משתמש:ישראל בטח בהשם/זאב גכטמן: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 31: שורה 31:
==פעילות ציבורית==
==פעילות ציבורית==
===משיח וגאולה===
===משיח וגאולה===
פעולתו הציבורית הראשונה הייתה בחודש [[אייר]] [[תשנ"א]] כשהתמנה לראש מערך יחסי ציבור של [[ניידות חב"ד]] והיה מאנשי השטח הפעילים בארגון, היה מיוזמי קמפיין [[ברוך הבא מלך המשיח]] ופעל באופן נרחב בנושא הפצת המעיינות ופרסום משיח, בנוסף היה ממארגני שיירת הטנקים בחנוכה תשנ"ג ורוב הסרטונים מהשיירה צולמו על-ידו, בסיוון [[תשנ"ו]] עזב את [[ניידות חב"ד]].
פעולתו הציבורית הראשונה הייתה בחודש [[אייר]] [[תשנ"א]] כשהתמנה לראש מערך יחסי ציבור של [[ניידות חב"ד]] ומנהל מטה השטח בארגון, בין היתר, היה מיוזמי קמפיין [[ברוך הבא מלך המשיח]] ופעל באופן נרחב בנושא הפצת המעיינות ופרסום משיח, בנוסף היה ממארגני שיירת הטנקים בחנוכה תשנ"ג ורוב הסרטונים מהשיירה צולמו על-ידו, בסיוון [[תשנ"ו]] עזב את [[ניידות חב"ד]].


דחף להקמת [[מטה משיח]] ואף היה חבר הנהלתו בשנותיו הראשונות.
דחף להקמת [[מטה משיח]] ואף היה חבר הנהלתו בשנותיו הראשונות.

גרסה מ־13:04, 13 בינואר 2022

הרב גכטמן בהתוועדות חסידית

הרב זאב וולף גכטמן (יליד שנת תשכ"א, 1961) הינו חסיד חב"ד, שליח הרבי ומשפיע בקהילת חב"ד באופקים. משמש כמהנדס ואדריכל.

תולדות חיים

ילדותו

נולד בעיר מינסק שבבלארוס בי"א כסלו תשכ"א להוריו אליעזר שמחה ופייגע הכטמן[1] שלא הקפידו על שמירת כל המצוות.

היות ובמהלך ילדותו גר בבלרוס בתקופת שלטון הקומוניסטים, הוא ומשפחתו חוו אנטישמיות נוראית, בעבודה של הוריו ובלימודים שלו. אחד המצוות שהם קיימו היא לשמור שבת והוא ומשפחתו פעלו באומץ רב ולא נכנעו ללחצים הגדולים שהופנו כלפיהם כדי שילמדו ויעבדו בשבת.

בנוסף לכך, הרב גכטמן היה מצוין בלימודים, התקדם מהר בחומר הנלמד והוציא ציונים גבוהים מאוד בשאר לתלמידי הכיתה. כמה ימים לפני שעלה לכיתה ו' ההנהלה רצתה להעביר אותו לכיתת מחוננים כדי שבסופו ישלח לעבוד בדרגא בכירה בצבא הקומוניסטי, כששאלו את אביו סירב בתוקף ואמר להם שמשפחתו לא תעזור בשום מצב לשלטון שממרר את חייהם של אחיו היהודים - ודבר כזה לא יקרה.

כשהבינה ההנהלה שהאב לא מוכן להתפשר, החלה במסע השפלות ורדיפות כלפי הרב גכטמן ואחיו הצעיר מיכאל והתסיסה את התלמידים והמורים לפעול נגדם ולהשפילם, ולמרות גילם הצעיר הם עמדו בעוז ובתוקף מול האיומים.

לאחר כמה שבועות שהרדיפות לא הפסיקו, הבין אביו שהמצב לא יכול להימשך כך, עשה מאמצים כבירים שאת בגרותם יעבירו בארץ ישראל ושאת בר המצווה שלו יחגגו בארץ ישראל ואכן לאחר ניסים גלויים ומאמצים כבירים באב תשל"ג - כחצי שנה לפני בר המצווה שלו, הוא ומשפחתו הגיעו לארץ והשתכנו באופקים.

מיד כשעלה לארץ החל בלימודי עברית במקביל ללימודיו בכיתה ז' בבית ספר ממלכתי באופקים ותוך זמן קצר השלים את כל לימודיו החסרים, כשסיים את לימודיו בבית הספר עבר ללמוד בתיכון ממלכתי ומשם עבר לשרת בצבא כלוחם אך כעבור שנה עבר למערך הנדסה קרבית. ובשנת תשמ"א כשסיים את שירותו בצבא עבר ללמוד בטכניון בחיפה הנדסה ואדריכלות ובשנת תשמ"ו נהפך למהנדס ואדריכל באופן רשמי. בנוסף אחרי כמה שנים גם הפך לקבלן ואחראי בטיחות במבנים באופן רשמי.

החזרה בתשובה

עקב מגוריו בצמוד לקהילה הליטאית בעיר, משנת תשל"ח החל להשתתף בסמינרים ומפגשים לקירוב ליהדות דרך הזרם הליטאי והיה מקושר לקהילה הליטאית בעיר, ובתוך כך, תרם רבות הן בהנדסה והן בכסף למוסדות הליטאים ולימים היה חבר קרוב של משה גפני[2] שגר בזמנו בעיר אופקים.

בשנת תשמ"א החל בלימודי הנדסה ואדריכלות בטכניון בחיפה ושם נפגש לראשונה עם הרב ראובן דונין שסיפר לו רבות על הרבי ועזר לו בנושאי תורה ומצוות, הרב גכטמן השתדל להגיע לכל התוועדות שקיים גם כשלפעמים זה גרם לו להפסיד לימודים ובכך עשה את הצעד הראשון שלו לחסידות חב"ד.

כמה חודשים לאחר ההיכרות עם הרב דונין, רצה הרב גכטמן לברר אצל רבותיו מהזרם הליטאי מה דעתם על הרבי וכששאלם הגיבו בזילזול ובגנאי ומאז החליט לעזוב אותם ולחקור לעומק את חב"ד ואת תורת חסידות חב"ד, קרא ולמד מאות ספרי חב"ד ואף הכיר את הרב שלום דובער וולפא מספריו ונקשר אליו רבות.

התקרבותו היתה במקביל להתקרבותו של אחיו, הצעיר ממנו בשנתיים - מיכאל, שהחל בתהליך כשנה לפניו כשפגש את הרב שבתי סלבטיצקי, וכמה שנים אחרי התקרבות האחים גם התקרבו הוריהם לחב"ד.

ואכן, ביום הולדתו י"א כסלו תשמ"ו קיבל על עצמו הרב גכטמן להפוך לחסיד חב"ד באופן רשמי בעידוד נרחב של הרבנים שלום דובער וולפא וראובן דונין - מורי דרכו, והרבנים מאיר מארק וישראל הרשקוביץ - שלוחי הרבי באופקים. ואף בי' שבט של אותה שנה טס לחצרות קודשנו.

הרב גכטמן זכה להיות בכינוס השלוחים העולמי תשנ"א, תשנ"ב, תשנ"ג ותשנ"ד שבאחרון זכה להיות מאחרוני העוברים ביחידות המיוחדת שקיים הרבי לשלוחים ביחד עם משפיעו הרב שלום דובער וולפא.

פעילות ציבורית

משיח וגאולה

פעולתו הציבורית הראשונה הייתה בחודש אייר תשנ"א כשהתמנה לראש מערך יחסי ציבור של ניידות חב"ד ומנהל מטה השטח בארגון, בין היתר, היה מיוזמי קמפיין ברוך הבא מלך המשיח ופעל באופן נרחב בנושא הפצת המעיינות ופרסום משיח, בנוסף היה ממארגני שיירת הטנקים בחנוכה תשנ"ג ורוב הסרטונים מהשיירה צולמו על-ידו, בסיוון תשנ"ו עזב את ניידות חב"ד.

דחף להקמת מטה משיח ואף היה חבר הנהלתו בשנותיו הראשונות.

בשנת תשנ"ה היה מחובשי כיפת יחי הראשונים ופעל להקמת קונגרס משיח העולמי עם הרב רמי אנטיאן והיה שותף איתו בפעולות נוספות בנושאי משיח וגאולה כמו קרן המיליון, הוצאת קונטרסים בענייני גאולה ומשיח ועוד.

בשנת תשנ"ה היה מאלו שעמדו מאחורי הקלעים של ארגון שלושת כנסי הקהל הארציים, בשנת תשנ"ו ייסד עם הרב זמרוני ציק את קונגרס משיח בארץ הקודש, ובשנת תשנ"ט היה ממארגני כינוס המלך בשדה בפארק הירקון בתל אביב.

היה חבר קרוב של זמרוני ציק, והרב גכטמן עזר לו רבות בהקמת מוסדות חב"ד בת ים והיה שותף מאחורי הקלעים בארגון כינוסים ועצרות בנושאי גאולה ומשיח והיה שותף בפעולותיו השונות בשלל נושאים.

בנוסף, היה ממנהלי האגודה למען הגאולה וממייסדי אתר הגאולה ובנוסף נמנה על עורכי האתר ועלון שיחת הגאולה, בשנת תשס"ז פרש מפעילות באגודה עקב אירועי ג' תמוז אותה שנה, ובשנת תשע"ד חזר לפעילות אך לא באופן רשמי.

עסק וחקר לעומק בנושא הנחת ארבע זוגות תפילין ולאחר אישור המשפיע שלו החל להניחם.

עזר רבות לחברו קובי בן ארי בפעולותיו בנושא הפצת משיח ואישר באופן בטיחותי הקמת דגלי ענק בכמה נקודות ברחבי הארץ ואף בחנוכה תשנ"ח הינדס ואישר את חנוכיית הענק בלטרון.

ארגן הסעות מכל רחבי הדרום כמעט לכל כנס של גאולה ומשיח ואף פעמים רבות הביא אנשים רבים שאינם נמנים על חסידי חב"ד להצטרף לאירועים ובכך הביא לקירובם.

שלימות הארץ

בשנת תשל"ו קנה אביו דירה בעיר ימית שבסיני, ובמהלך גירוש סיני, הביאו ואירחו רבים על מנת להתנגד לגירוש ואף הרב גכטמן וכמה מבני משפחתו נעצרו עקב כך. בנוסף הקים יחד עם ברוך מרזל וחסידי חב"ד נוספים את היישוב חצר אדר בסיני.

בזמן הסכמי אוסלו בתשנ"ג-ה כשהרב גכטמן כבר היה חב"דניק היה פעיל מאוד בארגון כנסים והפגנות נגד ההסכם והביא נואמים ורבנים רבים לעשרות כנסים ברחבי הארץ.

בזמן הסכמי אוסלו ב' בתשנ"ה היה מקורב לאריאל שרון ותמך בפעולותיו נגד ההסכם ואף הביא אותו לנאום בעשרות כנסים והפגנות נגד הסכמי אוסלו, וקישר רבות בינו לבין חב"ד.

בנוסף, בשנת תש"ס היה פעיל נמרץ להבחרותו לראשות הליכוד והממשלה, אך עם היבחרותו לראשות הממשלה וההיתכנות לביצוע תוכנית ההתנקות התדרדו בינהם היחסים ונגמרו סופית כשהרב גכטמן שלח לשרון מכתב בו הוא מצטט דברים שאמר בכנסים שארגן ושואל מה השתנה, ושרון ענה לו שבזמנים קשים צריכים לדעת גם לוותר.

בזמן הסכם חברון בשנת תשנ"ז הרב גכטמן עבר להתגורר בעיר חברון וביחד עם ברוך מרזל פעל רבות נגד ההסכם, בנוסף, היה שותף עם הרב מרזל בעניינים רבים בנושאי שלימות הארץ והמעגל נסגר כשבזמן תוכנית ההתנתקות הרב מרזל עבר להתגורר בביתו של הרב גכטמן והשניים פעלו רבות נגד הגירוש.

בשנת תשנ"ח היה שותף בהקמת המטה העולמי להצלת העם והארץ ביחד עם הרב שלום דובער וולפא ושבתאי ווינטראוב והיה מנהל מטה השטח בארגון ומתוקף תפקידו ארגן כנסים והפגנות רבות מטעם המטה.

בזמן גירוש גוש קטיף הרב גכטמן היה מעורב מאוד ופעל רבות ביחד עם הרב שלום דובער וולפא ואחרים פעל רבות בארגון כנסים והפגנות ואף בזכות הקרבה של אופקים לגוש קטיף ביתו נהפך לחמ"ל כניסה לגוש בזמן שנאסר להיכנס לשם, בנוסף, חסם בגופו ביחד עם חבריו בזמן הגירוש עצמו ואף נעצר בעקבות כך.

שליחותו כמהנדס

היות והוריו של אשתו גרים בנתניה פגש באחד הביקורים את אבי טאוב בדיוק בזמן בו הוא והרב דוד נחשון החלו לשפץ את קברי רבותינו נשיאנו, והרב גכטמן שמח לעזור להם בשיפוץ הקברים ואף התלווה אליהם כמה פעמים לרוסיה ועזר להם בתקשורת עם הסביבה היותו מדבר רוסית.

הרב גכטמן פועל רבות בנושא מקווה בור על בור והוא בקיא בכל העניינים ההלכתיים בנושא והוא משמש כיועץ מבחינה הנדסית והלכתית לבניית מקוואות, והיה שותף בהקמת עשרות מקוואות בארץ ובעולם ואף את חלקם הקים בעצמו.

עקב תפקידו של הרב גכטמן כמהנדס, הוא יוצא הרבה פעמים לשטח כדי לפקח על הבנייה מקרוב ובתוך כך נפגשים עם פועלים וקבלנים שאינם יהודים ומחדיר בהם את הצורך החשוב בקיום שבע מצוות בני נח ואף בשנת תשס"א לאחר שהתייעץ עם הרב חיים לוי יצחק גינזבורג, הרב גינזבורג הפגיש בינו לבין הרב בועז קלי והם דיברו לראשונה על הצורך החשוב בהקמת ארגון מיוחד שיעסוק בעניין הפצת העניין, ובשנת תשס"ב היה שותף בהקמת מטה שבע מצוות בני נח ביחד עם הרב בועז קלי.

באופקים

שליחות

בבחירות תשמ"ט פעל רבות כהוראת הרבי בעד רשימת ג' ועסק בהסברה בקרב יוצאי חבר העמים באופקים ובבאר שבע בעניין.

בשנת תש"נ כששאל את הרבי האם להמשיך בשליחות באופקים ענה לו הרבי בחיוך שימשיך את שליחותו באופקים ויפעל להפצת המעיינות בקרב חבר העמים.

בשנת תשנ"ג ביקש מהרבי להיות שליח בענייני גאולה ומשיח והרבי חייך אליו חיוך רחב.

הרב גכטמן שותף בפעילות חב"ד אופקים[3] כבר מהקמתו בשנת תשמ"ו ביחד עם הרבנים מאיר מארק וישראל הרשקוביץ.

עם זאת, פועל רבות בפעילות של שיעורי תורה ליוצאי חבר העמים באופקים ובבאר שבע ופועל להחדיר גם בהם ענייני יהדות[4][5] בנוסף הרב גכטמן הביא למילתם של עשרות יהודים מיוצאי חבר העמים באופקים והסביבה, ואף פועל רבות בעניין "מיהו יהודי" - למעשה, ודואג לבירור יהדותם של רבים מיוצאי חבר העמים ואף בעדה האתיופית באופקים ובבאר שבע.

הקים ביחד עם הרב משה זאב פיזם שיעור שבועי שמסר הרב שלום דובער וולפא במשך 12 שנה בבית חב"ד שדרות.

הרב גכטמן בנוסף גם משמש כמשפיע בקהילת חב"ד באופקים וידוע כבעל מנגן בהתוועדויות ובנוסף גם בכלים שונים.

בנוסף לפועלו באופקים הרב גכטמן עוזר גם להקמת בתי חב"ד בבאר שבע והיה שותף בבנייה והקמה של ישיבת חב"ד בבאר שבע, בית משיח באר שבע, תלמוד תורה בבאר שבע, בית חב"ד המרכזי ומרכז מצוות למהדרין ועוזר רבות לשלוחי חב"ד בעיר.

בשנות פעילותו קירב עשרות לחיים יהודיים, ורבים מהם הפכו לחסידי חב"ד.

פעולות

הרב גכטמן כיהן במשך שמונה שנים כמהנדס העיר אופקים, הנדס עשרות בתים, בנייני דיור ועסקים, בתי כנסיות, מרכזים קהילתיים ועוד מבנים ברחבי הארץ ובעיקר באזור הדרום ואף שותף בהנדסת קריית הממשלה ועיריית אופקים החדשה.

נחשב ידיד קרוב של ראש העיר מר איציק דנינו ובעזרת ידידו זו עוזר רבות להתפתחות קהילת חב"ד באופקים. ואף בשנת תשע"ו הביא לקריאת שכונה בעיר על שם הרבי.

היה שותף בהקמת תומכי תמימים באר שבע ואף לתקופה קצרה היה משפיע בישיבה.

בנוסף, משמש גם כמנהל סניף יד לאחים באופקים ופועל רבות להצלת יהודים בעיקר מיוצאי חבר העמים שנתפסו ברשת המסיון. בנוסף לכך אחיינו - חנוך גכטמן הוא ראש אגף ללחימה במיסיון ביד לאחים ועוזר לו רבות.

בשנת תשפ"ב לקח על עצמו הנהלת מקווה חדש ומפואר באופקים והעביר את המקווה לשליטת חב"ד.

ביצועו כמהנדס

מוסדות חב"ד שהיה שותף בתכנונם ובנייתם

מתוקף תפקידו כמהנדס ואדריכל במקצועו ביצע כמה פעולות הנדסיות במספר מוסדות חב"ד בארץ ובעולם, בניהם: היה ממונה הבטיחות ושותף בהנדסת בית אגו"ח בכפר חב"ד ושימש גם כאדריכל וכמנהל פרוייקט של בניית קריית רבינו הגדול בהאדיטש ופתר המון משברים שהיו עם העירייה והקבלנים היותו דובר רוסית שוטפת[6]. בנוסף, היה שותף בבנית בית חב"ד המרכזי ותלמוד תורה חב"ד בבאר שבע, ועזר רבות להנדסה ראשונית והדמיית הארמון למלך המשיח[7]. בנוסף, עזר רבות לידידיו אבי טאוב ודוד נחשון בתכנון שיפוץ קברי רבותינו נשיאנו ברוסיה וסביבתה.

מוסדות חב"ד שבנה והנדס

כמו כן היה שותף בבניית מוסדות חב"ד ברחבי הארץ והעולם, בניהם: בית משיח 770 (פלורידה), בית משיח באר שבע הכולל: מקווה ובית כנסת, בית חב"ד שדרות, בית חב"ד גדרה, בית חב"ד ומקווה חב"ד בעיר מדריד שבספרד, החנוכייה הגדולה בארץ - תשנ"ח-ט בלטרון, תלמוד תורה חב"ד בבאר שבע, בית חב"ד - 770 בשכונת כלניות בבאר שבע, מקווה חב"ד באופקים לנשים, תלמוד תורה חב"ד באופקים, בית הכנסת המרכזי באופקים.

מוסדות שבנה והנדס

הנדס ותכנן את כל מוסדותיו של הרב יורם אברג'ל בנתיבות בניהם: מקווה טהרה, בית כנסת, בית מדרש, ישיבה ותלמוד תורה. הנדס ותכנן את מרכז 'קיותי השם' החרדי באופקים הכולל: בית כנסת גדול, בית מדרש גדול, מקווה טהרה ו 7 חדרי שטיבלים נוספים.

בנוסף הנדס כ-10 מקוואות ברחבי הארץ, כ- 20 בתי כנסת ברחבי הארץ, כ-5 תלמודי תורה חרדים באופקים והסביבה.

משפחתו

בניו
  • בנו, הרב שמואל גכטמן - שליח במדריד, ספרד.
  • בנו, הרב דובי גכטמן - שליח במוסקבה, רוסיה.
  • בנו, ר' יוסי גכטמן - יהוד.
חתניו
  • חתנו, ר' אריה ולדמן - אופקים.
  • חתנו, ר' מנדי אדרי - כפר חב"ד.
  • חתנו, ר' ישראל כהן - קריית אונו.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. בהמשך השתנה שם משפחתם לגכטמן
  2. שלימים נהפך לחבר כנסת
  3. ראו בהרחבה את תפקידיו בבית חב"ד באופקים בערך אופקים#חב"ד בעיר
  4. אופקים: פעילות חנוכה עם חיילים ועולי רוסיה קישור לאתר חב"ד FM
  5. אופקים: לחיילים הייתה אורה קישור שטורעם
  6. ראו בהרחבה את פעולתיו בבנייה בערך קריית רבינו הגדול#היסטוריה
  7. ראו בהרחבה את פעולתיו בבנייה בערך הארמון#לאחר הנחת אבן הפינה