הבדלים בין גרסאות בדף "אותיות החקיקה והכתיבה"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(ערך ראשוני)
 
שורה 2: שורה 2:
  
 
==אותיות החקיקה בלוחות==
 
==אותיות החקיקה בלוחות==
החילוק בין [[תורה שבכתב]] לבין ה[[לוחות]] הוא ההפרש בין [[אותיות הכתב]] לאותיות החקיקה. כי תורה שבכתב ענינו הוא שנתלבש באותיות הכתב, כי [[תורה]] עצמה היא למעלה מן אותיות הכתב, כי התורה היא בבחינת [[יסוד אבא]] שעדיין יש בו הארת אין סוף שמלובש ב[[כתר]], רק שנתלבשה ב[[בינה]] ושם הוא בבחינת [[אותיות]]. אמנם ה[[לוחות]] הם בבחינת [[כתר עליון]] וזהו ענין עשר הדברות שניתנו ב[[חג השבועות]], שאז הוא התגלות ה[[כתר]] מבחינת [[עתיק יומין]] ו[[אריך אנפין]] ממש ב[[זעיר אנפין]].
+
החילוק בין [[תורה שבכתב]] לבין ה[[לוחות הברית|לוחות]] הוא ההפרש בין [[אותיות הכתיבה]] לאותיות החקיקה. כי תורה שבכתב ענינה היא שנתלבשה באותיות הכתיבה, כי [[תורה]] עצמה היא למעלה מן אותיות הכתיבה, כי התורה היא בבחינת [[יסוד אבא]] שעדיין יש בו הארת אין סוף שמלובש ב[[כתר]], רק שנתלבשה ב[[בינה]] ושם הוא בבחינת [[אותיות]]. אמנם ה[[לוחות]] הם בבחינת [[כתר עליון]] וזהו ענין עשר הדברות שניתנו ב[[חג השבועות]], שאז הוא התגלות ה[[כתר]] מבחינת [[עתיק יומין]] ו[[אריך אנפין]] ממש ב[[זעיר אנפין]].
  
 
==בעולמות==
 
==בעולמות==

גרסה מ־17:39, 29 במאי 2016

אותיות החקיקה הוא מושג המבאר אותיות דקות, המאוחדות בייחוד גמור עם האור בו נחקקו. אותיות אלו הם גבוהות יותר מן אותיות הכתב בהם הכתב הוא דבר אחר מן הדבר עליהם כתובים.

אותיות החקיקה בלוחות

החילוק בין תורה שבכתב לבין הלוחות הוא ההפרש בין אותיות הכתיבה לאותיות החקיקה. כי תורה שבכתב ענינה היא שנתלבשה באותיות הכתיבה, כי תורה עצמה היא למעלה מן אותיות הכתיבה, כי התורה היא בבחינת יסוד אבא שעדיין יש בו הארת אין סוף שמלובש בכתר, רק שנתלבשה בבינה ושם הוא בבחינת אותיות. אמנם הלוחות הם בבחינת כתר עליון וזהו ענין עשר הדברות שניתנו בחג השבועות, שאז הוא התגלות הכתר מבחינת עתיק יומין ואריך אנפין ממש בזעיר אנפין.

בעולמות

בעולמות מבואר שאותיות החקיקה הם בבחינת עשר הספירות של כתר עליון. שהוא עשר הספירות של עתיק יומין ושל אריך אנפין. מבואר שעשר ספירות אלו אינם בגדר של עשר הספירות הנגלות בעולם האצילות שהם בגדר של אותיות הכתב אלא הם מבחינת חקיקה. וזהו ענינו של "בריש הורמנותא דמלכא גליף גליפו בטהירו עילאה" שלהיות התהוות של עשר הספירות מן הרצון העליון הוא על ידי "גליף גליפו" בלבד שהוא ענין אותיות החקיקה.

בנפש

ענין אותיות החקיקה בנפש הוא ענין של מחשבה עילאה. שמחשבה תתאה הוא שחושב מה שמדבר וחושב האותיות ממש להוציאן כן בפה, ונקרא למעלה מלכות דתבונה שהוא בחינת לאה, חיצוניות הבינה שהוא בחינת אותיות המחשבה. אבל בחינת מחשבה עילאה הוא שחושב את השכל עצמו ולא האותיות, ומכל מקום אף שאינו מרגיש כלל האותיות, הרי כלולים אותיות שם בשכל שחושב, והם בבחינת אותיות החקיקה.

להרחבה

ראו גם