לדלג לתוכן

שערי העזרה

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
(הופנה מהדף שער המים)
העזרה מצד צפון.

ב'עזרה' שבבית המקדש היו שבעה שערים. רוחב כל שער היה עשר אמות וגובהו עשרים, ובעובי מזוזת השער הועמדו דלתות.

מצידי השערים היו עליות מיוחדות שם עמדו השומרים של בית המקדש[1].

צפון[עריכה | עריכת קוד מקור]

בצפון העזרה, סמוך למערב היו שלושה שערים:

  1. שער הניצוץ.
  2. שער הקרבן - מקום הכנת קרבנות להקרבה.
  3. בית המוקד.

דרום[עריכה | עריכת קוד מקור]

בדרום העזרה, סמוך למערב, היו שלושה שערים:

  1. שער הדלק - דרכו הכניסו את העצים – חומרי התבערה של בית המקדש.
  2. שער הקרבן.
  3. שער המים - שער דרכו הביאו את המים לניסוך המים בחג הסוכות, השער נפתח בהזדמנות זו בלבד, בכל השנה לא נעשה בו כל שימוש. לדעת רבי אליעזר בן יעקב נקרא שמו כך משום ששם המים עתידין להיות - לעתיד לבוא - מפכין ויוצאין מתחת מפתן הבית[2].

בנוסף דרך השער עבר נחל מים צר. ומעל לשער היה מקוה מים (בית טבילה), בו השתמש הכהן הגדול ביום הכיפורים.

מזרח[עריכה | עריכת קוד מקור]

ערך מורחב – שער ניקנור

בפתח העזרה שבמזרח שהיה מכוון כנגד בית קדש הקדשים היו שערי נקנור. ומשני צידיו היו שתי לשכות: לשכת פנחס המלביש ולשכת עושי חביתין.

שערי ניקנור לא נתקדשו בקדושת העזרה, לפי ריב"ן מפני שהמצורעים היו צריך להגיע "לפני ה'" בכדי שיוכלו לתת עליהם מלוג השמן ומדם החטאת, וזה רק בתוך אוויר העזרה. ולפי רבינו תם בכדי שיהיה להם היכן להסתתר מפני הגשמים והשמש[3].

מערב[עריכה | עריכת קוד מקור]

שער העליון

בשונה משער ניקנור שנקרא אף הוא שער העליון – שער העזרה המערבי נקרא בשם זה, מכיוון שהוא באיזור הגבוה ביותר של הר הבית.

פרוכות השערים[עריכה | עריכת קוד מקור]

בגמרא בכתובות[4] מובא כי י"ג פרוכת היו במקדש שני ז' כנגד ז' שערים כו' ופרש"י דלצניעותא עבידי. והיינו כי בלילה היו השערים ננעלים וכדאיתא במסכת תמיד רק ביום היו פתוחים שיהיו נכנסין ויוצאין דרך פתחי השערים והיו מוכרחים להיות פתוחים, אעפ"כ היה פרוכת לכל שער לצניעות.

בחסידות[עריכה | עריכת קוד מקור]

העזרה והלשכות הם מכוונים נגד מלכות דאצילות, כי למעלה במלכות יש כל הבחינות שבעזרה, וגם בחינת הר הבית ת"ק אמה[5]. והנה בלילה נסגרים שערי גן עדן, וכמו שננעלים השערים שערי העזרה, כי הגם דכתי' ותקם בעוד לילה ותתן טרף לביתה היינו בבחינת חיצוניות דוקא, וכמו באדם בשעת שינה[6], כך למעלה במלכות דאצילות, בלילה שנסתמים שערי גן עדן שהם ההארה הפנימית שנקראת "זיו השכינה" שהיא עיקר הארתה (מבחינת חב"ד שבמלכות)[7], ובלילה מסתלק הארה זו אלא שהשפעה חיצוניות נמשך אז.

השפעה חיצונית זו רמוזה במילים "ותתן טרף לביתה" שהכוונה היא בעולמות בי"ע, והמשכה זו היא מבחינת ז' תחתונות שבמלכות.

וכשם שבעזרה נפתחים השערים ביום, כך במלכות - ביום נפתחים שערי גן עדן לפי שיש התגברות החסדים "חסד אל כל היום", על כן נמשך אז המשכה הפנימית, ולמרות כן, כמו שבעזרה היו הפרוכות פרושים על השערים, כך במלכות יש בחינת פרוכת פרסא מבחינת חשמל שהוא מחיצוניות הבינה שמלביש ומקיף את עשר הספירות דזעיר אנפין ומלכות בבחינת כתנות עור ומלבישם מצדיהם, בכדי שלא יהיה יניקת החיצונים ומתחת רגליהם הוא בחינת מנעל להיות הפסק בין אצילות לבריאה וליצירה ומשם לעשיה[8], וכמו שפירש"י בענין פרוכות העזרה - לצניעות, דהיינו שלא יהיה כל גילוי האור של אצילות בבריאה אלא בדרך מסך, שהמלכות דאצילות בוקע המסך ונעשה עתיק לבריאה[9] וכן בכל עולם. שבבריאה נעשה ג"כ חשמל מחיצוניות הבינה ומקיף לזו"נ עד שנעשה מנעל וכן בכל עולם ועולם[10].

השערים בבית השלישי[עריכה | עריכת קוד מקור]

בבית המקדש השלישי שיבנה בקרוב העזרה תיבנה בצורה שונה, השערים יהיו שונים, במקדש המתואר בספר יחזקאל יש שלושה שערים לעזרה הפנימית, (מזרח, צפון ודרום) ושלושה לעזרה החיצונית. גודלם 25/50 אמה[11].

ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. רמב"ם הלכות בית הבחירה פרק ח'.
  2. מסכת מדות פרק ב' משנה ו'
  3. מסכת יבמות ז, ב - תוספות ד"ה זה נכנס.
  4. ק"ו ע"א
  5. זהר שלח לך (דקס"א ע"ב)
  6. ראה שינה בתחילת הערך
  7. וכמ"ש במ"א בביאור הזהר פ' אחרי
  8. ונעל הזה הוא בחינת המסך והפרסא המפסיק בין אצילות לבריאה כמ"ש בע"ח שמ"א פ"א ופרק ו' ובשער מ' פ"א
  9. ע' בע"ח שמ"א פ"א ואגה"ק איהו וחיוהי)
  10. תורה אור לך לך יא, א
  11. עניני בית הבחירה: שערי העזרה