ברכות השחר: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 2: | שורה 2: | ||
==סדר ברכות השחר== | ==סדר ברכות השחר== | ||
ברכות השחר כוללות י"ח ברכות{{הערה|ראה ב[https://chabadlibrary.org/books/zz/oht/otb3/2/24/1002.htm אור התורה במדבר ח"ג פרשת בלק] בבירור בזה לפי קבלה והחסידות ובכ"מ.}}: הראשונה שבהן היא "על נטילת ידיים", לאחר מכן [[ברכת אשר יצר]] ו[[ברכת אלקי נשמה]]. לאחר מכן מגיע רצף של ברכות: הנותן לשכוי בינה להבחין בין יום ובין לילה, פוקח עורים, מתיר אסורים, זוקף כפופים, מלביש ערומים, הנותן ליעף כח, רוקע הארץ על המים, המכין מצעדי גבר, שעשה לי כל צרכי{{הערה|בתשעה באב וביום הכיפורים אין אומרים ברכה זו. פסקי הסידור.}}, אוזר ישראל בגבורה, עוטר ישראל בתפארה, שלא עשני גוי, שלא עשני עבד, שלא עשני אשה{{הערה|האישה מברכת "שעשני כרצונו" ולפי מנהג חב"ד, לא מברכת כלל.}} והמעביר שינה מעיני ותנומה מעפעפי. בסיום ברכות השחר מברכים את [[ברכות התורה]], קוראים את [[ברכת הכהנים]] ומשנת "אלו דברים שאין להם שיעור". | ברכות השחר כוללות י"ח ברכות{{הערה|ראה ב[https://chabadlibrary.org/books/zz/oht/otb3/2/24/1002.htm אור התורה במדבר ח"ג פרשת בלק] בבירור בזה לפי קבלה והחסידות ובכ"מ.}}: הראשונה שבהן היא "על נטילת ידיים", לאחר מכן [[ברכת אשר יצר]] ו[[ברכת אלקי נשמה]]. לאחר מכן מגיע רצף של ברכות: הנותן לשכוי בינה להבחין בין יום ובין לילה, פוקח עורים, מתיר אסורים, זוקף כפופים, מלביש ערומים, הנותן ליעף כח, רוקע הארץ על המים, המכין מצעדי גבר, שעשה לי כל צרכי{{הערה|בתשעה באב וביום הכיפורים אין אומרים ברכה זו. פסקי הסידור.}}, אוזר ישראל בגבורה, עוטר ישראל בתפארה, שלא עשני גוי, שלא עשני עבד, שלא עשני אשה{{הערה|האישה מברכת "שעשני כרצונו" ולפי מנהג חב"ד, לא מברכת כלל. ועיין ערך [[אשה]].}} והמעביר שינה מעיני ותנומה מעפעפי. בסיום ברכות השחר מברכים את [[ברכות התורה]], קוראים את [[ברכת הכהנים]] ומשנת "אלו דברים שאין להם שיעור". | ||
==הלכות ומנהגים== | ==הלכות ומנהגים== |
גרסה מ־04:27, 25 באוגוסט 2023
ברכות השחר הם ברכות ההודאה שתיקנו חכמים על סדר העולם והנהגתו מה שהבריות נהנין בכל יום שיברכו להקדוש ברוך הוא על זה בפעם ראשונה שנהנין הנאה זו[1].
סדר ברכות השחר
ברכות השחר כוללות י"ח ברכות[2]: הראשונה שבהן היא "על נטילת ידיים", לאחר מכן ברכת אשר יצר וברכת אלקי נשמה. לאחר מכן מגיע רצף של ברכות: הנותן לשכוי בינה להבחין בין יום ובין לילה, פוקח עורים, מתיר אסורים, זוקף כפופים, מלביש ערומים, הנותן ליעף כח, רוקע הארץ על המים, המכין מצעדי גבר, שעשה לי כל צרכי[3], אוזר ישראל בגבורה, עוטר ישראל בתפארה, שלא עשני גוי, שלא עשני עבד, שלא עשני אשה[4] והמעביר שינה מעיני ותנומה מעפעפי. בסיום ברכות השחר מברכים את ברכות התורה, קוראים את ברכת הכהנים ומשנת "אלו דברים שאין להם שיעור".
הלכות ומנהגים
בנוגע לאמירת ברכות השחר בציבור כתב הרבי "ידוע מנהגנו לאומרם בבית ובפרט בתקופתנו שכמה זמן בין הקימה לביאה לבית הכנסת ובינתיים אי אפשר שלא יבוא דבר תורה"[5].
את ברכת "על נטילת ידים" שחרית - מברכים כשהידיים נגובות, מוגבהות עד מקום פיאות הראש, ופרודות.
מברכים את כל הברכות של "ברכות השחר" אפילו אם לא נתחייב בהם, כגון שהיה ניעור כל הלילה ולא פשט את בגדיו ולא לבש אחרים. אלא שבמקרה כזה, שניעור כל הלילה ולא נתחייב בהן - אינו מברך אלא אחר שיעלה עמוד השחר. אבל אם ישן בלילה ונתחייב בהן, יכול לברך מיד כשנתחייב, ובלבד שיהיה מחצות הלילה והלאה[6].
נוהגים להדר להרגיל את הילדים כבר מגיל שלוש ('אופשערניש') באמירת ברכות השחר[7]. קודם רחיצת הפה שחרית, אין לברך ברכות השחר (מלבד בימי התעניות)[8].
חגירת אבנט
אדמו"ר הריי"צ סיפר על הנהגת אביו אדמו"ר הרש"ב שלברכות השחר לא נהג לחגור אבנט ונהג להביט בחלון. הרבי ביאר זאת בעבודה, שאמירת ברכות השחר היא מייד בקומו משנתו עוד קודם ההכנה לתפילה שהוא עניין חגירת האבנט. וכן רואים בכך את כוחו של יהודי שלמרות שאין דבר המפסיק בין ליבו לערווה, בכוחו לומר ברכות השחר, לפתוח חלון ולהביט כמבואר בעניין "עיניך יונים"[9].
באחד ממכתבי רבי לוי יצחק, אביו של הרבי, כתב לו כי יש לומר את ברכות השחר בחגירת אבנט[10]. למרות זאת, ראו שמנהגו של הרבי היה שלא לחגור אבנט בברכות השחר[11], אך כידוע חגר תמיד אבנט על גבי הטלית קטן.
קישורים חיצוניים
- ברכות השחר - אלוקים נותן לנו מתנות רבות - וזה לא מובן מאליו באתר בית חב"ד
- משמעות ברכות השחר באתר בית חב"ד
הערות שוליים
- ↑ שולחן ערך אדמו"ר הזקן או"ח מו, א-י.
- ↑ ראה באור התורה במדבר ח"ג פרשת בלק בבירור בזה לפי קבלה והחסידות ובכ"מ.
- ↑ בתשעה באב וביום הכיפורים אין אומרים ברכה זו. פסקי הסידור.
- ↑ האישה מברכת "שעשני כרצונו" ולפי מנהג חב"ד, לא מברכת כלל. ועיין ערך אשה.
- ↑ לקוטי שיחות חכ"ט עמ' 403.
- ↑ עו"ע אדה"ז או"ח מו, ז. סידור אדמו"ר הזקן.
- ↑ היום יום ד' אייר.
- ↑ היום יום כ"ב מנחם אב.
- ↑ שיחת ש"פ ויק"פ, פ' החודש, מבה"ח ניסן תשי"ב.
- ↑ לקוטי לוי יצחק אגרות קודש עמ' רז.
- ↑ מעשה מלך עמ' 2 בשם ריל"ג.