הבדלים בין גרסאות בדף "בריאה יצירה עשיה"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(תיקון כתיב קל)
 
(3 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 3: שורה 3:
  
 
==ענינם==
 
==ענינם==
ב[[תורת החסידות]] מופיעים הרבה פעמים רק שלושת עולמות אלו, ללא [[עולם האצילות]], בגלל החילוק המהותי בין שלושת עולמות אלו ל[[עולם האצילות]], שאצילות הינו עולם אלוקי לגמרי, מה שאין כן עולמות בי"ע ששם כבר ישנם [[נברא|נבראים]].
+
ב[[תורת החסידות]] מופיעים הרבה פעמים רק שלושת עולמות אלו, ללא [[עולם האצילות]], בגלל החילוק המהותי בין שלושת עולמות אלו ל[[עולם האצילות]], שאצילות הינו עולם אלוקי לגמרי, מה שאין כן עולמות בי"ע ששם כבר ישנם [[נברא|נבראים]], מכיוון שאינם בטלים בתכלית ויש שם העלמות והסתרים על האור האלוקי, ולכן הינם "יש" היינו דבר נפרד בפני עצמו, ולא בטל בתכלית לאור האלוקי, דבר שנותן מקום לנבראים.
  
 
==חילוק המדרגות בין עולמות בי"ע==
 
==חילוק המדרגות בין עולמות בי"ע==
שלושת עולמות בי"ע נקראים בכללות: עולם הנשמות, עולם ה[[מלאכים]] ועולם הגלגלים. כמו כן מכוונים עולמו אלו כנגד [[מחשבה]], [[דיבור]] ו[[מעשה]].
+
שלושת עולמות בי"ע נקראים בכללות: עולם הנשמות, עולם ה[[מלאכים]] ועולם הגלגלים. כמו כן מכוונים עולמות אלו כנגד [[מחשבה]], [[דיבור]] ו[[מעשה]].
  
ביאור הדברים הוא כי [[עולם הבריאה]] הוא [[יש מאין]] ממש וכמו למשל ה[[מחשבה]] הוא בחינת בריאה שהוא יש מאין ממש, כי קודם שחושב לא היו האותיות כלל ואחר כך בבחינת [[מחשבה]] הם האותיות. וכמו כן הוא ענין הנשמות, ש[[נשמה|נשמות]] ישראל עלו במחשבה.
+
ביאור הדברים הוא כי [[עולם הבריאה]] הוא [[יש מאין]] ממש וכמו למשל ה[[מחשבה]] הוא בחינת בריאה שהוא יש מאין ממש, כי קודם שחושב לא היו האותיות כלל ואחר כך בבחינת [[מחשבה]] הם האותיות. וכמו כן הוא ענין הנשמות, ש[[נשמות ישראל]] עלו במחשבה.
  
 
[[עולם היצירה]] הוא עולם ה[[מלאכים]] כי המה בחינת דיבור בדבר ה' שמים נעשו וברוח פיו כו'. וכמו הדיבור שנמשך מה[[מחשבה]] כי מה שהאדם חושב הוא מדבר, ואינו בחינת [[יש מאין]] רק בחינת [[יש מיש]], רק מה שהיה בתחלה בהעלם ב[[מחשבה]] ועתה הוא בגלוי ב[[דבור]] ולכן נקרא בשם יצירה.
 
[[עולם היצירה]] הוא עולם ה[[מלאכים]] כי המה בחינת דיבור בדבר ה' שמים נעשו וברוח פיו כו'. וכמו הדיבור שנמשך מה[[מחשבה]] כי מה שהאדם חושב הוא מדבר, ואינו בחינת [[יש מאין]] רק בחינת [[יש מיש]], רק מה שהיה בתחלה בהעלם ב[[מחשבה]] ועתה הוא בגלוי ב[[דבור]] ולכן נקרא בשם יצירה.
  
[[עולם העשיה]] הוא בבחינת [[מעשה]] שהוא נפרד, וכך ב[[עולם העשיה]] הכוכבים ומזלות עד עולם הזה הגשמי שהוא בחינת נפרד ממש.
+
[[עולם העשייה]] הוא בבחינת [[מעשה]] שהוא נפרד, וכך ב[[עולם העשייה]] הכוכבים ומזלות עד עולם הזה הגשמי שהוא בחינת נפרד ממש.
  
 
===חומר צורה תיקון===
 
===חומר צורה תיקון===
שורה 31: שורה 31:
  
 
[[קטגוריה:עולמות]]
 
[[קטגוריה:עולמות]]
[[קטגוריה:חסידות]]
+
[[קטגוריה:תורת החסידות]]

גרסה אחרונה מ־02:47, 27 באוקטובר 2021

סדר השתלשלות
לפני הצמצום
עצמות ומהות · מאור · אור אין סוף · עשר ספירות הגנוזות · יחיד · אחד ויחיד · קדמון · טהירו עילאה
הצמצום והקו
צמצום הראשון · טהירו תתאה · מקום פנוי · רשימו · נקודה קו שטח · קו וחוט · עגולים ויושר · אור מקיף · אור פנימי · ראש תוך סוף
בי"ע דכללות
אבי"ע (השתלשלות כללית)

אדם קדמון · עולם העקודים · עולם התוהו · אור ישר · אור חוזר · שם ע"ב · שם ס"ג · שם מ"ה · שם ב"ן

אבי"ע דפרטות
עולמות אצילות בריאה יצירה עשיה

עולם האצילות · עולם הבריאה · עולם היצירה · עולם העשייה · בי"ע · פרסא

סוגי השתלשלות
יש מאין · עילה ועלול · קפיצה ודילוג · אין ערוך

בריאה, יצירה, עשיה, (בראשי תיבות: בי"ע) הינם שלושה עולמות בסדר ההשתלשלות של האור האלוקי, מלמעלה למטה. בשלושה עולמות אלו האור וההסתר משמשים בערבוביא, ובשונה מעולם האצילות שמעליהם - הם אינם אלוקיים לגמרי.

ענינם[עריכה]

בתורת החסידות מופיעים הרבה פעמים רק שלושת עולמות אלו, ללא עולם האצילות, בגלל החילוק המהותי בין שלושת עולמות אלו לעולם האצילות, שאצילות הינו עולם אלוקי לגמרי, מה שאין כן עולמות בי"ע ששם כבר ישנם נבראים, מכיוון שאינם בטלים בתכלית ויש שם העלמות והסתרים על האור האלוקי, ולכן הינם "יש" היינו דבר נפרד בפני עצמו, ולא בטל בתכלית לאור האלוקי, דבר שנותן מקום לנבראים.

חילוק המדרגות בין עולמות בי"ע[עריכה]

שלושת עולמות בי"ע נקראים בכללות: עולם הנשמות, עולם המלאכים ועולם הגלגלים. כמו כן מכוונים עולמות אלו כנגד מחשבה, דיבור ומעשה.

ביאור הדברים הוא כי עולם הבריאה הוא יש מאין ממש וכמו למשל המחשבה הוא בחינת בריאה שהוא יש מאין ממש, כי קודם שחושב לא היו האותיות כלל ואחר כך בבחינת מחשבה הם האותיות. וכמו כן הוא ענין הנשמות, שנשמות ישראל עלו במחשבה.

עולם היצירה הוא עולם המלאכים כי המה בחינת דיבור בדבר ה' שמים נעשו וברוח פיו כו'. וכמו הדיבור שנמשך מהמחשבה כי מה שהאדם חושב הוא מדבר, ואינו בחינת יש מאין רק בחינת יש מיש, רק מה שהיה בתחלה בהעלם במחשבה ועתה הוא בגלוי בדבור ולכן נקרא בשם יצירה.

עולם העשייה הוא בבחינת מעשה שהוא נפרד, וכך בעולם העשייה הכוכבים ומזלות עד עולם הזה הגשמי שהוא בחינת נפרד ממש.

חומר צורה תיקון[עריכה]

באופן אחר מחולקים העולמות לחומר, צורה ותיקון. כלומר:

חומר - התהוות החומר היא עולם הבריאה, מלשון בריאה יש מאין והיינו, הוצאת החומר. אך חומר זה הינו חסר צורה, ובעצם הינו מופשט לגמרי.

צורה - בעולם היצירה החלה להתהוות צורת הנבראים, אך עדיין אינה מושלמת (ענין זה הינו מן הקשים לציור בשכל האדם).

תיקון - נאמר "אשר ברא אלקים לעשות", ודרשו חז"ל "לתקן", כלומר, העשיה, כמוה כתיקון, והיינו שלימות העבודה. בעולם העשיה הושלם חיבור החומר והצורה.

מקומם בסדר השתלשלות הכללית[עריכה]

בסדר ההשתלשלות הכללית עולמות בי"ע הם כנגד שם ב"ן שנפל מעולם התוהו, משם ס"ג. עולמות בי"ע מתתקנים ומתעלים לעולם האצילות, בבחינת שם מ"ה.

ראו גם[עריכה]