יהא שמיה רבא: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
 
(16 גרסאות ביניים של 13 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{פירוש נוסף|נוכחי=עניית "אמן יהא שמיה רבא"|אחר=עניית 'אמן'|ראו=[[אמן]]}}


אמירת '''אמן יהא שמיה רבא''' בקול רם ובכוונה בכל כוחו, קורעת גזר דינו של אדם, גם של שבעים [[שנה]].<REF>[[מסכת שבת]].</REF>
במהלך ה[[קדיש]] עונה הקהל: '''אָמֵן'''. בפעם השלישית הוא ממשיך יחד עם אומר הקדיש: '''אָמֵן, יְהֵא שְׁמֵיהּ רַבָּא מְבָרַךְ, לְעָלַם וּלְעָלְמֵי עָלְמַיָּא יִתְבָּרֵךְ.'''
 
עניית ה"אָמֵן יְהֵא שְׁמֵיהּ רַבָּא" בקול רם ובכוונה בכל כוחו, קורעת גזר דינו של אדם, גם של שבעים [[שנה]]{{הערה|1=[[מסכת שבת]].}}.


== פירוש המילים ==
== פירוש המילים ==


פירוש המילים הם: יהא שמו הגדול, מבורך לעולם ועד. פירוש אחר של המילים הוא מה שפירש במחזור ויטרי, יהא שמיה רבא שזו תפלה שאנו מתפללין שימלא שמו ככתוב <REF>שמות יז.</REF> כי יד על כס יה שלא יהא שמו שלם וכסאו שלם עד שימחה זרעו של עמלק, ופירושו כך, יהא שמי"ה שם יה רבא, כלומר: שאנו מתפללין שיהא שמו גדול ושלם, ומבורך לעולם היא תפלה אחרת, כלומר, ומבורך לעולם הבא.<REF>[http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=3&format=text תוס' ד"ה ועונין, ברכות ג א.]</REF>
פירוש המילים הם: יהא שמו הגדול, מבורך לעולם ועד. פירוש אחר של המילים הוא מה שפירש במחזור ויטרי, יהא שמיה רבא שזו תפילה שאנו מתפללין שימלא שמו ככתוב{{הערה|1=שמות יז.}} כי יד על כס יה שלא יהא שמו שלם וכסאו שלם עד שימחה זרעו של עמלק, ופירושו כך, יהא שמי"ה שם יה רבא, כלומר: שאנו מתפללין שיהא שמו גדול ושלם, ומבורך לעולם היא תפילה אחרת, כלומר, ומבורך לעולם הבא{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=3&format=text תוס' ד"ה ועונין, ברכות ג א.]}}.
 
==קדושת הקדיש==
קדושת הקדיש אינה כשאר הקדושות שמשלשים בהן. היא פותחת את כל המנעולים, שוברת את שרשראות הברזל ומרסקת את כל הקליפות. הכול בשביל להביא קידוש השם לעולם כולו{{הערה|מלוקט משיעורי הרב שמואל בניהו}}.


== יוקר האמירה ==
== יוקר האמירה ==
שורה 10: שורה 16:
הרבה שנים קודם [[פטרבורג]] (המאסר שם בשנת [[תקנ"ט]]), יצא פעם [[אדמו"ר הזקן]] לציבור ואמר: בגן עדן מרגישים ("דערהערט מען") את היוקר של [[עולם הזה]]. לא מיבעי מלאכי השרת, אפילו נאצלים הראשונים היו מוסרים הכל עבור "אמן יהא שמיה רבא" של יהודי, כשהוא אומרה בכל כוחו כפירושו בכל כוונתו, היינו - הוא לגמרי בתוך זה.
הרבה שנים קודם [[פטרבורג]] (המאסר שם בשנת [[תקנ"ט]]), יצא פעם [[אדמו"ר הזקן]] לציבור ואמר: בגן עדן מרגישים ("דערהערט מען") את היוקר של [[עולם הזה]]. לא מיבעי מלאכי השרת, אפילו נאצלים הראשונים היו מוסרים הכל עבור "אמן יהא שמיה רבא" של יהודי, כשהוא אומרה בכל כוחו כפירושו בכל כוונתו, היינו - הוא לגמרי בתוך זה.


זה היה כל המאמר, והוא פעל כזו התלהבות והתלהטות אצל השומעים, ששנה שלמה אמרו "אמן יהא שמיה רבא" בהתלהטות<REF>היום יום י"ז אדר א'.</REF>
זה היה כל המאמר, והוא פעל כזו התלהבות והתלהטות אצל השומעים, ששנה שלמה אמרו "אמן יהא שמיה רבא" בהתלהטות{{הערה|[[היום יום]] י"ז אדר א'.}}
 
==ראו גם==
* [[עניית אמן]]
* [[ברוך הוא וברוך שמו]]
 
 
{{תפילה}}
{{תפילה}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:תפילה]]
[[קטגוריה:תפילה]]

גרסה אחרונה מ־22:04, 1 באפריל 2024

במהלך הקדיש עונה הקהל: אָמֵן. בפעם השלישית הוא ממשיך יחד עם אומר הקדיש: אָמֵן, יְהֵא שְׁמֵיהּ רַבָּא מְבָרַךְ, לְעָלַם וּלְעָלְמֵי עָלְמַיָּא יִתְבָּרֵךְ.

עניית ה"אָמֵן יְהֵא שְׁמֵיהּ רַבָּא" בקול רם ובכוונה בכל כוחו, קורעת גזר דינו של אדם, גם של שבעים שנה[1].

פירוש המילים[עריכה | עריכת קוד מקור]

פירוש המילים הם: יהא שמו הגדול, מבורך לעולם ועד. פירוש אחר של המילים הוא מה שפירש במחזור ויטרי, יהא שמיה רבא שזו תפילה שאנו מתפללין שימלא שמו ככתוב[2] כי יד על כס יה שלא יהא שמו שלם וכסאו שלם עד שימחה זרעו של עמלק, ופירושו כך, יהא שמי"ה שם יה רבא, כלומר: שאנו מתפללין שיהא שמו גדול ושלם, ומבורך לעולם היא תפילה אחרת, כלומר, ומבורך לעולם הבא[3].

קדושת הקדיש[עריכה | עריכת קוד מקור]

קדושת הקדיש אינה כשאר הקדושות שמשלשים בהן. היא פותחת את כל המנעולים, שוברת את שרשראות הברזל ומרסקת את כל הקליפות. הכול בשביל להביא קידוש השם לעולם כולו[4].

יוקר האמירה[עריכה | עריכת קוד מקור]

הרבה שנים קודם פטרבורג (המאסר שם בשנת תקנ"ט), יצא פעם אדמו"ר הזקן לציבור ואמר: בגן עדן מרגישים ("דערהערט מען") את היוקר של עולם הזה. לא מיבעי מלאכי השרת, אפילו נאצלים הראשונים היו מוסרים הכל עבור "אמן יהא שמיה רבא" של יהודי, כשהוא אומרה בכל כוחו כפירושו בכל כוונתו, היינו - הוא לגמרי בתוך זה.

זה היה כל המאמר, והוא פעל כזו התלהבות והתלהטות אצל השומעים, ששנה שלמה אמרו "אמן יהא שמיה רבא" בהתלהטות[5]

ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]


הערות שוליים

  1. מסכת שבת.
  2. שמות יז.
  3. תוס' ד"ה ועונין, ברכות ג א.
  4. מלוקט משיעורי הרב שמואל בניהו
  5. היום יום י"ז אדר א'.