ספריית אגודת חסידי חב"ד: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
 
(128 גרסאות ביניים של 37 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
[[תמונה:ספריה.jpg|left|thumb|350px|ספרית ליובאוויטש צמודה לבנין 770]]
{{פירוש נוסף|נוכחי=ספריית אגודת חסידי חב"ד|ראו=[[ספריית חב"ד (פירושונים)]]}}
'''ספריית אגודת חסידי חב"ד''' - אהל יוסף יצחק - ליובאוויטש, ממוקמת במרכז העולמי של תנועת חב"ד [[770]] - איסטערן פארקוויי, ברוקלין נ.י.
[[קובץ:ספריה.jpg|שמאל|ממוזער|350px|ספרית ליובאוויטש צמודה לבנין 770]]
'''ספריית אגודת חסידי חב"ד''' - אהל יוסף יצחק - ליובאוויטש, ממוקמת במרכז תנועת חב"ד העולמי - [[איסטערן פארקוויי]] [[770]], ברוקלין נ. י.


הספריה הזאת היא אחת מהספריות הכי חשובות ונדירות, שבה לערך 250 אלף ספרים, רובם עתיקים ונדירים; מהם לערך 200 אלף ספרים בלשון הקודש ובאידיש, ולערך 50 אלף ספרים בשאר השפות.  
ספריה זאת הינה מהספריות היהודיות החשובות בעולם. הספריה כוללת 250 אלף כותרים לערך, עתיקים ונדירים ברובם; מהם לערך 200 אלף ספרים בלשון הקודש ובאידיש, ולערך 50 אלף ספרים בשאר השפות.  


הספרן הראשי בספריה כיום הוא ר' שלום דובער לוין.
הספרן הראשי בספריה כיום הוא ר' [[שלום בער לוין|שלום דובער לוין]] וקדם לו ר' [[חיים ליברמן]].
 
==הדברים שישנם בספריה==
 
*אוסף של כמה אלפי כרכי כתבי-יד; רובם ככולם הם חסידות חב"ד, גוף כתב-יד-קודש אדמו"רי חב"ד, או העתקות שהעתיקו לעצמם החסידים.
 
*ארכיון גדול של מכתבים וכתבים הקשורים לחב"ד; כולל ארכיון המכתבים הענק של כ"ק [[אדמו"ר הריי"צ]] נ"ע.
 
*גנזך חפצי קודש שנשארו בירושה מאדמו"רי חב"ד, וכן חפצים מכל הסוגים שניתנו במתנה לרבי במשך שנות נשיאותו.
 
*אוסף תמונות של החסידים ופעילות חב"ד שנשלחו אל כ"ק אדמו"ר מוהריי"צ נ"ע במשך שנות נשיאותו, ואל [[הרבי]] במשך שנות נשיאותו.
 
*ארכיון גדול של קטעי עתונות הקשורים לתנועת חב"ד וליהדות בכלל, ועוד מחלקות שונות של מודעות ופרסומים מכל הסוגים שנשלחו לרבי במשך השנים. צוות מיוחד עובד בקביעות על אוסף כתבי היד והארכיונים, ועל פיהם נערכים ונדפסים ספרי דרושי, שיחות ואגרות-קודש אדמו"רי חב"ד.
 
*חלק פתוח לקהל החוקרים ובו רק אוסף הספרים, שנערך לו קטלוג  מפורט וממוחשב, ואשר הקטלוג שלו פתוח לקהל הרחב - גם על ידי האינטרנט.
 
*בספריה ישנו גם אולם תערוכות, אשר בו מוצגים פריטים מובחרים מתוך גנזך החפצים, תמונות, ספרים וכתבי-יד.


==היסטוריה==
==היסטוריה==
לאורך ימי חסידות חב"ד, היה קיים אוסף ספרים וכתבי-יד במרכזה, ברשות האדמו"ר נשיא התנועה.


לאורך כל ימי תנועת חב"ד, קיים היה אוסף ספרים וכתבי-יד במרכזה ברשות האדמו"ר נשיא התנועה.
אוסף הדורות הראשונים של החסידות כמעט ולא שרד. רובם המכריע של הספרים וכתבי-היד שהיו בו נשרפו בשריפות המרובות, שפקדו את העיירות הקטנות בימים ההם, או שאבדו בשאר הרפתקאות הזמנים.
עיקרו של האוסף הנוכחי התחיל להיאסף בדור השלישי לחסידות חב"ד, והלך והתרחב במשך הדורות, עד אשר הפך לאחת הספריות היהודיות החשובות שבעולם, אם לא החשובה שבהן.


האוסף של הדורות הראשונים היה אמנם קטן הכמות. וגם ממנו כמעט ולא שאר שריד. רובם המכריע של הספרים וכתבי-היד שהיו בו נשרפו בשריפות המרובות, שפקדו את העיירות הקטנות בימים ההם, או שאבדו בשאר הרפתקאות הזמנים.
מהדור הראשון של חסידות חב"ד, ידועה לנו רשימה של כמאה כרכי ספרי דפוס שנלקחו לבדיקה מבית [[אדמו"ר הזקן]], רבי שניאור זלמן מלאדי, בעת מאסרו. כרכים אלו היו חלק מספריו שנלקחו על ידם כדי ללמוד מהם על כלל ספריו האם כוללים חומר נגד המלוכה.
עיקרו של האוסף הקיים התחיל בדור השלישי לתנועת חב"ד, והלך והתרח במשך הדורות, עד אשר הפך לאחת הספריות היהודיות החשובות שבעולם.


מהדור הראשון של חב"ד ידועה לנו רק רשימה של כמאה כרכים ספרי דפוס שנלקחו לבדיקה מבית כ"ק [[אדמו"ר הזקן]], רבי שניאור זלמן מלאדי, בעת - מאסרו מסתבר שרק חלק מספריו נלקח, כדי ללמוד ממנו על הכלל כולו אם יש בביתו חומר נגד המלוכה.
אפשר שהמדובר הוא רק בספריה של כמה מאות ספרים; אבל גם סכום זה של מאות כרכים, גדול היה ברוסיא של אותם הימים.  


אפשר שהמדובר הוא רק בספריה של כמה מאות ספרים; אבל גם סכום זעום זה של כמה מאות כרכים, גדול היה ברוסיא של אותם הימים. מכל מקום עדיין אי אפשר לתאר את האוסף הזה בשם "ספריה".
בסוף ימיו היו שתי שריפות בבית רבינו הזקן, האחת בשנת תק"ע, שאז נשרף גם כתב-יד-קדשו, חיבור [[שולחן ערוך הרב|השולחן ערוך]] שחיבר. והשניה בתקופת מלחמת נפוליון כאשר רבינו הזקן עזב את ביתו ב[[ליאדי]] בשלהי שנת תקע"ב, וטולטל בדרך עד ל[[הסתלקות]]ו ב[[כ"ד טבת תקע"ג]].


בסוף ימיו היו שתי שריפות בבית רבינו, האחת בשנת תק"ע, שאז נשרף גם כתב-יד-קדשו, חיבור [[שולחן ערוך הרב|השלחן ערוך]] שחיבר. והשניה בתקופת מלחמת נפוליון כאשר רבינו הזקן עזב את ביתו ב[[ליאדי]] בשלהי שנת תקע"ב, וטולטל בדרך עד להסתלקותו ב[[כ"ד טבת תקע"ג]].
בנו [[אדמו"ר האמצעי]], ממלא מקומו והאדמו"ר בדור השני של חב"ד, התיישב ב[[עיירה]] [[ליובאוויטש]] בשלהי אותה שנה, בנה שם בית ובית כנסת גדול, עם ספריה שכללה 611 כרכים, מסודרים בארבע ארונות. כך מסופר בדיווח שנרשם אחרי החיפוש בית שערכו לו בשנת תקפ"ו.


כ"ק בנו [[אדמו"ר האמצעי]], ממלא מקומו והאדמו"ר השני בחב"ד, התיישב בעיירה [[ליובאוויטש]] בשלהי אותה שנה, בנה שם בית ובית כנסת גדול, עם ספריה שכללה 611 כרכים, מסודרים בארבע ארונות. כך מסופר בדיווח שנרשם אחרי החיפוש בית שערכו לו בשנת תקפ"ו.
אוסף ספרים גדול התחיל להיבנות בדור השלישי - אצל [[אדמו"ר הצמח צדק]], וגדל מדור לדור.


אוסף של ממש התחיל בדור השלישי - אצל כ"ק [[אדמו"ר הצמח צדק], והלך וגדל מדור לדור.
על אוסף זה עברו הרפתקאות וגלגולים רבים: בשריפות שפרצו בליובאוויטש נשרף חלק גדול ממנו. חלק מספרי הדפוס של האוסף הזה עבר לידי יורשי אדמו"ר [[הצמח צדק]] - אחר [[הסתלקות]]ו, ולידי יורשי [[אדמו"ר המהר"ש]] - אחר [[הסתלקות]]ו.


על האוסף הזה עברו הרפתקאות וגלגולים רבים: בשריפות שפרצו בליובאוויטש נשרף חלק חשוב ממנו. חלק מספרי הדפוס של האוסף הזה עבר לידי יורשי כ"ק אדמו"ר ה"צמח צדק" - אחר הסתלקותו, ולידי יורשי כ"ק [[אדמו"ר המהר"ש]] נ"ע - אחר הסתלקותו.
רובו של אוסף ספרי הדפוס שנאסף על ידי רבותינו עד למלחמת העולם הראשונה, הוחרם על ידי הממשל הקומוניסטי, כדלהלן. ו[[אדמו"ר הריי"צ]] התחיל לבנות אוסף חדש של ספרי דפוס.


רובו של אוסף ספרי הדפוס שנאסף ע"י רבותינו עד למלחמת העולם הראשונה, הוחרם ע"י הממשל הקומוניסטי, עד שכ"ק [[אדמו"ר הריי"צ]] נ"ע הוכרח להתחיל לבנות אוסף חדש של ספרי דפוס.
==אוספים עיקריים בספריה==
*אוסף של אלפי כרכי כתבי-יד; רובם ככולם הם כתבי חסידות חב"ד, גוף כתב-יד-קודש אדמו"רי חב"ד, או העתקות שהעתיקו לעצמם החסידים.


בשעת כיבוש פולין ע"י הנאצים והצלת כ"ק אדמו"ר מוהריינ"ע ובני ביתו, נותר כל האוסף החדש הזה בפולין תחת השלטון הנאצי; ורק אחרי התאמצות של שנה וחצי, והעברת האוצר הזה ממקום למקום בדרך לא דרך הגיע האוסף הזה לנ.י. בשלהי שנת תש"א.
*ארכיון גדול של מכתבים וכתבים הקשורים לחב"ד; כולל ארכיון המכתבים הענק של [[אדמו"ר הריי]].


בשנים [[תשמ"ה]]-[[תשמ"ז]] נוהל משפט ארוך עם נכד כ"ק אדמו"ר מוהריי"צ נ"ע שטען לבעלות על חלק מהספריה.
*גנזך חפצי קודש שנשארו ב[[ירושה]] מאדמו"רי חב"ד, וכן חפצים מכל הסוגים שניתנו במתנה לרבי במשך שנות נשיאותו.


אמנם עם כל ההרפתקאות והגלגולים האלו, זכינו סוף סוף, שרובו הניכר של האוסף הגדול והנדיר הזה, שנאסף ע"י נשיאי חב"ד במשך הדורות, נשמר בדרך זו או אחרת. חלק הארי שבו נמצא כיום ב"ספריית אגודת חסידי חב"ד".
*אוסף תמונות של החסידים ופעילות חב"ד שנשלחו אל אדמו"ר הריי"צ במשך שנות נשיאותו, ואל [[הרבי]] במשך שנות נשיאותו.


== אוסף ליובאוויטש==
*ארכיון גדול של קטעי עתונות הקשורים לתנועת חב"ד וליהדות בכלל, וכן מחלקות שונות של מודעות ופרסומים שונים שנשלחו לרבי במשך השנים.


הספרים השייכים לספריה נחלקים לשלושה אספים: א. אוסף ליובאוויטש. ב. אוסף הרבי הקודם. ג. אוסף הרבי.
צוות מיוחד עובד בקביעות על אוסף כתבי היד והארכיונים, ועל פיהם נערכים ונדפסים ספרי דרושי, שיחות ואגרות-קודש אדמו"רי חב"ד.


אוסף הספרים שנאסף ע"י אדמו"רי חב"ד בליובאוויטש, עיקרו עדיין מונח בספריה הצבורית במוסקבא. כ"ק אדמו"ר מוהרש"ב נ"ע, הרבי החמישי בחב"ד, הוכרח לעזוב את ליובאוויטש בעת מלחמת העולם הראשונה, כאשר הצבא הגרמני התקרב לאיזור. יחד עם בני ביתו עזב את ליובאוויטש והתיישב ברוסטוב על נהר דון.
אוסף הספרים פתוח לקהל החוקרים לעיון, ונערך לו קטלוג מפורט וממוחשב. לקהל הרחב ניתנת הגישה לעיון בקטלוג, באתר ה[[אינטרנט]] של הספריה, וכן לעותק אלקטרוני (סריקה) של רבים מהספרים.


את אוצר הספרים הניח למשמרת במחסן במוסקבה, עם התוכנית לקבלו חזרה אחרי תום ימי המלחמה.
בספריה ישנו אולם תערוכות, ובו מוצגת תערוכה מתחלפת, ובה פריטים נבחרים מתוך גנזך החפצים, התמונות, הספרים וכתבי היד.


אמנם בשלהי תקופת המלחמה, אירעה הסתלקות כ"ק אדמו"ר מוהרש"ב נ"ע ב[[רוסטוב]]. נשיאות חב"ד עברה לידי בנו ממלא מקומו כ"ק אדמומוהריי"צ נ"ע, הרבי הששי בחב"ד, אשר התחיל להתעניין במצב הספרים וקבלתם חזרה מהמחסן.
== אוסף שניאורסון ==
{{ערך מורחב|ערך=[[אוסף שניאורסון]]}}
[[הרבי הרש"ב]], האדמובדור החמישי של חב"ד, עזב את ליובאוויטש במלחמת העולם הראשונה, כאשר הצבא הגרמני התקרב לאיזור, והתיישב בעיר רוסטוב על נהר דון. את אוצר הספרים הניח למשמרת במחסן במוסקבה, על מנת לקבלו בחזרה אחרי תום המלחמה.


אלא שבאותה שעה התחיל המשטר הקומוניסטי; המחסנים הולאמו הספרים נלקחו משם והונחו בספריה הצבורית במוסקבה. רק חלק קטן מהספרים לקחו אתם רבותינו לרוסטטוב, ומשם ללנינגרד, ריגא, ווארשא ונ.י. ועומדים בארון מיוחד בספריה.
בשלהי תקופת המלחמה, אירעה [[הסתלקות]] אדמו"ר הרש"ב ב[[רוסטוב]], ונשיאות חב"ד עברה לידי בנו ממלא מקומו אדמו"ר מוהריי"צ, האדמו"ר בדור השישי של חב"ד, אשר התחיל להתעניין במצב הספרים במחסן וקבלתם בחזרה, אלא שבאותה עת תפס המשטר הקומוניסטי את השלטון, המחסנים הולאמו, והספרים נלקחו משם והונחו בספריה הצבורית ב[[מוסקבה]].


שנים רבות עסק בזה כ"ק אדמו"ר מוהריי"צ נ"ע. אמנם עם כל השתדלותו המסועפת לא הצליח לקבל את ספריו בחזרה.
במשך השנים פעל והשתדל אדמו"ר מוהריי"צ, לקבל את הספרים בחזרה, אך הממשלה הסובייטית עמדה בסירובה להחזירם.


מיד כשהתחילו ניצני העידן החדש ברוסיה, בשנת [[תשמ"א]], התחיל [[הרבי]] לעסוק בנסיון גאולת האוסף הקדוש הזה.
כשהתחילו ניצני העידן החדש ברוסיה, בשנת [[תשמ"א]], המשיך [[הרבי]] לעסוק במרץ בגאולת האוסף הקדוש הזה, והתבטא כי מדובר ב'פדיון שבויים' של ניצוצי קדושה הנמצאים בגלות בידי גויים.


יותר מעשר שנים עסק בזה הרבי במרץ הכי גדול, ע"י שלוחיו המיוחדים שמינה על כך. שתי פעמים שלח הרבי משלחת מיוחדת לרוסיה, לשהות שם תקופה ממושכת ולעסוק בגאולת הספרים. אמנם האוסף הזה עדיין מונח בספריה במוסקבה, ועדיין ממשיכים לעסוק בזה, מתוך תקוה אמונה ובטחון, אשר סוף סוף יכירו כולם בעובדה, אשר הספרים הקדושים האלו חייבים לחזור למקומם האמיתי, ספריית חב"ד המרכזית.
כיום חלק מהספרים נמצאים במוזיאון היהודי במוסקבה. דבר שזכה לביקורת רבה מחסידי חב"ד.


==אוסף אדמו"ר הריי"צ==
==אוסף אדמו"ר הריי"צ==
באותה שעה בה הונח אוסף הספרים בספריה הציבורית ב[[מוסקבה]] בשנת [[תרפ"ד]], התחיל אדמו"ר הריי"צ לבנות מחדש את ספריית ליובאוויטש.


באותה שעה שהונח אוסף הספרים בספריה הצבורית במוסקבה, בשנת תרפ"ד, התחיל כ"ק אדמו"ר מוהריי"צ נ"ע לבנות מחדש את ספריית ליובאוויטש.
בשנת [[תרפ"ה]] רכש את אוסף הספרים של הביבליוגרף והאספן ר' [[שמואל וינר]], אוסף שמנה כחמשת אלפי ספרים יקרי ערך עתיקים ונדירים, ומיד התחיל להתעסק בהרחבת הספריה והשלמתה בספרי יהדות מכל הסוגים.
בשנת [[תרפ"ז]] נאסר, נשלח לגלות, שוחרר והוכרח לעזוב את רוסיה. בתחילה לא התירו לו לקחת עמו את האוסף החדש הזה, אך לאחר הודעתו האיתנה שבלי הספרים אינו נוסע משם, ניתן לו הרשיון והעביר את האוסף הזה למרכז החדש של חסידות חב"ד בעיר ריגא.


בתחלה קנה את אוסף הספרים של הביבליוגרף והאספן ר' שמואל ווינר אוסף של כחמשת אלפי ספרים יקרי ערך, עתיקים ונדירים ומיד התחיל להתעסק בהרחבת הספריה והשלמתה בספרי יהדות ויהודים
משם פנה במכתבים והודעות לאנ"ש ברחבי תבל, להשתדל לה[[עשירות|עשיר]] את "ספריית ליובאוויטש" בספרים מכל הסוגים. ונמשך גם לאחר העברת מרכז חב"ד לפולין, בעיר ווארשא וב[[אטוואצק]].
מכל הסוגים.


בשנת תרפ"ז נאסר, נשלח לגלות, שוחרר והוכרח לעזוב את רוסיה. בתחלה
במסעותיו של [[אדמו"ר הריי"צ]] לא משו ממנו 3 מזוודות ובהם כתבי יד, רק במסעו לארה"ק בשנת [[תרפ"ט]] הפקידם בידי הרבי בפרידתו ממנו בטריאסט שבאיטליה.
לא הרשו לו לקחת אתו עמו את האוסף החדש הזה. אמנם אחרי הודעתו
האיתנה, שבלי הספרים אינו נוסע, ניתן לו הרשיון המיוחל, והעביר את
האוסף הזה למרכז החדש של חב"ד, בעיר ריגא.


משם פנה במכתבים ומודעות לאנ"ש ברחבי תבל, להשתדל להעשיר את
בתחלת ימי [[מלחמת העולם השנייה]], היה האדמו"ר בווארשא הכבושה על ידי הנאצים ימ"ש במשך תקופה של כמה חדשים, עד אשר בשלהי חורף [[ת"ש]] יצא משם עם בני ביתו ומזכיריו; בתחלה עברו דרך ברלין לריגא, שטוקהולם, ומשם הגיעו לנ. י.
"ספריית ליובאוויטש" בספרים מכל הסוגים. כך נמשך גם אחרי הגירתו, והעברת מרכז חב"ד לפולין, בעיירות
ווארשא-[[אטוואצק]].


בתחלת ימי מלחמת העולם השניה, היה האדמו"ר בווארשא הכבושה ע"י
אוסף הספרים נשאר ב[[פולין]] הכבושה. חלקו עבר במשך שנה וחצי, על ידי אלו שעסקו בהעברת האוצר הזה ממקום למקום בדרכי חתחתים תוך כדי המלחמה, עד אשר הגיע לניו יורק בשלהי שנת תש"א, אז הוקדשה לספריה זו קומת הקרקע של מרכז חב"ד החדש [[770]] איסטערן פארקוויי.
הנאצים ימ"ש, במשך תקופה של כמה חדשים, עד אשר בשלהי חורף ת"ש
נגאל משם יחד עם בני ביתו ומזכיריו; בתחלה עברו לריגא, ומשם הגיעו לנ.י.


הספריה עדיין נשארה בפולין הכבושה. במשך שנה וחצי עסקו בהעברת כל
חלק נוסף של אוסף זה, אבד למשך שלושים ושמונה שנים, ורק בשנת תשל"ז התגלה ובעקבות עסקנות ופעלתנות נמרצת חזר לבעלות הספרייה בראשית שנת תשל"ח{{הערה|1=[http://www.teshura.com/teshurapdf/Ceitlin-Shemtov%20-%20Kislev%205%2C%205778.pdf פרשת החזרת הספרים בצירוף מסמכים והשתלשלות הפרשה בתוך תשורה מנישואי משפחת צייטלין].}}.
תכולת הספרים הזאת ממקום למקום, עד אשר הגיעה לנ.י. בשלהי שנת
תש"א.


- אז הוקדש לספריה הזאת קומת הקרקע של מרכז חב"ד החדש [[770]]
חלק נוסף של האוסף הופקד בשגרירות האמריקאית בווארשא, אך הנאצים בזזו את השגרירות, ועם תום המלחמה עברו הספרים מידם לידי הצבא הרוסי, שאחסן אותם באחד ממחסניו הרבים, ובמשך שנים רבות לא נודע מה עלה בגורלם.
איסטערן פארקוויי, ושם היא עומדת עד היום הזה.


==אוסף [[הרבי]]==
בשנת תשנ"ז מצא אספן ספרים (חסיד קרלין) את הספרים בחיפושיו במחסני הצבא הרוסי, ועל פי הוראת רבו הודיע על כך לחסידי חב"ד. מערכת "אוצר החסידים" צילמה את הספרים בעלות אסטרונומית, אך הממשלה הרוסית מסרבת להחזירם עד היום הזה, על אף פניות חוזרות ונשנות של חסידות חב"ד ושל הממשל האמריקאי.


מיד כשהגיע הרבי לנ.י. בקיץ תש"א, מונה ע"י כ"ק חותנו אדמו"ר מוהריי
==אוסף הרבי==
נ"ע לעמוד בראש ה"[[מרכז לעניני חנוך]]". הרבי ארגן אז אוסף ספרים נפרד
מיד כשהגיע [[הרבי]] ל[[ניו יורק]] בקיץ [[תש"א]], מונה על ידי חותנו [[אדמו"ר הריי]] לעמוד בראש ה"[[מרכז לענייני חינוך]]". הרבי החל אז לאסוף ספרים למשרדיו ב-[[770]] כדי לשרת את עבודת המרכז לעניני חנוך.
ב770-, כדי לשרת את עבודת המרכז לעניני חנוך.


אחרי הסתלקות כ"ק אדמו"ר מוהריי"צ נ"ע, ב[[י' שבט תש"י]], עברה נשיאות
אחרי [[הסתלקות]] אדמו"ר מוהריי"צ, ב[[י' שבט תש"י]], עברה נשיאות [[חב"ד]] לידי הרבי. אז התחיל להרחיב את האוסף הזה, בספרים רבים שנאספו על פי הוראותיו, על ידי שלוחיו הרבים ברחבי תבל. הרבי הורה לנציגיו ושלוחיו להשתדל ולעסוק בזה, הודה לאלו שהתעסקו בזה ודרבן אותם לשלוח הן ספרים וכתבי יד עתיקים, והן מהספרים החדשים הנדפסים{{הערה|1=[https://chabadpedia.co.il/images/2/2f/%D7%AA%D7%A9%D7%95%D7%A8%D7%94_%D7%9E%D7%98%D7%95%D7%A1%D7%95%D7%91.pdf ראו לדוגמא מכתב הרבי לרב שלמה מטוסוב (עמוד 20), שיש להתעסק גם במשלוח ספרים חדשים הנדפסים במקומו].}}, ובמידה והדבר מסייע - הורה להגיע להסכם של החלפת ספרים כאשר תמורת שליחת הספרים לספריה יקבלו השולחים מספרי קה"ת.
חב"ד לידי הרבי. אז התחיל להרחיב את האוסף הזה, בספרים רבים שנאספו
על פי הוראותיו, ע"י שלוחיו הרבים ברחבי תבל.


בשנת [[תשכ"ח]], כשגדל האוסף הזה לממדים גדולים, נקנה הבית הסמוך ל-770
בשנת [[תשכ"ח]], כשגדל האוסף הזה לממדים גדולים, נקנה הבית הסמוך ל-770 כדי לאכסן בו את הספריה המיוחדת הזאת.
כדי לאכסן בו את הספריה המיוחדת הזאת.


במשך השנים תשכ"ח-תשמ"ה התקיימו במרכז חב"ד שני ספריות מקבילות
במשך השנים [[תשכ"ח]]-[[תשמ"ה]] התקיימו במרכז חב"ד שני ספריות מקבילות, א. האוסף של אדמו"ר הריי"צ בקומת הקרקע של 770. ב. האוסף של הרבי בבנין הסמוך ל770.
א. האוסף של כ"ק אדמו"ר מוהריינ"ע, בקומת הקרקע של 770. ב. האוסף
של הרבי, בבית הסמוך ל770.


בשנים תשמ"ו-ז התקיים [[משפט הספרים]] הנזכר, אשר נכד כ"ק אדמו"ר
בשנים [[תשמ"ו]]-[[תשמ"ז|ז]] התקיים [[משפט הספרים]] בו טען [[שלום בער גוראריה|נכד]] אדמו"ר הריילבעלות על חלק מהאוסף שלו, בית המשפט פסק כי כל הספרים שייכים לספריית [[אגודת חסידי חב"ד]].
מוהריינ"ע טען בעלות על חלק מהאוסף שלו.


בית המשפט פסק, אשר כל הספרים צריכים להיות מוחזרים לספריה, כי לא
אחרי נצחון הרבי במשפט, הכריז על מבצע ענק של הגדלת הספריה, ואף הורה לאחד את שני האוספים תחת ה"ספריה המרכזית של אגודת חסידי חב"ד אהל יוסף יצחק - ליובאוויטש". בשנת [[תשמ"ט]] הורה על שיפוץ והרחבת בנין הספריה, וחיבורו פיזית לבנין המרכזי של 770. ומיד החלו ההכנות לפתיחת הספריה לקהל החוקרים.
היתה כאן בעלות אישית של הרבי על הספרים אלא כולם שייכים לספריית
אגודת חסידי חב"ד.


אחרי נצחון הספריה במשפט, כאשר בית המשפט פסק שכל הספריה שייכת
בשנת [[תשנ"ב]] הסתיימה בניית הספריה ועריכת הקטלוג הממוחשב, ונפתח אולם הקריאה לקהל החוקרים.
לאגודת חסידי חב"ד, הכריז הרבי על מבצע ספרים ענק, של התרמת ספרים
לספריה, ואף הורה לאחד את שני האספים שתהיה ספריה המרכזית של
ספריית אגודת חב"ד אהל יוסף יצחק - ליובאוויטש", ע"י בניית והרחבת"
770 - בנין הספריה - שיהי' מחובר לבנין המרכזי.


מיד התחילו ההכנות לפתיחת הספריה לקהל החוקרים.
בשנת [[תשנ"ד]] נפתח לצבור הרחב אולם התערוכות של הספריה הממוקמת בקומה השלישית של 770, קומה זו שימשה בעבר כדירתו של ה[[רש"ג]].
 
בשנת [[תשמ"ט]] הורה הרבי להתחיל בהרחבת ושיפוץ בנין הספריה המחובר
770 - לבנין מרכז חב"ד העולמי.
 
בשנת [[תשנ"ב]] סויימה בניית הספריה ועריכת הקטלוג הממוחשב, ונפתח אולם
הקריאה לקהל החוקרים.
 
בשנת [[תשנ"ד]] נפתח לצבור הרחב - אולם התערוכות של הספריה.


==אוסף כתבי היד והארכיון==
==אוסף כתבי היד והארכיון==
במשך שבעת הדורות של חסידות חב"ד, בד בבד עם הגדלת אוסף ספרי הדפוס, גדל גם אוסף כתבי היד. עיקרו של האוסף הזה הוא כתבי-יד של תורת חסידות חב"ד.


בד בבד עם אוסף ספרי הדפוס, הלך וגדל גם אוסף כתבי היד, במשך שבעת
הדבר התחיל בתקופת נשיאות אדמו"ר הזקן, בשעה ש[[אדמו"ר הזקן]] עדיין לא הדפיס ספר מספריו. את הדרושים שהיה אומר מדי שבת בשבתו היה רושם אחיו, הרה"ק רבי יהודה ליב אבד"ק יאנאוויטש
הדורות של תנועת חב"ד. עיקרו של האוסף הזה הוא אוסף כתבי-יד של תורת
מחבר ספר שארית יהודה. העתקות רבות היו נעשות מ"הנחות" אלו שהיו מופצות בין אלפי החסידים. גם ספר ה"תניא" לא נדפס עדיין באותה שעה והיה מופץ בין החסידים בהעתקות רבות. כך התחיל להיווצר אוסף כתבי-היד
חסידות חב"ד.
 
הדבר התחיל בתחלת תקופת נשיאות כ"ק אדמו"ר הזקן, בשעה שכ"ק
אדמו"ר הזקן עדיין לא הדפיס אף ספר מספריו. את הדרושים שהיה אומר
מדי שבת בשבתו היה רושם אחיו, הרה"ק רבי יהודה ליב אבד"ק יאנאוויטש
מחבר ספר שארית יהודה. העתקות רבות היו נעשות מ"הנחות" אלו שהיו
מופצות בין אלפי החסידים. גם ספר ה"תניא" לא נדפס עדיין באותה שעה
והיה מופץ בין החסידים בהעתקות רבות. כך התחיל להווצר אוסף כתבי-יד
של תורת חסידות חב"ד.
של תורת חסידות חב"ד.


מובן שאוסף זה לא היה שמור בבית רבנו הזקן. אמנם כעבור שני דורות
אוסף זה לא היה שמור בבית רבנו הזקן. אמנם כעבור שני דורות השתדל נכדו וממלא מקומו - אדמו"ר [[הצמח צדק]] - לרכז את כתבי היד האלו למקום אחד, וכך התחיל להבנות אוסף כתבי-היד, שנשמר תמיד במרכז נשיאות חב"ד.
השתדל נכדו וממלא מקומו - כ"ק אדמו"ר ה"צמח צדק" - לרכז את כל כתבי
היד האלו למקום אחד, וכך התחיל להבנות אוסף כתבי-היד, שנשמר תמיד
במרכז נשיאות חב"ד.


מזמן לזמן גדל האוסף הזה, הן ע"י רכישת כתבי-יד, תורות וכתבי-יד
מזמן לזמן גדל האוסף הזה, הן על ידי רכישת כתבי-יד, תורות וכתבי-יד האדמו"רים הקודמים, והן על ידי דרושי האדמו"ר של הדור ההוא, שהיה רושם את דרושיו או שהיה אומרם ברבים והחסידים היו רושמים ומעתיקים אותם
האדמו"רים הקודמים, והן ע"י דרושי האדמו"ר של הדור ההוא, שהיה רושם
את דרושיו או שהיה אומרם ברבים והחסידים היו רושמים ומעתיקים אותם
בהעתקות רבות. אוסף זה עבר תמיד מנשיא התנועה לממלא מקומו.
בהעתקות רבות. אוסף זה עבר תמיד מנשיא התנועה לממלא מקומו.


מ"מ לא ניצל גם האוסף הזה מהרפתקאות הזמנים. מספר קטן של כרכים
גם אוסף הזה לא ניצל לגמרי מהרפתקאות הזמנים. מספר קטן של כרכים נתגלגל לידי שאר יורשי האדמו"ר אחר [[הסתלקות]]ו. השריפות הנזכרות שפקדו את העיר ליובאוויטש לא פסחו גם על אוסף כתבי-היד, שגם מהם
נתגלגל לידי שאר יורשי האדמו"ר אחר הסתלקותו. השריפות הנזכרות
שפקדו את העיר ליובאוויטש לא פסחו גם על אוסף כתבי-היד, שגם מהם
נשרפו כרכים רבים.
נשרפו כרכים רבים.


אמנם רובו ועיקרו של האוסף הזה נשמר תמיד במרכז תנועת חב"ד. גם
אמנם רובו ועיקרו של האוסף הזה נשמר תמיד במרכז תנועת חב"ד. גם הכרכים שנתגלגלו לידי שאר היורשים, נרכשו בסופו של דבר על ידי הרבי ואנשיו, והוחזרו לרשות הרבי, נשיא התנועה.
הכרכים שנתגלגלו לידי שאר היורשים, נרכשו בסופו של דבר ע"י הרבי
 
ואנשיו, והוחזרו לרשות הרבי, נשיא התנועה.
לאחר הרפתקאות וגלגולים רבים, זכינו סוף סוף, שרובו הניכר של האוסף הגדול והנדיר הזה, שנאסף על ידי נשיאי חב"ד במשך הדורות, נשמר. וחלק הארי שבו נמצא כיום ב"ספריית אגודת חסידי חב"ד".
 
בספריה נמצאים כיום כשלושת אלפי כרכים כתבי-יד; יותר ממאה מהם כתובים בגוף כתב-יד-קודש רבותינו נשיאינו.
 
כל אלה, בנוסף לארכיון ענק שבו כמאה אלף מכתבים ומסמכים של כל שבעת דורות נשיאי חב"ד (אמנם רק מועטים מהם מהדורות הראשונים), וכן מכתבים אליהם, בנוסף לאלפי מכתבים ומסמכים אחרים.


כך היה עד לכיבוש פולין ע"י הנאצים, בראשית שנת ת"ש, שאז נאבד האוסף
על כתבי היד האלו עובד צוות מיוחד, העורך ומדפיס מהם את סדרת דרושי שיחות ואגרות-קודש רבותינו אדמו"רי חב"ד לדורותיהם.
היקר והקדוש הזה, למשך שלושים ושמונה שנים. אמנם ה' ברחמיו המרובים
לא השבית חסדו מעלינו; כעבור שנים רבות נמצא האוסף בספריה בווארשא
ובראשית שנת תשל"ח הוחזר לספרייה המרכזית של חב"ד בנ.י.


בספריה נמצאים כיום - כשלושת אלפי כרכים כתבי-יד; יותר ממאה מהם
==מבנה הספרייה==
כתובים בגוף כתב-יד-קודש רבותינו נשיאינו.
בשנת [[תשכ"ז]] נרכש על ידי אגודת חסידי חב"ד בניין מספר 766 בשדרת [[איסטרן פארקווי]] הצמוד מצידו הימני לבניין מרכז תנועת חב"ד העולמית - [[770]]. הבניין נרכש על מנת לאחסן במקום את ארכיון הספרייה, שהתרחב לממדים גדולים, ועל מנת לספק את הצורך לסדר את הספרים בצורה מקוטלגת יותר ולשמר אותם בתנאי אחסון טובים יותר.
מלבד שימושו של הבניין כמשרדי הספרייה וכמקום אחסון רחב, הוא שימש לאורך השנים למטרות שונות, וביניהם ששימש כאולם לביקורים מיוחדים של אישים מכובדים שנפגשו עם הרבי (ביניהם, הפגישות של הרבי עם [[הרבנות הראשית|הרבנים הראשיים]] [[מרדכי אליהו]] ו[[אברהם שפירא]]), וכן לחדר פרטי של הרבי והרבנית בו שהו בשבתות ובחגים בשנים האחרונות לחייה של הרבנית.
{{הערה| שבע שנים התגוררו הרבי והרבנית בשבתות וחג בבניין הספריה. }}
בשנת [[תש"נ]], כשנה לאחר פטירתו של [[הרש"ג]], התפנתה הקומה העליונה של [[770]] בהוראת הרבי שהורה להכשיר את המקום לפתיחת תצוגה מתחלפת מארכיון הספרייה. בעקבות זאת נבנה גשר המחבר את הבניין עם 770, על מנת לאפשר מעבר ישיר מהספרייה אל אולם התערוכה ששופץ בדירתו של [[הרש"ג]]{{הערה|1=[http://www.col.org.il/חדשות_חבד_כש770_חובר_לספריית_אגודתחסידיחבד_תמונות_נדירות_82534.html כש-770 חובר לספריית 'אגודת-חסידי-חב"ד' {{*}} תמונות נדירות] {{COL}}}}. כמו כן במהלך שיפוצים אלו חוברו מרתפי הבניין עם קומת המרתף של 770.


כל אלה, בנוסף לארכיון ענק שבו כמאה אלף מכתבים ומסמכים של כל שבעת
במהלך השנים התרחב ארכיון הספריה בצורה משמעותית ונוצר צורך ממשי להרחיב את המקום. לאחר פטירתו של הרב [[מאיר איטקין]] בשנת [[תשס"ז]] החלו להתנהל מגעים עם המשפחה לרכישת ביתו הצמוד לבניין הספרייה, ובשנת [[תשע"ד]] הושלמה הרכישה והחלו השיפוצים לאיחודם של הבתים ואבטחתם משריפות וחדירת מים{{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=81639 הבית הצמוד לבית חיינו נמכר לספריית ליובאוויטש] {{אינפו}} ו' [[אייר]] התשע(06.05.2014)}}.
דורות נשיאי חברק מועטים מהם מהדורות הראשונים., וכן מכתבים אליהם, בנוסף לאלפי מכתבים ומסמכים אחרים.


על כתבי היד האלו עובד צוות מיוחד, לערוך ולהדפיס ממנו את סדרת דרושי
===אולם התערוכות===
שיחות ואגרות-קודש רבותינו אדמו"רי חב"ד לדורותיהם.
הספריה הזאת אינה מיועדת להשאלה, או לקריאת ספרים בה על ידי הציבור הרחב, אלא כפי שהודגש כמה פעמים על ידי רבותינו נשיאינו, שהיא ספריה לחוקרים, רבנים ראשי-ישיבה ומחברים הרוצים לעיין בספר נדיר.


==אולם התערוכות==
כדי לרוות את נפש הציבור הרחב אשר חשקה נפשו לראות מעט מזעיר מהאוצרות הקדושים הגנוזים בספריה, הוקדש בספריה אולם מיוחד לתערוכות. כל שנה נבחר על ידי הנהלת הספריה נושא מיוחד, שאליו מוקדשת התערוכה של השנה הזאת. במשך השנים הוצגו בתערוכה הזאת פריטים מיוחדים, הקשורים לכל אחד מאדמו"רי חב"ד ולכל שטח של פעילות חב"ד. בתערוכות הוצגו ספרים, כתבי-יד, חפצים, ציורים ותמונות הקשורים לאדמו"רים ולפעילות חב"ד, לגדולי ישראל ובפרט - גדולי החסידות, כך, גם הוצג אוסף ההגדות המיוחד של הספריה; כתובות, והוצאות הראשונות של ספרי חסידות, שנדפסו בדורות הראשונים.


הספריה הזאת אינה מיועדת להשאלה, או לקריאת ספרים בה ע"י הציבור
לתערוכות האלו באים אנשים ונשים מכל החוגים, ילדי בתי הספר, קבוצות תיירים, וכל מי שרוצה לראות בעיניו ספרים וחפצים - המלמדים את תולדות החסידות ואוצרות הספריה, אשר אחרי הכנות של דורות - פתוחה היא גם לציבור.
הרחב, אלא כפי שהודגש כמה פעמים ע"י רבותינו נשיאינו, שהיא ספריה
לחוקרים, רבנים ראשי-ישיבה ומחברים הרוצים לעיין בספר נדיר.


כדי לרוות את נפש הציבור הרחב אשר חשקה נפשו לראות מעט מזעיר
==תוכנת חיפוש לספרייה==
מהאוצרות הקדושים הגנוזים בספריה, הוקדש בספריה אולם מיוחד
תקליטור "ספריית חב"ד" יצא לאור על ידי הוצאת [[קה"ת]] ו[[ספריית חב"ד]] בשנת [[תשס"ו]], ובו מופיעים 250 ספרים המופיעים באתר הספרייה, עם תוכנת חיפוש בסיסית ומשוכללת, בעשרות אופני חיפוש.
לתערוכות.


כל שנה נבחר על ידי הנהלת הספריה נושא מיוחד, שאליו מוקדשת התערוכה
בתוכנה זו ניתן לחפש מילה, או צירוף מילים, בחירת מרחק בין המילים, עם או בלי סדר המילים, שלמות או חלקן, עם או בלי [[אותיות]] שימוש, עם או בלי הוספת אותיות. את החיפוש אפשר לבצע בספר או בכמה ספרים, במאגר או בכמה מאגרים, ספרים לפי א"ב או לפי מחלקות. עם או בלי מיזוג מסמכים ועוד מעלות ויתרונות. לאחר התקבל התוצאות, אפשר להעתיק את הקטעים הנבחרים ללוח הזכרון, לקובץ וורד, או להדפסה{{הערה|1=[http://store.kehotonline.com/index.php?stocknumber=CD-CHABL2 לרכישת הדיסק]}}.
של השנה הזאת.


במשך השנים הוצגו בתערוכה הזאת פריטים מיוחדים, הקשורים לכל אחד
==לקריאה נוספת==
מאדמו"רי חב"ד ולכל שטח של פעילות חב"ד.
*'''[[מבית הגנזים (ספר)|מבית הגנזים]]''', מאת שלום דובער לוין, קה"ת, תשע"א.
*'''הספריה של הרבי מגיעה אל הנחלה''', סקירת הרחבת ספריית הרבי לאורך השנים, שבועון כפר חב"ד גליון 1936 עמוד 44
*'''אוצר המלכות''', מאמצי הרבי לשימור אוסף כתבי היד של רבותינו נשיאינו, שבועון כפר חב"ד 1948 עמוד 43


בתערוכות האלו הוצגו ספרים, כתבי-יד, חפצים, ציורים ותמונות הקשורים
== קישורים חיצוניים ==
לאדמו"רים ולפעילות חב"ד, לגדולי ישראל ובפרט - גדולי החסידות.
* [http://chabadlibrary.org chabadlibrary.org] אתר ספריית אגו"ח
* [http://chabadlibrary.org/books מדור טקסט] חלק מספרי רבותינו נשיאנו בפורמט טקסט, באתר ספריית אגו"ח
*'''[http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=51421 הספריה החסידית הגדולה בעולם]''' - [[המבשר]] בכתבה מרתקת על ספריית ליובאוויטש - {{אינפו|}}
*'''[https://anash.org/a-peek-into-the-rebbes-library/ תמונות נדירות מתוך הספריה]''' {{אנש}}
* [https://chabad.info/in-focus/725700/ ספריית ליובאוויטש: הכטמן בגלריית תמונות מהתערוכה{{אינפו}}]
*'''[https://col.org.il/news/128330 תיעוד נדיר: ספרים מהספריה שהושארו בהוראת הרבי בכפר חב"ד]''' {{COL}} טבת תשפ"א
*'''[https://anash.org/photos-famous-personalities-visit-the-rebbes-library/ גלריה: אישים מפורסמים שביקרו לאורך השנים בספריית הרבי]''' {{אנש}}
*'''[https://anash.org/the-crown-jewels-of-the-rebbes-library/ תמונות מתערוכת הספריה תשרי תשפ"ב]''' {{אנש}}
*'''[https://col.org.il/news/142997 היהלום שבכתר]''', הספרן ר' בער'ל לוין בסקירת וידאו מצולמת על הספריה {{וידאו}}{{COL}} (אנגלית)
*[https://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=77455 מפתחות ותעודות כבוד לרבי ● תיעוד ענק{{תמונה}}{{אינפו}}]


כך גם הוצג אוסף ההגדות המיוחד של הספריה; כתובות, והוצאות הראשונות
{{770}}
של ספרי חסידות, שנדפסו בדורות הראשונים.


לתערוכות האלו באים אנשים ונשים מכל החוגים, ילדי בתי הספר, קבוצות
{{הערות שוליים}}
תיירים, וכל מי שרוצה לראות בעיניו ספרים וחפצים - המלמדים את תולדות
החסידות ואוצרות הספריה, אשר אחרי הכנות של דורות - פתוחה היא
לצבור.


[[קטגוריה:מוסדות וארגונים בארה"ב]]
[[קטגוריה:מוסדות וארגונים בארצות הברית]]
[[קטגוריה:אתרים בקראון הייטס]]

גרסה אחרונה מ־23:34, 28 במאי 2024

ספרית ליובאוויטש צמודה לבנין 770

ספריית אגודת חסידי חב"ד - אהל יוסף יצחק - ליובאוויטש, ממוקמת במרכז תנועת חב"ד העולמי - איסטערן פארקוויי 770, ברוקלין נ. י.

ספריה זאת הינה מהספריות היהודיות החשובות בעולם. הספריה כוללת 250 אלף כותרים לערך, עתיקים ונדירים ברובם; מהם לערך 200 אלף ספרים בלשון הקודש ובאידיש, ולערך 50 אלף ספרים בשאר השפות.

הספרן הראשי בספריה כיום הוא ר' שלום דובער לוין וקדם לו ר' חיים ליברמן.

היסטוריה[עריכה | עריכת קוד מקור]

לאורך ימי חסידות חב"ד, היה קיים אוסף ספרים וכתבי-יד במרכזה, ברשות האדמו"ר נשיא התנועה.

אוסף הדורות הראשונים של החסידות כמעט ולא שרד. רובם המכריע של הספרים וכתבי-היד שהיו בו נשרפו בשריפות המרובות, שפקדו את העיירות הקטנות בימים ההם, או שאבדו בשאר הרפתקאות הזמנים. עיקרו של האוסף הנוכחי התחיל להיאסף בדור השלישי לחסידות חב"ד, והלך והתרחב במשך הדורות, עד אשר הפך לאחת הספריות היהודיות החשובות שבעולם, אם לא החשובה שבהן.

מהדור הראשון של חסידות חב"ד, ידועה לנו רשימה של כמאה כרכי ספרי דפוס שנלקחו לבדיקה מבית אדמו"ר הזקן, רבי שניאור זלמן מלאדי, בעת מאסרו. כרכים אלו היו חלק מספריו שנלקחו על ידם כדי ללמוד מהם על כלל ספריו האם כוללים חומר נגד המלוכה.

אפשר שהמדובר הוא רק בספריה של כמה מאות ספרים; אבל גם סכום זה של מאות כרכים, גדול היה ברוסיא של אותם הימים.

בסוף ימיו היו שתי שריפות בבית רבינו הזקן, האחת בשנת תק"ע, שאז נשרף גם כתב-יד-קדשו, חיבור השולחן ערוך שחיבר. והשניה בתקופת מלחמת נפוליון כאשר רבינו הזקן עזב את ביתו בליאדי בשלהי שנת תקע"ב, וטולטל בדרך עד להסתלקותו בכ"ד טבת תקע"ג.

בנו אדמו"ר האמצעי, ממלא מקומו והאדמו"ר בדור השני של חב"ד, התיישב בעיירה ליובאוויטש בשלהי אותה שנה, בנה שם בית ובית כנסת גדול, עם ספריה שכללה 611 כרכים, מסודרים בארבע ארונות. כך מסופר בדיווח שנרשם אחרי החיפוש בית שערכו לו בשנת תקפ"ו.

אוסף ספרים גדול התחיל להיבנות בדור השלישי - אצל אדמו"ר הצמח צדק, וגדל מדור לדור.

על אוסף זה עברו הרפתקאות וגלגולים רבים: בשריפות שפרצו בליובאוויטש נשרף חלק גדול ממנו. חלק מספרי הדפוס של האוסף הזה עבר לידי יורשי אדמו"ר הצמח צדק - אחר הסתלקותו, ולידי יורשי אדמו"ר המהר"ש - אחר הסתלקותו.

רובו של אוסף ספרי הדפוס שנאסף על ידי רבותינו עד למלחמת העולם הראשונה, הוחרם על ידי הממשל הקומוניסטי, כדלהלן. ואדמו"ר הריי"צ התחיל לבנות אוסף חדש של ספרי דפוס.

אוספים עיקריים בספריה[עריכה | עריכת קוד מקור]

  • אוסף של אלפי כרכי כתבי-יד; רובם ככולם הם כתבי חסידות חב"ד, גוף כתב-יד-קודש אדמו"רי חב"ד, או העתקות שהעתיקו לעצמם החסידים.
  • ארכיון גדול של מכתבים וכתבים הקשורים לחב"ד; כולל ארכיון המכתבים הענק של אדמו"ר הריי"צ.
  • גנזך חפצי קודש שנשארו בירושה מאדמו"רי חב"ד, וכן חפצים מכל הסוגים שניתנו במתנה לרבי במשך שנות נשיאותו.
  • אוסף תמונות של החסידים ופעילות חב"ד שנשלחו אל אדמו"ר הריי"צ במשך שנות נשיאותו, ואל הרבי במשך שנות נשיאותו.
  • ארכיון גדול של קטעי עתונות הקשורים לתנועת חב"ד וליהדות בכלל, וכן מחלקות שונות של מודעות ופרסומים שונים שנשלחו לרבי במשך השנים.

צוות מיוחד עובד בקביעות על אוסף כתבי היד והארכיונים, ועל פיהם נערכים ונדפסים ספרי דרושי, שיחות ואגרות-קודש אדמו"רי חב"ד.

אוסף הספרים פתוח לקהל החוקרים לעיון, ונערך לו קטלוג מפורט וממוחשב. לקהל הרחב ניתנת הגישה לעיון בקטלוג, באתר האינטרנט של הספריה, וכן לעותק אלקטרוני (סריקה) של רבים מהספרים.

בספריה ישנו אולם תערוכות, ובו מוצגת תערוכה מתחלפת, ובה פריטים נבחרים מתוך גנזך החפצים, התמונות, הספרים וכתבי היד.

אוסף שניאורסון[עריכה | עריכת קוד מקור]

ערך מורחב – אוסף שניאורסון

הרבי הרש"ב, האדמו"ר בדור החמישי של חב"ד, עזב את ליובאוויטש במלחמת העולם הראשונה, כאשר הצבא הגרמני התקרב לאיזור, והתיישב בעיר רוסטוב על נהר דון. את אוצר הספרים הניח למשמרת במחסן במוסקבה, על מנת לקבלו בחזרה אחרי תום המלחמה.

בשלהי תקופת המלחמה, אירעה הסתלקות אדמו"ר הרש"ב ברוסטוב, ונשיאות חב"ד עברה לידי בנו ממלא מקומו אדמו"ר מוהריי"צ, האדמו"ר בדור השישי של חב"ד, אשר התחיל להתעניין במצב הספרים במחסן וקבלתם בחזרה, אלא שבאותה עת תפס המשטר הקומוניסטי את השלטון, המחסנים הולאמו, והספרים נלקחו משם והונחו בספריה הצבורית במוסקבה.

במשך השנים פעל והשתדל אדמו"ר מוהריי"צ, לקבל את הספרים בחזרה, אך הממשלה הסובייטית עמדה בסירובה להחזירם.

כשהתחילו ניצני העידן החדש ברוסיה, בשנת תשמ"א, המשיך הרבי לעסוק במרץ בגאולת האוסף הקדוש הזה, והתבטא כי מדובר ב'פדיון שבויים' של ניצוצי קדושה הנמצאים בגלות בידי גויים.

כיום חלק מהספרים נמצאים במוזיאון היהודי במוסקבה. דבר שזכה לביקורת רבה מחסידי חב"ד.

אוסף אדמו"ר הריי"צ[עריכה | עריכת קוד מקור]

באותה שעה בה הונח אוסף הספרים בספריה הציבורית במוסקבה בשנת תרפ"ד, התחיל אדמו"ר הריי"צ לבנות מחדש את ספריית ליובאוויטש.

בשנת תרפ"ה רכש את אוסף הספרים של הביבליוגרף והאספן ר' שמואל וינר, אוסף שמנה כחמשת אלפי ספרים יקרי ערך עתיקים ונדירים, ומיד התחיל להתעסק בהרחבת הספריה והשלמתה בספרי יהדות מכל הסוגים.

בשנת תרפ"ז נאסר, נשלח לגלות, שוחרר והוכרח לעזוב את רוסיה. בתחילה לא התירו לו לקחת עמו את האוסף החדש הזה, אך לאחר הודעתו האיתנה שבלי הספרים אינו נוסע משם, ניתן לו הרשיון והעביר את האוסף הזה למרכז החדש של חסידות חב"ד בעיר ריגא.

משם פנה במכתבים והודעות לאנ"ש ברחבי תבל, להשתדל להעשיר את "ספריית ליובאוויטש" בספרים מכל הסוגים. ונמשך גם לאחר העברת מרכז חב"ד לפולין, בעיר ווארשא ובאטוואצק.

במסעותיו של אדמו"ר הריי"צ לא משו ממנו 3 מזוודות ובהם כתבי יד, רק במסעו לארה"ק בשנת תרפ"ט הפקידם בידי הרבי בפרידתו ממנו בטריאסט שבאיטליה.

בתחלת ימי מלחמת העולם השנייה, היה האדמו"ר בווארשא הכבושה על ידי הנאצים ימ"ש במשך תקופה של כמה חדשים, עד אשר בשלהי חורף ת"ש יצא משם עם בני ביתו ומזכיריו; בתחלה עברו דרך ברלין לריגא, שטוקהולם, ומשם הגיעו לנ. י.

אוסף הספרים נשאר בפולין הכבושה. חלקו עבר במשך שנה וחצי, על ידי אלו שעסקו בהעברת האוצר הזה ממקום למקום בדרכי חתחתים תוך כדי המלחמה, עד אשר הגיע לניו יורק בשלהי שנת תש"א, אז הוקדשה לספריה זו קומת הקרקע של מרכז חב"ד החדש 770 איסטערן פארקוויי.

חלק נוסף של אוסף זה, אבד למשך שלושים ושמונה שנים, ורק בשנת תשל"ז התגלה ובעקבות עסקנות ופעלתנות נמרצת חזר לבעלות הספרייה בראשית שנת תשל"ח[1].

חלק נוסף של האוסף הופקד בשגרירות האמריקאית בווארשא, אך הנאצים בזזו את השגרירות, ועם תום המלחמה עברו הספרים מידם לידי הצבא הרוסי, שאחסן אותם באחד ממחסניו הרבים, ובמשך שנים רבות לא נודע מה עלה בגורלם.

בשנת תשנ"ז מצא אספן ספרים (חסיד קרלין) את הספרים בחיפושיו במחסני הצבא הרוסי, ועל פי הוראת רבו הודיע על כך לחסידי חב"ד. מערכת "אוצר החסידים" צילמה את הספרים בעלות אסטרונומית, אך הממשלה הרוסית מסרבת להחזירם עד היום הזה, על אף פניות חוזרות ונשנות של חסידות חב"ד ושל הממשל האמריקאי.

אוסף הרבי[עריכה | עריכת קוד מקור]

מיד כשהגיע הרבי לניו יורק בקיץ תש"א, מונה על ידי חותנו אדמו"ר הריי"צ לעמוד בראש ה"מרכז לענייני חינוך". הרבי החל אז לאסוף ספרים למשרדיו ב-770 כדי לשרת את עבודת המרכז לעניני חנוך.

אחרי הסתלקות אדמו"ר מוהריי"צ, בי' שבט תש"י, עברה נשיאות חב"ד לידי הרבי. אז התחיל להרחיב את האוסף הזה, בספרים רבים שנאספו על פי הוראותיו, על ידי שלוחיו הרבים ברחבי תבל. הרבי הורה לנציגיו ושלוחיו להשתדל ולעסוק בזה, הודה לאלו שהתעסקו בזה ודרבן אותם לשלוח הן ספרים וכתבי יד עתיקים, והן מהספרים החדשים הנדפסים[2], ובמידה והדבר מסייע - הורה להגיע להסכם של החלפת ספרים כאשר תמורת שליחת הספרים לספריה יקבלו השולחים מספרי קה"ת.

בשנת תשכ"ח, כשגדל האוסף הזה לממדים גדולים, נקנה הבית הסמוך ל-770 כדי לאכסן בו את הספריה המיוחדת הזאת.

במשך השנים תשכ"ח-תשמ"ה התקיימו במרכז חב"ד שני ספריות מקבילות, א. האוסף של אדמו"ר הריי"צ בקומת הקרקע של 770. ב. האוסף של הרבי בבנין הסמוך ל770.

בשנים תשמ"ו-ז התקיים משפט הספרים בו טען נכד אדמו"ר הריי"צ לבעלות על חלק מהאוסף שלו, בית המשפט פסק כי כל הספרים שייכים לספריית אגודת חסידי חב"ד.

אחרי נצחון הרבי במשפט, הכריז על מבצע ענק של הגדלת הספריה, ואף הורה לאחד את שני האוספים תחת ה"ספריה המרכזית של אגודת חסידי חב"ד אהל יוסף יצחק - ליובאוויטש". בשנת תשמ"ט הורה על שיפוץ והרחבת בנין הספריה, וחיבורו פיזית לבנין המרכזי של 770. ומיד החלו ההכנות לפתיחת הספריה לקהל החוקרים.

בשנת תשנ"ב הסתיימה בניית הספריה ועריכת הקטלוג הממוחשב, ונפתח אולם הקריאה לקהל החוקרים.

בשנת תשנ"ד נפתח לצבור הרחב אולם התערוכות של הספריה הממוקמת בקומה השלישית של 770, קומה זו שימשה בעבר כדירתו של הרש"ג.

אוסף כתבי היד והארכיון[עריכה | עריכת קוד מקור]

במשך שבעת הדורות של חסידות חב"ד, בד בבד עם הגדלת אוסף ספרי הדפוס, גדל גם אוסף כתבי היד. עיקרו של האוסף הזה הוא כתבי-יד של תורת חסידות חב"ד.

הדבר התחיל בתקופת נשיאות אדמו"ר הזקן, בשעה שאדמו"ר הזקן עדיין לא הדפיס ספר מספריו. את הדרושים שהיה אומר מדי שבת בשבתו היה רושם אחיו, הרה"ק רבי יהודה ליב אבד"ק יאנאוויטש מחבר ספר שארית יהודה. העתקות רבות היו נעשות מ"הנחות" אלו שהיו מופצות בין אלפי החסידים. גם ספר ה"תניא" לא נדפס עדיין באותה שעה והיה מופץ בין החסידים בהעתקות רבות. כך התחיל להיווצר אוסף כתבי-היד של תורת חסידות חב"ד.

אוסף זה לא היה שמור בבית רבנו הזקן. אמנם כעבור שני דורות השתדל נכדו וממלא מקומו - אדמו"ר הצמח צדק - לרכז את כתבי היד האלו למקום אחד, וכך התחיל להבנות אוסף כתבי-היד, שנשמר תמיד במרכז נשיאות חב"ד.

מזמן לזמן גדל האוסף הזה, הן על ידי רכישת כתבי-יד, תורות וכתבי-יד האדמו"רים הקודמים, והן על ידי דרושי האדמו"ר של הדור ההוא, שהיה רושם את דרושיו או שהיה אומרם ברבים והחסידים היו רושמים ומעתיקים אותם בהעתקות רבות. אוסף זה עבר תמיד מנשיא התנועה לממלא מקומו.

גם אוסף הזה לא ניצל לגמרי מהרפתקאות הזמנים. מספר קטן של כרכים נתגלגל לידי שאר יורשי האדמו"ר אחר הסתלקותו. השריפות הנזכרות שפקדו את העיר ליובאוויטש לא פסחו גם על אוסף כתבי-היד, שגם מהם נשרפו כרכים רבים.

אמנם רובו ועיקרו של האוסף הזה נשמר תמיד במרכז תנועת חב"ד. גם הכרכים שנתגלגלו לידי שאר היורשים, נרכשו בסופו של דבר על ידי הרבי ואנשיו, והוחזרו לרשות הרבי, נשיא התנועה.

לאחר הרפתקאות וגלגולים רבים, זכינו סוף סוף, שרובו הניכר של האוסף הגדול והנדיר הזה, שנאסף על ידי נשיאי חב"ד במשך הדורות, נשמר. וחלק הארי שבו נמצא כיום ב"ספריית אגודת חסידי חב"ד".

בספריה נמצאים כיום כשלושת אלפי כרכים כתבי-יד; יותר ממאה מהם כתובים בגוף כתב-יד-קודש רבותינו נשיאינו.

כל אלה, בנוסף לארכיון ענק שבו כמאה אלף מכתבים ומסמכים של כל שבעת דורות נשיאי חב"ד (אמנם רק מועטים מהם מהדורות הראשונים), וכן מכתבים אליהם, בנוסף לאלפי מכתבים ומסמכים אחרים.

על כתבי היד האלו עובד צוות מיוחד, העורך ומדפיס מהם את סדרת דרושי שיחות ואגרות-קודש רבותינו אדמו"רי חב"ד לדורותיהם.

מבנה הספרייה[עריכה | עריכת קוד מקור]

בשנת תשכ"ז נרכש על ידי אגודת חסידי חב"ד בניין מספר 766 בשדרת איסטרן פארקווי הצמוד מצידו הימני לבניין מרכז תנועת חב"ד העולמית - 770. הבניין נרכש על מנת לאחסן במקום את ארכיון הספרייה, שהתרחב לממדים גדולים, ועל מנת לספק את הצורך לסדר את הספרים בצורה מקוטלגת יותר ולשמר אותם בתנאי אחסון טובים יותר. מלבד שימושו של הבניין כמשרדי הספרייה וכמקום אחסון רחב, הוא שימש לאורך השנים למטרות שונות, וביניהם ששימש כאולם לביקורים מיוחדים של אישים מכובדים שנפגשו עם הרבי (ביניהם, הפגישות של הרבי עם הרבנים הראשיים מרדכי אליהו ואברהם שפירא), וכן לחדר פרטי של הרבי והרבנית בו שהו בשבתות ובחגים בשנים האחרונות לחייה של הרבנית. [3] בשנת תש"נ, כשנה לאחר פטירתו של הרש"ג, התפנתה הקומה העליונה של 770 בהוראת הרבי שהורה להכשיר את המקום לפתיחת תצוגה מתחלפת מארכיון הספרייה. בעקבות זאת נבנה גשר המחבר את הבניין עם 770, על מנת לאפשר מעבר ישיר מהספרייה אל אולם התערוכה ששופץ בדירתו של הרש"ג[4]. כמו כן במהלך שיפוצים אלו חוברו מרתפי הבניין עם קומת המרתף של 770.

במהלך השנים התרחב ארכיון הספריה בצורה משמעותית ונוצר צורך ממשי להרחיב את המקום. לאחר פטירתו של הרב מאיר איטקין בשנת תשס"ז החלו להתנהל מגעים עם המשפחה לרכישת ביתו הצמוד לבניין הספרייה, ובשנת תשע"ד הושלמה הרכישה והחלו השיפוצים לאיחודם של הבתים ואבטחתם משריפות וחדירת מים[5].

אולם התערוכות[עריכה | עריכת קוד מקור]

הספריה הזאת אינה מיועדת להשאלה, או לקריאת ספרים בה על ידי הציבור הרחב, אלא כפי שהודגש כמה פעמים על ידי רבותינו נשיאינו, שהיא ספריה לחוקרים, רבנים ראשי-ישיבה ומחברים הרוצים לעיין בספר נדיר.

כדי לרוות את נפש הציבור הרחב אשר חשקה נפשו לראות מעט מזעיר מהאוצרות הקדושים הגנוזים בספריה, הוקדש בספריה אולם מיוחד לתערוכות. כל שנה נבחר על ידי הנהלת הספריה נושא מיוחד, שאליו מוקדשת התערוכה של השנה הזאת. במשך השנים הוצגו בתערוכה הזאת פריטים מיוחדים, הקשורים לכל אחד מאדמו"רי חב"ד ולכל שטח של פעילות חב"ד. בתערוכות הוצגו ספרים, כתבי-יד, חפצים, ציורים ותמונות הקשורים לאדמו"רים ולפעילות חב"ד, לגדולי ישראל ובפרט - גדולי החסידות, כך, גם הוצג אוסף ההגדות המיוחד של הספריה; כתובות, והוצאות הראשונות של ספרי חסידות, שנדפסו בדורות הראשונים.

לתערוכות האלו באים אנשים ונשים מכל החוגים, ילדי בתי הספר, קבוצות תיירים, וכל מי שרוצה לראות בעיניו ספרים וחפצים - המלמדים את תולדות החסידות ואוצרות הספריה, אשר אחרי הכנות של דורות - פתוחה היא גם לציבור.

תוכנת חיפוש לספרייה[עריכה | עריכת קוד מקור]

תקליטור "ספריית חב"ד" יצא לאור על ידי הוצאת קה"ת וספריית חב"ד בשנת תשס"ו, ובו מופיעים 250 ספרים המופיעים באתר הספרייה, עם תוכנת חיפוש בסיסית ומשוכללת, בעשרות אופני חיפוש.

בתוכנה זו ניתן לחפש מילה, או צירוף מילים, בחירת מרחק בין המילים, עם או בלי סדר המילים, שלמות או חלקן, עם או בלי אותיות שימוש, עם או בלי הוספת אותיות. את החיפוש אפשר לבצע בספר או בכמה ספרים, במאגר או בכמה מאגרים, ספרים לפי א"ב או לפי מחלקות. עם או בלי מיזוג מסמכים ועוד מעלות ויתרונות. לאחר התקבל התוצאות, אפשר להעתיק את הקטעים הנבחרים ללוח הזכרון, לקובץ וורד, או להדפסה[6].

לקריאה נוספת[עריכה | עריכת קוד מקור]

  • מבית הגנזים, מאת שלום דובער לוין, קה"ת, תשע"א.
  • הספריה של הרבי מגיעה אל הנחלה, סקירת הרחבת ספריית הרבי לאורך השנים, שבועון כפר חב"ד גליון 1936 עמוד 44
  • אוצר המלכות, מאמצי הרבי לשימור אוסף כתבי היד של רבותינו נשיאינו, שבועון כפר חב"ד 1948 עמוד 43

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]


הערות שוליים