ברוך שאמר: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
 
'''ברוך שאמר''', היא ברכה הנאמרת קודם אמירת [[פסוקי דזמרה]].
'''ברוך שאמר''', היא ברכה על אמירת [[פסוקי דזמרה]].


== תוכן אמירת ברוך שאמר ==
== תוכן אמירת ברוך שאמר ==


אמירה זו היא כעין התחלה לפסוקי דזמרה. שהרי תוכן אמירת פסוקי דזמרה, הוא על פי מאמר חז"ל מתחלה יסדר אדם שבחו של מקום, בגדולת ורוממות אין סוף ב"ה, לעורר התשוקה והצמאון בנפש הבהמית, להבונן בכבוד המלך, בסידור שבחיו, איך שהוא '''ברוך שאמר והיה העולם''', דהיינו באמירה אחת ובמאמר אחד כו', וכמו שכתוב בזהר במחשבה אחד ברא את העולם, שהוא צופה ומביט עד סוף כל הדורות וקורא הדורות מראש, וכולם נסקרים בסקירה אחת כו'.
אמירה זו היא כעין התחלה לפסוקי דזמרה. שהרי תוכן אמירת פסוקי דזמרה, הוא על פי מאמר חז"ל מתחלה יסדר אדם שבחו של מקום, בגדולת ורוממות אין סוף ב"ה, לעורר התשוקה והצמאון בנפש הבהמית, להבונן בכבוד המלך, בסידור שבחיו, איך שהוא '''ברוך שאמר והיה העולם''', דהיינו באמירה אחת ובמאמר אחד, וכמו שכתוב בזהר במחשבה אחד ברא את העולם, שהוא צופה ומביט עד סוף כל הדורות וקורא הדורות מראש, וכולם נסקרים בסקירה אחת.


זה הוא גם המשך הברכה, והוא '''יחיד חי העולמים מלך''', פי' '''יחיד''', שהוא לבדו הוא כמו קודם שנברא העולם, וכמ"ש אתה הוא עד שלא נברא כו', וכמ"ש אני ה' לא שניתי, שאף לאחר שנברא העולם אין עוד מלבדו, ואתה הוא ה' לבדך, כמו קודם שנברא העולם כי העולם אין תופס מקום כלל, דכולא כלא ממש חשיבי לגביה. לפי שאתה עשית את השמים ושמי כו' ואתה מחיה את כולם כו' ו'''חי העולמים''' אינו אלא בבחי' '''מלך''' שאין זה אלא לפי שנקרא שמו ומלכותו על המדינה כו' כמ"ש במ"א.  
זהו גם המשך הברכה, '''יחיד חי העולמים מלך''' שבא לבאר ענין [[אחדות ה']]. ועל זה אומר '''יחיד''' שפירושו, שהוא יתברך קיים לבדו בדיוק כמו קודם שנברא העולם, וכמו שאנו אומרים בתפילה אתה '''הוא''' עד שלא נברא ואתה '''הוא''' משנברא העולם ללא כל שינוי, וכמו שאומר הנביא אני ה' לא שניתי, שאף לאחר שנברא העולם אין עוד מלבדו, והביאור בזה הוא כיון ש'''חי העולמים מלך''' היינו שחיות כל העולמות הרוחניים והעולם הגשמי , שהרי חיות כל העולמות "ואתה מחיה את כולם" אינו אלא מבחי' '''מלך''' - [[ספירת המלכות]] שהיא דרגה נחותה בו יתברך, והוא כמשל הדיבור באדם לגבי מהותו ועצמותו שאין לו ערך כלל ואם כן מובן איך שאין העולמות תופסים מקום כלל לגביו יתברך.


'''משובח ומפואר עדי עד''', פירוש למעלה עד אין קץ, ולמטה עד אין תכלית, בעילוי אחר עילוי עד אין קץ ותכלית, כמו שאומרים בתפילה: הכל ירוממוך סלה, וכל החיים יודוך סלה, וקדושים בכל יום יהללוך סלה, פי' '''סלה''' בלי הפסק עד רום המעלות.  
ולאחרי זה ממשיך בגדולת ה' שהוא '''משובח ומפואר עדי עד''', פירוש למעלה עד אין קץ, ולמטה עד אין תכלית, בעילוי אחר עילוי עד אין קץ ותכלית, כמו שאומרים בתפילה: הכל ירוממוך סלה, וכל החיים יודוך סלה, וקדושים בכל יום יהללוך סלה, פי' '''סלה''' בלי הפסק עד רום המעלות.  





גרסה מ־02:49, 11 בינואר 2011

ברוך שאמר, היא ברכה הנאמרת קודם אמירת פסוקי דזמרה.

תוכן אמירת ברוך שאמר

אמירה זו היא כעין התחלה לפסוקי דזמרה. שהרי תוכן אמירת פסוקי דזמרה, הוא על פי מאמר חז"ל מתחלה יסדר אדם שבחו של מקום, בגדולת ורוממות אין סוף ב"ה, לעורר התשוקה והצמאון בנפש הבהמית, להבונן בכבוד המלך, בסידור שבחיו, איך שהוא ברוך שאמר והיה העולם, דהיינו באמירה אחת ובמאמר אחד, וכמו שכתוב בזהר במחשבה אחד ברא את העולם, שהוא צופה ומביט עד סוף כל הדורות וקורא הדורות מראש, וכולם נסקרים בסקירה אחת.

זהו גם המשך הברכה, יחיד חי העולמים מלך שבא לבאר ענין אחדות ה'. ועל זה אומר יחיד שפירושו, שהוא יתברך קיים לבדו בדיוק כמו קודם שנברא העולם, וכמו שאנו אומרים בתפילה אתה הוא עד שלא נברא ואתה הוא משנברא העולם ללא כל שינוי, וכמו שאומר הנביא אני ה' לא שניתי, שאף לאחר שנברא העולם אין עוד מלבדו, והביאור בזה הוא כיון שחי העולמים מלך היינו שחיות כל העולמות הרוחניים והעולם הגשמי , שהרי חיות כל העולמות "ואתה מחיה את כולם" אינו אלא מבחי' מלך - ספירת המלכות שהיא דרגה נחותה בו יתברך, והוא כמשל הדיבור באדם לגבי מהותו ועצמותו שאין לו ערך כלל ואם כן מובן איך שאין העולמות תופסים מקום כלל לגביו יתברך.

ולאחרי זה ממשיך בגדולת ה' שהוא משובח ומפואר עדי עד, פירוש למעלה עד אין קץ, ולמטה עד אין תכלית, בעילוי אחר עילוי עד אין קץ ותכלית, כמו שאומרים בתפילה: הכל ירוממוך סלה, וכל החיים יודוך סלה, וקדושים בכל יום יהללוך סלה, פי' סלה בלי הפסק עד רום המעלות.


השפעת ההתבוננות

בכח התבוננות זו, להפך את נפש הבהמית, שתתפעל מגדולת א"ס ב"ה ורוממותו, עד שתתלהט ותתלהב בתשוקה וצמאון לה' ולדבקה בו ית', עד שישוב ויתהפך כח המתאוה שבה לאהבת השם.

מקורות

לקוטי תורה