ברוך שאמר
ברוך שאמר, היא ברכה על אמירת פסוקי דזמרה.
תוכן אמירת ברוך שאמר
אמירה זו היא כעין התחלה לפסוקי דזמרה. שהרי תוכן אמירת פסוקי דזמרה, הוא על פי מאמר חז"ל מתחלה יסדר אדם שבחו של מקום, בגדולת ורוממות אין סוף ב"ה, לעורר התשוקה והצמאון בנפש הבהמית, להבונן בכבוד המלך, בסידור שבחיו, איך שהוא ברוך שאמר והיה העולם, דהיינו באמירה אחת ובמאמר אחד כו', וכמו שכתוב בזהר במחשבה אחד ברא את העולם, שהוא צופה ומביט עד סוף כל הדורות וקורא הדורות מראש, וכולם נסקרים בסקירה אחת כו'.
זה הוא גם המשך הברכה, והוא יחיד חי העולמים מלך, פי' יחיד, שהוא לבדו הוא כמו קודם שנברא העולם, וכמ"ש אתה הוא עד שלא נברא כו', וכמ"ש אני ה' לא שניתי, שאף לאחר שנברא העולם אין עוד מלבדו, ואתה הוא ה' לבדך, כמו קודם שנברא העולם כי העולם אין תופס מקום כלל, דכולא כלא ממש חשיבי לגביה. לפי שאתה עשית את השמים ושמי כו' ואתה מחיה את כולם כו' וחי העולמים אינו אלא בבחי' מלך שאין זה אלא לפי שנקרא שמו ומלכותו על המדינה כו' כמ"ש במ"א.
משובח ומפואר עדי עד, פירוש למעלה עד אין קץ, ולמטה עד אין תכלית, בעילוי אחר עילוי עד אין קץ ותכלית, כמו שאומרים בתפילה: הכל ירוממוך סלה, וכל החיים יודוך סלה, וקדושים בכל יום יהללוך סלה, פי' סלה בלי הפסק עד רום המעלות.
השפעת ההתבוננות
בכח התבוננות זו, להפך את נפש הבהמית, שתתפעל מגדולת א"ס ב"ה ורוממותו, עד שתתלהט ותתלהב בתשוקה וצמאון לה' ולדבקה בו ית', עד שישוב ויתהפך כח המתאוה שבה לאהבת השם.