הבדלים בין גרסאות בדף "ברוך מויאזין"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 1: שורה 1:
ר' '''ברוך מויאזין''' הינו יהודי שהתקרב ל[[בעל שם טוב]] ונהפך לתלמידו, סיפורו מופיע ב[[ספר הזכרונות]]
+
ר' '''ברוך מויאזין''' הינו יהודי שהתקרב ל[[בעל שם טוב]] ונהפך לתלמידו, סיפורו מופיע ב[[ספר הזכרונות]].
  
[[תמונה:זכרונות א.jpg|left|thumb|250px|שער ההדפסה החדשה של חלק א' המתורגם ל[[לשון הקודש]].]]
+
==ילדותו ולימודיו בישיבה==
  
==ילדותו ולימודיו ב[[ישיבה]]==
+
ר' ברוך מויאזין נולד בעיירה איליה הסמוכה ל[[וילנה]], כבר בצעירותו התפרסם כעילוי מפורסם, הוא למד בישיבה ב[[סלוצק]], שם בישיבה כונה בשם "השתקן", הוא התקין לעצמו מנהג שלא להנות מידי בשר ודם ורק לעבוד בשביל להרוויח כסף, לאחר שנתיים נדד ל[[וילנה]] ואחרי זה לעיירה [[ויאזין]], שם הוא התקבל לישיבה של הגאון ר' שאול, כדי לא להנות מידי בשר ודם עבד אצל כפרי בשם אליהו, אולם לאחר זמן גילה שהכפרי הינו גאון ולמדן, ומאז כינה אותו '''ר' אליהו'''.
 +
לאחר זמן הגיע לידו ספר [[קבלה]] והוא השתוקק ללמוד עוד, לאחר זמן מה נודע לו שיש בעיר [[בריסק]] ישיבה של הגאון ר' שלמה, הוא לקח את מקל הנידודים ועבר לשם. כשהגיע לישיבה התיישב באוצר הספרים של הישיבה והחל ללמוד ולהכיר את הישיבה. באחד מן הפעמים שהיה באוצר הספרים, הוא פגש בראש הישיבה ר' שלמה והוא הזמין אותו לחדרו, ר' שלמה התרשם ממנו וקרא לו לפגישה נוספת, בפגישה השנייה הורה לו ר' שלמה איך להתנהג ולקיים את אורח חייו, מאז הפך ר' ברוך מויאזין לבן בית אצלו. ר' ברוך היה לומד בלילה [[קבלה]] ובאחד הפעמים גילה אותו אחד הבחורים ובא לגלות את סודו, ר' ברוך מויאזין עזב את [[בריסק]] והלך לחפש מקום אחר.
  
ר' ברוך מויאזין נולד בעיירה איליה הסמוכה ל[[וילנה]], כבר בצעירותו התפרסם כעילוי מפורסם, הוא למד בישיבה ב[[סלוצק]], שם בישיבה כונה בשם "השתקן", שם בישיבה התקין לעצמו מנהג שלא להנות מידי בשר ודם ורק לעבוד בשביל להרוויח כסף, לאחר שנתיים נדד ל[[וילנה]] ואחרי זה לעיירה [[ויאזין]], שם הוא התקבל לישיבה של הגאון ר' שאול, כדי לא להנות מידי בשר ודם עבר אצל כפרי בשם אליהו, אולם לאחר זמן גילה שהכפרי הינו גאון ולמדן, ומאז כינה אותו '''ר' אליהו'''.
+
==בעיירה סמילה==
לאחר זמן הגיע לידו ספר [[קבלה]] והוא השתוקק ללמוד עוד, לאחר זמן מה נודע לו שיש בעיר [[בריסק]] ישיבה של הגאון ר' שלמה, הוא לקח את מקל הנידודים ועבר לשם. כשהגיע לישיבה התיישב באוצר הספרים של הישיבה והחל ללמוד ולהכיר את הישיבה. באחד מן הפעמים שהיה באוצר הספרים, שם הוא פגש בראש הישיבה ר' שלמה והוא הזמין אותו לחדרו, ר' שלמה התרשם ממנו וקרא לו לפגישה נוספת, בפגישה השנייה הורה לו ר' שלמה איך להתנהג ולקיים את אורח חייו, מאז הפך ר' ברוך מויאזין לבן בית אצלו. ר' ברוך היה לומד בלילה [[קבלה]] ובאחד הפעמים גילה אותו אחד הבחורים ובא לגלות את סודו, ר' ברוך מויאזין עזב את [[בריסק]] והלך לחפש מקום אחר.
 
  
==ב[[סמילה]]==
+
לאחר שבועות של נדודים הוא הגיע לעיירה [[סמילה]], שם הוא התפרנס כחוטב עצים ובשאר הזמן למד ב[[בית המדרש]], בבית המדרש הוא פגש עני בשם ר' נחום, אולם לאחר מקרה מסוים הבין ר' ברוך מויאזין שר' נחום הינו [[צדיק נסתר]], לאחר שגילה זאת ר' ברוך התאדק הקשר ביניהם.
  
לאחר שבועות של נידודים הוא הגיע לעיירה [[סמילה]], שם הוא היה מתפרנס כחוטב עצים ובשאר הזמן היה לומד ב[[בית המדרש]], בבית המדרש הוא פגש עני בשם ר' נחום, אולם לאחר מקרה מסוים הבין ר' ברוך מויאזין שר' נחום הינו [[צדיק נסתר]], לאחר שגילה זאת ר' ברוך התאדק הקשר ביניהם .
+
לאחר זמן מה הציע לו ר' נחום להתחתן עם ביתו היתומה של ר' יוסף בונה התנורים, גם הוא היה [[צדיק נסתר]] שנפטר זמן קצר לפני, ר' ברוך מויאזין הסכים לשידוך ולאחר זמן קצר הם [[חתונה|התחתנו]].
 
 
לאחר זמן מה הציא לו ר' נחום להתחתן עם ביתו היתומה של ר' יוסף בונה התנורים, גם הוא היה [[צדיק נסתר]] שנפטר זמן קצר לפני,ר' ברוך מויאזין הסכים לשידוך ואחר זמן מה הם [[חתונה|התחתנו]]
 
 
 
==מקים [[ישיבה]]==
 
  
 +
==הקמת ישיבה==
 
{{ערך מורחב|סלוצק}}
 
{{ערך מורחב|סלוצק}}
  
לאחר שהתחתן, החל ר' ברוך לשלוח את ידו בעסקים, ר' ברוך עד מהרה התעשר, הוא בנה לעצמו אחוזה ליד העיירה [[סמילה]] שם הוא בנה בית מדרש נאה והושיב שם עשרה [[בטלנים]] שלמדו , והוא כלכל אותם ומשפחתם, לאחר זמן הוא ביקר אצל ר' [[יואל בעל שם]] רבם של ה[[צדיקים נסתרים]], בעקבות הביקור הוא החל להיות חסיד של ר' יואל, גם את עשרת הבטלנים הוא הכניס אותם תחת חסותו של ר' יואל, ועד מהרה הפך ביתו בית ועד לצדיקים נסתרים.
+
לאחר שהתחתן, החל ר' ברוך לשלוח את ידו בעסקים ועד מהרה התעשר, הוא בנה לעצמו אחוזה ליד העיירה סמילה שם הוא בנה בית מדרש נאה והושיב שם עשרה [[בטלנים]] שלמדו, והוא כלכל אותם ואת משפחתם, לאחר זמן הוא ביקר אצל ר' [[יואל בעל שם]] רבם של ה[[צדיקים נסתרים]], בעקבות הביקור הוא החל להיות חסיד של ר' יואל, גם את עשרת הבטלנים הוא הכניס תחת חסותו של ר' יואל, ועד מהרה הפך ביתו בית ועד לצדיקים נסתרים.
 
 
לאחר חמש עשרה שנה הוא עזב את סמילה ועבר ל[[סלוצק]], בבואו ל[[סלוצק]] בנה תוכנית לטווח ארוך, הוא שאף להנמיך את השנאה לנסתרים בעיר [[סלוצק]], בעיר [[סלוצק]] נודע במעוז [[המתנגדים]] לנסתרים,.
 
  
ר' ברוך החל את תוכניתו, הוא קנה אחוזה ליד העיר [[סלוצק]] שם הוא בנה בית מדרש לעשרה בטלנים, וגם הקים ישיבה, את הישיבה ניהל ר' מנשה אחד מן הבטלנים מסמילה שהצטרף לר' ברוך, בישיבה למדו את תורת הקבלה, וכשגמרו את הישיבה הבחורים שלמדו בה, הם התחתנו והחלו להפיץ תורת הקבלה, ואכן התוכנית עבדה והשנאה לנסתרים ירדה אולם אז קרה מעשה ששינה לגמרי השנאה.
+
לאחר חמש עשרה שנה הוא עזב את סמילה ועבר ל[[סלוצק]], בבואו לסלוצק בנה תוכנית לטווח ארוך, הוא שאף להנמיך את השנאה לנסתרים בעיר סלוצק שנודעה במעוז [[המתנגדים]] לנסתרים.
  
===הביקור ב[[סלוצק]]===
+
ר' ברוך החל את תוכניתו, הוא קנה אחוזה ליד העיר סלוצק שם הוא בנה בית מדרש לעשרה בטלנים, וגם הקים ישיבה, את הישיבה ניהל ר' מנשה אחד מן הבטלנים מסמילה שהצטרף לר' ברוך, בישיבה למדו את תורת הקבלה, וכשגמרו את הישיבה הבחורים שלמדו בה, הם התחתנו והחלו להפיץ את תורת הקבלה, ואכן התוכנית עבדה והשנאה לנסתרים ירדה אולם אז קרה מעשה ששינה לגמרי את השנאה.
  
 +
===הביקור בסלוצק===
 
{{ערך מורחב|אדם בעל שם}}
 
{{ערך מורחב|אדם בעל שם}}
  
 
לאחר פטירת ר' יואל התמנה להיות מנהיג הנסתרים ר' [[אדם בעל שם]].
 
לאחר פטירת ר' יואל התמנה להיות מנהיג הנסתרים ר' [[אדם בעל שם]].
  
האחד מן הפעמים הגיע רבי אדם כאלמוני [[תלמיד חכם]] לעיר, לאחר שעמדו על קנקנו וגילו שהוא אכן ת"ח, כיבדוהו לדרוש ועל ידי זה התפרסמה יותר הידיעה שהוא ת"ח עצום השוחה בים התלמוד כשכל רז לא אניס ליה.
+
באחד מן הפעמים הגיע רבי אדם כאלמוני [[תלמיד חכם]] לעיר, לאחר שעמדו על קנקנו וגילו שהוא אכן ת"ח, כיבדוהו לדרוש ועל ידי זה התפרסמה יותר הידיעה שהוא ת"ח עצום השוחה בים התלמוד כשכל רז לא אניס ליה.
  
 
למחרת בבוקר עברה בסלוצק השמועה שאין זה אלא "[[נסתר]]", אזי החלה תסיסה בעיר עד שקומץ קנאים החליטו לפרוץ לחדרו (שקיבל בבית הקהל), כאשר נכנסו ראוהו עומד עם [[טלית]] ו[[תפילין]] ומתפלל, נסוגו בפחד לאחור וחיכו עד שיגמור להתפלל, כשסיים להתפלל וללמוד את שיעורו היומי נגשו אליו מספר מתונים מן הלמדנים ושאלוהו האם הוא נסתר, וענה לחיוב (אך לא גילה להם את זהותו האישית).
 
למחרת בבוקר עברה בסלוצק השמועה שאין זה אלא "[[נסתר]]", אזי החלה תסיסה בעיר עד שקומץ קנאים החליטו לפרוץ לחדרו (שקיבל בבית הקהל), כאשר נכנסו ראוהו עומד עם [[טלית]] ו[[תפילין]] ומתפלל, נסוגו בפחד לאחור וחיכו עד שיגמור להתפלל, כשסיים להתפלל וללמוד את שיעורו היומי נגשו אליו מספר מתונים מן הלמדנים ושאלוהו האם הוא נסתר, וענה לחיוב (אך לא גילה להם את זהותו האישית).
שורה 44: שורה 40:
 
כשהיה ר' ברוך בן שישים כבר הפכה  להיות העיר [[סלוצק]] למבצר של נסתרים, את עסקיו של ר' ברוך ניהלו בניו ר' יוסף ור' אברהם, לאחר זמן מה הגיע לישיבה של ר' ברוך אברך בשם ר' אהרן יעקב, לאחר זמן התגלה ר' אהרן יעקב כאוהד נסתרים, ולאחר זמן הוא מינה אותו לראש הישיבה החדש.
 
כשהיה ר' ברוך בן שישים כבר הפכה  להיות העיר [[סלוצק]] למבצר של נסתרים, את עסקיו של ר' ברוך ניהלו בניו ר' יוסף ור' אברהם, לאחר זמן מה הגיע לישיבה של ר' ברוך אברך בשם ר' אהרן יעקב, לאחר זמן התגלה ר' אהרן יעקב כאוהד נסתרים, ולאחר זמן הוא מינה אותו לראש הישיבה החדש.
  
חלומו של ר' ברוך היה לפגוש את ר' [[אדם בעל שם]], אומנם הוא פגש אותו שהגיע לעיר [[סלוצק]] אך השתוקק לפגושו.
+
חלומו של ר' ברוך היה לפגוש את ר' [[אדם בעל שם]], אומנם הוא פגש אותו כשהגיע לעיר [[סלוצק]] אך השתוקק לפוגשו שוב.
  
לאחר שהישיבה הייתה בידי ר' אהרן יעקב, יכל ר' ברוך לנסוע לרופשיץ שם גר ר' [[אדם בעל שם]], הוא שהה שם שלוש שנים, ואחרי זה הגיע לשם שוב פעם, בגיל שבעים ושש נודע לו ש[[הבעל שם טוב]] התמנה להיות המנהיג של הנסתרים, ר' ברוך נסע לעיירה [[טלוסט]], שם גר הבעל שם טוב. שם הורה לו הבעל שם טוב לעלות ל[[ארץ ישראל]], ואכן הוא עלהל[[ארץ ישראל]] שם מילא כל מיני שליחויות מה[[בעל שם טוב]].
+
לאחר שהישיבה הייתה בידי ר' אהרן יעקב, יכל ר' ברוך לנסוע לרופשיץ שם גר ר' [[אדם בעל שם]], הוא שהה שם שלוש שנים, ואחרי זה הגיע לשם שוב פעם, בגיל שבעים ושש נודע לו ש[[הבעל שם טוב]] התמנה להיות המנהיג של הנסתרים, ר' ברוך נסע לעיירה [[טלוסט]], שם גר הבעל שם טוב. שם הורה לו הבעל שם טוב לעלות ל[[ארץ ישראל]], ואכן הוא עלה ל[[ארץ ישראל]] שם מילא כל מיני שליחויות מהבעל שם טוב.
  
בינו ר' יוסף ור' אהרן, המשיכו את פעולתו של אביהם בסלוצק, והרחיבו את הישיבה, עתה הפכה סלוצק לעיר מלאה בצדיקים נסתרים, ועתה יכלו שנ הבנים להזמין את הבעל שם טוב לביקור ב[[סלוצק]], הבעל שם טוב הסכים באמת לבקר ופועלו הושאיר שם רושם.
+
בינו ר' יוסף ור' אהרן, המשיכו את פעולתו של אביהם בסלוצק, והרחיבו את הישיבה, עתה הפכה סלוצק לעיר מלאה בצדיקים נסתרים, ועתה יכלו שני הבנים להזמין את הבעל שם טוב לביקור ב[[סלוצק]], הבעל שם טוב הסכים באמת לבקר ופועלו השאיר שם רושם.
  
 
==בספר הזכרונות==
 
==בספר הזכרונות==
 
 
{{ערך מורחב|ספר הזכרונות}}
 
{{ערך מורחב|ספר הזכרונות}}
  
כשביקר הבעל שם טוב בסלוצק, בין האנשים שבאו לבקרו היה ר' [[ניסן]] המלמד מ[[הארקי]], בנו היה ר' [[יצחק שאול]] שהוא סיפר זאת לר' [[ברוך]] אביו של [[אדמו"ר הזקן]] ,סיפור זה מופיע בספר הזכרונות של [[אדמו"ר הריי"צ]].
+
כשביקר הבעל שם טוב בסלוצק, בין האנשים שבאו לבקרו היה ר' [[ניסן]] המלמד מ[[הארקי]], בנו היה ר' [[יצחק שאול]] שהוא סיפר זאת לר' [[ברוך]] אביו של [[אדמו"ר הזקן]], סיפור זה מופיע בספר הזכרונות של [[אדמו"ר הריי"צ]].
  
 
[[קטגוריה:צדיקים נסתרים]]
 
[[קטגוריה:צדיקים נסתרים]]

גרסה מ־22:31, 16 בינואר 2020

ר' ברוך מויאזין הינו יהודי שהתקרב לבעל שם טוב ונהפך לתלמידו, סיפורו מופיע בספר הזכרונות.

ילדותו ולימודיו בישיבה

ר' ברוך מויאזין נולד בעיירה איליה הסמוכה לוילנה, כבר בצעירותו התפרסם כעילוי מפורסם, הוא למד בישיבה בסלוצק, שם בישיבה כונה בשם "השתקן", הוא התקין לעצמו מנהג שלא להנות מידי בשר ודם ורק לעבוד בשביל להרוויח כסף, לאחר שנתיים נדד לוילנה ואחרי זה לעיירה ויאזין, שם הוא התקבל לישיבה של הגאון ר' שאול, כדי לא להנות מידי בשר ודם עבד אצל כפרי בשם אליהו, אולם לאחר זמן גילה שהכפרי הינו גאון ולמדן, ומאז כינה אותו ר' אליהו. לאחר זמן הגיע לידו ספר קבלה והוא השתוקק ללמוד עוד, לאחר זמן מה נודע לו שיש בעיר בריסק ישיבה של הגאון ר' שלמה, הוא לקח את מקל הנידודים ועבר לשם. כשהגיע לישיבה התיישב באוצר הספרים של הישיבה והחל ללמוד ולהכיר את הישיבה. באחד מן הפעמים שהיה באוצר הספרים, הוא פגש בראש הישיבה ר' שלמה והוא הזמין אותו לחדרו, ר' שלמה התרשם ממנו וקרא לו לפגישה נוספת, בפגישה השנייה הורה לו ר' שלמה איך להתנהג ולקיים את אורח חייו, מאז הפך ר' ברוך מויאזין לבן בית אצלו. ר' ברוך היה לומד בלילה קבלה ובאחד הפעמים גילה אותו אחד הבחורים ובא לגלות את סודו, ר' ברוך מויאזין עזב את בריסק והלך לחפש מקום אחר.

בעיירה סמילה

לאחר שבועות של נדודים הוא הגיע לעיירה סמילה, שם הוא התפרנס כחוטב עצים ובשאר הזמן למד בבית המדרש, בבית המדרש הוא פגש עני בשם ר' נחום, אולם לאחר מקרה מסוים הבין ר' ברוך מויאזין שר' נחום הינו צדיק נסתר, לאחר שגילה זאת ר' ברוך התאדק הקשר ביניהם.

לאחר זמן מה הציע לו ר' נחום להתחתן עם ביתו היתומה של ר' יוסף בונה התנורים, גם הוא היה צדיק נסתר שנפטר זמן קצר לפני, ר' ברוך מויאזין הסכים לשידוך ולאחר זמן קצר הם התחתנו.

הקמת ישיבה

לאחר שהתחתן, החל ר' ברוך לשלוח את ידו בעסקים ועד מהרה התעשר, הוא בנה לעצמו אחוזה ליד העיירה סמילה שם הוא בנה בית מדרש נאה והושיב שם עשרה בטלנים שלמדו, והוא כלכל אותם ואת משפחתם, לאחר זמן הוא ביקר אצל ר' יואל בעל שם רבם של הצדיקים נסתרים, בעקבות הביקור הוא החל להיות חסיד של ר' יואל, גם את עשרת הבטלנים הוא הכניס תחת חסותו של ר' יואל, ועד מהרה הפך ביתו בית ועד לצדיקים נסתרים.

לאחר חמש עשרה שנה הוא עזב את סמילה ועבר לסלוצק, בבואו לסלוצק בנה תוכנית לטווח ארוך, הוא שאף להנמיך את השנאה לנסתרים בעיר סלוצק שנודעה במעוז המתנגדים לנסתרים.

ר' ברוך החל את תוכניתו, הוא קנה אחוזה ליד העיר סלוצק שם הוא בנה בית מדרש לעשרה בטלנים, וגם הקים ישיבה, את הישיבה ניהל ר' מנשה אחד מן הבטלנים מסמילה שהצטרף לר' ברוך, בישיבה למדו את תורת הקבלה, וכשגמרו את הישיבה הבחורים שלמדו בה, הם התחתנו והחלו להפיץ את תורת הקבלה, ואכן התוכנית עבדה והשנאה לנסתרים ירדה אולם אז קרה מעשה ששינה לגמרי את השנאה.

הביקור בסלוצק

Postscript-viewer-shaded.png ערך מורחב – אדם בעל שם

לאחר פטירת ר' יואל התמנה להיות מנהיג הנסתרים ר' אדם בעל שם.

באחד מן הפעמים הגיע רבי אדם כאלמוני תלמיד חכם לעיר, לאחר שעמדו על קנקנו וגילו שהוא אכן ת"ח, כיבדוהו לדרוש ועל ידי זה התפרסמה יותר הידיעה שהוא ת"ח עצום השוחה בים התלמוד כשכל רז לא אניס ליה.

למחרת בבוקר עברה בסלוצק השמועה שאין זה אלא "נסתר", אזי החלה תסיסה בעיר עד שקומץ קנאים החליטו לפרוץ לחדרו (שקיבל בבית הקהל), כאשר נכנסו ראוהו עומד עם טלית ותפילין ומתפלל, נסוגו בפחד לאחור וחיכו עד שיגמור להתפלל, כשסיים להתפלל וללמוד את שיעורו היומי נגשו אליו מספר מתונים מן הלמדנים ושאלוהו האם הוא נסתר, וענה לחיוב (אך לא גילה להם את זהותו האישית).

לאחר מכן יצא לרחוב ודיבר בקול רם (תוכן): "אתם צודקים בכעסכם והתנגדותכם מנקודת המבט שלכם, וגם אני כשלמדתי אצל ישיבתו של הגאון ר' שלמה שמואל הייתי שונא ומתנגד, אך מעולם לא הוצאתי דבר מגונה מפי. כעבור שנים לאחר התבוננות גיליתי שחברי ורבותי טועים, ואז נסעתי לרבי יואל בעל שם בזאמושטש. אלו הם תולדותי, והקשיבו לי רובכם עדיין צעירים ולא התבוננתם די בענין, יבוא יום ויפקחו עיניכם לראות את האמת".

וסיים: "דברי העלבון שהשמעתם באזני היום, יקרים לי יותר מהכבוד שהענקתם לי אתמול".

כשסיים נכנס לחדרו, ולאחר זמן קצר יצא והלך מסלוצק, עמו עזבו עוד עשרות אנשים שהתברר שהיו נסתרים שפעלו על מנת שיבוא לשם, והם גילו שהוא המנהיג שלהם, ובזה הוא הבקיע את חומת ההתנגדות של סלוצק אך היא עדיין לא נכבשה.

ר' ברוך בזקנותו

כשהיה ר' ברוך בן שישים כבר הפכה להיות העיר סלוצק למבצר של נסתרים, את עסקיו של ר' ברוך ניהלו בניו ר' יוסף ור' אברהם, לאחר זמן מה הגיע לישיבה של ר' ברוך אברך בשם ר' אהרן יעקב, לאחר זמן התגלה ר' אהרן יעקב כאוהד נסתרים, ולאחר זמן הוא מינה אותו לראש הישיבה החדש.

חלומו של ר' ברוך היה לפגוש את ר' אדם בעל שם, אומנם הוא פגש אותו כשהגיע לעיר סלוצק אך השתוקק לפוגשו שוב.

לאחר שהישיבה הייתה בידי ר' אהרן יעקב, יכל ר' ברוך לנסוע לרופשיץ שם גר ר' אדם בעל שם, הוא שהה שם שלוש שנים, ואחרי זה הגיע לשם שוב פעם, בגיל שבעים ושש נודע לו שהבעל שם טוב התמנה להיות המנהיג של הנסתרים, ר' ברוך נסע לעיירה טלוסט, שם גר הבעל שם טוב. שם הורה לו הבעל שם טוב לעלות לארץ ישראל, ואכן הוא עלה לארץ ישראל שם מילא כל מיני שליחויות מהבעל שם טוב.

בינו ר' יוסף ור' אהרן, המשיכו את פעולתו של אביהם בסלוצק, והרחיבו את הישיבה, עתה הפכה סלוצק לעיר מלאה בצדיקים נסתרים, ועתה יכלו שני הבנים להזמין את הבעל שם טוב לביקור בסלוצק, הבעל שם טוב הסכים באמת לבקר ופועלו השאיר שם רושם.

בספר הזכרונות

Postscript-viewer-shaded.png ערך מורחב – ספר הזכרונות

כשביקר הבעל שם טוב בסלוצק, בין האנשים שבאו לבקרו היה ר' ניסן המלמד מהארקי, בנו היה ר' יצחק שאול שהוא סיפר זאת לר' ברוך אביו של אדמו"ר הזקן, סיפור זה מופיע בספר הזכרונות של אדמו"ר הריי"צ.