קני המנורה: הבדלים בין גרסאות בדף
(←הפעולות בעקבות שיחת הרבי: , אחידות במיקום הערות שוליים) |
|||
שורה 26: | שורה 26: | ||
== הפעולות בעקבות שיחת הרבי == | == הפעולות בעקבות שיחת הרבי == | ||
בעקבות שיחתו של הרבי החליפו ב[[חנוכה]] [[תשמ"ג]] בהדלקת הנר השישי גם את החנוכיה המרכזית שמדליקים בה בפני הרבי ב[[בית רבינו שבבבל]]. עוד באותה השיחה בה עורר הרבי אודות צורת קני המנורה, הזכיר את העובדה ש"ישנם מנורות של [[חנוכה]] עשויות בצורת חצי קשת, ועד שגם החנוכיה של "[[770]]" היא בצורת חצי קשת", פועלם של הרב [[חיים ניסלביץ]] וה[[תמימים]] הביאו לשינוי החנוכיה ומלוי רצונו של הרבי | בעקבות שיחתו של הרבי החליפו ב[[חנוכה]] [[תשמ"ג]] בהדלקת הנר השישי גם את החנוכיה המרכזית שמדליקים בה בפני הרבי ב[[בית רבינו שבבבל]]. עוד באותה השיחה בה עורר הרבי אודות צורת קני המנורה, הזכיר את העובדה ש"ישנם מנורות של [[חנוכה]] עשויות בצורת חצי קשת, ועד שגם החנוכיה של "[[770]]" היא בצורת חצי קשת", פועלם של הרב [[חיים ניסלביץ]] וה[[תמימים]] הביאו לשינוי החנוכיה ומלוי רצונו של הרבי{{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=44661 מחקר בנושא]}}. | ||
כאשר עורר הרבי בנושא זה, שאלו את הרבי האם יש להחליף את ה[[דמי חנוכה]]{{הערה|שהיו אז מטבע של 10 אגורות}}, מכיוון שהיו בהם ציור של מנורה עגולה, למטבעות אחדות. בתגובה כתב להם הרבי, שאפשר לנסות לשנות זאת, אך לא להתעקש על כך היות ויש בזה כמה דעות שונות. | כאשר עורר הרבי בנושא זה, שאלו את הרבי האם יש להחליף את ה[[דמי חנוכה]]{{הערה|שהיו אז מטבע של 10 אגורות}}, מכיוון שהיו בהם ציור של מנורה עגולה, למטבעות אחדות. בתגובה כתב להם הרבי, שאפשר לנסות לשנות זאת, אך לא להתעקש על כך היות ויש בזה כמה דעות שונות. | ||
במשך השנים מאז שיחתו של הרבי, חסידי חב"ד הפיצו זאת ופעלו לשנות במקומות שונים (כולל בסמלים שונים) את קני המנורה. | במשך השנים מאז שיחתו של הרבי, חסידי חב"ד הפיצו זאת ופעלו לשנות במקומות שונים (כולל בסמלים שונים) את קני המנורה. (כגון סמל [[הרבנות הראשית לישראל]], והסמל של הרבנות הצבאית) | ||
==לקריאה נוספת== | ==לקריאה נוספת== |
גרסה מ־22:42, 27 בפברואר 2021
קני המנורה בבית המקדש יצאו מהקנה האמצעי שבמנורה[1] באלכסון כלפי מעלה.
צורת הקנים
בשבת פרשת מטות מסעי תשמ"ב, הרבי הקדיש ביאור נרחב ביותר לבאר כיצד היו קני המנורה בבית המקדש, כאשר הרבי מוכיח בבירור, כי מוכרח להיות שקני המנורה היו באלכסון, כפי שמשמע מרש"י, ומציור הרמב"ם שהתגלה באותה תקופה, שצייר בכוונה תחילה את מנורת בית המקדש כאשר הקנים היו באלכסון. באותה שיחה הרבי גם ביאר ותירץ את כל הקושיות בנידון.
מעבר לביאור ההלכתי של קני המנורה, כדרכו של הרבי, היו גם השלכות מיידיות ומעשיות לדבר. הרבי ראה בשינוי ציורי המנורה שלב נוסף בניתוק עם ישראל מחשכת הגלות והשעבוד.
הרבי קושר את המנורות העגולות לגלות וחושך, ומזכיר את ההשפלה והצער שנעשה ליהודים מאותו שער טיטוס הידוע לשמצה. גם כאן, נראה בבירור, כיצד הרבי, בערב הגאולה, רוצה להצית את חומת הגלות, ולמחוק כל זכר לאותו עבר נוראי של טיטוס ימ"ש.
הרבי ביקש לצייר את המנורה של בית המקדש כפי ההלכה הצרופה כשהם קנים באלכסון דווקא. מעבר לכך הוסיף הרבי שגם החנוכיות שעושים לימי החנוכה "כדאי לעשות קניהן באלכסון"[2], ואין בכך חשש לעבור על איסור יצירת כלי הדומה למנורת המקדש, כי ישנם שמונה קנים, ונוסף השמש.
עם זאת, הרבי כתב שבמקרה הדוחק על ציור המנורה בעיגול אפשר לוותר, כיון שכמה מגדולי ישראל חלקו על הרמב"ם עוד בזמנו, בשונה מציור לוחות מרובעות שצריך להקפיד על כך בכל התוקף[3].
הסערה בעקבות השיחה
אלפי השלוחים ורבבות חסידי חב"ד, החלו מאז להקפיד על חנוכיות בעלות קנים מלוכסנים, כדי לעקר מהשורש כל ביטוי של חנוכיות וציורי מנורה עגולים, שלפי דברי הרבי בהמשך השיחה זהו עניין הקשור גם לעבודה זרה.
באלפי ערים בעולם, קני החנוכיות מאולכסנות או מרובעות, וכמובן הרחקה ביותר מחנוכיות עגולות. הרבי אומר שהיות והחנוכיה מסמלת את המנורה בבית המקדש הזהירות בנושא זה צריכה להיות גם על חנוכיות.
דברי הרבי, עוררו סערה ברחכי העולם. רבים לא הבינו את העניין עליו נלחם הרבי. מחקרים רבים התמקדו בעניין הזה. הרבי בעצמו התייחס לכך באחד מחלוקות הדולרים כאשר עבר לפניו, הרב שלום שטיינברג, עם "החומש המבואר" אותו הוציא לאור, ופתח לרבי במקום בו צייר את המנורה בקני אלכסון. הרבי העיר בחיוך ואמר לו: "מסתמא אתה יודע שהרעישו סביבי על זה"[4].
הפעולות בעקבות שיחת הרבי
בעקבות שיחתו של הרבי החליפו בחנוכה תשמ"ג בהדלקת הנר השישי גם את החנוכיה המרכזית שמדליקים בה בפני הרבי בבית רבינו שבבבל. עוד באותה השיחה בה עורר הרבי אודות צורת קני המנורה, הזכיר את העובדה ש"ישנם מנורות של חנוכה עשויות בצורת חצי קשת, ועד שגם החנוכיה של "770" היא בצורת חצי קשת", פועלם של הרב חיים ניסלביץ והתמימים הביאו לשינוי החנוכיה ומלוי רצונו של הרבי[5].
כאשר עורר הרבי בנושא זה, שאלו את הרבי האם יש להחליף את הדמי חנוכה[6], מכיוון שהיו בהם ציור של מנורה עגולה, למטבעות אחדות. בתגובה כתב להם הרבי, שאפשר לנסות לשנות זאת, אך לא להתעקש על כך היות ויש בזה כמה דעות שונות.
במשך השנים מאז שיחתו של הרבי, חסידי חב"ד הפיצו זאת ופעלו לשנות במקומות שונים (כולל בסמלים שונים) את קני המנורה. (כגון סמל הרבנות הראשית לישראל, והסמל של הרבנות הצבאית)
לקריאה נוספת
המאבק על צורת קני המנורה, שבועון בית משיח גליון כ"ח כסלו תשפ"א עמוד 38
קישורים חיצונים
- אמנים מגישים לרבי מנורה בצורתו המקורית.
- מחקר בנושא.
- כתבה בעיתון הארץ.
- מכתב של הרב ברים לרבי בנושא באתר חב"ד און ליין
- התגלית ההיסטורית של חריטת המנורה: הרב פרץ בלוי עושה סדר - באתר כ"ח כסלו תשע"ו
- כיצד נראתה המנורה בבית המקדש? • למה הגביעים של המנורה הפוכים?
- נחשף כת"י תימני בן 500 שנה - וכך מצויירים בו קני המנורה
הערות שוליים
- ↑ הנקרא בלשון התורה "מנורה", מכיון שהוא החלק העיקרי שבמנורה המחזיק את כולה.
- ↑ ליקוטי שיחות חכ"א ע' 168. ובעוד מקומות
- ↑ ליקוט מענות קודש תשמ"ג, אות פו.
- ↑ בית משיח, עיתון מס' 1241
- ↑ מחקר בנושא
- ↑ שהיו אז מטבע של 10 אגורות
בית המקדש | ||
---|---|---|
בתי המקדש | המשכן · בית המקדש הראשון · בית המקדש השני · בית המקדש השלישי | |
הר הבית | הסורג · החיל · עזרת נשים · עזרה · מנורות · בית המטבחיים · בית החליפות · לשכת הגזית · מחנה שכינה · שמן המשחה · בית אבטינס · בית המוקד · בית הניצוץ · שילוח מן המחנה · לשכות בית המקדש · מעלות הר הבית · הבירה · המשכן · עליה להר הבית | |
העזרה | רצפת העזרה · שערי העזרה · עזרת ישראל · עזרת כהנים · בית המטבחיים · בית החליפות · אחורי בית הכפורת · מזבח העולה · מזבח הנחושת · כבש המזבח · יסוד המזבח · הכיור · כן הכיור · מוכני · שירה · ים הנחושת · לשכת הנזירים | |
קודש | מנורה · שולחן הפנים · מזבח הקטורת · קני המנורה · קטורת · פיס · טרקסין · לחם הפנים · עשיית הכלים | |
קודש הקודשים | ארון · לוחות הברית · כפורת · כרובים · אבן השתיה | |
קורבנות | קורבנות · קרבן חטאת · קרבן עולה · קרבן תמיד · קרבן תודה · קרבנות הנשיאים · קרבן פסח · שתי מתנות שהן ארבע · קרבן מנחה · קרבן העומר | |
עובדי המקדש | כהן גדול · כהנים · שבט לוי · שמירת המקדש · איש הר הבית | |
בגדי כהונה | מצנפת ומגבעת · מכנסיים · אבנט · ציץ · חושן המשפט · אורים ותומים · אפוד · מעיל |