הרבנית חיה מושקא נולדה ב
עיירה ליאזנא בשנת
תק"נ לאביה
אדמו"ר האמצעי, ונסתלקה ב
ערב שבת פרשת ויגש
ח' טבת תרכ"א. מנוחתה כבוד ב
ליובאוויטש באהל זקנתה
הרבנית סטערנא ואמה
הרבנית שיינא.
בכל יום הייתה מרבה באמירת תהילים.
ביום ה' כסלו תקס"ד, נישאה לאדמו"ר הצמח צדק.
כשלוש שנים לאחר נישואיה, בשנת תקס"ז ביקש ממנה אדמו"ר הזקן שתביא לו מהכתבים של בעלה, ביניהם היה המאמר "שורש מצוות התפילה" ובראותו את הכתבים קרא לרבי יהודה לייב (אח אדמו"ר הזקן) ולרב פינחס רייצס וביקשם לענות "אמן" על שהוא חייב לברך "שהחיינו".
הדבר נודע לחסידים ואלו החלו לכבד את הצ"צ. משנודע לצ"צ לפשר הדבר, התרגש מאד ורצה לגרש את הרבנית על שעשתה זאת ללא ידיעתו. למרות טענת הרבנית כי הינה מחויבת בכיבוד הסבא - אדמו"ר הזקן, כיון ומצוות כיבוד הסבא היא יותר ממצוות כיבוד אב. הצ"צ השיב כי עליו לעיין בדין וכיון שיש בליבו עליה, לא יוכל לדור עמה עד שיגמור את העיון. במשך מספר ימים הרבנית בכתה ללא הרף וחיכתה חודשיים שמא בעלה יתחרט, לאחר מכן סיפרה על כך לאביה. אדמו"ר האמצעי שוחח על העניין עם חתנו וכאשר נוכח לראות שדעתו תקיפה נכנס אל אדמו"ר הזקן ושטח בפניו את העניין.
בשבת פרשת מקץ לאחר שאדמו"ר הזקן אמר בחדרו מאמר חסידות, המתין שכל הנוכחים יצאו מהחדר, פנה אל הצ"צ ואמר לו כי שמע שיש לו עיון בדבר הלכה אך כיוון שהוא נוגע בדבר ויקשה עליו לכוון לאמת ברצונו לעיין יחד עמו ושתי נפשות אלוקיות יוכלו לגלות את אמיתות ההלכה. לאחר העיון המשותף חזר בו הצ"צ והצטער על שעלה בדעתו לגרש את זוגתו. אדמו"ר הזקן הבטיח ללמוד עמו, ברכם כי יקוים בהם הכתוב "תטעי נטעך נעמנים... ביום נטעך תשגשגי ובבוקר זרעך תפריחי" (ישעיה י"ז), ביקשו להוציא מליבו כל קפידה על הרבנית ולשמח אותה, נאנח והוסיף: "נד קציר ביום נחלה וכאב אנוש". במוצאי שבת פרשת ויגש נכנסה הרבנית אל אדמו"ר הזקן והודתה לו על שלום הבית ועל הברכה.
הרבנית נסתלקה בערב שבת פרשת ויגש ח' טבת תרכ"א ומנוחתה כבוד בליובאוויטש באהל זקנתה הרבנית סטערנא ואמה הרבנית שיינא.
במוצאי שבת אמר הצ"צ לבנו ר' שמואל - אדמו"ר המהר"ש כי נתקיימו דברי קודשו של אדמו"ר הזקן - עברו 54 (נ"ד) שנים מאז נאנח ואמר לו "נד קציר ביום נחלה".
בהסתלקותה אמר בעלה אדמו"ר הצמח צדק "עולמי חשך בעדי".
לאחר הסתלקותה אמר אדמו"ר הצ"צ לבניו: "עד עכשיו הייתה לכם אמא פה, בעולם הזה, ומעכשיו תהיה לכם אמא בגן עדן. אבל לי היא חסרה..." מאז הפסיק אדמו"ר הצ"צ לקבל אנשים ליחידות באמרו כי כעת הוא שרוי ללא עצה.
הרבנית חיה מושקא הייתה מוקפת מכל צדדיה בכל רבותינו נשיאנו: הייתה אשת רבי - אדמו"ר הצמח צדק, בת רבי - אדמו"ר האמצעי, נכדת רבי - אדמו"ר הזקן, אם רבי - אדמו"ר המהר"ש, זקנת רבי אדמו"ר הרש"ב, אם זקנתו של רבי - אדמו"ר הריי"צ וזקנת זקנתו של רבי - הרבי.
עץ משפחת אדמו"רי חב"ד
|
|
|
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה אתם מתבקשים שלא לערוך ערך זה בטרם תוסר הודעה זו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניחי התבנית.
|
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך רצוי לתת קודם תזכורת בדף שיחת הכותבים.
|
|
| | | | | | | | | רבי שניאור זלמן מלאדי (תקל"ג-תקע"ג) אדמו"ר הזקן בעל התניא 25px מייסד חב"ד</span></td> | </td> | הרבנית סטערנא</td></tr> | </td> | </td></tr>
| </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td></tr> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td></tr>
| </td> | </td> | </td> | </td> | הרבנית שיינא</td> | </td> | רבי דובער שניאורי (תקע"ג-תקפ"ח) אדמו"ר האמצעי חב"ד-ליובאוויטש</td> | </td> | </td> | </td> | הרבנית דבורה לאה אלטשולר</td> | </td> | רבי שלום שכנא אלטשולר</td></tr> | </td> | </td> | </td> | </td></tr>
| </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td></tr> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td></tr>
| הרבנית דבורה לאה טברסקי</td> | </td> | רבי יעקב ישראל טברסקי</td> | </td> | הרבנית חיה שרה</td> | </td> | הרבנית חיה מושקא שניאורסון</td> | </td> | רבי מנחם מנדל שניאורסון (תקפ"ח-תרכ"ו) אדמו"ר הצמח צדק 25px חב"ד-ליובאוויטש {{#invoke:פרמטרים|biur}}</td></tr> | </td> | </td> | </td> | </td></tr>
| </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td></tr> | </td> | </td> | </td></tr>
| </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td></tr> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td></tr>
| </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td></tr> | </tr>
הרבנית חנה שניאורסון</td> | </td> | רבי יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש [1]</td> | </td> | הרבנית רבקה שניאורסון אשתו השניה</td> | </td> | רבי שמואל שניאורסון (תרכ"ו-תרמ"ג) אדמו"ר המהר"ש חב"ד-ליובאוויטש</span> {{#invoke:פרמטרים|biur}}</td> | </td> | </td> | רבי ישראל נח שניאורסון [2] (תרכ"ח-תרמ"ג) אדמו"ר חב"ד-ניעז'ין</td> | </td> | רבי ברוך שלום שניאורסון [3]</td> | </td> | </td> | רבי חיים שניאור זלמן שניאורסון (תרכ"ז-תר"מ) אדמו"ר חב"ד-ליאדי [4]</td> | </td> | </td> | </td> | רבי יעקב שניאורסון [5]</td> | </td> | רבי יהודה לייב שניאורסון (תרכ"ו-תרכ"ז) אדמו"ר המהרי"ל</span> חב"ד-קאפוסט [6]</span></td></tr> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td></tr>
| </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td></tr> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td></tr>
| </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td></tr> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td></tr>
| </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | הרבנית אסתר ליבא</td> | </td> | </td> | </td> | </td> | רבי לוי יצחק שניאורסון</td> | </td> | </td> | הרבנית סטערנה אשתו הראשונה [7]</span></td> | </td> | </td> | הרבנית ראדא [8]</td> | </td> | </td> | רבי שניאור בעלה הראשון</td> | </td> | </td> | </td> | </td></tr> | </td> | </td> | </td> | </td></tr>
| </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td></tr> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td></tr>
| </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | הרבנית שטערנא שרה שניאורסון</td> | </td> | רבי שלום דובער שניאורסון 21px (תרמ"ג-תר"פ) אדמו"ר הרש"ב חב"ד-ליובאוויטש</td> | </td> | </td> | רבי אברהם שניאורסון</td> | </td> | </td> | </td> | רבי ברוך שניאור שניאורסון</td> | </td> | רבי יצחק דובער שניאורסון (תר"מ-תר"ע) אדמו"ר המהרי"ד חב"ד-ליאדי</td> | </td> | רבי לוי יצחק גוטרמן בעלה השני (תרמ"ב-תרס"ה) אדמו"ר מסיראטשין חב"ד-ליאדי</td> | </td> | </td> | רבי שלמה זלמן שניאורסון (תרכ"ז-תר"ס) אדמו"ר המגן אבות חב"ד-קאפוסט</td> | </td> | רבי שלום דובער שניאורסון [9] (תרמ"ג-תרס"ט) אדמו"ר מרציצה חב"ד-קאפוסט</td> | </td> | </td> | רבי שמריה נח שניאורסון 21px (תר"ס-תרפ"ג) אדמו"ר מבברויסק
חב"ד-קאפוסט</td></tr> | </td> | </td> | </td> | </td></tr>
| </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td></tr> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td></tr>
| </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | רבי יוסף יצחק שניאורסון 25px (תר"פ-תש"י) אדמו"ר הריי"צ חב"ד-ליובאוויטש</td> | </td> | הרבנית נחמה דינה שניאורסון</td> | </td> | הרבנית חנה שניאורסון</td> | </td> | רבי לוי יצחק שניאורסון 25px</td></tr> | </td> | </td> | </td> | </td></tr>
| </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td></tr> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td></tr>
| </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | </td> | הרבנית חיה מושקא שניאורסון 25px</td> | </td> | רבי מנחם מנדל שניאורסון 25px (תש"י-תשנ"ד) אדמו"ר הרבי מלוּבָּבִיץ'</span> חב"ד-ליובאוויטש</td></tr> | </td></tr>
</table>
מקרא:
- שושלת האדמו"רים: חב"ד ליובאוויטש{{#invoke:פרמטרים|biur}} חב"ד קאפוסט חב"ד ליאדי חב"ד ניעז'ין
- עץ זה מתמקד באדמו"רי חב"ד בלבד{{#invoke:פרמטרים|biur}}, לעץ משפחת שניאורסון
- דורות האדמו"רים: דור ראשון דור שני דור שלישי דור רביעי דור חמישי דור שישי דור שביעי
|
- לכל אדמו"ר נרשם בסוגריים השנים בהם שימש כאדמו"ר
- לכל אדמו"ר חב"די נרשם 'אדמו"ר' ושם התואר באם ישנו
|
ביאורים: {{#invoke:ParamValidator|validateparams|module_options=יחידה:PV-options}}==הערות שוליים==
- ↑ כיהן כאדמו"ר מצ'רנוביל והתחיל כהונה בחיי אביו - נהג בסגנון צ'רנוביל ולא בסנגון חב"ד בין השנים תרי"ט-תרל"ז, אך עם מאפיינים חב"דיים מסויימים (יצחק אלפסי 'המאירים לארץ' עמודים 283–284. וכן בלקו"ש ח"ב ע' 477 ובהערה 52)
- ↑ א] חצר ניעזין פעלה במשך 15 שנים, עד שנת תרמ"ג. ב] אצל נשי רבי ישראל נח לא הובאו שמות נשיו, אף שחלקם היו נכדי בעל התניא, היות שלפי המקורות המופיעים בסוף העץ (ולפי המקורות ב'לקריאה נוספת' בערך עליו), כפי הנראה נשא לכל הפחות 3 נשים שונות, שתים מהם בנות דודות שלו - נינות בעל התניא. ולא ברור במאה אחוז מאיזה אשה נולדו איזה ילדים ולא ידוע במדויק שמותם. לכן לא הוכנס לעץ הנשים מכיוון שייתכן שהילדים: אסתר ליבא - מאשה אחת, ואברהם - מאשה שניה.
בכל אופן למען השלמות, כפי הנראה: שמות 2 הנשים הבנות דודות: חנה חיקע (או חנה חיישא) בת דודו מנחם נחום (בן אדמו"ר האמצעי). פריידא (בהמבשר: שרה פריידא) בת דודתו ביילא (בת אדמו"ר האמצעי). כמו כן ידוע על אשה בשם נחמה דינה – [כי בנו ר' אברהם חותם "אברהם בן נחמה דינה" (צילום כתב היד בספר "קיצור תולדות חב"ד" (קמינצקי, תשס"ד) עמוד 153)] – ועל אשה שהיתה אחות של ר' עקיבא רטנר (אלפסי). לעומת זאת במפקד מופיע שאשתו מנשואים שני נקראה זלאטא. כרגע לא ידוע האם מדובר בנישואים נוספים, או שזו אחת מהנשים המפורטות לעיל והיה לה שם נוסף.
- ↑ בנו הגדול של הצמח צדק, נפטר בשנת תרכ"ט ('בית רבי' חלק ג' עמודים י"ב-י"ד). בנו רבי לוי יצחק נפטר בשנת תרל"ח (קובץ 'הערות וביאורים' שב'מקורות' עמוד 112) נכדו רבי ברוך שניאור נפטר בחודש טבת בין תרפ"ו לתרפ"ח (הקדמה לספרו רשימות הרב"ש עמוד 14), נינו רבי לוי יצחק הוא אביו של הרבי מלובביץ.
- ↑ א] חצר ליאדי פעלה במשך 43 שנים, עד שנת תר"ע. ב] לאחר פטירתו כיהנו יחדיו במקביל באותו זמן, בנו רבי יצחק דובער וחתנו רבי לוי יצחק מסיראטין ('בית רבי' חלק ג' עמודים י"ז-י"ח)
- ↑ נפטר בחיי אביו ('בית רבי' חלק ג' עמוד י"ב)
- ↑ א] חצר קאפוסט פעלה במשך 57 שנים, עד שנת תרפ"ג. ב] חצי שנה לאחר שהחל לנהוג באדמו"רות נפטר. לאחר פטירתו כיהן בנו רבי 'שלמה זלמן'. באמצע כהונת רבי שלמה זלמן התחיל אחיו רבי 'שלום דובער מרציצה' לנהוג באדמור"ות. לאחר פטירת רבי שלמה זלמן, הבן השלישי רבי 'שמריה נח' גם החל לנהוג באדמו"רות כאשר למעשה ניצני אדמו"רות החלו כבר בחיי אחיו רבי שלום דובער. ג] מקורות: 'בית רבי' עמודים ט"ז-י"ח, 'המאירים לארץ' עמודים 290–302. אודות חצר קאפוסט ופתיחת פלג זה על ידי רבי יהודה לייב, ראה: תבנית:עונג שבת. אודות ניצני אדמורות אצל שמריה נח, ראה: עמרם בלוי, "קורות הרה"ק רבי שמרי' נח שניאורסהן מבאברויסק", קטע ג "מעין אדמורות בצר משרתו כבר העיר" - היכל הבעש"ט כרך כ"ב, ניסן תשס"ח, עמוד ק-ק"ג.
- ↑ נפטרה שלושה חודשים לאחר נישואיהם (בית רבי חלק ג עמוד 30.)
- ↑ בנישואין ראשונים התחתנה עם רבי שניאור בן דודה רבי יעקב שניאורסון, לאחר שנפטר התחתנה עם רבי לוי יצחק גוטרמן מסיראטשין שלימים החליף את אביה בשושלת ליאדי (בית רבי חלק ג', פרק ט', עמוד י"ח)
- ↑ התחיל לכהן עוד בחיי אחיו רבי שלמה זלמן בעת שכיהן כאדמו"ר, לאחר פטירת דודו רבי ישראל נח מניעז'ין בתרמ"ג, וחצרו גדלה במיוחד לאחר פטירת אחיו רבי שלמה זלמן בשנת תר"ס ('המאירים לארץ' עמוד 301)
מקורות[1]
| |
|
- ↑
הוספת הערת שוליים נעשית באופן הבא:
- {{הערה|יש להזין הערת שוליים כאן}}
שימו לב: אם הערת השוליים כוללת סימן שווה (=), יש להגדיר את הערת השוליים באופן הבא:
- {{הערה|1=יש להזין הערת שוליים שכוללת סימן שווה כאן}}
שימו לב לתוספת "1=".