "תקות מנחם".

הסיום שמארגן הרב גרליצקי הם במסגרת כולל תפארת זקנים לוי יצחק 770, ושיעור הרמב"ם הקבוע בו.

ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

לקריאה נוספת[עריכה | עריכת קוד מקור]


קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

וידאו


הערות שוליים

  1. תורת מנחם תשמ"ה, מעיינות מפכים במרוקו, חב"ד במרוקו, אלבום חגיגות סיום הרמב"ם