ברוך שאמר: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
 
(25 גרסאות ביניים של 12 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
'''ברוך שאמר''' היא ברכה הנאמרת קודם אמירת [[פסוקי דזמרה]].


'''ברוך שאמר''', היא ברכה על אמירת [[פסוקי דזמרה]].
מקור ברכה זו בפיתקה שנפלה מן השמים ובו פ"ז (87) תיבות, וסימנה: "ראשו כתם [[פז]]{{הערה|שיר השירים, ה, יא}}".


== תוכן אמירת ברוך שאמר ==
אמירה זו היא כעין התחלה לפסוקי דזמרה. שהרי תוכן אמירת פסוקי דזמרה, הוא על פי מאמר חז"ל מתחלה יסדר אדם שבחו של מקום, בגדולת ורוממות אין סוף ב"ה, לעורר התשוקה והצמאון בנפש הבהמית, להתבונן בכבוד המלך, בסידור שבחיו, איך שהוא {{ציטוטון|בָּרוּךְ שֶׁאָמַר וְהָיָה הָעוֹלָם}}, דהיינו באמירה אחת ובמאמר אחד, וכמו שכתוב בזהר ב[[מחשבה]] אחד ברא את העולם, שהוא צופה ומביט עד סוף כל הדורות וקורא הדורות מראש, וכולם נסקרים בסקירה אחת.


אמירה זו היא כעין התחלה לפסוקי דזמרה. שהרי תוכן אמירת פסוקי דזמרה, הוא על פי מאמר חז"ל מתחלה יסדר אדם שבחו של מקום, בגדולת ורוממות אין סוף ב"ה, לעורר התשוקה והצמאון בנפש הבהמית, להבונן בכבוד המלך, בסידור שבחיו, איך שהוא '''ברוך שאמר והיה העולם''', דהיינו באמירה אחת ובמאמר אחד כו', וכמו שכתוב בזהר במחשבה אחד ברא את העולם, שהוא צופה ומביט עד סוף כל הדורות וקורא הדורות מראש, וכולם נסקרים בסקירה אחת כו'.
זהו גם המשך הברכה, {{ציטוטון|יָחִיד, חֵי הָעוֹלָמִים מֶלֶךְ}} שבא לבאר ענין [[אחדות ה']]. ועל זה אומר {{ציטוטון|יָחִיד}} שפירושו, שהוא יתברך קיים לבדו בדיוק כמו קודם שנברא העולם, וכמו שאנו אומרים בתפילה אתה '''הוא''' עד שלא נברא ואתה '''הוא''' משנברא העולם ללא כל שינוי, וכמו שאומר ה[[נביא]] אני ה' לא שניתי, שאף לאחר שנברא העולם אין עוד מלבדו, והביאור בזה הוא כיון ש{{ציטוטון|חֵי הָעוֹלָמִים מֶלֶךְ}} היינו שחיות כל העולמות הרוחניים והעולם הגשמי, שהרי חיות כל העולמות "וְאַתָּה מְחַיֶּה אֶת כֻּלָּם" אינו אלא מבחינת "מלך" - [[ספירת המלכות]] שהיא דרגה נחותה בו יתברך, והוא כמשל הדיבור באדם לגבי מהותו ו[[עצמותו]] שאין לו ערך כלל ואם כן מובן איך שאין העולמות תופסים מקום כלל לגביו יתברך.


זה הוא גם המשך הברכה, והוא '''יחיד חי העולמים מלך''', פי' '''יחיד''', שהוא לבדו הוא כמו קודם שנברא העולם, וכמ"ש אתה הוא עד שלא נברא כו', וכמ"ש אני ה' לא שניתי, שאף לאחר שנברא העולם אין עוד מלבדו, ואתה הוא ה' לבדך, כמו קודם שנברא העולם כי העולם אין תופס מקום כלל, דכולא כלא ממש חשיבי לגביה. לפי שאתה עשית את השמים ושמי כו' ואתה מחיה את כולם כו' ו'''חי העולמים''' אינו אלא בבחי' '''מלך''' שאין זה אלא לפי שנקרא שמו ומלכותו על המדינה כו' כמ"ש במ"א.  
המשך הברכה אודות בגדולת ה' הוא {{ציטוטון|מְשֻׁבָּח וּמְפֹאָר עֲדֵי עַד}}, פירוש למעלה עד אין קץ, ולמטה עד אין תכלית, בעילוי אחר עילוי עד אין קץ ותכלית, כמו שאומרים בתפילה: הַכֹּל יְרוֹמְמוּךָ סֶּלָה, וְכֹל הַחַיִּים יוֹדוּךָ סֶּלָה, וּקְדוֹשִׁים בְּכָל יוֹם יְהַלְלוּךָ סֶּלָה, משמעות המילה {{ציטוטון|סלה}} היא, בלי הפסק עד רום המעלות.


'''משובח ומפואר עדי עד''', פירוש למעלה עד אין קץ, ולמטה עד אין תכלית, בעילוי אחר עילוי עד אין קץ ותכלית, כמו שאומרים בתפילה: הכל ירוממוך סלה, וכל החיים יודוך סלה, וקדושים בכל יום יהללוך סלה, פי' '''סלה''' בלי הפסק עד רום המעלות.
== השפעת ה[[התבוננות]] ==


בכח [[התבוננות]] זו, להפך את [[נפש]] הבהמית, שתתפעל מגדולת [[אין סוף ברוך הוא]] ורוממותו, עד שתתלהט ותתלהב בתשוקה וצמאון לה' ולדבקה בו יתברך, עד שישוב ויתהפך כח המתאוה שבה לאהבת השם{{הערה|1=[[אדמו"ר הזקן]], [http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/adhaz/lkutey/16/28b&search=ברוך+שאמר לקוטי תורה] [[פרשת נשא]] כח ב.}}.


== השפעת ההתבוננות ==
==לקריאה נוספת==
* [[ברוך פריז#ברוך אומר ועושה|ברוך אומר ועושה]]


בכח התבוננות זו, להפך את נפש הבהמית, שתתפעל מגדולת א"ס ב"ה ורוממותו, עד שתתלהט ותתלהב בתשוקה וצמאון לה' ולדבקה בו ית', עד שישוב ויתהפך כח המתאוה שבה לאהבת השם.
==מקורות==
[http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/adhaz/lkutey/16/28b&search=ברוך+שאמר לקוטי תורה]
{{תפילה}}
{{תפילה}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:תפילה]]
[[קטגוריה:תפילה]]
[[קטגוריה:ברכות]]

גרסה אחרונה מ־01:10, 5 בנובמבר 2024

ברוך שאמר היא ברכה הנאמרת קודם אמירת פסוקי דזמרה.

מקור ברכה זו בפיתקה שנפלה מן השמים ובו פ"ז (87) תיבות, וסימנה: "ראשו כתם פז[1]".

אמירה זו היא כעין התחלה לפסוקי דזמרה. שהרי תוכן אמירת פסוקי דזמרה, הוא על פי מאמר חז"ל מתחלה יסדר אדם שבחו של מקום, בגדולת ורוממות אין סוף ב"ה, לעורר התשוקה והצמאון בנפש הבהמית, להתבונן בכבוד המלך, בסידור שבחיו, איך שהוא "בָּרוּךְ שֶׁאָמַר וְהָיָה הָעוֹלָם", דהיינו באמירה אחת ובמאמר אחד, וכמו שכתוב בזהר במחשבה אחד ברא את העולם, שהוא צופה ומביט עד סוף כל הדורות וקורא הדורות מראש, וכולם נסקרים בסקירה אחת.

זהו גם המשך הברכה, "יָחִיד, חֵי הָעוֹלָמִים מֶלֶךְ" שבא לבאר ענין אחדות ה'. ועל זה אומר "יָחִיד" שפירושו, שהוא יתברך קיים לבדו בדיוק כמו קודם שנברא העולם, וכמו שאנו אומרים בתפילה אתה הוא עד שלא נברא ואתה הוא משנברא העולם ללא כל שינוי, וכמו שאומר הנביא אני ה' לא שניתי, שאף לאחר שנברא העולם אין עוד מלבדו, והביאור בזה הוא כיון ש"חֵי הָעוֹלָמִים מֶלֶךְ" היינו שחיות כל העולמות הרוחניים והעולם הגשמי, שהרי חיות כל העולמות "וְאַתָּה מְחַיֶּה אֶת כֻּלָּם" אינו אלא מבחינת "מלך" - ספירת המלכות שהיא דרגה נחותה בו יתברך, והוא כמשל הדיבור באדם לגבי מהותו ועצמותו שאין לו ערך כלל ואם כן מובן איך שאין העולמות תופסים מקום כלל לגביו יתברך.

המשך הברכה אודות בגדולת ה' הוא "מְשֻׁבָּח וּמְפֹאָר עֲדֵי עַד", פירוש למעלה עד אין קץ, ולמטה עד אין תכלית, בעילוי אחר עילוי עד אין קץ ותכלית, כמו שאומרים בתפילה: הַכֹּל יְרוֹמְמוּךָ סֶּלָה, וְכֹל הַחַיִּים יוֹדוּךָ סֶּלָה, וּקְדוֹשִׁים בְּכָל יוֹם יְהַלְלוּךָ סֶּלָה, משמעות המילה "סלה" היא, בלי הפסק עד רום המעלות.

השפעת ההתבוננות[עריכה | עריכת קוד מקור]

בכח התבוננות זו, להפך את נפש הבהמית, שתתפעל מגדולת אין סוף ברוך הוא ורוממותו, עד שתתלהט ותתלהב בתשוקה וצמאון לה' ולדבקה בו יתברך, עד שישוב ויתהפך כח המתאוה שבה לאהבת השם[2].

לקריאה נוספת[עריכה | עריכת קוד מקור]


הערות שוליים

  1. שיר השירים, ה, יא
  2. אדמו"ר הזקן, לקוטי תורה פרשת נשא כח ב.