בית מנחם (כפר חב"ד): הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 67: שורה 67:


==מרכז העצבים של חב"ד==
==מרכז העצבים של חב"ד==
[[קובץ: יט כסלו בבית מנחם1.jpg|שמאל|ממוזער|250px|[[התוועדות]] [[י"ט כסלו - חג הגאולה|י"ט כסליו]] בבית מנחם, בימים עברו]]
[[קובץ: יט כסלו בבית מנחם1.jpg|שמאל|ממוזער|250px|[[התוועדות]] [[י"א ניסן]] בבית מנחם, בימים עברו]]
[[קובץ: יט כסלו בבית מנחם.jpg|שמאל|ממוזער|250px|[[התוועדות]] [[י"ט כסלו - חג הגאולה|י"ט כסליו]] בבית מנחם, ב[[תש"ע]]]]
[[קובץ: יט כסלו בבית מנחם.jpg|שמאל|ממוזער|250px|[[התוועדות]] [[י"ט כסלו - חג הגאולה|י"ט כסליו]] בבית מנחם, ב[[תש"ע]]]]
[[תמונה:הקפות שניות כפר חבד.jpg|left|thumb|250px|[[הקפות שניות]] בבית הכנסת 'בית מנחם']]
[[תמונה:הקפות שניות כפר חבד.jpg|left|thumb|250px|[[הקפות שניות]] בבית הכנסת 'בית מנחם']]

גרסה מ־19:53, 29 בנובמבר 2017

חזית בית הכנסת

'בית מנחם' הינו בית הכנסת המרכזי והגדול ביותר בכפר חב"ד. בית הכנסת משמש גם לפעילויות וכנסים של חסידות חב"ד בישראל.

הבנין הוקם על ידי וועד כפר חב"ד, ועל הבניה והתוכניות פיקח הרב זושא ריבקין. בית כנסת זה הינו המוסד הראשון שקיבל את אישור הרבי להיקרא על שמו.

בנייתו של בית הכנסת

שלט מואר שנקבע בשנת תשנ"א במטרה לפרסם את בשורת הגאולה של הרבי 'הנה זה מלך המשיח בא'
הריסת בית הכנסת "די אלטע שול" שעמד במקום
בית הכנסת במהלך הבניה

היישוב החב"די בכפר חב"ד הוקם בשנת תש"ט על ידי חסידי חב"ד שברחו מרוסיה והתיישבו בכפר בהוראתו של אדמו"ר הריי"צ. בשנות הלמ"דים, התרחב היישוב החב"די, ובית הכנסת הישן נעשה צפוף, ולא הצליח להכיל את תושבי הכפר שהגיעו להתפלל מידי שבת.

לאחר שנפלה ההחלטה להקים בית כנסת חדש, הוטלה המשימה על העסקן ר' זושא ריבקין שהסתייע רבות באחיו הרב חיים ריבקין. ר' זושא ישב עם מהנדס לתכנן את בית הכנסת, ולאחר מכן נסע עם התוכניות המוכנות למסור אותם לרבי לשאול לדעתו ולבקש את ברכתו. כשהגיע לניו יורק, נכנס ר' זושא ליחידות בחדרו של הרבי, והרבי האיץ בו לזרז את תהליך הבניה, והוסיף מספר תיקונים על שרטוט התוכניות.

בשנת תשל"ג החלה הבניה, כאשר לצורך כך הרסו את הבית הכנסת הישן (המכונה "די אלטע שול") שעמד במקום.

כדי לעודד את אנ"ש לתרום לבניית בית הכנסת, ביקש ר' זושא את אישורו של הרבי לקרוא לבית הכנסת על שמו של הרבי, וקיבל את הסכמתו. דבר זה היה ייחודי מאוד, מכיון שהיה זה הבנין הראשון שקיבל את אישורו המפורש של הרבי להיקרא על שמו.

לאחר סיום בניית השלד החיצוני של הבניין הוחלט לצפות אותו בשיש מפואר, דבר שגרם לרבי נחת רוח רב.

חנוכת הבית

בניית בית הכנסת המפואר הושלמה לקראת י"א ניסן תשל"ח, והחסידים ביקשו להזמין את הרבי להשתתף בחנוכת הבית של הבנין. הרבי ביקש שההזמנה תהיה בכתב, וחסידים רבים מתושבי כפר חב"ד הוחתמו על טופס מיוחד בו הם מבקשים מהרבי לכבד את המעמד ולהגיע להשתתף בחגיגה המיוחדת.

את ההזמנה הגיש לרבי הרב זושא ריבקין, והרבי נתן לו כהשתתפות 1,800 דולר בשטרות בודדים[1], כדי לחלק לכל אחד שחתם על ההזמנה. הרבי הורה שהשטרות יחולקו רק למי שכבר חתם בפועל לפני כן על ההזמנה, ולא למי שיצטרף מכאן ואילך, והוסיף לברך: הקדוש ברוך הוא ייתן להם מידו המלאה הפתוחה הקדושה והרחבה"[2].

למרות שהרבי לא הגיע להשתתף בגופו בחגיגות, הרבי דיבר בהתוועדות שנערכה בי"א ניסן של אותה שנה על החגיגות שמתקיימות בארץ הקודש, ובכך הביע את השתתפותו בשמחה הגדולה של השלמת הבניה.

לצד ברכותיו של הרבי, שלחו רבנים רבים את ברכתם לאירוע המרגש, ביניהם היה גם הרב משה פיינשטיין, נשיא אגודת הרבנים בארצות הברית וקנדה, ומגדולי הפוסקים בדור האחרון, ששיגר ברכה בנוסח מיוחד: "ליום חנוכת בית הכנסת "בית מנחם" בכפר חב"ד על שם האדמו"ר מליובאוויטש שליט"א. אנו שולחים לכם ברכותינו החמות, יהי רצון שהבית הזה יהיה בית זבול, מקום רינה ותפלה תורה ויראה. יחד עם רבבות אלפי בית ישראל אנו תפלה, על שלומו ובריאותו השלימה של האדמו"ר מליובאוויטש שליט"א, השי"ת יאריך ימיו ושנותיו בנעימים".

הכנסת ספר תורה

בשנת תשמ"א כתבו חסידי חב"ד בארץ ספר תורה מיוחד לזכות הרבי והרבנית. חסידי חב"ד ניסו שוב להזמין את הרבי, אך גם הפעם הרבי לא נסע לארץ להשתתף בהכנסת ספר תורה שנכתב לכבודו, אלא ערך התוועדות מיוחדת, שהיתה כעין השתתפות בשמחה הגדולה[3].

הספר תורה הוכנס לבית הכנסת בית מנחם, ובחגיגה השתתפו רבים מחסידי חב"ד ברחבי הארץ[4].

כמו כן קיים בבית כנסת ספר תורה ששלח הרבי הריי"צ לתושבי הכפר.

מיקום בית הכנסת

בית הכנסת ממוקם במרכז של הכפר, ליד ישיבת תומכי תמימים המרכזית, בית שז"ר, תחנת הרכבת המקומית, אולם החתונות, וחנות המכולת המרכזית של כפר חב"ד.

מיקומו המרכזי של בית הכנסת, תרם לכך שהוא יירש את מקומו של בית הכנסת הוותיק בכפר, והוא הפך תוך מספר שנים לבית הכנסת המרכזי והעיקרי של התושבים, עם מספר המתפללים הגדול ביותר.

מבנה בית הכנסת

בית הכנסת מתפרש לגובה שתי קומות מעל פני הקרקע, וקומת מרתף אחת, כשקומת הקרקע משמשת לעזרת גברים, והקומה השניה כעזרת נשים, הבנויה רק מעל חציה האחורי של הקומה הראשונה ומעל החדרים האחוריים של בית הכנסת.

אולם בית הכנסת עצמו תוכנן באופן כזה שיהיה גבוה באופן מיוחד, כך שרובו מתנשא לגובה שתי קומות, ובצידיו נקבעו שנים עשר חלונות מצופים בוויטראז', כנגד שנים עשר שבטי ישראל.

חזית בית הכנסת מצופה באבני שיש בסגנון עתיק, ובמרכזה מוצבים מדרגות המובילות אל ארון הקודש המפואר, ולבימה נמוכה המגודרת בעמודי שיש מסוגננים. ארון הקודש מעוטר בפרוכת שנתרמה על ידי תושבי הכפר לזכות הרבי ועליה רקום באותיות זהב הנוסח: "בית הכנסת בית מנחם - על שם אדמו"ר שליט"א מליובאוויטש מלך המשיח - כפר חב"ד".

בחלקו העליון של בית הכנסת מופיע ציור אומנותי של ספר תורה עם עשרת הדיברות על רקע הרים, ובחלקו האחורי מתחת לחלונות העזרת נשים מופיע ציור נוסף של כלי נגינה ותחתיהם הפסוק: "עבדו את ה' בשמחה בואו לפניו ברננה"[5].

הספסלים והשולחנות באולם בית הכנסת מעורבים מספסלים המקובלים בבתי כנסת מפוארים עם מושבים מרופדים מתקפלים, ושולחנות וספסלים רגילים, שנועדו לאפשר לימוד בחברותות ולקיים שיעורי תורה.

מלבד האולם המרכזי בבית הכנסת המשמש לתפילות, לכינוסים, ולהתוועדויות מרכזיות, נמצאים בקומה זו חדרי השירות, מטבחון קטן לשירות המתפללים, וחדרי תפילה נוספים.

חדר שני

כפי שהונהג על ידי אדמו"ר הזקן, בתי הכנסת של חסידי חב"ד מתייחדים בכך שלצד חדרי התפילה העיקריים המשמשים את המנינים הגדולים, ישנם בבתי הכנסת גם חדרים קטנים יותר הקרויים בשם 'חדר שני', ומיועדים למתפללים המעוניינים להקדיש זמן רב יותר להתעמק במילות התפילה ולשקוע בלימוד מבלי שהתפילות של המנינים הגדולים יפריעו להם.

בית הכנסת 'בית מנחם' מתייחד בכך שבו הוקמו שני חדרים קטנים, המשמשים לתפילה מתונה וללימוד עצמי במשך כל שעות היום והלילה. החדרים ממוקמים בחזית בית הכנסת, אחד מצדה הימני של הכניסה, ואחד מצידה השמאלי.

ישנם הסוברים שבמקום שבו עומד כיום החדר השמאלי עמד בזמן התנאים בית מדרשו של התנא רבי נחוניא בן הקנא[דרוש מקור]

קומת המרתף

בקומה התחתונה של בית הכנסת מתחת לפני הקרקע, ממוקם מקווה טהרה המשרת את המתפללים, וכן בית כנסת נחלת דוד שמקיים תפילות בשבת ופעילויות נוספות.

בשנת תשע"ד עבר בית הכנסת מתיחת פנים כששופצה הכניסה הראשית, ה'חדר שני' ותקרת האולם הגדול בפנים.[6] בשנת תשע"ו עבר המקווה שבמרתף בית הכנסת מתיחת פנים ששופץ והורחב

מרכז העצבים של חב"ד

התוועדות י"א ניסן בבית מנחם, בימים עברו
התוועדות י"ט כסליו בבית מנחם, בתש"ע
הקפות שניות בבית הכנסת 'בית מנחם'

מיקומו של בית הכנסת וגודלו, איפשרו לבית הכנסת להפוך למרכז הלא רשמי של החיים החסידיים בכפר חב"ד, ומאז הקמתו נוסדו בו עשרות שיעורים מסביב לשעון במגוון תחומים, והתקיימו בו כינוסים והתוועדויות ארציות של חסידי חב"ד מכל רחבי הארץ.

עד לשנת תשס"ד היו מתקיימו בבית הכנסת עצמו חתונות רבות של חסידי חב"ד, אך בעקבות הגידול במשפחות חב"ד שרצו לערוך את החתונות בבית הכנסת, נהפך הדבר למטרד עבור מתפללי בית הכנסת, והדבר נפסק על ידי הקמת אולם אירועים מפואר צמוד לבית הכנסת, כשהחופות ממשיכות להערך בחצר בית הכנסת, ומשתתפי החתונה נכנסים למקום להתפלל.

מידי שנה מתקיימים במקום אירועים מרכזיים רבים של חסידי חב"ד ברחבי הארץ:

מלבד כינוסים אלו, מתקיימים באולם בית הכנסת אירועים עונתיים לילדי כפר חב"ד, בהשתתפות אלפי ילדים.

אירועים חשובים שהתקיימו בו במהלך השנים

ביטול ארגון הגג

בשנת תש"נ ניסה חבר הכנסת לשעבר שמעון פרס ליצור מגעים ושיתוף פעולה עם חברי הכנסת הדתיים, במטרה להפיל את ראש הממשלה המכהן יצחק שמיר ולכונן ממשלת שמאל. בעקבות אינטרסים שונים הצליח שמעון פרס לסחוב אליו כמה מראשי עסקני חב"ד בארץ, ולשכנע אותם לתמוך במהלך הפוליטי שלו.

לאחר התפוצצות הפרשה שכונתה לימים בשם התרגיל המסריח, הורה הרבי להדיח את מנהלי ארגון הגג למוסדות חב"ד ששיתף עמו פעולה, ובכנס מיוחד שהתקיים בבית הכנסת 'בית מנחם', הוקיעו רבני חב"ד את השותפים למהלך, וביטלו את ארגון הגג בצורה רשמית.

כינוס עקשנים בהול

ביום חמישי בערב, אור לכ"ח ניסן תשנ"א חזר הרבי מהאוהל של אדמו"ר הריי"צ ונשא בפני החסידים שיחה מיוחדת בה הטיל את האחריות להבאת הגאולה על כל אחד ואחד מחסידי חב"ד. החסידים נלחצו מאוד מדבריו של הרבי, ובמוצאי שבת התקיים כינוס חירום בהול בהשתתפות חסידי חב"ד מכל רחבי הארץ, שהגיעו לטכס עצה כיצד להבין את דברי הרבי ומה יש לפעול בעקבותיהם.

אחד מהפעולות הראשונות עליהם הוחלט באסיפה זו, היה החתמת רבנים על פסק הדין שהרבי הוא מלך המשיח. ההצעה הועלתה על ידי הרב שמואל פרומר, התקבלה על ידי רבני חב"ד שנכחו במקום, ונוסחה על ידי רבו של כפר חב"ד, הרב מרדכי שמואל אשכנזי.

תפקידים בבית הכנסת

משפיע בית הכנסת

גבאי בית הכנסת

  • הרב יצחק גרינוולד.
  • ר' משה הלוי הורביץ, גבאי רוחני

ר' חיים אבוהב ר' מאיר חן ר' בנימין ריבקין ר' יוסף ריבקין

גבאים לשעבר

בתי כנסת חב"דיים נוספים בשם זה

לאחר הקמתו של בית הכנסת בכפר חב"ד, הוקמו בתי כנסת חב"דיים רבים הנושאים את שם זה, זאת לצד בתי כנסת עתיקים שנקראו על שמו של אדמו"ר הצמח צדק.

בארץ ישראל
בחוץ לארץ
על שם אדמו"ר הצמח צדק

קישורים חיצוניים

לקריאה נוספת

  • י. בן מנחם, הבאת לי את הבשורות הטובות?, שבועון בית משיח גליון 120 עמוד 18 ואילך

הערות שוליים

  1. השטרות נמסרו על ידי הרבי בפעמיים, בפעם הראשונה 1200$, ובפעם השניה הוציא הרבי 600$ נוספים.
  2. דבריו המלאים של הרבי נדפסו בחוברת הארמון למלך המשיח קובץ PDF
  3. לקריאה על האירוע בעמוד 44
  4. י. יצחק, החתימות… ההתועדות… הכתר…, עיתון כפר חב"ד, גיליון 11, ו' בטבת תשמ"א.
  5. תהילים ק, ב.
  6. תמונות מהשיפוץ
  7. גלריה מההתוועדות בשנת תשע"א קובץ תמונה קישור חב"ד בישראל
  8. עשו כל שר ביכולתכם - כינוס התעוררות לרגל מלאות עשרים שנה לשיחת כ"ח ניסן תשנ"א קובץ תמונה קישור חב"ד בישראל