חיפה: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד עריכה מתקדמת מהנייד
 
(117 גרסאות ביניים של 46 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:צבאות מנחם.jpg|שמאל|ממוזער|250px|בנין ת"ת צבאות מנחם חיפה והקריות]]
{{קהילת חב"ד|
העיר חיפה הינה העיר השלישית בגודלה בארץ. בעיר קיימת קהילת [[חב"ד]] המונה כ-120 משפחות, בעיר קיימת פעילות עניפה של בתי חב"ד ומוסדות.
|שם=חיפה
רב קהילת חב"ד בעיר הינו הרב [[גדליהו אקסלרוד]].
|תמונה=[[קובץ:שלוחים בחיפה.jpeg|ללא מסגרת|ממוזער|250px|]]
 
|כתובית=שלוחי הרבי לחיפה, תשע"ו
?עד מתי יהיה זה לנו למוקש
|עיר=חיפה
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
|מדינה=[[ארץ ישראל]]
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
|שכונה חב"דית=נווה גאולה
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
|מייסדי הקהילה=
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
|רב הקהילה=הרב [[גדליהו אקסלרוד]]
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
|משפיע הקהילה=
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
|מוסדות בקהילה=מוסדות חינוך חב"ד, ישיבת תומכי תמימים, בית ספר שלהבות חב"ד
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
|שלוחים מרכזיים=הרב [[לייבל שילדקרויט]]
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
הרב [[דב גינזבורג]]
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
הרב [[מנחם מענדל וילישאנסקי]]
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
|מספר שלוחים=
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
|מספר בתי חב"ד=20
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
|מספר משפחות בקהילה=150
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
|ראו גם='''ראו גם'''
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
|אישים בקהילה (קטגוריה)=[[:קטגוריה: אישים בחיפה|אישים בחיפה]]
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
|מוסדות בקהילה (קטגוריה)=[[:קטגוריה: מוסדות וארגונים בחיפה|מוסדות וארגונים בחיפה]]
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
|שלוחים בקהילה (קטגוריה)=[[:קטגוריה:שלוחים בחיפה|שלוחים בחיפה]]
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
}}
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
העיר '''חיפה''' הינה העיר השלישית בגודלה בארץ ישראל. בעיר מתגוררים כ-300,000, וקהילת [[חב"ד]] מונה כ-150 משפחות, בעיר קיימת פעילות עניפה של בתי חב"ד ומוסדות.
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
כרב קהילת חב"ד בעיר מכהן הרב [[גדליהו אקסלרוד]]. הרב [[מנחם מענדל וילשאנסקי]] הרב [[אורי למברג]] והרב [[שלום דובער יהושע ליפש|יהושע ליפש]] משמשים כמורי צדק, הרב [[שאול דוד בורשטיין]] - בית חב"ד לדוברי רוסית המפעיל גם גן ילדים ותלמוד תורה.
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
 
שאלת משיחיותו של הרבי מלובביץ' נהפכה זה מכבר לסוגיה ציבורית החורגת בהרבה מגבולות חסידות חב"ד. העובדה שכ-330 שנה אחרי טראומת משיחיות השקר של שבתי צבי שוב נמצא ביהדות גורם חשוב הטוען למשיחיות - לא סתם טענה שמדובר בתקופת גאולה, לטענה זו שותפים רבים, בוודאי בחוגי הימין הדתי-לאומי, אלא משיחיות פרסונלית), משכה גם את תשומת הלב הן של עולם שומרי המצוות, שנדרש לגבש התייחסות ערכית לתופעה, והן של עולם המחקר, שנמצא לו לפתע כר לחקר תופעה משיחית "בזמן אמת", תוך כדי התהוותה.
 
כשם שהתופעה עצמה מרתקת, כך גם שני סוגי ההתייחסות אליה - הדתית והמחקרית. בתחום הראשון בלטה התייחסותו של מנהיג הציבור הליטאי בישראל (המתנגד מסורתית לחסידות בדיוק בשל החשד שהיא מסתירה מאחוריה שאיפה משיחית), הרב אליעזר שך. הרב שך, שהיה ידוע באופן כללי במנהיגותו החריפה והתקיפה, נהג כך גם כלפי גילויי המשיחיות של חב"ד. מיוחסת לו האימרה כי "חב"ד היא הדת הכי קרובה ליהדות", כלומר מבחינתו עצם התופעה המשיחית כבר הוציאה אותה מחוץ לגבולות היהדות. ראוי לציין שהוא אמר את הדברים עוד לפני פטירת הרבי מלובביץ', בקיץ 1994, אירוע שהחריף עוד יותר את הבעייתיות של המשיחיות החב"דית - כשחוגים נרחבים בתוכה סירבו לקבל את העובדה שהמוות סתם את הגולל על אפשרות משיחיותו של הרבי, ונתלו באמונות סמי-נוצריות שהרבי לא מת אלא "נסתר מן העין", והוא עתיד להתגלות. חוגים אחרים, מצומצמים יותר, הרחיקו לכת באימוץ המודל הנוצרי ואף ייחסו לרבי מעמד של בורא העולם ממש).
 
הרב ד"ר יצחק קראוס, ראש המדרשה לנשים באוניברסיטת בר-אילן, מגלם בכפל תאריו את כפל ההתייחסות לסוגיה: הפן הפנים-דתי והפן המחקרי. בספרו החדש הוא מבקש להתמודד לעומק עם תופעת המשיחיות החב"דית, לבחון את מקורותיה, סיבות לעיתויה, ההצדקות התיאולוגיות שבהן השתמשה, השלבים השונים בהתפתחותה והאמצעים שבהן מימשה את תפיסתה. כבר בראשית הספר הוא מצביע על עובדה משמעותית: המשיחיות היתה שם מן הרגע הראשון. הוא מצטט בהרחבה את נאומו הראשון של הרבי כ"נשיא" החסידות (התואר המוענק בחב"ד למנהיג) משבט תשי"א (1951), כדי להדגיש שכבר אז דיבר הרבי על דורו כדור ביאת משיח. למעשה, הוא מדגיש שכבר המנהיג שקדם לרבי, חותנו הרי"ץ (הרב יצחק שניאורסון), דיבר על תקופתו כעידן גאולה. חשוב להדגיש שעולם המחקר יודע זה מכבר על קיומו של גרעין משיחי בחב"ד עוד בתקופת האדמו"ר הקודם, אבל מכיוון שהציבור הרחב נוטה לייחס את ההתפרצות המשיחית ל-13 שנותיו האחרונות של הרבי (מאז עודד את שירת השיר "אנחנו רוצים משיח עכשיו", ב-1981), ומכיוון שהספר נועד לציבור הרחב, הרי יש בהחלט חשיבות להדגשה זו גם אם אין בה חידוש מחקרי.
 
ההצדקה התיאולוגית שבה השתמש הרבי לרעיון שדורו הוא דור משיח היא העובדה שהוא האדמו"ר השביעי של חב"ד (מכאן שמו של הספר). שבע הוא מספר בעל משמעות מיסטית בתרבויות שונות, ובהן היהדות, ובמיוחד בזרם הקבלי-חסידי שלה. בהקשר שלנו, מכיוון שאדמו"רי חב"ד האחרונים ראו עצמם לא כמנהיגים לחסידיהם בלבד אלא לדור כולו, הרי שדורו של האדמו"ר השביעי של חב"ד נחשב כולו כדור בעל מעמד מיוחד. לפי הרבי, זהו הדור שבו צפויה סוף-סוף הגאולה המשיחית המיוחלת.  
 
לפי עמדה זו, לחסידי חב"ד יש תפקיד מיוחד בגאולה הצפויה: מכיוון שפעולותיו של כל יהודי משמעותיות לגבי מימושו של הפוטנציאל המשיחי, עליהם להבטיח שכל יהודי יעשה את חלקו כדי שהפוטנציאל לא יוחמץ. בכך מוטלת על החסידים אחריות היסטורית מרחיקת לכת, כמעט קוסמית, ששכרה בצדה: הכבוד העצום להיות שותפים בתהליך, שפעילותם מתנה את עצם הצלחתו. כך מבין קראוס את כוח המשיכה של המטלות הקשות שהטיל הרבי על חסידיו: מאי-נוחות בעמידה בדוכן תוך ניסיון לחזר אחר יהודים שיניחו תפילין, ועד אי-נוחות גבוהה בהרבה - שליחים שיצאו לקצווי עולם כדי למלא שם את התפקיד שהוטל עליהם במימוש הגאולה. עם זאת, לפי קראוס, הרבי לא העז לבחון את אמונתם של חסידיו באופן מיידי וטוטאלי: הוא העמיס עליהם את משימות הגאולה באופן הדרגתי: ראשית, בניית החצר עצמה, שנמצאה במצב קשה לאחר השואה. משם הוא עבר להפצת החסידות ברחבי העם היהודי, ורק לאחר מכן פנה לשלב השלישי, שלא תיתכן גאולה אוניברסלית בלעדיו - הפצת המסר של חב"ד גם ללא-יהודים.
 
קראוס בחר להתמקד במחקרו בשני אפיקים: התיאולוגי והמעשי. רוצה לומר: מהי הפילוסופיה הדתית שבאמצעותה ביקש הרבי לשכנע את חסידיו שתקופתו היא אמנם תקופה משיחית; כיצד התפתחה התיאולוגיה הזו מהצבעה על הדור כ"דור גאולה", ועד רמיזות לעצמו (ועוד יותר: מתן לגיטימציה לאחרים להצביע עליו) כמשיח. ברוח דומה, הוא מפרט גם את השלבים המעשיים השונים של מימוש התפיסה המשיחית.
 
זו כמובן התמקדות לגיטימית, אבל היא משאירה את הסיפור חסר בכמה היבטים חשובים, בעיקר ההיסטורי והסוציולוגי. לדוגמה, מה גרם להתפרצות המשיחית דווקא בעיתוי שבו התפרצה? אם נצא מנקודת הנחה שהקישור ל"דור השביעי" אינו הגורם להתפרצות המשיחית, אלא רק האמצעי שדרכו ביקש הרבי לשכנע את שומעיו לאחר שהחליט לנקוט מדיניות משיחית, יש צורך להצביע על הגורמים ההיסטוריים לכך: משבר השואה? אולי המשבר האישי הכרוך בעובדה שלא היו לו ילדים, וגם לא קרובים אחרים, שיוכלו למלא את מקומו בבוא העת, ולכן היה צורך לשכנע את החסידים שמשימת החסידות מסתיימת בדורו שלו? ואולי זו דווקא ההכרה שההתפתחות הטכנולוגית, בתוספת השכלתו הכללית, בכלל מאפשרות לראשונה לחסידות יומרה משיחית גלובלית? הספר אינו מפרט בסוגיות אלה.
 
שאלות נוספות שאינן עולות הן: כיצד הגיבו החסידים למדיניות המשיחית? האם מיד נעשתה פופולרית, או שהרבי היה צריך להתגבר על התנגדות בתחום זה? ובכלל, האם התקשה בייצוב מנהיגותו? איך התמודד עם התופעות הסותרות לכאורה את ההנחה שמדובר בעידן משיחי, כמו השואה וההתבוללות? כל אלה הן שאלות נכבדות שהספר אינן מתמודד איתן. ומכאן שסוגיית משיחיותו של הרבי מלובביץ' עוד יכולה לספק כר נרחב למחקר גם עבור חוקרים נוספים.  


==ייסוד הקהילה==
==ייסוד הקהילה==
קהילת חב"ד בחיפה הינה מהוותיקות בקהילת חב"ד בארץ. לערך ב[[תש"י]] התגוררו בשכונת הדר בחיפה, מספר משפחות של חסידי חב"ד, אחד מהידועות בהם היא משפחת הר' [[יחיאל מיכל דוברוסקין]], ומשפחת הרב [[גרשון חן]].
[[קובץ:הרב-גדליה-אקסלרוד.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרב אקסלרוד רב קהילת חב"ד בחיפה]]
קהילת חב"ד בחיפה הינה מהוותיקות בקהילת חב"ד בארץ. ב-תרצ"ד (1934) עלה לחיפה הרב הגאון הרב מנחם מענדל קופרשטוך והקים בה קהילה חב"דית, בביתו שהיה גם בית הכנסת התפללו לפי נוסח האריז"ל וכן נערכו התוועדויות ב[[י"ט כסלו]], חגי הגאולה ובמועדים חב"דים. לימד [[תניא]] וחסידות בכל שבת במהלך הסעודה שלישית. הרב קופרשטוך היה מקושר בלב ובנפש ל[[אדמו"ר הריי"צ]] והוא שהטיל עליו להיות ממיסדי [[אגודת חסידי חב"ד בארץ הקודש]]. בפטירתו בז' אדר א' [[תש"ו]] נתיתמה הקהילה בחיפה ובנו, ר' גרשון זאב נתבקש למלא את מקומו אך סרב והחליט לחפש אחר רב חב"די שינהיג את הקהילה. כך נבחר הרב [[יחיאל מיכל דוברוסקין]] לכהן בראש הקהילה. בניו של הרב קופרשטוך דאגו לקיים בבית הכנסת על שם הרב קופרשטוך בחיפה התוועדויות י"ט כסלו ברוח חב"ד עם בעלי מנגנים חב"דיים ומשפיעים. לערך ב[[תש"י]] התגוררו בשכונת הדר בחיפה, מספר משפחות של חסידי חב"ד, אחד מהידועות בהם היא משפחת הרב יחיאל מיכל דוברוסקין, ומשפחת הרב [[גרשון חן]].


כבר בשנת תשי"ב כתב הרבי לרב דוברוסקין: "ובפרט שנמצא הוא בחיפה מקום אין ניכר שם אגודת חב"ד, אף שנמצאים בה מתלמידי התמימים, וגם הוא והרב חן שי' בתוכם".
כבר בשנת [[תשי"ב]] כתב הרבי לרב דוברוסקין: {{ציטוטון|ובפרט שנמצא הוא בחיפה מקום אין ניכר שם אגודת חב"ד, אף שנמצאים בה מתלמידי התמימים, וגם הוא והרב חן שי' בתוכם}}.


באותה תקופה היה [[מקוה]] בחיפה שדרש תיקון. כפי הנראה מחילופי המכתבים, לא היה בידי הרב דוברוסקין את האמצעים לתיקון המקוה, והוא פנה ל[[אגודת חסידי חב"ד בארץ הקודש]] בבקשת עזרה. הרבי הקצה 100 ל"י לצורך בנית המקוה. לאחר מכן כתב לו הרבי כי באם המקווה תהיה בנויה ב[[מקווה חב"ד|שיטת חב"ד]] יקצה לו הרבי 150 ל"י.
באותה תקופה היה [[מקוה טהרה]] בחיפה שדרש תיקון. כפי הנראה מחילופי המכתבים, לא היה בידי הרב דוברוסקין את האמצעים לתיקון המקוה, והוא פנה ל[[אגודת חסידי חב"ד בארץ הקודש]] בבקשת עזרה. הרבי הקצה 100 ל"י לצורך בנית המקוה. לאחר מכן כתב לו הרבי כי באם המקווה תהיה בנויה ב[[מקווה חב"ד|שיטת חב"ד]] יקצה לו הרבי 150 ל"י.


בתשי"ד כותב הרבי לרב [[גרשון חן]]: "נבהלתי להשמועה אשר בכל עיר חיפה אין כי אם בית הכנסת אחת או שתים בה מתפללים נוסח אר"י, ותשואות חן אם יבשר טוב בזה".
בתשי"ד כותב הרבי לרב [[גרשון חן]]: {{ציטוטון|נבהלתי להשמועה אשר בכל עיר חיפה אין כי אם [[בית הכנסת]] אחת או שתים בה מתפללים נוסח אר"י, ותשואות חן אם יבשר טוב בזה}}.


==פעילות חב"ד בעיר==
==פעילות חב"ד בעיר==
תשובת הרבי על הפעילות בחיפה: "ומובן ורואים גם במוחש אשר הנהגת נחשון היא לא רק הוראה לשביעי של פסח ולקרי"ס כפשוטו, אלא לכל התחלה דענין אלקי במקום חדש, וק"ל, ובפרט כשהמדובר בהפצת המעינות ובדרא דעקבתא דמשיחא ובאה"ק אשר עיני ה' אלקיך בה מראשית השנה עד אחרית שנה ובמקום כזה אשר הלעו"ז יש לו בעוה"ר תוקף מיוחד עד שנודע גם בחו"ל בשם העיר האדומה"
[[קובץ:בשורת הגאולה בחיפה.jpg|שמאל|ממוזער|250px|שלט חוצות ענק המבשר את [[בשורת הגאולה]] על הישיבה גדולה]]
תשובת הרבי על הפעילות בחיפה:
{{ציטוטון|ומובן ורואים גם במוחש אשר הנהגת נחשון היא לא רק הוראה לשביעי של פסח ולקרי"ס כפשוטו, אלא לכל התחלה דענין אלקי במקום חדש, וק"ל, ובפרט כשהמדובר בהפצת המעינות ובדרא דעקבתא דמשיחא וב[[ארץ הקודש]] אשר עיני ה' אלקיך בה מראשית השנה עד אחרית שנה ובמקום כזה אשר הלעו"ז יש לו בעוה"ר תוקף מיוחד עד שנודע גם בחו"ל בשם העיר האדומה}}.


את פעילות חב"ד בעיר בשנים הבאות פיתח הרב [[ראובן דונין]] שקיבל ריבוי הוראות מהרבי אודות הפעילות המתקיימת בחיפה. ביתו שבשכונת ותיקי ההסתדרות בחיפה, היה פתוח לעשרות ומאות צעירים תושבי האזור שבאו לשוחח עמו בענייני אמונה וחסידות. רבים מבעלי התשובה שעשו את צעדיהם הראשונים בעולמה של היהדות, היו מוצאים בביתו - ביתם; שם היו אוכלים, ישנים ולומדים. עם השנים הקים הרב דונין בעיר 'סניף' [[בית חב"ד]] בו התקיימה הפעילות.
את פעילות חב"ד בעיר בשנים הבאות פיתח הרב [[ראובן דונין]] שקיבל ריבוי הוראות מהרבי אודות הפעילות המתקיימת בחיפה. ביתו שבשכונת ותיקי ההסתדרות בחיפה, היה פתוח לעשרות ומאות צעירים תושבי האזור שבאו לשוחח עמו בענייני אמונה וחסידות. רבים מבעלי התשובה שעשו את צעדיהם הראשונים בעולמה של היהדות, היו מוצאים בביתו - ביתם; שם היו אוכלים, ישנים ולומדים. עם השנים הקים הרב דונין בעיר 'סניף' [[בית חב"ד]] בו התקיימה הפעילות.
שורה 85: שורה 43:
לאחר כמה שנים הגיע לעיר השליח הרב [[ירמיה יהודה לייב שילדקרויט|לייבל שילדקרויט]] והתחיל בבנית מוסדות חב"ד.
לאחר כמה שנים הגיע לעיר השליח הרב [[ירמיה יהודה לייב שילדקרויט|לייבל שילדקרויט]] והתחיל בבנית מוסדות חב"ד.


בחודש [[חשוון]] בשנת [[תשמ"ח]] הגיעה משפחתו של ר' [[דב גינזבורג]] לחיפה. בתחילה פתחו את בית חב”ד במרכז ‘הדר’. באיזור זה מתגוררים הרבה שומרי מצוות, ובכללם חסידי חב”ד. לאחר חצי שנה עברו משפחת גינזבורג לגור בשכונת קרית שפרינצק, שם מכהן הרב גינזבורג כרב בית כנסת ‘היכל חנה’.
בחודש [[חשוון]] בשנת [[תשמ"ח]] הגיעה משפחתו של הרב [[דב גינזבורג]] לחיפה. בתחילה פתחו את בית חב"ד במרכז 'הדר'. באיזור זה מתגוררים הרבה שומרי מצוות, ובכללם חסידי חב"ד. לאחר חצי שנה עברו משפחת גינזבורג לגור בשכונת קריית שפרינצק, שם מכהן הרב גינזבורג כרב בית כנסת 'היכל חנה'.


מאז יצא ל[[שליחות]] פועל הרב גינזבורג בתפקיד מנהל בית חב”ד המרכזי הנמצא בשכונת ’הדר’, כאשר במקביל הוא פועל בקרית שפרינצק כרב בית הכנסת חב"ד "היכל חנה", במסירת שיעורי תורה רבים, ומארגן פעילות סביב לוח השנה לכל הגילאים.  
מאז יצא ל[[שליחות]] פועל הרב גינזבורג בתפקיד מנהל בית חב"ד המרכזי הנמצא בשכונת 'הדר', כאשר במקביל הוא פועל בקריית שפרינצק כרב [[בית הכנסת]] חב"ד "היכל חנה", במסירת שיעורי תורה רבים, ומארגן פעילות סביב לוח השנה לכל הגילאים.


ברחבי העיר חיפה מוגשים כיום כשבעים שיעורי תורה על ידי בתי חב”ד. כמו כן קיימת ספריית השאלה לספרים וקלטות. בזכות הספרייה, רבים מתחזקים בשמירת מצוות, ויש גם שהקימו בתים חסידיים למופת בזכותה.  
ברחבי העיר חיפה מוגשים כיום כשבעים שיעורי תורה על ידי בתי חב"ד. כמו כן קיימת ספריית השאלה לספרים וקלטות. בזכות הספרייה, רבים מתחזקים בשמירת מצוות, ויש גם שהקימו בתים חסידיים למופת בזכותה.
[[קובץ:צבאות מנחם.jpg|שמאל|ממוזער|250px|בנין [[תלמוד תורה צבאות מנחם]] חיפה והקריות]]
הרב גינזבורג גם מפעיל בית התבשיל בעיר, כאשר ליד כל סועד מניחים ברכונים, ועלוני הסברה מחולקים לנצרכים.


הרב גינזבורג גם מפעיל בית התבשיל בעיר, כאשר ליד כל סועד מניחים ברכונים, ועלוני הסברה מחולקים לנצרכים.  
מלבד זאת ישנם ברחבי העיר גם שיעורי תורה בענייני [[גאולה]] ו[[משיח]]. בהזדמנוית רבות יוצאים [[אנ"ש]] [[תמים|והתמימים]] לנאום בעשרות בתי הכנסת בחיפה על אודות בשורת הגאולה - והתגובות חיוביות בהחלט.


מלבד זאת ישנם ברחבי העיר גם שיעורי תורה בענייני [[גאולה]] ו[[משיח]]. בהזדמנוית רבות יוצאים [[אנ"ש]] [[תמים|והתמימים]] לנאום בעשרות בתי הכנסת בחיפה על אודות בשורת הגאולה - והתגובות חיוביות בהחלט.  
במשך השנים דאג הרב גינזבורג להביא לעיר עוד כשלושים [[שלוחים]] הפועלים בשכונות שונות של העיר.


במשך השנים דאג הרב גינזבורג להביא לעיר עוד כעשרה [[שלוחים]] הפועלים בשכונות שונות של העיר.
בעיר ישנה גם ישיבת [[תומכי תמימים חיפה|תומכי תמימים]], בראשות הרב [[מנחם מענדל וילשאנסקי]], בה לומדים זה לצד זה בחורים מישיבת חסידי חב"ד ליובאוויטש - [[בית לוי יצחק]] שבצפת עם [[בעל תשובה|בעלי תשובה]] תושבי העיר.


בעיר ישנה גם ישיבת [[תומכי תמימים חיפה]], בראשות הרב מנחם מענדל וילשאנסקי, בה לומדים זה לצד זה בחורים מישיבת חסידי חב"ד ליובאוויטש -  [[בית לוי יצחק]] שבצפת עם [[בעל תשובה|בעלי תשובה]] תושבי העיר.
===נווה גאולה===
בשנת [[תשע"ה]] יצא הרב [[מנחם מענדל וילשאנסקי]] בעידוד רבני ומשפיעי אנ"ש בקניה ומכירה של בתים לחסידי חב"ד בשכונה ערבית הסמוכה לשכונת 'הדר' בה שוכנת הישיבה, ובכך להקים שכונה חדשה בשם 'נווה גאולה'.


===בתי חב"ד בעיר===
נכון לשנת [[תשפ"א]] גרים כעשרים זוגות בשכונה שבחלקה מאוכלסת עדין במשפחות ערביות. מנתונים של הרשויות עולה כי גם בבתים המאוכלסים בערבים יותר מחצי בבעלות יהודית. כרב הקהילה משמש הרב מנחם מענדל וילשאנסקי ומתקיימות בה מדי שבוע [[התוועדות חסידים|התוועדויות]] ושיעורים.


:'''חיפה - אחוזה''' - מנהל: הרב יהודה דונין. בשכונה פועלת חנות תשמישי קדושה, בית כנסת חב"ד, כולל אברכים, מכון סמיכה.
כמו כן נקנה שטח בו יוקם שישמש את מוסדות החינוך ו[[מקווה טהרה]]. המוסדות הקיימים כוללים מעון וגני חב"ד בנים ובנות בניהולו של ר' גלעד גודס.
:'''חיפה - בת גלים''' - מנהל: הרב ישי קלי.
:'''חיפה - הדר עליון''' - מנהל: הרב מנחם מענדל ווילישאנסקי.
:'''חיפה - כרמל מערבי''' - מנהל: הרב שלמה חיים ליסון.
:'''חיפה - מושבה גרמנית - בית כנסת תיירותי''' מנהל: הרב בועז קלי.
:'''חיפה - נווה דוד''' - מנהל: הרב נתן לירנובוי. בשכונה פועלת בית חב"ד, בית כנסת חב"ד, מכון בר מצוה וחלוקת מזון לנזקקים מידי שבוע.
:'''חיפה - נווה יוסף''' - מנהל: הרב שלמה גרוס. בשכונה קימת בית חב"ד ובית כנסת חב"ד.
:'''חיפה - נוה שאנן''' - מנהל: הרב אברהם דב רוזנבלט.
:'''חיפה - סטודנטים''' - מנהל: הרב אורי למברג.
:'''חיפה - קרית אליעזר''' - מנהל: הרב יוסף ליפש. בשכונה קיימת ספריה תורנית ומנין חב"ד.
:'''חיפה - רמות/קמפוס''' - מנהל: הרב יוסי רוזנברג. רכז פעילות סטודנטים: הרב אליעזר ש.ז. מורגשטרן. בשכונה פועלת בית כנסת, שיעורי תורה וסעודות שבת לסטודנטים.


==ידידי חב"ד בעיר==
===ידידי חב"ד בעיר===
רבה הראשי של חיפה וחבר מועצת הרבנות הראשית ל[[ישראל]], הרב [[שאר ישוב הכהן]], סיפר בכינוס [[תורה]] בישיבת [[חב"ד]]: "עבורי, הכינוס תורה היא סגירת מעגל", הרב שאר ישוב סיפר כי לפני שנים הרבי ביקש ממנו להשתדל להוסיף ב[[שיעורי תורה]], בנאומו סיפר הרב כהן על מסכת הקשרים המופלאה בין משפחתו לבין חב"ד, שהחל מסבו ה"לוגער רב" שהרבי [[מלך המשיח]] שהה בביתו כמה חדשים והוקיר לו תודה על-כך. בהיותו בביקור בפורים תשל"א בפמלייתו של הנשיא [[שז"ר]] שהגיע לשמוע קריאת המגילה אצל הרבי, התבטא עליו הרבי: "ער איז מיין אלטע גוטע פריינד" (=הוא חברי הטוב והוותיק). הרב שאר ישוב סיפר כי בהזדמנות אחרת ב"[[יחידות]]" נסובה השיחה בעניין [[מצות]] יישוב ארץ-ישראל וההיתר לצאת ממנה בשביל ללמוד במחיצתו של הרבי. בין הדברים ביקש הרב מהרבי שיבוא לארה"ק באומרו שדבר זה יוסיף הרבה ליושבי הארץ. "הרבי השיב שאינו בא משום שאת הדרך לשם יודע הוא, אך את הדרך חזרה איננו יודע, ועדיין לא סיים את ענייניו בחו"ל", סיפר הרב והוסיף כי באותה יחידות הרבי נתן לו תשובה נוספת לכך, אך הרב לא סיפר זאת בנימוק "זהו מידי אישי".  
רבה הראשי של חיפה וחבר מועצת [[הרבנות הראשית]] ל[[ישראל]], הרב [[שאר ישוב הכהן]], סיפר ב[[כינוס תורה]] בישיבת [[חב"ד]]: "עבורי, הכינוס תורה היא סגירת מעגל", הרב שאר ישוב סיפר כי לפני שנים הרבי ביקש ממנו להשתדל להוסיף ב[[שיעורי תורה]], בנאומו סיפר הרב כהן על מסכת הקשרים המופלאה בין משפחתו לבין חב"ד, שהחל מסבו ה"לוגער רב" שהרבי [[מלך המשיח]] שהה בביתו כמה חדשים והוקיר לו תודה על-כך. בהיותו בביקור בפורים [[תשל"א]] בפמלייתו של הנשיא [[שז"ר]] שהגיע לשמוע קריאת המגילה אצל הרבי, התבטא עליו הרבי: "ער איז מיין אלטע גוטע פריינד" (=הוא חברי הטוב והוותיק). הרב שאר ישוב סיפר כי בהזדמנות אחרת ב"[[יחידות]]" נסובה השיחה בעניין [[מצות]] יישוב ארץ-ישראל וההיתר לצאת ממנה בשביל ללמוד במחיצתו של הרבי. בין הדברים ביקש הרב מהרבי שיבוא לארה"ק באומרו שדבר זה יוסיף הרבה ליושבי הארץ. "הרבי השיב שאינו בא משום שאת הדרך לשם יודע הוא, אך את הדרך חזרה איננו יודע, ועדיין לא סיים את ענייניו בחו"ל", סיפר הרב והוסיף כי באותה יחידות הרבי נתן לו תשובה נוספת לכך, אך הרב לא סיפר זאת בנימוק "זהו מידי אישי".
כמו כן האדמו"ר מנדבורנא חיפה רבי חיים אלטר דוד לייפער נחשב לידיד קרוב של חב"ד בעיר.


==השלוחים==
===בתי חב"ד בעיר===
*הרב [[לייבל שילדקרויט]] - שליח כ"ק אד"ש מה"מ, ומנכ"ל המוסדות.
*הרב [[לייבל שילדקרויט]] - שליח הרבי, ומנכ"ל המוסדות.
*הרב [[דב גינזבורג]] - בית חב"ד המרכזי ובשכונת שפרינצק.
*הרב [[דב גינזבורג]] - בית חב"ד המרכזי בשכונת הדר.
*הרב שלמה גרוס - שכונת נוה יוסף.
*הרב [[אורי למברג]] - ראש [[כולל אברכים]] חב"ד.
*הרב נתן לירנבוי - שכונת נוה דוד.
*הרב [[שאול בורשטיין]] - מנהל מרכז חב"ד לדוברי רוסית.
*הרב שלמה חיים ליסון - שכונת כרמל מערבי.
;שכונות:
*הרב אברהם דב רוזנבלט - שכונת נוה שאנן.
*'''אחוזה''' - מנהל: הרב [[יהודה דונין]]. בשכונה פועלים חנות תשמישי קדושה ובית כנסת חב"ד.
*הרב אורי למברג - אוניברסיטה (טכניון).
*'''בת גלים''' - מנהל: הרב ישי קלי.
*הרב אברהם רוזנבלט - נוה שאנן.
*'''הדר עליון''' - מנהל: הרב [[מנחם מענדל וילשאנסקי]].
*הרב יוסי רוזנברג - שכונות רמות חיפה.
*'''כרמל מערבי''' - מנהל: הרב שלמה חיים ליסון.
*הרב לוי אורנשטיין - מנהל משרד, ושליח בשכונת שפרינצק.
*'''כרמל צרפתי''' - מנהל: הרב יהודה גינזבורג{{הערה|* '''בית ספר לניסים''' [[שבועון בית משיח]] גיליון מס' 1316 עמוד 42.}}.
*הרב [[מנחם מענדל וילשאנסקי]] - שכונת הדר עליון, וראש הישיבה.
'''מושבה גרמנית - בית כנסת תיירותי''' מנהל: הרב [[בועז קלי]].
*הרב יוסף ליפש - שכונת קרית אליעזר וקרית אליהו.
*'''נווה יוסף''' - מנהל: הרב שלמה גרוס. בשכונה קיים בית חב"ד ובית כנסת חב"ד.
*הרב ישי קלי - שכונת בת גלים.
*'''נוה שאנן''' - מנהל: הרב [[אברהם דב רוזנבלט]].
*הרב יהודה דונין - שכונת אחוזה.
*'''פנינת הכרמל''' - מנהל: הרב בצלאל ווילשאנסקי.
*הרב שאול בורשטיין - מנהל מרכז חב"ד לדוברי רוסית
*'''קרית אליעזר''' - מנהל: הרב יוסף ליפש. בשכונה קיימת ספריה תורנית ומנין חב"ד.
*'''קרית שפרינצק''' - מנהל: הרב דב גינזבורג. הרב לוי אורנשטיין.
*'''רמות/קמפוס''' - מנהל: הרב [[יוסי רוזנברג]]. רכז פעילות סטודנטים: הרב אליעזר ש. ז. מורגשטרן. בשכונה פועל בית כנסת חב"ד, ופעילות קבועה של שיעורי תורה וסעודות שבת לסטודנטים.
*'''נמל הנוסעים של מפרץ חיפה''' - מנהל: הרב [[אסף חנוך פרומר]].
*'''קמפוס הנמל''' - מנהל: הרב אליעזר קליין. בשנת [[תשע"ו]] חנך בנין בית חב"ד לצעירים בן 3 קומות.
*'''אוניברסיטת חיפה''' - מנהל: הרב תנחום ריבקין.


==קישורים חיצונים==
==לקריאה נוספת==
* [http://www.chabadhaifa.com/ לאתר חב"ד חיפה]
* [[א. אברהם]], '''[http://ih.chabad.info/upload/Musaf03/index.html#p=27 מעונות גאולה]''' סקירה על המעונות המופעלים על ידי בית חב"ד בחיפה, בתוך מגזין 'משיחי' של [[שבועון בית משיח]] עמוד 26 {{אינפו}} י"א [[ניסן]] תשע"ד
* [http://www.chabadhaifa.com/ אתר בית חב"ד חיפה]
*'''[http://beismoshiachmagazine.org/katavot/2016/2/4/532941062633.html כפר חב"ד בחיפה]''' {{בית משיח}} בתוך [[שבועון בית משיח]] שבט תשע"ו
* [http://www.nevedavid.com/ לאתר חב"ד חיפה - נווה דוד]
*[http://www.teshura.com/teshurapdf/סיפורים%20ממשפיעי%20חיפה.pdf סיפורים ממשפיעי חיפה] תשורת חתונת משפחות - מרנץ וסוחייק
* [http://www.chabadoncampus.co.il/ לאתר חב"ד חיפה - רמות/קמפוס]
* מנדי שדה, [https://col.org.il/news/138067 כך נוסדה קהילת חב"ד בחיפה: פרק ראשון], באתר [[COL]] {{COL}}


* [http://www.chabad.info/index.php?url=article_he&id=56612 השליח קיבל אות הוקרה מראש העיר] - באתר חב"ד אינפו
==קישורים חיצוניים==
* [http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=&id=79830&tag=חיפה כתבות ועדכונים הקשורים עם קהילת חב"ד בחיפה] באתר [[חב"ד אינפו]] {{אינפו}}
* [http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=56612 השליח קיבל אות הוקרה מראש העיר] - באתר חב"ד אינפו
* [https://chabad.info/news/958462/ הצלם החב"די בתיעוד מרחובות חיפה וקהילת חב"ד בעיר] {{אינפו}} {{תמונה}}


[[קטגוריה:קהילות חב"ד בארץ הקודש]]
{{ערים בישראל}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:חיפה]]

גרסה אחרונה מ־21:17, 18 בספטמבר 2024

חיפה

שלוחי הרבי לחיפה, תשע"ו
עיר חיפה
מדינה ארץ ישראל
שכונה חב"דית נווה גאולה
רב הקהילה הרב גדליהו אקסלרוד
מוסדות מוסדות חינוך חב"ד, ישיבת תומכי תמימים, בית ספר שלהבות חב"ד
שלוחים מרכזיים הרב לייבל שילדקרויט

הרב דב גינזבורג הרב מנחם מענדל וילישאנסקי

מספר בתי חב"ד 20
מספר משפחות בקהילה 150
ראו גם
אישים בחיפה
מוסדות וארגונים בחיפה
שלוחים בחיפה

העיר חיפה הינה העיר השלישית בגודלה בארץ ישראל. בעיר מתגוררים כ-300,000, וקהילת חב"ד מונה כ-150 משפחות, בעיר קיימת פעילות עניפה של בתי חב"ד ומוסדות. כרב קהילת חב"ד בעיר מכהן הרב גדליהו אקסלרוד. הרב מנחם מענדל וילשאנסקי הרב אורי למברג והרב יהושע ליפש משמשים כמורי צדק, הרב שאול דוד בורשטיין - בית חב"ד לדוברי רוסית המפעיל גם גן ילדים ותלמוד תורה.

ייסוד הקהילה[עריכה | עריכת קוד מקור]

הרב אקסלרוד רב קהילת חב"ד בחיפה

קהילת חב"ד בחיפה הינה מהוותיקות בקהילת חב"ד בארץ. ב-תרצ"ד (1934) עלה לחיפה הרב הגאון הרב מנחם מענדל קופרשטוך והקים בה קהילה חב"דית, בביתו שהיה גם בית הכנסת התפללו לפי נוסח האריז"ל וכן נערכו התוועדויות בי"ט כסלו, חגי הגאולה ובמועדים חב"דים. לימד תניא וחסידות בכל שבת במהלך הסעודה שלישית. הרב קופרשטוך היה מקושר בלב ובנפש לאדמו"ר הריי"צ והוא שהטיל עליו להיות ממיסדי אגודת חסידי חב"ד בארץ הקודש. בפטירתו בז' אדר א' תש"ו נתיתמה הקהילה בחיפה ובנו, ר' גרשון זאב נתבקש למלא את מקומו אך סרב והחליט לחפש אחר רב חב"די שינהיג את הקהילה. כך נבחר הרב יחיאל מיכל דוברוסקין לכהן בראש הקהילה. בניו של הרב קופרשטוך דאגו לקיים בבית הכנסת על שם הרב קופרשטוך בחיפה התוועדויות י"ט כסלו ברוח חב"ד עם בעלי מנגנים חב"דיים ומשפיעים. לערך בתש"י התגוררו בשכונת הדר בחיפה, מספר משפחות של חסידי חב"ד, אחד מהידועות בהם היא משפחת הרב יחיאל מיכל דוברוסקין, ומשפחת הרב גרשון חן.

כבר בשנת תשי"ב כתב הרבי לרב דוברוסקין: "ובפרט שנמצא הוא בחיפה מקום אין ניכר שם אגודת חב"ד, אף שנמצאים בה מתלמידי התמימים, וגם הוא והרב חן שי' בתוכם".

באותה תקופה היה מקוה טהרה בחיפה שדרש תיקון. כפי הנראה מחילופי המכתבים, לא היה בידי הרב דוברוסקין את האמצעים לתיקון המקוה, והוא פנה לאגודת חסידי חב"ד בארץ הקודש בבקשת עזרה. הרבי הקצה 100 ל"י לצורך בנית המקוה. לאחר מכן כתב לו הרבי כי באם המקווה תהיה בנויה בשיטת חב"ד יקצה לו הרבי 150 ל"י.

בתשי"ד כותב הרבי לרב גרשון חן: "נבהלתי להשמועה אשר בכל עיר חיפה אין כי אם בית הכנסת אחת או שתים בה מתפללים נוסח אר"י, ותשואות חן אם יבשר טוב בזה".

פעילות חב"ד בעיר[עריכה | עריכת קוד מקור]

שלט חוצות ענק המבשר את בשורת הגאולה על הישיבה גדולה

תשובת הרבי על הפעילות בחיפה: "ומובן ורואים גם במוחש אשר הנהגת נחשון היא לא רק הוראה לשביעי של פסח ולקרי"ס כפשוטו, אלא לכל התחלה דענין אלקי במקום חדש, וק"ל, ובפרט כשהמדובר בהפצת המעינות ובדרא דעקבתא דמשיחא ובארץ הקודש אשר עיני ה' אלקיך בה מראשית השנה עד אחרית שנה ובמקום כזה אשר הלעו"ז יש לו בעוה"ר תוקף מיוחד עד שנודע גם בחו"ל בשם העיר האדומה".

את פעילות חב"ד בעיר בשנים הבאות פיתח הרב ראובן דונין שקיבל ריבוי הוראות מהרבי אודות הפעילות המתקיימת בחיפה. ביתו שבשכונת ותיקי ההסתדרות בחיפה, היה פתוח לעשרות ומאות צעירים תושבי האזור שבאו לשוחח עמו בענייני אמונה וחסידות. רבים מבעלי התשובה שעשו את צעדיהם הראשונים בעולמה של היהדות, היו מוצאים בביתו - ביתם; שם היו אוכלים, ישנים ולומדים. עם השנים הקים הרב דונין בעיר 'סניף' בית חב"ד בו התקיימה הפעילות.

לאחר כמה שנים הגיע לעיר השליח הרב לייבל שילדקרויט והתחיל בבנית מוסדות חב"ד.

בחודש חשוון בשנת תשמ"ח הגיעה משפחתו של הרב דב גינזבורג לחיפה. בתחילה פתחו את בית חב"ד במרכז 'הדר'. באיזור זה מתגוררים הרבה שומרי מצוות, ובכללם חסידי חב"ד. לאחר חצי שנה עברו משפחת גינזבורג לגור בשכונת קריית שפרינצק, שם מכהן הרב גינזבורג כרב בית כנסת 'היכל חנה'.

מאז יצא לשליחות פועל הרב גינזבורג בתפקיד מנהל בית חב"ד המרכזי הנמצא בשכונת 'הדר', כאשר במקביל הוא פועל בקריית שפרינצק כרב בית הכנסת חב"ד "היכל חנה", במסירת שיעורי תורה רבים, ומארגן פעילות סביב לוח השנה לכל הגילאים.

ברחבי העיר חיפה מוגשים כיום כשבעים שיעורי תורה על ידי בתי חב"ד. כמו כן קיימת ספריית השאלה לספרים וקלטות. בזכות הספרייה, רבים מתחזקים בשמירת מצוות, ויש גם שהקימו בתים חסידיים למופת בזכותה.

בנין תלמוד תורה צבאות מנחם חיפה והקריות

הרב גינזבורג גם מפעיל בית התבשיל בעיר, כאשר ליד כל סועד מניחים ברכונים, ועלוני הסברה מחולקים לנצרכים.

מלבד זאת ישנם ברחבי העיר גם שיעורי תורה בענייני גאולה ומשיח. בהזדמנוית רבות יוצאים אנ"ש והתמימים לנאום בעשרות בתי הכנסת בחיפה על אודות בשורת הגאולה - והתגובות חיוביות בהחלט.

במשך השנים דאג הרב גינזבורג להביא לעיר עוד כשלושים שלוחים הפועלים בשכונות שונות של העיר.

בעיר ישנה גם ישיבת תומכי תמימים, בראשות הרב מנחם מענדל וילשאנסקי, בה לומדים זה לצד זה בחורים מישיבת חסידי חב"ד ליובאוויטש - בית לוי יצחק שבצפת עם בעלי תשובה תושבי העיר.

נווה גאולה[עריכה | עריכת קוד מקור]

בשנת תשע"ה יצא הרב מנחם מענדל וילשאנסקי בעידוד רבני ומשפיעי אנ"ש בקניה ומכירה של בתים לחסידי חב"ד בשכונה ערבית הסמוכה לשכונת 'הדר' בה שוכנת הישיבה, ובכך להקים שכונה חדשה בשם 'נווה גאולה'.

נכון לשנת תשפ"א גרים כעשרים זוגות בשכונה שבחלקה מאוכלסת עדין במשפחות ערביות. מנתונים של הרשויות עולה כי גם בבתים המאוכלסים בערבים יותר מחצי בבעלות יהודית. כרב הקהילה משמש הרב מנחם מענדל וילשאנסקי ומתקיימות בה מדי שבוע התוועדויות ושיעורים.

כמו כן נקנה שטח בו יוקם שישמש את מוסדות החינוך ומקווה טהרה. המוסדות הקיימים כוללים מעון וגני חב"ד בנים ובנות בניהולו של ר' גלעד גודס.

ידידי חב"ד בעיר[עריכה | עריכת קוד מקור]

רבה הראשי של חיפה וחבר מועצת הרבנות הראשית לישראל, הרב שאר ישוב הכהן, סיפר בכינוס תורה בישיבת חב"ד: "עבורי, הכינוס תורה היא סגירת מעגל", הרב שאר ישוב סיפר כי לפני שנים הרבי ביקש ממנו להשתדל להוסיף בשיעורי תורה, בנאומו סיפר הרב כהן על מסכת הקשרים המופלאה בין משפחתו לבין חב"ד, שהחל מסבו ה"לוגער רב" שהרבי מלך המשיח שהה בביתו כמה חדשים והוקיר לו תודה על-כך. בהיותו בביקור בפורים תשל"א בפמלייתו של הנשיא שז"ר שהגיע לשמוע קריאת המגילה אצל הרבי, התבטא עליו הרבי: "ער איז מיין אלטע גוטע פריינד" (=הוא חברי הטוב והוותיק). הרב שאר ישוב סיפר כי בהזדמנות אחרת ב"יחידות" נסובה השיחה בעניין מצות יישוב ארץ-ישראל וההיתר לצאת ממנה בשביל ללמוד במחיצתו של הרבי. בין הדברים ביקש הרב מהרבי שיבוא לארה"ק באומרו שדבר זה יוסיף הרבה ליושבי הארץ. "הרבי השיב שאינו בא משום שאת הדרך לשם יודע הוא, אך את הדרך חזרה איננו יודע, ועדיין לא סיים את ענייניו בחו"ל", סיפר הרב והוסיף כי באותה יחידות הרבי נתן לו תשובה נוספת לכך, אך הרב לא סיפר זאת בנימוק "זהו מידי אישי". כמו כן האדמו"ר מנדבורנא חיפה רבי חיים אלטר דוד לייפער נחשב לידיד קרוב של חב"ד בעיר.

בתי חב"ד בעיר[עריכה | עריכת קוד מקור]

שכונות
  • אחוזה - מנהל: הרב יהודה דונין. בשכונה פועלים חנות תשמישי קדושה ובית כנסת חב"ד.
  • בת גלים - מנהל: הרב ישי קלי.
  • הדר עליון - מנהל: הרב מנחם מענדל וילשאנסקי.
  • כרמל מערבי - מנהל: הרב שלמה חיים ליסון.
  • כרמל צרפתי - מנהל: הרב יהודה גינזבורג[1].

מושבה גרמנית - בית כנסת תיירותי מנהל: הרב בועז קלי.

  • נווה יוסף - מנהל: הרב שלמה גרוס. בשכונה קיים בית חב"ד ובית כנסת חב"ד.
  • נוה שאנן - מנהל: הרב אברהם דב רוזנבלט.
  • פנינת הכרמל - מנהל: הרב בצלאל ווילשאנסקי.
  • קרית אליעזר - מנהל: הרב יוסף ליפש. בשכונה קיימת ספריה תורנית ומנין חב"ד.
  • קרית שפרינצק - מנהל: הרב דב גינזבורג. הרב לוי אורנשטיין.
  • רמות/קמפוס - מנהל: הרב יוסי רוזנברג. רכז פעילות סטודנטים: הרב אליעזר ש. ז. מורגשטרן. בשכונה פועל בית כנסת חב"ד, ופעילות קבועה של שיעורי תורה וסעודות שבת לסטודנטים.
  • נמל הנוסעים של מפרץ חיפה - מנהל: הרב אסף חנוך פרומר.
  • קמפוס הנמל - מנהל: הרב אליעזר קליין. בשנת תשע"ו חנך בנין בית חב"ד לצעירים בן 3 קומות.
  • אוניברסיטת חיפה - מנהל: הרב תנחום ריבקין.

לקריאה נוספת[עריכה | עריכת קוד מקור]

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]


יישובים בארץ ישראל
אבני חפץ | אבן יהודה | אופקים | אור יהודה | אור עקיבא | אילת | אלונה | אלעד | אריאל | אשדוד | אשקלון | באר יעקב | באר שבע | בית שאן | בית שמש | ביתר עילית | בני ברק | בת ים | גבעת שמואל | גבעתיים | גני תקווה | דימונה | הוד השרון | הרצליה | חדרה | חולון | חיפה | טבריה | טירת כרמל | יבנה | יבניאל | יהוד | יקנעם | ירושלים | כפר חב"ד | כפר יונה | כפר סבא | כרמיאל | לוד | מגדל העמק | מודיעין עילית | מטולה | מעלה אדומים | נהריה | נוף הגליל | נס ציונה | נתיבות | נתניה | עכו | עפולה | ערד | עתלית | פתח תקווה | פרדס חנה | צפת | צרופה | קריית אונו | קריית אתא | קריית ביאליק | קריית גת | קריית ים | קריית מוצקין | קריית מלאכי | קריית שמונה | ראש העין | ראש פינה | ראשון לציון | רחובות | רמלה | רמת גן | רמת השרון | רעננה | שדרות | תל אביב-יפו | תקוע
(לפי סדר האל"ף בי"ת)

הערות שוליים

  1. * בית ספר לניסים שבועון בית משיח גיליון מס' 1316 עמוד 42.