לוי ביסטריצקי

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מברשת לפסח.png ערך זה זקוק לעריכה: ייתכן שהערך סובל מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. אם אתם סבורים כי אין בדף בעיה, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
הרב לוי ביסטריצקי בקבלת דולר לברכה מהרבי

הרב לוי ביסטריצקי נולד ביום ח' אייר ה'תש"ט, להוריו הרב יהודה לייב ואיטא ביסטריצקי בברוקלין, ניו יורק. הרב ביסטריצקי היה משלוחי אדמו"ר שליט"א לארץ הקודש, שימש כרב קהילת וקרית חב"ד בעיה"ק צפת וחבר ועד רבני אנ"ש בארץ הקודש. בשנת תשנ"ד נתמנה לרבה הראשי של צפת והגליל העליון והקים את מערכת הכשרות המפוארת בעיר. נשא בתפקיד מנהל מחלקת הכשרות של הרה"ר לישראל ושימש כחבר מועצת הרבנות הראשית. חיבר עשרות ספרים, בעיקר הקשורים עם שולחן ערוך אדמו"ר הזקן וזכה ליחס מיוחד מאדמו"ר שליט"א.

הוריו וזקניו

סבו מצד אביו היה מרדכי שנשא את מרת שפרה ביסטריצקי, ביתם של לוי וזוגתו מרת רוחמה לאגאוויר, ור' שלמה ויוטלע טרעוויס שהיו גם חסידי חב"ד. בשנת ה'תשל"ג - בי"ד סיוון התחתן עם הרבנית אסתר שולמית לבית הרב חיים מנחם וחיה טייכטל. ביום ג' י"ד מנחם אב תשס"ב חש שלא בטוב והלך לבית הרפואה. שם התברר שעבר התקף לב ומיד הוכנס לצינתור. ביום א' י"ט מנחם אב היתה הסתבכות במצב והשיב את נשמתו הטהורה לבורא העולם. הלוייתו התקיימה אחה"צ באותו היום והשתתפו בה למעלה מעשרת אלפים איש. נטמן בבית העלמין החדש בצפת בסמוך לציון של ר' פנחס בן יאיר.

מקור השם ביסטריצקי

המקור לשם המשפחה ביסטריצקי הוא ברוסיה, שם היה גוי ששמו היה ביסטריצקי והיה בעל אחוזה עם יער גדול עם שדות ובהמות וכו'. הוא היה אוהב ישראל שהי' נותן ליהודים להתפרנס מאחוזתו, ועל שמו נקראה משפחת ביסטריצקי לפי הוראת הצאר הרוסי שנתן את השם לסבא של הסבא של ר' לוי.

קורות חיים תש"ט - תש"ל

כשהיה בן שלוש עברה המשפחה לגור בווינלאנד, ניו ג'רסי, שם למד ב'ווינלאנד ג'ואיש סקול'. בהיותו בגיל 12 עבר ללמוד בתומכי תמימים ליובאוויטשער ישיבה.

בשנת ה'תשכ"ב – ביום ה' אייר, היה ביחידות אצל הרבי לרגל הבר מצוה. הרבי אמר לו שיאמר למחנך הכיתה הרב טעננבוים בשמו, שיעלה אותו כיתה, ובירכו שהמעבר יהי' בהצלחה.

בשנת ה'תשכ"ג / ה'תש"ל - בהיותו בגיל 14 נכנס ליחידות, והרבי שאל אותו האם הוא מוכן ללכת ללמוד בישיבה במונטריאול, וענה מיד שכן. לאחר תקופה, כשנכנס אביו ליחידות, הרבי אמר לו שהוא מאוד התפעל מהקבלת עול של לוי. הרבי אמר שהנהלת הישיבה פה תדבר עם הישיבה במונטריאול שהוא מגיע כמה ימים מאוחר.

בעקבות אותה יחידות נסע ללמוד בישיבת תומכי תמימים מונטריאול שבקנדה, שם למד עד חתונתו בשנת ה'תשל"ג. בישיבה במונטריאול למד את כל הש"ס ובגיל 17 נבחן אצל הרב פנחס הירשפרונג על סמיכה "יורה יורה" ולאחמ"כ גם ידין ידין. גם רבותיו בישיבה הצטרפו לסמיכה זו. חביריו תמיד היו מספרים על התמדתו בלימוד עד השעות הקטנות של הלילה באמרם כי היה הולך לישון בשעה אחת בלילה, וקם בארבע בבוקר.

רבותיו בישיבה היו הרב מנחם זאב גרינגלס, יצחק מאיר גוראריה והרב הירשפרונג.

קורות חיים תש"ל - תש"מ

בשנים ה'תשל"א/ב - התיישב בבית הדין במונטריאול והיה נוכח בכל הדיונים של בית הדין, ובכך קיבל את התמחותו בדיני תורה בכלל, בענייני גיטין, חליצה, שחיטה, ובדיקה. בד בבד עשה "שימוש" גם אצל הרב זלמן שמעון דבורקין, המרא דאתרא דשכונת קראון הייטס. מעניין כי הרב דבורקין קיבל על-כך הוראה מהרבי, שיתן לו לעשות "שימוש" אצלו כדי שיוכל להשלים את ידיעותיו בהלכה ובבוא היום יוכל לשמש כרב.

בשנת ה'תשל"ג - בי"ד סיוון התחתן עם רעייתו מרת אסתר שולמית לבית הרב חיים מנחם וחיה טייכטל מירושלים עיה"ק. במכתב ששלח הרבי לחתונה הוסיף את המילה הרב לפני שם החתן. גם הרבנית חיה מושקא ע"ה שלחה מברק מיוחד לחתונה. כשהלך אביו לפני החתונה לקבל ברכה מהרבנית, הרבנית נתנה לו את אחד הצעיפים שאדמו"ר הריי"צ היה מברך עליהם שהחיינו ביום השני של ר"ה, והרבנית לא הסתפקה בזה ונתנה את הבד של אדמו"ר הצמח צדק שבו היה עוטף את השופרות בר"ה. הרבי הסכים, והרב ביסטריצקי התעטף בבד הזה בחופתו. הרבנית אמרה 'דאס איז זייער טייער ביי מיר'.

לאחר חתונתו התגורר כמה חודשים בירושלים, ולאחר מכן עבר לנצרת עלית ושם למד בכולל.

בשנת ה'תשל"ד - בכ"ד טבת הוציא לאור את ספרו הראשון מראי מקומות לקונטרס אחרון בשולחן ערוך אדמו"ר הזקן.

בשנת ה'תשל"ו - בכ"ד טבת הוציא לאור את ספרו השני מראה מקומות וציונים ולוח התיקון להלכות שחיטה, טריפה ונידה – משו"ע אדמו"ר הזקן על חלק יורה דעה. בי"א בשבט נסע בשליחות הרבי לצפת יחד עם עוד 22 שלוחים. הרבי אמר בהתוועדות שכל מי שרוצה לנסוע לשליחות ירשום את שמו במזכירות, והרב נרשם, וזכה שהיה הראשון שהרבי סימן את שמו ברשימה. ביום ח"י אלול יצא לאור ספרו השלישי מראי מקומות וציונים לשאלות ותשובות של אדמו"ר הזקן. כשאמר לו חדקוב שהרבי ביקש שיכתוב מראה מקומות לברכת הנהנין, ביקש הרב ביסטריצקי להעביר לרבי דרך הרב חדקוב, שחסידים מספרים שאדמו"ר הזקן אמר: "אני רוצה לראות מישהו שיכתוב מראה מקומות על ברכת הנהנין" והרבי ענה ונתן ברכה "זכות הרבים מסייעתו".

בשנת ה'תשל"ז - בר"ח אייר יצא לאור ספרו הרביעי מראה מקומות וציונים ולוח התיקון לסדר ברכת הנהנין של אדמוה"ז.

בשנת ה'תשל"ח - בו' תשרי יצא לאור הספר החמישי סדר ולוח ברכת הנהנין ומראה מקומות וציונים וזכה שהרבי הגיה את הפתח דבר וכתב ג"כ את התאריך של הפתח דבר. התחיל להתעסק בנושא הכשרות ודאג שיהיה אוכל כשר גם בצפת. הרב ביסטריצקי החל במנהגו הטוב, שהפך לשם דבר בעולם הרבנות והכשרות, והיה הולך ומדבר עם בתי עסק ומשכנע אותם שכדאי לשמור כשרות.

בשנת ה'תשל"ט - בעודו לומד בכולל פנה אליו אחד מרבני הערים והציע לו להיות מורה הצדק בעיר שלו. הרב ביסטריצקי ענה לו שמכיוון שהרבי שלח אותו לצפת הוא לא רוצה לכתוב לרבי אודות הצעה זו ואם אותו רב בכל אופן רוצה יכול לכתוב בעצמו. ובאמת אותו הרב כתב לרבי ובערב ר"ח אלול התקשר הרב חדקוב לרב קפלן ע"ה שהיה השליח הראשי בעיר צפת ואמר לו שהגיע שמועה לרבי שמציעים לרב ביסטריצקי רבנות ובגלל שהרבי שלח אותו לצפת הוא רוצה שהרב ביסטריצקי יהיה דווקא במקום שליחותו ואכן הרבי מתנה תנאי שתוכנו: עד שיחזור מהאוהל יקבל אישור שהרב ביסטריצקי אכן התמנה רשמי לרבה של קרית חב"ד בעיר צפת".

זמן קצר לאחר התמנותו כרב קיבל הוראה מהרבי לעשות בפעם הראשונה מצבה על קברו של ר' מנחם מענדל בנו של אדמו"ר המהר"ש, הטמון בבית העלמין הישן בצפת.

קורות חיים תש"מ - תש"נ

בשנת ה'תש"מ – נתמנה על ידי הרבנים הראשיים לצפת כאחראי מטעמם על מחלקת העירובין ומקוואות.

בשנת ה'תשמ"ב - בי"ט כסלו יצא לאור הספר השישי לקט ציונים והערות לשולחן ערוך אדמו"ר הזקן חלק א'. נסע לעיר בחמדון שבלבנון ובנה שם מקווה עבור אשה אחת. כשחזר - שלח דו"ח לרבי אודות הבניה. הרבי שאל אותו כמה עלו הוצאות הבניה של המקווה, והרבי שילם עבור כל ההוצאות.

בשנת התשד"מ - לאחר הכרזת הרבי על תקנתו של הרבי אודות לימוד הרמב"ם יזם וביצע הרב ביסטריצקי את הרעיון של סיומי הרמב"ם על ציונו, ועד לשנתו האחרונה ערך את הסיומים על קבר הרמב"ם. כמו כן בשנה זו החל במנהגו הטוב בכל פעם שסיימו ללמוד הלכות מסוימות או ספר מסוים, לרדת עם מנין אנשים לקבר הרמב"ם בטבריה ולעשות זאת שם.

בהתוועדות ש"פ במדבר מבה"ח סיוון, דיבר הרבי אודותיו בהתוועדות, ואמר שיש לו אהבת ישראל בהביאו לכאן משקה לכולם מהסיום שהיה על הקבר. הרבי הורה לערוך סיום הרמב"ם כל שנה, גם במצרים מקומו של הרמב"ם והורה לצרף את הרב ביסטריצקי משני טעמים: א. היות שהוא ה"מרא דאתרא" שעל יד ציון הרמב"ם. ב. היות שהוא עושה את סיומי הרמב"ם בטבריה על ציונו של הרמב"ם, יש לו קשר מיוחד לרמב"ם.

בשנת ה'תשמ"ו - י"ט כסלו יצא לאור הספר השביעי הרמב"ם ושולחן ערוך אדמו"ר הזקן. ביחידות של הרב יאלעס אצל הרבי אמר לו הרבי: "והנה בנדו"ד באה לידי ביטוי, לפענ"ד, גדולתו של אדמו"ר הזקן שידע את גדולתו של הרמב"ם. כאשר עורכים השוואה בין שולחן ערוך אדמו"ר הזקן והרמב"ם רואים שכללים רבים אצל אדמו"ר הזקן הם בדומה לכללי הרמב"ם בספר היד, וה"ה בנוגע לפסקי הלכות. ישנו רב – בנו של הרי"ל שי' ביסטריצקי – בצפת (הרב לוי ביסטריצקי) שהו"ל ספר מיוחד הרמב"ם ושו"ע אדמוה"ז שבו הוא משווה את פסקי הדינים של הרמב"ם ואדמו"ר הזקן כאשר פעמים רבות דבריהם מכוונים". ביום ח"י אלול יצא לאור הספר השמיני לקט ציונים והערות לשו"ע אדמו"ר הזקן חלק ב'.

בשנת ה'תשמ"ז – התקיימה אסיפה מיוחדת של רבני השכונות באזור הצפון, והוחלט למנות את הרב ביסטריצקי בראש 'וועדת שמיטה מיוחדת' שתספק את כל התצרוכת של כל הציבור החרדי באזור הגליל.

בשנת ה'תשמ"ח - בכ"ד טבת יצא לאור ספרו התשיעי שאלות ותשובות אדמו"ר הזקן שיצא לאור עפ"י הוראה מהרבי.

בשנת ה'תשמ"ט – בכ"ז טבת נפטר הרב שמחה קפלן רבה הראשי של צפת והתחילה מערכת הבחירות החדשה. הרב החל מיד להשתלב בעבודה ברבנות הראשית בצפת, ועבד במשך ארבע שנים ללא שכר, יחד עם שותפו הרב שמואל אליהו, והקים מערכת כשרות מפוארת שמהווה דוגמא לרבנויות אחרות ברחבי הארץ.

קורות חיים תש"נ - תשס"ב

בשנת ה'תשנ"ב - בערב חג השבועות יצא לאור הספר העשירי קיצור שולחן ערוך עם פסקי אדמו"ר הזקן. בתקופה זו החל הרב בהכנת סידור חדש לתפילה, עם ביאורי כל הדינים והמנהגים בתוך התפילה. הרב לא זכה לראות את הספר מושלם, ועד יומו האחרון הוסיף והשלים את כתיבתו.

בשנת ה'תשנ"ג - ביום כ"ג באב נבחר לכהן פאר כרבה הראשי של צפת והגליל העליון.

בשנת ה'תשנ"ד - ביום כ"א כסליו הוכתר ע"י הרבנים הראשיים לישראל ונכבדי העיר צפת בטקס מרשים ומפואר, לרבה הראשי של צפת עיה"ק והגליל העליון.

בשנת ה'תשנ"ה – גיבש נוהלי כשרות ארציים בכל הנוגע לנושא הטריפות בארץ כולל הפיקוח עליהם, ויוזמתו התקבלה והופעלה ע"י הרבנות הראשית לישראל.

בשנת ה'תשנ"ו - בחודש ניסן הוצע לו לכהן בתפקיד של מנהל מחלקת הכשרות ברבנות הראשית לישראל לאחר שהציב תוכנית עבודה מכובדת שהתקבלה ברבנות הראשית כאחראי, ובנה מערכת כשרות האחראית על כל הפרטים הכי קטנים בארץ וכל חומרי הגלם המגיעים מחו"ל.לאחר שנה של עבודה מאומצת ותוכניות רבות נאלץ לעזוב את התפקיד מחוסר תקציבים שנדרשו לעבודה רבה זו.

בשנת ה'תשנ"ט – לאחר שהיה מוכר ואהוב על הציבור בכלל ועל רבני ישראל בפרט החליט להתמודד שבחודש אדר על הבחירות למועצת הרבנות הראשית לישראל. התמודד כמועמד עצמאי ונבחר במקום השישי.

בשנת ה'תש"ס - ביום שמחת תורה הותקף בפעם הראשונה ע"י תושב צפת מעורער בנפשו. במוצאי שבת - חול המועד פסח הותקף שוב ונפצע קשה.

בשנת ה'תשס"א – נתמנה לעורך הראשי של שולחן ערוך אדמו"ר הזקן בתרגום לאנגלית. השקיע רבות והצליח להוציא לאור שני חלקים. הרב עמל בעבודה זו עד יומו האחרון, וגם בעת שהותו בבית הרפואה אחרי התקף הלב, ביקש שיביאו לו את עלי ההגהה של החלק השני כדי שיוכל לגמור אותו.

בשנת ה'תשס"ב - התחיל להתכונן לבחירות לרבנות הראשית לישראל וקיבל את תמיכתם של כל גדולי ישראל. כהרגלו הכל היה מתוכנן לפרטי פרטים עד אשר בפתע פתאום ביום ג' י"ד מנחם אב חש שלא בטוב והלך לבית הרפואה. שם התברר שעבר התקף לב ומיד הוכנס לצינתור. הרופאים היו מרוצים מהשתפרות המצב, עד שבפתע פתאום ביום א' י"ט מנחם אב בשעה 5:15 בבוקר היתה הסתבכות, והשיב את נשמתו הטהורה לבורא העולם.

הלוייתו התקיימה אחה"צ באותו היום, והשתתפו בה למעלה מעשרת אלפים איש. הרב נטמן בחלקת הרבנים בבית העלמין החדש בצפת, בסמוך לציון של ר' פנחס בן יאיר.