הבדלים בין גרסאות בדף "מקום פנוי"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
 
שורה 3: שורה 3:
  
 
==ענינו==
 
==ענינו==
כאשר עלה ברצונו של [[הקב"ה]] לברוא את העולמות, הוכרח כביכול לצמצם את [[אור אין סוף]] כדי שיתהווה חלל ומקום פנוי.{{הערה|[[עץ חיים (ספר)|עץ חיים]] בתחילתו.}}
+
כעלה ברצונו של [[הקב"ה]] לברוא את העולמות, הוכרח כביכול לצמצם את [[אור אין סוף]] כדי שיתהווה חלל ומקום פנוי.{{הערה|[[עץ חיים (ספר)|עץ חיים]] בתחילתו.}}
  
ענינו של המקום הפנוי הוא בחינת העדר גילוי האור, שנכלל האור ב[[עצמות ומהות|עצמות]] המאציל שנקרא [[מאור]], שאין זה שינוי כלל בעצם האור רק כמו על דרך [[משל]] כח ה[[היולי]] שברב שנכלל בו גילוי שפע השכל כשמפסיק להשפיע.
+
ענינו של המקום הפנוי הוא בחינת העדר גילוי האור, האור נכלל ב[[עצמות ומהות|עצמות]] המאציל המכונה [[מאור]], הצמצום לא היווה שום שינוי בעצם האור אלא כמו על דרך [[משל]] כח ה[[היולי]] שברב שנכלל בו גילוי שפע השכל כשמפסיק להשפיע.
  
 
בתוך החלל הפנוי נותר ה[[רשימו]] מן [[אור אין סוף]] שלפני ה[[צמצום]]. ומן [[רשימו]] זה נמשך ה[[קו וחוט]] שהוא מקור סדר ההשתלשלות שלאחר ה[[צמצום]].
 
בתוך החלל הפנוי נותר ה[[רשימו]] מן [[אור אין סוף]] שלפני ה[[צמצום]]. ומן [[רשימו]] זה נמשך ה[[קו וחוט]] שהוא מקור סדר ההשתלשלות שלאחר ה[[צמצום]].
 +
 
==ראו גם==
 
==ראו גם==
 
*[[צמצום הראשון]]
 
*[[צמצום הראשון]]

גרסה אחרונה מ־22:45, 20 במרץ 2024

סדר השתלשלות
לפני הצמצום
עצמות ומהות · מאור · אור אין סוף · עשר ספירות הגנוזות · יחיד · אחד ויחיד · קדמון · טהירו עילאה
הצמצום והקו
צמצום הראשון · טהירו תתאה · מקום פנוי · רשימו · נקודה קו שטח · קו וחוט · עגולים ויושר · אור מקיף · אור פנימי · ראש תוך סוף
בי"ע דכללות
אבי"ע (השתלשלות כללית)

אדם קדמון · עולם העקודים · עולם התוהו · אור ישר · אור חוזר · שם ע"ב · שם ס"ג · שם מ"ה · שם ב"ן

אבי"ע דפרטות
עולמות אצילות בריאה יצירה עשיה

עולם האצילות · עולם הבריאה · עולם היצירה · עולם העשייה · בי"ע · פרסא

סוגי השתלשלות
יש מאין · עילה ועלול · קפיצה ודילוג · אין ערוך

מקום פנוי הוא כינויו של החלל שנוצר על ידי הצמצום, אשר נתהווה על מנת לאפשר את יצירת העולמות.

ענינו[עריכה]

כעלה ברצונו של הקב"ה לברוא את העולמות, הוכרח כביכול לצמצם את אור אין סוף כדי שיתהווה חלל ומקום פנוי.[1]

ענינו של המקום הפנוי הוא בחינת העדר גילוי האור, האור נכלל בעצמות המאציל המכונה מאור, הצמצום לא היווה שום שינוי בעצם האור אלא כמו על דרך משל כח ההיולי שברב שנכלל בו גילוי שפע השכל כשמפסיק להשפיע.

בתוך החלל הפנוי נותר הרשימו מן אור אין סוף שלפני הצמצום. ומן רשימו זה נמשך הקו וחוט שהוא מקור סדר ההשתלשלות שלאחר הצמצום.

ראו גם[עריכה]

הערות שוליים

  1. עץ חיים בתחילתו.
סמל חבדפדיה חדש.jpg ערך זה הוא קצרמר בנושא חסידות. אתם מוזמנים לתרום לחב"דפדיה ולהרחיב אותו.