לדלג לתוכן

המשך יום טוב של ראש השנה תרס"ו

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
(הופנה מהדף המשך ס"ו)
מאמרי רבותינו נשיאנו
האמנם  •  דער פרומער וארא  •  אל תצר את מואב  •  איתא במדרש תילים  •  והדרת פני זקן  •  כתב יד דא"ח ישן לא נודע למי  •  באתי לגני  •  ושאבתם מים בששון  •  וידעת תרנ"ז - מוסקבה  •  החלצו תרנ"ט  •  אחת שאלתי  •  וקבל היהודים  •  ראשית גוים עמלק
מאמרי הרבי
אשרי תבחר  •  ביום עשתי עשר  •  גדול יהיה  •  ושבתי בשלום  •  כי ישאלך בנך  •  לא תהיה משכלה  •  ואתה תצווה את בני ישראל  •  על כן קראו הימים האלה ימי הפורים  •  בורא ניב שפתיים תשמ"ח  •  החודש הזה תשמ"ז  •  אנכי ה' אלוקיך תשמ"ט
המשכים
המשך מים רבים תרל"ו  •  המשך והחרים  •  המשך וככה תרל"ז  •  המשך שמח תשמח תרנ"ז  •  המשך רנ"ט  •  המשך תרס"ו  •  המשך תער"ב המשך תשרי תשכ"ג
מושגים
ניגון הכנה למאמר  •  דיבור המתחיל  •  יאיר נתיב  •  ביכלאך  •  בלתי מוגה  •  מוגה  •  המשך
דף השער של 'המשך תרס"ו'
'המשך תרס"ו' - הוצאת תשפ"ד

יום טוב של ראש השנה תרס"ו (המשך ס"ו; סָמֵ"ך וָא"ו) הוא 'המשך' של שישים וששה מאמרי חסידות, שנאמרו על ידי אדמו"ר הרש"ב במהלך שנות תרס"ו, תרס"ז וראשית שנת תרס"ח. המשך זה הוא מהיסודיים והעיוניים בכתבי חב"ד, והוא הנלמד ביותר בישיבות תומכי תמימים ליובאוויטש.

מדברי הרבי אודות ההמשך[עריכה | עריכת קוד מקור]

הרבי אמר אודות ה'המשך':

במאמריו של כ"ק אדמו"ר (מהורש"ב) נ"ע, אשר בהם באים ענייני החסידות בביאור יותר רחב ובהבנה והשגה שכלית יותר, מכמו שהם (בגלוי - גם לאנשים כערכנו) במאמרי רבותינו שקדמו . . מבין מאמריו גופא דיבר כ"ק אדמו"ר (מהורש"ב) נ"ע במיוחד בשבח ההמשך תרס"ו. כי כל מעלות הנ"ל, בהן נשתבחו מאמריו, ישנן במדה מרובה ומיוחדת בהמשך זה. ולא רק שבהמשך זה באה תורת החסידות לידי התגלות יותר ובהשגה למטה יותר, אלא שגם שייכותה של "חכמה זו" לגאולה העתידה.

משיחת אחרון של פסח תש"ל (לקוטי שיחות ח"ז ע' 206). נדפס גם בהוספות להמשך תרס"ו (קה"ת, תשפ"ד) ע' תתז ואילך

רעיונות מרכזיים בספר[עריכה | עריכת קוד מקור]

תכלית וסיבת הבריאה[עריכה | עריכת קוד מקור]

תכלית כוונת בריאת העולם היא המשכת גילוי אור אין סוף שהיה קודם הצמצום בעולמות אבי"ע באופן שהנבראים יכילו את הגילוי, וזאת באמצעות קיום התורה והמצוות על ידי עם ישראל. בנוסף, על ידי קיום התורה והמצוות יומשך גם גילוי אלוקי נעלה אף יותר מכמו שהיה קודם הבריאה. אידיאל זה הוא מפני שהקב"ה 'נתאווה שתהיה לו דירה בתחתונים', כלומר שגילוי האלוקות יוחדר במציאות הגשמית.

בספרי הקבלה ניתנו הסברים שונים לסיבת הבריאה: (א) כדי שיתגלה כוחו של הקב"ה, (ב) כדי שהנבראים ידעוהו (אין הכוונה למצוות ידיעת ה', שהיא עצם הידיעה שיש ה', אלא ידיעת מהות כוחותיו). אך הרבי הרש"ב מחדש ששניהם לא מכוונים לתכלית האמת, כי (א) אין כוחו העליון של הקב"ה מחוסר מעשה, ותיכף לרצונו נעשה דבר, ואם כן הוא שלם אף ללא בריאת העולם הגשמי, (ב) עניין הידיעה שייך רק בעולמות העליונים, ואם כן לא מובן למה ברא את העולם הזה הגשמי.

לפיכך מסיק כי הבריאה היא מפני תשוקתו של הקב"ה לבראותו, ולא ייתכן הסבר שכלי-אנושי לתשוקה זו, "הוא למעלה מטעם ודעת (וכמו שאמר רבינו ז"ל על זה "אויף א תאווה איז קיין קשיא" (תרגום מאידיש: על תאווה אין להקשות קושיות), רק שנתאווה שיהיה מציאות תחתונים, ויומשך בחינת עצמות אור אין סוף למטה, שזה ביכולת להמשיך למטה בעולם התחתון דוקא"[1].

התהוות 'יש מאין'[עריכה | עריכת קוד מקור]

המקובלים הראשונים (הרמ"ק, הרמ"ע והאר"י) דנו בביאור השם אור אין סוף, שנקרא בשם 'אין סוף' ולא 'אין תחילה', דעת הרמ"ק היא שדרגה זו היא עצמות הבורא, דעת הרמ"ע היא שזהו הרצון, דעת האר"י ז"ל היא שזה נעלה מהרצון, אך אינו עצמות הבורא. לדעת הרמ"ק זהו מפני שאין לתת קדמות לשום דבר חוץ מעצמותו. אך הרבי לא מקבל זאת, מפני שאם הקב"ה עצמו הוא בבחינת מקור לעולמות, אי אפשר לומר "לא שניתי", הן מצד עצם ההתהוות והן מצד הרצון להתהוות. ולכן לדעת רבינו ההתהוות יש מאין היא מהאור, שהוא אין ואפס לגבי עצמות הבורא, ומכל מקום יש בו כח אין-סוף (בדוגמת משל מאור שהוא מעין המאור).

מבנה ההמשך[עריכה | עריכת קוד מקור]

הרבי הרש"ב

ההמשך מורכב משישים ואחד מאמרים שנאמרו על סדר השנה. המאמרים הם רצף עניינים הכרוכים זה בזה, ועוסקים באותו עניין, ולכן נקראים בשם 'המשך'. לאורך הספר ישנן הגהות מאת הרבי הרש"ב. החלק האחרון של הספר נקרא 'השלמת הדרוש'[2], והוא לא נאמר בעל פה.

על קטעים מסוימים מתוך המאמרים רשם כי אין להעתיקם. אך הרבי הורה להדפיסם בשולי הגיליון ולציין שנרשם עליהם "אין צריך להעתיק"[3].

מבנה הכרך[עריכה | עריכת קוד מקור]

בסוף הספר נדפסו: ביאורים מאדמו"ר הריי"צ על ההמשך, שיחה מאדמו"ר הריי"צ על מהות ההמשך, שיחה מאדמו"ר הריי"צ[4] על אופן אמירת ההמשך, ושיחה מהרבי על מעלת ההמשך.

המאמרים משנות אמירת וכתיבת המאמר, שאינם מה'המשך', כמו גם דברים שאינם קשורים להמשך בהכרח והופיעו בהוצאות קודמות בכרך אחד עימו, נדפסו בתשע"ה בנפרד (חלקם בפעם הראשונה) כ'ספר המאמרים תרס"ו-תרס"ז', בעריכת הרב יהונתן דוד רייניץ.

מהדורות הספר[עריכה | עריכת קוד מקור]

מעת אמירת המאמרים למדו במאמרים אלו מתוך העתקות כת"י או כתובים במכונת-כתיבה. לראשונה הספר נדפס בשנת תשל"א על ידי הוצאת קה"ת, בהוראה ישירה מהרבי[5].

  • מהדורה ראשונה - קה"ת, ברוקלין, תשל"א.

הספר בא לראשונה בדפוס, עם השוואה לכת"י ר' שמואל הסופר. בסוף הספר נוסף שיחה מוגהת מכ"ק אדמו"ר שליט"א מאחש"פ תש"ל[6].

  • מהדורה שניה - קה"ת, ברוקלין, תשל"ו.

בהוצאה זו נכנסו תיקונים רבים ע"פ הכתי"ק, וכן נכנסו מאמרים משנים אלו שאינם מההמשך - מכתי"ק אדמו"ר הרש"ב.

  • מהדורה שלישית - קה"ת, ברוקלין, תשד"מ.

בהוצאה זו נוספו, בין השאר: 'הנחות' מכמה מאמרים, השמטות, הערות ובאורים מאדמו"ר הריי"צ ועוד.

  • מהדורה רביעית - קה"ת, ברוקלין, תנש"א.

בהוצאה זו נדפסו לראשונה שתי הנחות מאדמו"ר הריי"צ.

  • מהדורה חמישית - קה"ת, ברוקלין, תשס"ה.

הוצאה זו היא צילום מהוצאת תנש"א, ללא שינויים בגוף הספר.

  • מהדורה שישית - קה"ת, ברוקלין, תשע"ז.

בהוצאה זו נוספו לראשונה תשעה מאמרים חדשים, וכן הספר סודר מחדש עם תיקונים.

  • מהדורה שביעית - קה"ת, ברוקלין, תשפ"ד.

בהוצאה זו נדפסו לראשונה המשך הערות וביאורים מאדמו"ר הריי"צ, וכן רשימה שלו משנת תרס"ו.

בנוסף, נכנס בהוצאה זו מפתח לעניני משיח וגאולה[7] וכן 'רשימת דפוסי ספרי אדמו"ר הרש"ב'.

ביאורים[עריכה | עריכת קוד מקור]

ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

אודות ה'המשך'[עריכה | עריכת קוד מקור]


הערות שוליים

  1. המשך תרס"ו ע' ח.
  2. המשך תרס"ו ע' תקלז.
  3. התוועדויות תשמ"ב כרך ד', ע' 2060 ואילך.
  4. מרשימותיו של הרבי. הרבי נתן להדפיס את הקטע הזה בשביל הדפסת ההמשך.
  5. המדפיס החב"די ר' מרדכי שוסטערמאן מספר בספרו שהרבי הורה לו להתחיל להכין לדפוס את הספר בערב ב' ניסן תשכ"ה. אבל אחרי כמה שבועות חזר והורה [על ידי הרב חודקוב] להפסיק להקליד, אבל ר' משה לייב רודשטיין אמר לו שיכול להמשיך. ושיער ר' מרדכי שזה הי' בגלל שבאותה העת הדפיס אחד הרבה עותקים בקופיר, וביקש מהרבי שלא ידפיסו לפני שייגמר לו. ואכן בער"ח אלול תש"ל הרבי שאל את ר' מרדכי היכן אוחז בסידור ההמשך, והרבי אמר שרמ"ל אמר לו להמשיך, והמשיך, והרבי אמר (על רמ"ל, שכבר נפטר) תבוא עליו ברכה!
  6. נדפס בלקוטי שיחות ח"ז ע' 206, וכן בהוספות להמשך תרס"ו (קה"ת, תשפ"ד) ע' תתז ואילך. ובכ"מ.
  7. ע"פ הוראת כ"ק אדמו"ר מלך המשיח שליט"א בדבר מלכות תזריע מצורע.