שיחה:קני המנורה

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

מוכרח ופשוט שיש לערוך בדחיפות. חסיד חב"ד* אידישעפדיה

קדימה... :) --chabadnik - שיחה 12:14, 18 מאי 2009 (EDT)
התייעצות: יש כבר ערך מנורה, זה לא מתאים יותר לקני המנורה?. חסיד חב"ד* אידישעפדיה
בהחלט כדאי להפוך את הכל לערך אחד יפה וברור, ולמחוק את הערך עם בעיית הזכויות יוצרים. --chabadnik - שיחה 08:32, 19 מאי 2009 (EDT)

מופרך לשים תמונה של המנורה עם הטעות הידועה במקום לשים ציור של המנורה בכתב יד הרמב"ם. באם רוצים, אפשר לשים גם תמונה של המנורה בשער טיטוס, כיון שלכך התייחס הרבי והסביר שאין זאת מנורת המקדש כמבואר בהערה בשיחה. יעויי"ש.

מסכים עם האנונימי. --בהצלחה! חיים נהר ¤ (שׂיג ושׂיח) 09:55, 22 בפברואר 2010 (UTC)

גם אני מסכים, רק עד שתהיה תמונה אחרת (וזה יקרה עד כי יבוא שילוה לכאורה) כדאי להשאיר את התמונה הזאת. ערך עם תמונה זה פנים אחרות לגמרי. --ראשית ואחרית שלום - סוכת שלום 13:47, 22 בפברואר 2010 (UTC)

הנה לינק לציור הרמב"ם: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8a/Menorah_Rambam.jpg
חוץ מזה, לא הבנתי את הקשר של הלוחות המרובעות לערך כאן. חצי מהערך כאן שייך לערך אחר לגמרי.

משוב[עריכה]

מתוך "אתר השבת":

כבוד הגרש"ב גנוט שליט"א השבת פרשת "בהעלותך את הנרות" וברצוני לדעת האם קני המנורה היו עגולים או אלכסוניים?

יעקב ישראל פ. חיפה


תשובת הרה"ג רבי שמואל ברוך גנוט שליט"א:

לשואל היקר

בודאי ידוע לך הפולמוס הגדול בענין זה. הרבי מחבד טען בתוקף שקני המנורה היו אלכסוניים. הרב ישראל אריאל טוען בתוקף שהם היו עגולים. ויש על כך דיון שלם, והרחבתי בו במאמר ארוך במקום אחר.

ואולם מורי ורבי רבנו מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א כותב בביאורו לברייתא דמלאכת המשכן (עמוד כח בהערה בסוף העמוד), את הדברים הבאים: "בכל הציורים מצוייר קני המנורה עגולים, וכנראה שהוא טעות, שרש"י בחומש כתב שהיו באלכסון, ושמעתי שכבר העירו בזה". עכ"ל רבנו שליט"א. וכן כתב הוא בספרו דרך חכמה (בית הבחירה פ"ג ס"ק מ"ב וצה"ל ס"ק ל"ח).

בברכה

הרב שמואל ברוך גנוט

164.138.114.115 17:56, 31 במאי 2015 (UTC)

חנוכיה בצורת המנורה האמיתית[עריכה]

- נגזר מהערך. לעריכה -

לכבוד חג החנוכה שנת תש"ע, יוצרה חנוכיה הזהה לדגם מנורת המקדש על פי שיחות הרבי וע"פ הדגם המוצב ב-‏770. החנוכיה הבנויה על פי קנה מידה של 3 ס"מ = 1 טפח ועומד על גובה של כ 61 ס"מ, מעשה ידי אמן ומדויקת להפליא בריבוי ההערות וההארות של הרבי למבנה מנורת המקדש.

מבין הלכות המקדש וכלי המקדש זכתה מנורת המקדש לכמה וכמה ביאורים הערות ודיוקים נפלאים בשיחותיו של הרבי, ועד שהרבי ציין שכדאי שהחנוכיות לימי החנוכה יהיו באלכסון.

1. מלבד מה שכולם יודעים ומהמפורסמות שקני המנורה היו באלכסון כפי שצייר הרמב"ם ורבי אברהם בן הרמבם, העיר הרבי שפרט זה הינו בדיוק שהקנים היו ביושר ולא בעיגול וכ"כ רש"י בפירושו על התורה וכן כתבו כל הראשונים. וזה שבשער טיטוס מצוירת מנורה עגולה מבאר הרבי שאי"ז מנורת המקדש.

במבנה החנוכיה הנוכחי ישנם עוד דיוקים רבים כפי שציין הרבי ולהלן חלק מהם

2. במסכת מנחות מובא - שלמנורת המקדש היו רגליים ולא כמצויר בשער טיטוס.

3. הרמב"ם מציין (וכן מופיע בשלשה פעמים שצייר את המנורה) - ושלש רגליים היו לה - וזה שונה מכל החנוכיות המיוצרות כיום בשוק שהינם בעלי 4 רגלים כי הרגל בדרך כלל מרובעת - ובדגם זה הרגל עגולה כדיוק דברי רש"י פ' בהעלותך "עד ירכה עד פרחה - ירכה היא השידה שעל הרגלים חלול כדרך מנורות כסף שלפני השרים".

4. הכפתורים בעמוד המרכזי כשמהם עצמם יוצא הקנה, ולא מעל הכפתורים כפי שציירו אחרים.

5. מבנה הכפתורים כפי שכתב הרמב"ם, כמין תפוחים כרותיים - ביצה ששני ראשיה כדין (פחוסים).

6. הרבי מדייק שבציורי הרמב"ם הגביעים הינם הפוכים, ואדרבה אומר הרבי כך הם ישרים, מראה על פעולתם להשפיע ולשפוך שפע ואור רוחני בעולם.

7. גודל וקנה המידה של הפרחים הגביעים הכפתורים הירך וכו' הכל עפ"י קנה מידה מדויק של הרמב"ם והברייתא במסכת מנחות.

8. ברוב החנוכיות מייצרים את השמש מחוץ לשורה של שאר הגביעים לצורך היכר השמש, אך ב770 הינה מיוצרת במרכז כמו שאר הקנים ויותר גבוהה כך גם בדגם זה.

כמובן שישנם גם שינויים מציור הרמב"ם והמבנה ב 770, וגם זה עפ"י הארתו הנפלאה של הרבי בדיוק דברי הרמב"ם, "והכל משוקדים - הגביעים הכפתורים והפרחים - כמו שקדים בעשייתם" שיש ליפות ולפאר ביופי והידור ככל האפשר, ולפי כלל זה נבנתה החנוכיה כמובן בלי לפגוע בשאר הפרטים המעכבים או המפורטים בתורה שבכתב ושבע"פ.[1][2] -סוף העתקה

הערות שוליים

  1. החנוכיה נבנתה עפ"י עצת והדרכת תלמידי חכמים הבקיאים במבנה המקדש וכליו.
  2. החנוכיה החדשה שבתמונה, והכתבה