אסדר לסעודתא: הבדלים בין גרסאות בדף
(אם כבר קראת יכולת לתקן. המקור הוא מנחם קרץ בשם חמיו.) |
יוסף בן מלמד (שיחה | תרומות) |
||
(26 גרסאות ביניים של 13 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''אסדר לסעודתא''' הוא פיוט שחיבר ה[[אריז"ל]] לסעודת יום | '''אסדר לסעודתא''' הוא פיוט שחיבר ה[[אריז"ל]] לסעודת יום ה[[שבת]]. | ||
==מילות הפיוט== | ==מילות הפיוט== | ||
האריז"ל, רבי [[יצחק לוריא]], חתם את שמו בראשי פסקאות הפיוט: | האריז"ל, רבי [[יצחק לוריא]], חתם את שמו בראשי פסקאות הפיוט: | ||
:{{ציטוט|מרכאות=לא| | :{{ציטוט|מרכאות=לא| | ||
שורה 15: | שורה 14: | ||
'''צְ'''רוֹרָא דִלְעֵילָא. דְּבֵהּ חַיֵּי כֹלָּא. וְיִתְרַבֵּי חֵילָא. וְתִיסַק עַד רֵישָׁא: | '''צְ'''רוֹרָא דִלְעֵילָא. דְּבֵהּ חַיֵּי כֹלָּא. וְיִתְרַבֵּי חֵילָא. וְתִיסַק עַד רֵישָׁא: | ||
'''חֲ'''דוּ חַצְדֵּי | '''חֲ'''דוּ חַצְדֵּי חַקְלָא. בְּדִבּוּר וּבְקָלָא. וּמַלְלוּ מִלָּה. מְתִיקָא כְּדוּבְשָׁא: | ||
'''קֳ'''דָם רִבּוֹן עָלְמִין. בְּמִלִּין סְתִימִין. תְּגַלּוּן פִּתְגָמִין. וְתֵימְרוּן חִדּוּשָׁא: | '''קֳ'''דָם רִבּוֹן עָלְמִין. בְּמִלִּין סְתִימִין. תְּגַלּוּן פִּתְגָמִין. וְתֵימְרוּן חִדּוּשָׁא: | ||
שורה 27: | שורה 26: | ||
'''תרגום''' | '''תרגום''' | ||
אערוך הסעודה בבוקר השבת, ואזמין בה עכשיו את העתיק הקדוש. | אערוך הסעודה בבוקר השבת, ואזמין בה עכשיו את [[עתיקא קדישא|העתיק הקדוש]]. | ||
אורו ישרה בה, בקידוש הגדול, | אורו ישרה בה, בקידוש הגדול, ומ[[יין|היין]] הטוב שבו תשמח ה[[נפש]]. | ||
ישלח לנו יופיו, ונראה ביקרו, ויראה לנו סודו, הנאמר בלחישה. | ישלח לנו יופיו, ונראה ביקרו, ויראה לנו סודו, הנאמר בלחישה. | ||
שורה 37: | שורה 36: | ||
צרור של מעלה, שבו חיי הכל, ויתרבה הכוח, ותעלה עד הראש. | צרור של מעלה, שבו חיי הכל, ויתרבה הכוח, ותעלה עד הראש. | ||
שמחו קוצרי [[שדה]], בדיבור ובקול, והגידו | שמחו קוצרי [[שדה]], בדיבור ובקול, והגידו מילה מתוקה כ[[דבש]]. | ||
לפני רבון עולמים, במילים סתומות, תגלו דברים, ותאמרו חידושים. | לפני [[השם יתברך|רבון עולמים]], במילים סתומות, תגלו דברים, ותאמרו חידושים. | ||
לעטר השולחן בסוד יקר, עמוק וטמון, ולא דבר מפורסם. | לעטר השולחן בסוד יקר, עמוק וטמון, ולא דבר מפורסם. | ||
שורה 45: | שורה 44: | ||
ואלה הדברים יהיו לרקיעים, ושם מי שורה? הלא השמש ההוא. | ואלה הדברים יהיו לרקיעים, ושם מי שורה? הלא השמש ההוא. | ||
ירבה עוד ויוסיף למעלה מדרגתו, ויקח בת זוגו, | ירבה עוד ויוסיף למעלה מדרגתו, ויקח בת זוגו, שהייתה פרושה.}} | ||
==סביב הניגון== | ==סביב הניגון== | ||
אף שאצל חסידי חב"ד לא נהוג לזמר זמירות שבת ופיוטים, ניגון זה מקובל בפי חסידי חב"ד, בשל העובדה שהוא אחד מהפיוטים היחידים | אף שאצל חסידי [[חב"ד]] לא נהוג לזמר זמירות שבת ופיוטים, ניגון זה מקובל בפי חסידי חב"ד, בשל העובדה שהוא אחד מהפיוטים היחידים ש[[אדמו"ר הזקן]] הכניס בסידור. | ||
עם זאת, היו מחסידי חב"ד שנמנעו מלנגן אותו בשל כך שהפסקאות הראשונות של הפיוט יוצרות את המילה 'אני', דבר העומד בסתירה לעקרון ה[[ביטול]] המהוה יסוד עיקרי במשנת החסידות.{{מקור}} | |||
אצל חסידים מקובל שהטעם לכך שהאקרוסטיכון של התיבות 'שלמה בן לוריא' נקטע באמצעו, הוא מכיון שכאשר [[האריז"ל]] כתב את הפיוט והגיע לתיבות 'דהוות פרישא' העוסק בניתוק של האלוקות מהעולם - פעל עליו הדבר לכאב לב עד שלא הצליח להמשיך בכתיבתו{{הערה|'אוצר החסידים - ברית המועצות ליטא ופולין' עמוד 325.}}. | אצל חסידים מקובל שהטעם לכך שהאקרוסטיכון של התיבות 'שלמה בן לוריא' נקטע באמצעו, הוא מכיון שכאשר [[האריז"ל]] כתב את הפיוט והגיע לתיבות 'דהוות פרישא' העוסק בניתוק של האלוקות מהעולם - פעל עליו הדבר לכאב לב עד שלא הצליח להמשיך בכתיבתו{{הערה|'אוצר החסידים - ברית המועצות ליטא ופולין' עמוד 325.}}. | ||
== | בפועל, בסידורים שאינם בנוסח חב"ד מופיעים עוד שני קטעים המשלימים את שתי האותיות החסרות י' וא' | ||
לניגון זה ישנה מנגינה | |||
"יָדַי אַסְחֵי אֲנָא. לְגַבֵּי חַד מָנָא. לְסִטְרָא חוֹרִינָא. דְּלֵית בָּהּ מַמָּשָׁא: | |||
אֲזַמֵּן בִּתְלָתָא. בְּכַסָּא דְבִרְכָתָא. לְעִלַּת עִלָּתָא. עַתִּיקָא קַדִּישָׁא:" | |||
כשלימד [[הרבי]] את הניגון ביקש קודם שינגנו אסדר לסעודתא, והתחילו את הניגון הישן, מיד אמר הרבי "ניין ניין אסדר לסעודתא" (בניגון החדש), ומאז נשאר שכשמנגנים את הניגון יש מין קידומת של "אייֵ אייֵ אסדר לסעודתא" מהפעם המיוחדת הזו.{{מקור}} | |||
==לחנים נוספים== | |||
לניגון זה ישנה מנגינה שהייתה מקובלת בין חסידי חב"ד בעבר, ניגון זה הוא ניגון מ"ט ב[[ספר הניגונים]]. | |||
ב[[התוועדות]] שבת פרשת חוקת בלק י"ד [[תמוז]] בשנת [[תשט"ז]] לימד [[הרבי]] ניגון על פיוט זה. ניגון זה הוא ניגון קפ"ט ב[[ספר הניגונים]]. | |||
הרבי התבטא שהאופן שבו מנגנים את הניגון אינו מדוייק, אך לכל הפחות דבר אחד פעל בכך שלימד את הניגון - שיאמרו 'אסדר לסעודתא' בסעודת שבת{{הערה|שבועון כפר חב"ד 1897 עמוד 63.}}. | |||
בפרוייקט [[מסורת הניגונים]] מובאים ארבעה לחנים נוספים לפיוט זה, אסדר לסעודתא לחסידי זשלאבין (ניגון ל"ג){{הערה|[https://chabadpedia.co.il/images/0/05/%D7%90%D7%A1%D7%93%D7%A8_%D7%9C%D7%A1%D7%A2%D7%95%D7%93%D7%AA%D7%90_%D7%90_-_%D7%97%D7%A1%D7%99%D7%93%D7%99_%D7%96%27%D7%A2%D7%9C%D7%95%D7%91%D7%99%D7%9F.mp3 '''לשמיעת הניגון'''] מאת הבעל-מנגן ר' דוד הורביץ {{שמע}}}}, אסדר לסעודתא להאר"י ז"ל (ניגון ל"ד){{הערה|[https://chabadpedia.co.il/images/4/48/%D7%90%D7%A1%D7%93%D7%A8_%D7%9C%D7%A1%D7%A2%D7%95%D7%93%D7%AA%D7%90_%D7%91_-_%D7%94%D7%90%D7%A8%D7%99%D7%96%27%27%D7%9C.mp3 '''לשמיעת הניגון'''] מאת הבעל-מנגן ר' דוד הורביץ {{שמע}}}}, אסדר לסעודתא חסידי עתיק (ניגון ל"ו){{הערה|[https://chabadpedia.co.il/images/3/3e/%D7%90%D7%A1%D7%93%D7%A8_%D7%9C%D7%A1%D7%A2%D7%95%D7%93%D7%AA%D7%90_%D7%93_-_%D7%97%D7%A1%D7%99%D7%93%D7%99_%D7%A2%D7%AA%D7%99%D7%A7.mp3 '''לשמיעת הניגון'''] מאת הבעל-מנגן ר' דוד הורביץ {{שמע}}}}, ואסדר לסעודתא לר' חיים קצב בארזין (ניגון ל"ז){{הערה|[https://chabadpedia.co.il/images/5/5e/%D7%A8%27_%D7%97%D7%99%D7%99%D7%9D_%D7%91%D7%90%D7%A8%D7%96%D7%99%D7%9F.mp3 '''לשמיעת הניגון'''] מאת הבעל-מנגן ר' דוד הורביץ {{שמע}}}}. | |||
==קישורים | ==קישורים חיצוניים== | ||
*'''[https://chabad.info/video/kids/rebbekids/774642/ רבי לילדים: אֲסַדֵּר לִסְעוּדָתָא • לנגן ביחד]''' {{וידפו}} | |||
===הניגון הישן=== | ===הניגון הישן=== | ||
* [ | *[https://chabadpedia.co.il/images/4/43/%28%D7%9E%D7%98%29_%D7%90%D7%A1%D7%93%D7%A8_%D7%9C%D7%A1%D7%A2%D7%95%D7%93%D7%AA%D7%90.mp3 '''לשמיעת הניגון'''] מפי הבעל-מנגן ר' דוד הורביץ {{שמע}} | ||
* [http:// | * [http://old2.ih.chabad.info/php/audio.php?action=playsong&id=468 לשמיעת ניגון זה בעיבודו של ר' אלאור ולנר] {{שמע}} | ||
*'''[https://chabadpedia.co.il/images/1/17/%D7%90%D7%A1%D7%93%D7%A8_%D7%9C%D7%A1%D7%A2%D7%95%D7%93%D7%AA%D7%90_%D7%99%D7%A9%D7%9F.mp3 לשמיעת הניגון]''' מאת הבעל-מנגן ר' זלמן ברונשטיין {{שמע}} | |||
===הניגון של הרבי=== | ===הניגון של הרבי=== | ||
*[ | *[https://www.chabad.org/multimedia/music_cdo/aid/140813/jewish/Asader-Leseudoso.htm לשמיעת הניגון] מתוך [[ניח"ח]] 13# {{שמע}} | ||
*[http://www20.chassidus.com/audio/nigun/12-02-Asader-L-Se-udasa-Heichal-Neginah.htm לשמיעת הניגון] באתר [[היכל נגינה]] {{שמע}} | |||
*[https://drive.google.com/file/d/0B5fPyVutg4AQUzBRUXNLbnZtX1E/view?usp=sharing לשמיעת הניגון] מפי ר' [[דוד הורביץ]] {{שמע}} | |||
{{שבת}} | {{שבת}} | ||
{{ניגוני רבו"נ}} | {{ניגוני רבו"נ}} | ||
{{ניגוני חב"ד}} | |||
{{הערות שוליים}} | |||
[[קטגוריה:פיוטים]] | |||
[[קטגוריה:ניגוני אדמו"ר שליט"א]] | [[קטגוריה:ניגוני אדמו"ר שליט"א]] | ||
[[קטגוריה:ניגוני שבת ויום טוב]] | [[קטגוריה:ניגוני שבת ויום טוב]] | ||
[[קטגוריה:ניגונים בארמית]] |
גרסה אחרונה מ־00:52, 5 בספטמבר 2024
אסדר לסעודתא הוא פיוט שחיבר האריז"ל לסעודת יום השבת.
מילות הפיוט[עריכה | עריכת קוד מקור]
האריז"ל, רבי יצחק לוריא, חתם את שמו בראשי פסקאות הפיוט:
אֲסַדֵּר לִסְעוּדָתָא. בְּצַפְרָא דְשַׁבַּתָּא. וְאַזְמִין בָּהּ הַשְׁתָּא. עַתִּיקָא קַדִּישָׁא:
נְהוֹרֵיהּ יִשְׁרֵי בָהּ. בְּקִידוּשָׁא רַבָּא. וּבְחַמְרָא טָבָא. דְּבֵהּ תֶּחֱדֵי נַפְשָׁא:
יְשַׁדֵּר לָן שׁוּפְרֵהּ. וְנֶחֱזֵי בִיקָרֵהּ. וְיַחֲזֵי לָן סִתְרֵהּ. דְּאִתְאַמַּר בִּלְחִישָׁא:
יְגַלֵּי לָן טַעֲמֵי. דְּבִתְרֵיסַר נַהֲמֵי. דְּאִינוּן אָת בִּשְׁמֵהּ. כְּפִילָא וּקְלִישָׁא:
צְרוֹרָא דִלְעֵילָא. דְּבֵהּ חַיֵּי כֹלָּא. וְיִתְרַבֵּי חֵילָא. וְתִיסַק עַד רֵישָׁא:
חֲדוּ חַצְדֵּי חַקְלָא. בְּדִבּוּר וּבְקָלָא. וּמַלְלוּ מִלָּה. מְתִיקָא כְּדוּבְשָׁא:
קֳדָם רִבּוֹן עָלְמִין. בְּמִלִּין סְתִימִין. תְּגַלּוּן פִּתְגָמִין. וְתֵימְרוּן חִדּוּשָׁא:
לְעַטֵּר פְּתוֹרָא. בְּרָזָא יַקִּירָא. עֲמִיקָא וּטְמִירָא. וְלָאו מִילְּתָא אַוְשָׁא:
וְאִלֵּין מִלַּיָּא. יְהוֹן לִרְקִיעַיָּא. וְתַמָּן מָאן שַׁרְיָא. הֲלָא הַהוּא שִׁמְשָׁא:
רְבוּ יַתִּיר יַסְגֵּי. לְעֵילָא מִן דַּרְגֵּהּ. וְיִסַּב בַּת זוּגֵהּ. דַּהֲוַת פְּרִישָׁא:
תרגום
אערוך הסעודה בבוקר השבת, ואזמין בה עכשיו את העתיק הקדוש.
אורו ישרה בה, בקידוש הגדול, ומהיין הטוב שבו תשמח הנפש.
ישלח לנו יופיו, ונראה ביקרו, ויראה לנו סודו, הנאמר בלחישה.
יגלה לנו הטעמים, שבשתים עשרה חלות, שהינם אות בשמו, כפולה וקלושה.
צרור של מעלה, שבו חיי הכל, ויתרבה הכוח, ותעלה עד הראש.
שמחו קוצרי שדה, בדיבור ובקול, והגידו מילה מתוקה כדבש.
לפני רבון עולמים, במילים סתומות, תגלו דברים, ותאמרו חידושים.
לעטר השולחן בסוד יקר, עמוק וטמון, ולא דבר מפורסם.
ואלה הדברים יהיו לרקיעים, ושם מי שורה? הלא השמש ההוא.
ירבה עוד ויוסיף למעלה מדרגתו, ויקח בת זוגו, שהייתה פרושה.
סביב הניגון[עריכה | עריכת קוד מקור]
אף שאצל חסידי חב"ד לא נהוג לזמר זמירות שבת ופיוטים, ניגון זה מקובל בפי חסידי חב"ד, בשל העובדה שהוא אחד מהפיוטים היחידים שאדמו"ר הזקן הכניס בסידור.
עם זאת, היו מחסידי חב"ד שנמנעו מלנגן אותו בשל כך שהפסקאות הראשונות של הפיוט יוצרות את המילה 'אני', דבר העומד בסתירה לעקרון הביטול המהוה יסוד עיקרי במשנת החסידות.[דרוש מקור]
אצל חסידים מקובל שהטעם לכך שהאקרוסטיכון של התיבות 'שלמה בן לוריא' נקטע באמצעו, הוא מכיון שכאשר האריז"ל כתב את הפיוט והגיע לתיבות 'דהוות פרישא' העוסק בניתוק של האלוקות מהעולם - פעל עליו הדבר לכאב לב עד שלא הצליח להמשיך בכתיבתו[1].
בפועל, בסידורים שאינם בנוסח חב"ד מופיעים עוד שני קטעים המשלימים את שתי האותיות החסרות י' וא'
"יָדַי אַסְחֵי אֲנָא. לְגַבֵּי חַד מָנָא. לְסִטְרָא חוֹרִינָא. דְּלֵית בָּהּ מַמָּשָׁא: אֲזַמֵּן בִּתְלָתָא. בְּכַסָּא דְבִרְכָתָא. לְעִלַּת עִלָּתָא. עַתִּיקָא קַדִּישָׁא:"
כשלימד הרבי את הניגון ביקש קודם שינגנו אסדר לסעודתא, והתחילו את הניגון הישן, מיד אמר הרבי "ניין ניין אסדר לסעודתא" (בניגון החדש), ומאז נשאר שכשמנגנים את הניגון יש מין קידומת של "אייֵ אייֵ אסדר לסעודתא" מהפעם המיוחדת הזו.[דרוש מקור]
לחנים נוספים[עריכה | עריכת קוד מקור]
לניגון זה ישנה מנגינה שהייתה מקובלת בין חסידי חב"ד בעבר, ניגון זה הוא ניגון מ"ט בספר הניגונים.
בהתוועדות שבת פרשת חוקת בלק י"ד תמוז בשנת תשט"ז לימד הרבי ניגון על פיוט זה. ניגון זה הוא ניגון קפ"ט בספר הניגונים.
הרבי התבטא שהאופן שבו מנגנים את הניגון אינו מדוייק, אך לכל הפחות דבר אחד פעל בכך שלימד את הניגון - שיאמרו 'אסדר לסעודתא' בסעודת שבת[2].
בפרוייקט מסורת הניגונים מובאים ארבעה לחנים נוספים לפיוט זה, אסדר לסעודתא לחסידי זשלאבין (ניגון ל"ג)[3], אסדר לסעודתא להאר"י ז"ל (ניגון ל"ד)[4], אסדר לסעודתא חסידי עתיק (ניגון ל"ו)[5], ואסדר לסעודתא לר' חיים קצב בארזין (ניגון ל"ז)[6].
קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]
הניגון הישן[עריכה | עריכת קוד מקור]
- לשמיעת הניגון מפי הבעל-מנגן ר' דוד הורביץ
- לשמיעת ניגון זה בעיבודו של ר' אלאור ולנר
- לשמיעת הניגון מאת הבעל-מנגן ר' זלמן ברונשטיין
הניגון של הרבי[עריכה | עריכת קוד מקור]
- לשמיעת הניגון מתוך ניח"ח 13#
- לשמיעת הניגון באתר היכל נגינה
- לשמיעת הניגון מפי ר' דוד הורביץ
שבת | ||
---|---|---|
קבלת שבת | ערב שבת · הכנה לשבת · בגדי שבת · נרות שבת · תוספת שבת · קבלת שבת · לכה דודי · קידוש · תפילות השבת | |
תפילות השבת | ערבית · שחרית · תפילת מוסף · מנחה | |
חלקי השבת | ליל ויום שבת · סעודה שלישית · רעווא דרעווין | |
בחינות שונות | חקל תפוחין קדישין · עתיקא קדישא · זעיר אנפין | |
מוצאי שבת | הבדלה · ויתן לך · מלוה מלכה | |
פרטים נוספים | נשמה יתירה · סעודת שבת · שינה בשבת תענוג · שבת מברכים | |
זמירות שבת | שלום עליכם · אסדר לסעודתא · אסדר לסעודתא (מיוחס לבעל שם טוב) · לכה דודי · בני היכלא · אזמר בשבחין · ניגון דבקות שבת (אדמו"ר הזקן) · מנוחה ושמחה · ידיד נפש · מזמור לדוד ·לכה דודי מלמז' · אתקינו סעודתא · יצוה צור חסדו · יתגדל · א-ל אדון · ישמחו במלכותך | |
ניגונים למוצאי שבת: | אתקינו סעודתא · המבדיל · במוצאי יום מנוחה · אמר השם ליעקב (יענקל יענקל) · אמר השם ליעקב · אמר השם ליעקב יא טאטע יא | |
ספרים בנושא | מי טל · ביאור הלכות שבת · שבת כהלכה · הלכות שבת על דיני מוקצה ובורר |
הערות שוליים
- ↑ 'אוצר החסידים - ברית המועצות ליטא ופולין' עמוד 325.
- ↑ שבועון כפר חב"ד 1897 עמוד 63.
- ↑ לשמיעת הניגון מאת הבעל-מנגן ר' דוד הורביץ
- ↑ לשמיעת הניגון מאת הבעל-מנגן ר' דוד הורביץ
- ↑ לשמיעת הניגון מאת הבעל-מנגן ר' דוד הורביץ
- ↑ לשמיעת הניגון מאת הבעל-מנגן ר' דוד הורביץ