הבדלים בין גרסאות בדף "הקפות שניות"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
 
(6 גרסאות ביניים של 4 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
 +
{{להשלים|כל הערך=כן}}
 
[[קובץ:הקפות שניות כפר חבד.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הקפות שניות ב[[בית הכנסת בית מנחם]] ב[[כפר חב"ד]]]]
 
[[קובץ:הקפות שניות כפר חבד.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הקפות שניות ב[[בית הכנסת בית מנחם]] ב[[כפר חב"ד]]]]
 
'''הקפות שניות''' הוא מנהג ארץ-ישראלי המיוסד על הנהגת ה[[אריז"ל]], לפיו מקיימים במוצאי [[שמחת תורה]] פעם נוספת הקפות עם הספרי תורה בליווי שירה וריקודים בכלי זמר.
 
'''הקפות שניות''' הוא מנהג ארץ-ישראלי המיוסד על הנהגת ה[[אריז"ל]], לפיו מקיימים במוצאי [[שמחת תורה]] פעם נוספת הקפות עם הספרי תורה בליווי שירה וריקודים בכלי זמר.
שורה 5: שורה 6:
 
[[האריז"ל]] היה נוהג בשנים בהן התגורר ב[[צפת]] לבקר במוצאי [[שמחת תורה]] בבתי הכנסת שהתעכבו עם סיום התפילה, וערך בכל אחד מהם שבע הקפות{{הערה|כך מתואר המנהג על ידי תלמידו ר' [[חיים ויטאל]] בספרו [[שער הכוונות]].}}.
 
[[האריז"ל]] היה נוהג בשנים בהן התגורר ב[[צפת]] לבקר במוצאי [[שמחת תורה]] בבתי הכנסת שהתעכבו עם סיום התפילה, וערך בכל אחד מהם שבע הקפות{{הערה|כך מתואר המנהג על ידי תלמידו ר' [[חיים ויטאל]] בספרו [[שער הכוונות]].}}.
  
על יסוד הנהגה זו, נהגו בכך בחוגי המקובלים לערוך הקפות שניות במוצאי החג, להוציא ספרי תורה לאחר אמירת פסוקי 'אתה הראת' עם כל פרטי המנהגים כפי שעורכים את ההקפות בלילה הראשון{{הערה|כך לדוגמה מעיד [[החיד"א]] בספרו [[לדוד אמת]] שנהגו בישיבת המקובלים בית א-ל.}}. בהמשך התפשט המנהג גם לבתי כנסת נוספים בירושלים ובקהילות ובערים נוספות.
+
על יסוד הנהגה זו, נהגו בכך בחוגי המקובלים לערוך הקפות שניות במוצאי החג, להוציא ספרי תורה לאחר אמירת פסוקי '[[אתה הראת]]' עם כל פרטי המנהגים כפי שעורכים את ההקפות בלילה הראשון {{הערה| כך לדוגמה מעיד [[החיד"א]] בספרו [[לדוד אמת]] שנהגו בישיבת המקובלים בית א-ל.}}. בהמשך התפשט המנהג גם לבתי כנסת נוספים בירושלים ובקהילות ובערים נוספות.
  
 
לאורך השנים ניתנו מספר טעמים לעריכת הקפות אלו, אם כדי להשתתף עם בני חוץ לארץ בחגיגותיהם אשר מתחילות בזמן זה כאשר אצלם הוא ליל שמחת תורה (היות ובחוץ לארץ נמשך החג יומיים), ואם מכיון שלאחר צאת החג מותר לנגן בכלי נגינה וכן יכולים להתאסף אנשים ממקומות רחוקים יותר לשמוח יחד בשמחת התורה באופן של "ברוב עם הדרת מלך".
 
לאורך השנים ניתנו מספר טעמים לעריכת הקפות אלו, אם כדי להשתתף עם בני חוץ לארץ בחגיגותיהם אשר מתחילות בזמן זה כאשר אצלם הוא ליל שמחת תורה (היות ובחוץ לארץ נמשך החג יומיים), ואם מכיון שלאחר צאת החג מותר לנגן בכלי נגינה וכן יכולים להתאסף אנשים ממקומות רחוקים יותר לשמוח יחד בשמחת התורה באופן של "ברוב עם הדרת מלך".
  
[[הרבי]] הרחיב וביסס מנהג זה בקהילות החב"דיות בארץ ישראל, ובאופן יוצא מן הכלל חרג ממנהגו הרגיל שלא לכתוב ב[[חול המועד]], ושלח מברקים מיוחדים בחול המועד של חג הסוכות למשתתפים בהקפות שניות.
+
[[הרבי]] הרחיב וביסס מנהג זה בקהילות החב"דיות בארץ ישראל, ושלח מברקים מיוחדים בימים הסמוכים{{הערה|רובם בערחה"ס, אך לפעמים בחוה"מ.}} למשתתפים בהקפות שניות.
  
 
מידי שנה נערך ב[[בית הכנסת בית מנחם]] ב[[כפר חב"ד]] מעמד 'הקפות שניות' מרכזי, בהם משתתפים אלפי יהודים מכל גווני הקשת ואישי ממשל פוליטקאים ואנשי ציבור מכבדים את האירוע בנוכחותם.
 
מידי שנה נערך ב[[בית הכנסת בית מנחם]] ב[[כפר חב"ד]] מעמד 'הקפות שניות' מרכזי, בהם משתתפים אלפי יהודים מכל גווני הקשת ואישי ממשל פוליטקאים ואנשי ציבור מכבדים את האירוע בנוכחותם.
שורה 19: שורה 20:
  
 
==קישורים חיצוניים==
 
==קישורים חיצוניים==
*{{קישור שטורעם|38890|news|הבוקר בידיעות: רשמים מהקפות שניות עם חב"ד|כתב שטורעם|כ"ג בתשרי תש"ע}}
+
*{{קישור שטורעם|38890|news|הבוקר בידיעות: רשמים מהקפות שניות עם חב"ד|כתב שטורעם|כ"ג בתשרי תש"ע}} {{קישור שבור|}}
*{{קישור שטורעם|2521|gallery|כפר חב"ד רוקד ● רבבה בהקפות שניות המסורתיות|מערכת שטורעם|כ"ג בתשרי תשע"ב}}
+
*{{קישור שטורעם|2521|gallery|כפר חב"ד רוקד ● רבבה בהקפות שניות המסורתיות|מערכת שטורעם|כ"ג בתשרי תשע"ב}} {{קישור שבור|}}
  
 
{{הערות שוליים}}
 
{{הערות שוליים}}
 
{{סוכות}}
 
{{סוכות}}
[[קטגוריה:שמיני עצרת]]
+
[[קטגוריה:שמיני עצרת ושמחת תורה]]

גרסה אחרונה מ־17:33, 19 בפברואר 2024

הקפות שניות הוא מנהג ארץ-ישראלי המיוסד על הנהגת האריז"ל, לפיו מקיימים במוצאי שמחת תורה פעם נוספת הקפות עם הספרי תורה בליווי שירה וריקודים בכלי זמר.

השתלשלות המנהג[עריכה]

האריז"ל היה נוהג בשנים בהן התגורר בצפת לבקר במוצאי שמחת תורה בבתי הכנסת שהתעכבו עם סיום התפילה, וערך בכל אחד מהם שבע הקפות[1].

על יסוד הנהגה זו, נהגו בכך בחוגי המקובלים לערוך הקפות שניות במוצאי החג, להוציא ספרי תורה לאחר אמירת פסוקי 'אתה הראת' עם כל פרטי המנהגים כפי שעורכים את ההקפות בלילה הראשון [2]. בהמשך התפשט המנהג גם לבתי כנסת נוספים בירושלים ובקהילות ובערים נוספות.

לאורך השנים ניתנו מספר טעמים לעריכת הקפות אלו, אם כדי להשתתף עם בני חוץ לארץ בחגיגותיהם אשר מתחילות בזמן זה כאשר אצלם הוא ליל שמחת תורה (היות ובחוץ לארץ נמשך החג יומיים), ואם מכיון שלאחר צאת החג מותר לנגן בכלי נגינה וכן יכולים להתאסף אנשים ממקומות רחוקים יותר לשמוח יחד בשמחת התורה באופן של "ברוב עם הדרת מלך".

הרבי הרחיב וביסס מנהג זה בקהילות החב"דיות בארץ ישראל, ושלח מברקים מיוחדים בימים הסמוכים[3] למשתתפים בהקפות שניות.

מידי שנה נערך בבית הכנסת בית מנחם בכפר חב"ד מעמד 'הקפות שניות' מרכזי, בהם משתתפים אלפי יהודים מכל גווני הקשת ואישי ממשל פוליטקאים ואנשי ציבור מכבדים את האירוע בנוכחותם.

לאורך השנים נרשמו מספר תקריות בהן חוגים ופלגים שונים יצאו נגד מעמדי 'הקפות שניות' הנערכות על ידי חסידי חב"ד[4], אך ברובם המכריע של המקרים הסתיימו הדברים בהבנות משותפות[5].

מנהגים נוספים[עריכה]

ישנם קהילות בחו"ל הנוהגות לערוך 'הקפות שניות' במוצאי שמחת תורה[6].

קישורים חיצוניים[עריכה]

הערות שוליים

  1. כך מתואר המנהג על ידי תלמידו ר' חיים ויטאל בספרו שער הכוונות.
  2. כך לדוגמה מעיד החיד"א בספרו לדוד אמת שנהגו בישיבת המקובלים בית א-ל.
  3. רובם בערחה"ס, אך לפעמים בחוה"מ.
  4. ראו לדוגמה: מערכת שטורעם, קנאי ירושלים נגד הקפות שניות - באתר שטורעם
  5. מערכת שטורעם, רבני חב"ד בירושלים: "נצטרך למצוא פתרונות יצירתיים" - באתר שטורעם
    מערכת שטורעם, Ynet: רבני חב"ד מיישרים קו עם האדמו"רים - באתר שטורעם
  6. שו"ת לב חיים חלק ג' סימן קכה. החיד"א בספרו 'מעגל טוב' השלם עמוד ע"ג מעיד שכן נהגו בעיר אנקונה. שו"ת זרע אמת חלק ג' סימן ע"ו.