פתיחת התפריט הראשי

שינויים

[[תמונהקובץ:חנוכה.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרבי ב[[פרזידנט 1304|ביתו ברחוב פרזידנט]], על רקע ה[[חנוכיה]] ([[תשמ"ט]])]][[תמונהקובץ:הדלקת נרות חנוכה.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרבי על יד ה[[חנוכיה]] ב-[[770]]]]
'''הדלקת נרות חנוכה''' היא [[מצווה מדרבנן]] והמצוה העיקרית של [[חג החנוכה]], להדליק נר בכל לילה משמונת לילות החנוכה, לאחר [[שקיעת החמה]]{{הערה|ב[[ערב שבת]] מדליקים קודם שקיעת החמה.}}; מקום ההדלקה הוא בבית, במקום הנראה כלפי חוץ, כפתח הבית או חלון הנראה אל רשות הרבים, כיוון שמטרת המצווה היא פרסום הנס.
בדורות מאוחרים החלו להדליק בתוך הבית מפני הסכנה, וכן נוהגים כיום רוב ה[[חסידים]], ביניהם [[חסידי חב"ד]].
ב[[תורת החסידות]]{{הערה|דבר מלכות ש"פ מקץ}} מוסבר, שעניינה של ההדלקה הוא להאיר את החושך, ולכן ההדלקה נעשית בשקיעה, בחוץ ונקבעה בזמן של צרות וגלותו[[גלות]]; הכוח לזה הוא מפני ששורש המשכתם הוא מ[[פנימיות הכתר]], הנעלה ביותר, מעלה זו מרומזת בכך שמדליקים ב[[שמן]] ומדליקים שמונה נרות.
==מקור המצווה וטעמה==
{{להשלים}}
מצות הדלקת נרות חנוכה מוזכרת ב[[משנה]] פעם אחת בדרך אגב{{הערה|בבא קמא פרק ו' משנה ו'.}}, ודיניה מפורטים ב[[גמרא]] במסכת ב[[מסכת שבת]]:
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן='''מצות חנוכה''': נר איש וביתו.{{ש}} '''והמהדרין''': נר לכל אחד ואחד.{{ש}} '''והמהדרין מן המהדרין''': [[בית שמאי]] אומרים: יום ראשון מדליק שמונה, מכאן ואילך פוחת והולך. ו[[בית הלל]] אומרים: יום ראשון מדליק אחת מכאן ואילך מוסיף והולך.|מקור=שבת כא, ב.}}
==הלכות ומנהגי ההדלקה==
===ההדלקה ומקומה===
*מהדרים להדליק ב[[שמן]] זית דווקא, אמנם כל דבר שדולק יפה וטוב כשר להדלקה.
*מוסיפים בכל לילה נר אחד הנקרא 'שמש' אשר איתו מדליקים את הנרות. נר זה מניחים כשהוא מובדל ומוגבה משאר הנרות. (ובשונה משאר הנרות הוא משעווה){{הערה|1=הרבי ביאר שמקומו של השמש המוגבה משאר הנרות מורה על כך שבעבודת השם יהודי הפועל להאיר אחרים, נעשה מואר ומוגבה יותר, [https://files.anash.org/uploads/2021/02/%D7%9B%D7%9E%D7%95%D7%A6%D7%90-%D7%A9%D7%9C%D7%9C-%D7%A8%D7%91.pdf מכתב הרבי לרבנית הינדה מלכה לועמוד 138].}}.
*את הנרות יש להדליק בצורה ישרה (לא בעיגול וכיוצא בזה) וכן גובה השלהבת יהיה בגובה אחיד (ולא אחד למעלה והשני למטה).
*מקום ההדלקה הוא "על פתח ביתו מבחוץ"{{הערה|שבת כא, ב טור ושלחן ושולחן ערוך סימן תרע"א סעיף ה.}}, היינו במקום הפונה לרשות הרבים, ולכמה שיטות דווקא בפתח הסמוך ביותר ל[[רשות הרבים]]{{הערה|1= ראה תוספות שבת כא עמוד ב' [http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=2&daf=21b&format=pdf דיבור המתחיל "מצווה"].}} - על מנת לפרסם את הנס. ולכן, מעיקר הדין יש להדליק את הנרות בפתח הבית או בחלון הפונה לרשות הרבים. אמנם בשעת הסכנה מותר להדליק את הנרות בתוך הבית; ועל פי זה נפסק להלכה שבדורות המאוחרים שגרים בין הגויים מדליקים בתוך הבית. אמנם, יש הנוהגים כך לכתחילה גם כשאין גרים בין הגויים, כיוון שבטלה חובת ההדלקה בחוץ{{הערה|1= ראה באריכות במאמרו של הרב [[שלום בער וולפא]], [http://chabad.info/beis-medrash/%D7%91%D7%99%D7%90%D7%95%D7%A8-%D7%9E%D7%A0%D7%94%D7%92%D7%A0%D7%95-%D7%91%D7%9E%D7%A7%D7%95%D7%9D-%D7%94%D7%94%D7%93%D7%9C%D7%A7%D7%94-%D7%A9%D7%9C-%D7%A0%D7%A8%D7%95%D7%AA-%D7%97%D7%A0%D7%95%D7%9B/ ביאור מנהגנו במקום ההדלקה של נרות חנוכה] {{אינפו}}}} וכך נוהגים כהיום כיום רוב ה[[חסידים]] ובתוכם [[חסידי חב"ד]].
*כשמניחים את הנרות בפתח יש להניחם מצד שמאל של הפתח (ומה טוב בתוך עובי הפתח{{מקור}}) ולמטה מעשרה טפחים{{מקור}}.
*הרבי עודד שהילדים ידליקו בפתח חדרו חדרם האישי (כמובן בבטיחות).{{הערה|ספר השיחות תשמ"ח חלק א עמוד 162.}}{{הערה|שם=מח}}
*גובה השלהבת של המנורה צריך להיות למעלה משלוש טפחים ולמטה מעשרים אמה, אך המהודר ביותר פחות מעשר טפחים כדי להראות שלא עושה זאת לצורכו כמו דרך שאר נרות להדליק בגובה למעלה מי' טפחים, כי אם לצורך המצווה בלבד{{הערה|משנה ברורה על שולחן ערוך סימן תרע"א סעיף קטן כז.}}.
==ברכות ההדלקה==
[[קובץ:הדלקת נרות חנוכה סידור.jpg|ממוזער|נוסח הדלקת נרות חנוכה ב[[סידור תהלת ה']]]]לפני הדלקת הנרות מברכים שתי ברכות. הברכה הראשונה:{{ציטוטון|ברוך אתה ה' אלקינו מלך העולם , אשר קדשנו במצוותיו וצוונו להדליק נר חנוכה}}. הברכה השניה: {{ציטוטון|ברוך... אתה ה' אלקינו מלך העולם , שעשה ניסים לאבותינו בימים ההם בזמן הזה}}.
בהדלקה הראשונה מוסיפים ברכה שלישית: {{ציטוטון|ברוך... אתה ה' אלקינו מלך העולם , שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה}}.
===הברכות בתורת החסידות===
בברכות הדלקת הנרות, מתבטאת מעלתה המיוחדת של מצות נר חנוכה וההמשכה האלוקית הנמשכת על ידה (כדלהלן{{הערה|בפסקא [[#דרגת ההמשכה]].}}):
*'''להדליק נר חנוכה''': המילה "להדליק" (עם הכולל) היא [[גימטריא]] של שלושת השמות (ה[[מילויים]]) [[ע"ב]], [[ס"ג]], [[במ"ןה]]. בכך נרמז שהמשכת [[שם הוי"ה]] שבהדלקת הנרות היא המשכה משם [[הוי"ה]] כפי שהוא במילוי האות [[יו"ד]] (שם[[ ע"ב]]), שהוא השם המתלבש ב[[ספירת החכמה]]. ולכן, אומר האריז"ל{{הערה|פרי עץ חיים שער החנוכה}} שבעת הברכה "להדליק נר חנוכה" יש לכוון על המשכת השמות ע"ב ס"ג מ"ה - שכולם נמשכים בשם [[ב"ן]], היא [[ספירת המלכות]], המקבלת מכולם.
:ענין זה מראה על מעלתה הגבוהה של ההמשכה שעל ידי נרות חנוכה; שכן בשלושת הרגלים מאירה ההמשכה אך ורק מ[[ספירת החסד]] ומטה, ואילו על ידי נרות חנוכה מאירה ההמשכה מספירת החכמה ולמעלה ממנה{{הערה|שם=דרמ"צ|דרך מצוותיך מצוות נר חנוכה.}}.
{{ערך מורחב|ערך=[[מבצע חנוכה]]}}
[[מבצע חנוכה]] הינו [[עשרת המבצעים|מבצע]] שתיקן [[הרבי]] על מנת לפרסם את נס החנוכה, ולדאוג שבכל בית ומקום ציבורי תודלק [[חנוכיה]]. במסגרת המבצע החלו חסידי חב"ד והשלוחים להדליק [[חנוכיה ציבורית|מנורות חנוכה מרכזיות]] בכל מקום בו נמצאים יהודים. כמו כן שלח הרבי את החסידים אל חיילי [[צה"ל]], מאושפזים בבתי רפואה, אסירים ועוד על מנת לוודא שכולם יקיימו את מצות ההדלקה.
[[תמונהקובץ:החנוכיה.jpg|שמאל|ממוזער|250px|החנוכיה הציבורית הגדולה בעולם מוצבת במנהטן]]
==עניינם בתורת החסידות==
עניינם של נרות חנוכה הם המשכה מ"אורות דיחודים עליונים"{{הערה|פרי עץ חיים שער החנוכה}} שעיקרם ותכליתם הוא "להאיר את החושך" שיצרו היוונים. ייחודו של המשכת האור האלוקי בחנוכה נובע ממטרתו להאיר את חושך היוונים, החושך אותה הפיצו היוונים הגיע לדרגות עמוקות שהצריכו בשל כך גילויים אלוקיים נעלים ביותר בכדי לבטלם.
עיקר מלחמתם של היוונים היתה הייתה מלחמה רוחנית (בניגוד למלכויות אחרות שרדפו את גופם של עם ישראל) במעשיהם רצו לפגום בקדושת התורה, ולכן מלכות יוון נחשבת לקליפה שעניינה חושך המנגדת לגילוי האור האלוקי.{{הערה|להעיר מדרשת חז"ל: "וחושך זה גלות יון שהחשיכה עיניהם של ישראל בגזרותיה" - בראשית רבה פרשה ב, ד. ועוד}} התגברות החושך הייתה עד כדי כך, שלא רק שטמאו את ה[[היכל]], אלא טמאו גם את כל השמנים שבהיכל. טומאת ה[[היכל]] מורה על [[פגם]] באחת מדרגות הקדושה הנעלות ביותר{{הערה|1=ראה [http://www.mechon-mamre.org/b/h/h61.htm מסכת כלים פרק א משנה ט].}}. מלבד זאת, פגמו וטמאו גם את השמן הקודש ("שמן משחת קודש"{{הערה|ספר שמות ל, כה.}}) המסמל על הדרגה האלוקית המובדלת וקדושה מכל הדרגות (בדוגמת השמן שצף על גבי כל המשקין ואינו מתערב עמהם) וגם בדרגה זו פגמו.
נצחון היוונים נעשה בכח ה[[מסירות נפש]] של בני חשמונאי שהמשיך אור נעלה ביותר - [[אור אין סוף]] שלמעלה מהשתלשלות, שמצד רוממות האור גם חושך לא יחשיך כלפיו ולכן בכוחו להתגבר על היוונים.
* '''"מוסיף והולך"''' - באשר תפקידם של הנרות להאיר את החושך אין להסתפק בהדלקה של יום קודם יש להגביר שוב ושוב את האור ולהוסיף רק בכך מובטח הניצחון על החושך.{{הערה|לקוטי שיחות חלק א עמוד 89 ואילך, [http://www.chabadlibrary.org/books/admur/tm/7/25/index.htm תורת מנחם חלק ז עמוד 227].}}
* '''"שמונה נרות"''' בעוד בנרות המנורה היו רק שבעה נרות, וזאת בכדי להאיר את החושך, היות ולשם כך נדרש גילוי נעלה ביותר הנמשך מפנימיות עתיק, שלכן מרומז הוא במספר [[שמונה]] הרומז על המשכה אלוקית שלמעלה מהדרגות האלוקיים השייכים לעולם הרמוזים במספר [[שבע]], ודווקא בכח זה יש אשרות להאיר את החושך.
*'''כל אחד מחוייב בהדלקה''' - למרות שנרות המנורה הם זכר למנורה בבית המקדש שהיה מדליק הכהן בלבד עבור כלל ישראל, המנהג הוא שלא מסתפקים בחנוכיה מרכזית אחת, אלא כל אחד ואחד מדליק לעצמו, כיון שהשמן רומז לפנימיות התורה, ובזה לא ניתן להסתפק באחד שלומד ומוציא ידי חובה את כולם, אלא צריך שכל אחד ילמד לעצמו ויאיר את נפשו{{הערה|מענה הרבי, נדפס במוסף 'נשי' לשבועון כפר חב"ד גליון 1887 עמוד 6.}}.
==שייכותם ל==
===נרות המקדש===
בניגוד לנרות המקדש שהמשיכו [[אור פנימי]] ההמשכה שעל ידי נרות חנוכה ממשיכים [[אור מקיף]], ומטעם זה נרות המקדש הם [[שבעה]] כנגד [[שבעה רועים]] שה[[רועה]] עניינו המשכה פנימית ונרות חנוכה הם שמונה כנגד [[שמונה נסיכי אדם]] שההמשכה שעל ידם היא המשכת המיף כ[[מלך]] ששיכותו לעם הוא באופן מקיף.
ומסיבה זו נרות המנורה אינם מאירים ב[[גלות]] היות וירידת הגלות איננה [[כלי]] לקבל באופן פנימי את האור, אמנם את האור של חנוכה להיותה אור מקיף שאינה מאירה בכלי, אינה בטילה ומאירה גם בזמן הגלות.
==קישורים חיצוניים==
* '''מאמרי הרבי''': [http://chabadlibrary.org/books/admur/mlukat/2/19/index.htm ד"ה תנו רבנן מצות נר חנוכה תשל"ח] ● [http://chabadlibrary.org/books/admur/mlukat/2/20/index.htm ד"ה מצותה משתשקע תשל"ח] ● [http://chabadlibrary.org/books/admur/mlukat/2/16/index.htm ד"ה להבין ענין נרות חנוכה תשכ"ו]
* [http://chabad.co.il/?template=article&topic=218&article=1818 סדר הדלקת נרות חנוכה והברכות] {{חב"ד בישראל}}
* הרב [[שלום בער וולפא]], [http://chabad.info/beis-medrash/%D7%91%D7%99%D7%90%D7%95%D7%A8-%D7%9E%D7%A0%D7%94%D7%92%D7%A0%D7%95-%D7%91%D7%9E%D7%A7%D7%95%D7%9D-%D7%94%D7%94%D7%93%D7%9C%D7%A7%D7%94-%D7%A9%D7%9C-%D7%A0%D7%A8%D7%95%D7%AA-%D7%97%D7%A0%D7%95%D7%9B/ ביאור מנהגנו במקום ההדלקה של נרות חנוכה] {{אינפו}}
* הרב [[יוסף שמחה גינזבורג]], [http://www.haoros.com/Archive/index.asp?kovetz=897&cat=9&haoro=3 הדלקת נר חנוכה במקומות ציבוריים בברכה]
*הרב מאיר אשכנזי, '''[https://col.org.il/news/142814 ביאור מנהג חב"ד בהדלקת נרות חנוכה • האזינו]''' {{COL}}
 
;וידאו
* '''[http://old2.ih.chabad.info/newvideo/video.php?id=4343 הדלקת נר ראשון של חנוכה אצל הרבי - תשנ"ב]''' {{וידפו}}
* הרב [[זלמן נוטיק]], [http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=85355 על ההבדלים בין מנורת המקדש לחנוכיה ● וידאו] {{אינפו}}
 
;הלכה
*'''[https://drive.google.com/file/d/15z_EBcOHHdbjyhqDMCxyNmUS7NnpHOOi/view חיוב הדלקת נרות חנוכה בזמנה]''', קובץ 'פלפולא דאורייתא' תומכי תמימים קרית גת י"א ניסן תשפ"ד (גליון ד') עמוד 378
{{חנוכה}}
{{הלכה}}
{{הערות שוליים|טורים=כן}}
[[קטגוריה:חנוכה]]
30,183

עריכות